Gå til innhold

Fotoutstyr.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

ser at de som svarer er tildels mye  yngre.....som sønn alder.....sansynligheten er at jeg har ca 60% dårligere nattesyn

har ca 40 % dårligere fingerfølelse og 50% mere RAM, dessuten beskriver jeg fotograferinssituasjon som få utsetter seg for...... Jeg er nesten 100% sikker at den som uttaler seg her ikke har hatt en kamera hvor innstillingene er på den måten jeg beskriver og langt fra ha 30 års fartstid......ja så det blir litt slik at alt var mye bedre den gangen man måtte tenke litt sjøl og at ingenørdævlane ikke gjorde det tullete for folk, med blitzer som plutselig hopper opp......nei

jeg vil ha det gammeldags. ;D ;D ;D ;D ;D ;D

svar på spørsmålet: hvem har hatt et vanlig speilrefleks analg meg minimal elektronikk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg er nesten 100% sikker at den som uttaler seg her ikke har hatt en kamera hvor innstillingene er på den måten jeg beskriver og langt fra ha 30 års fartstid......

Å jo du...ikke vær så skråsikker  :) De første bildene jeg leverte til blad, tok jeg med et fullanalogt Pentax- kamera, hvor jeg brukte Provia og Velvia som filmer. Forøvrig et kamera jeg arvet/ lånte av min far. Knota fælt og lenge før jeg fikk til ting  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svar på spørsmålet: hvem har hatt et vanlig speilrefleks analg meg minimal elektronikk??

Har en lutgammelt Leica liggende i tilhørende skinnkoffert som jeg kjøpte brukt da jeg var rundt 15 (og da var det allerede klart for pensjon) brukte det aktivt i 5-6 år, men nå samler det støv. Jeg er vel en av de som priser at utviklingen har gått fremover og forenklet hverdagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel "gått gradene" speilreflekskameraer jeg også, fra et gammelt kamera med manuelt fremtrekk, til mer moderne filmbaserte speilreflekser til dagens digitale speilreflekser. Til min fotografering ønsker jeg meg ikke tilbake til manuelt kamera. Grunnene til det er som følger:

1: Jeg liker hastigheten til moderne kameraer, spesielt til action-foto. Tenker både på fokusering og fremtrekk.

2: Jeg liker muligheten digitale kameraer gir mtp etterbehandling av bildene

3: Jeg liker den effektiviserte læringen med at du får sett resultatet med en gang*

4: Jeg får jobbet så raskt JEG vil, og ikke så raskt fotoknudsen vil at jeg skal jobbe.

*Tar et forbehold på denne ved at man ikke kan sjekke absolutt alt på displayet på kameraet, noen ting åpenbarer seg først ved visning på skjerm. Men ved hjelp av zooming og histogram kan man finne ut mye fornuftig.

Så straks du skal ha med en digital sensor i et kamera, drar du nødvendigvis med deg noen knapper og menyer. Hvordan ellers skal du justere hvitbalanse, valg av filformat, ISO osv? Det kan bli mange hjul på drømmekameraet til Staffan ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg skal ha det analogt, skal ikke legge meg til mørkerom.........men ser at det er 0 forståelse for problematikken og konstaterer at de fleste ønsker denne nymotens fiduser........ antok at Andre`har fotografert manuelt......... og tore jeg er enig i alt det du skriver det er suverent med med det nye digitale, kommer ikke finne fram analoge utstyret igjen......... vet at det må være endel innstillinger via knapper og knotter, men bare de primærfunksjonene som fokus blende og lukker ville jeg hatt på store funksjonshjul.............

men hvem av dere har levd i pvc vaderenes tidsalder??  ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Fokus kan jeg ta manuelt på fremre ring på objektivet. Like stor diameter som ytre diameter på objektivet, mer eller mindre. Gummiert er den også, for godt grep.

På min 7D styrer jeg blender med det store hjulet bak på kamerahuset, likt som på de fleste andre hus fra Canon. Det er vel bare de aller billigste som ikke har dette.

Lukker stiller jeg med hjulet på toppen, like bakenfor utløseren.

Konklusjon: Ligger du unna de aller billigste alternativene, så kan du faktisk få akkurat det du ønsker deg. Kjøper du de billigste alternativene fra Canon må du akseptere at det ikke er et hjul som stiller blender. Resten stilles nå fortsatt med hjul.

Forøvrig var min første vadebukse i PVC. Jeg ønsker meg like lite tilbake til den som jeg ønsker meg tilbake til de gamle kameraene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at de som svarer er tildels mye  yngre.....som sønn alder.....sansynligheten er at jeg har ca 60% dårligere nattesyn

har ca 40 % dårligere fingerfølelse og 50% mere RAM, dessuten beskriver jeg fotograferinssituasjon som få utsetter seg for...... Jeg er nesten 100% sikker at den som uttaler seg her ikke har hatt en kamera hvor innstillingene er på den måten jeg beskriver og langt fra ha 30 års fartstid......ja så det blir litt slik at alt var mye bedre den gangen man måtte tenke litt sjøl og at ingenørdævlane ikke gjorde det tullete for folk, med blitzer som plutselig hopper opp......nei

jeg vil ha det gammeldags. ;D ;D ;D ;D ;D ;D

svar på spørsmålet: hvem har hatt et vanlig speilrefleks analg meg minimal elektronikk??

Nikon FM:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/NikonFM.jpg/779px-NikonFM.jpg

FM2:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/68/NIKON_FM2.jpg/800px-NIKON_FM2.jpg

Canon EF:

http://www.canon.com/camera-museum/camera/film/data/1966-1975/outline/1973_ef.jpg

Canon-saken vet jeg at ligger et sted på loftet. Med tilhørende fastoptikk i div. brennvidder. Veit jeg solgte et av Nikonene en gang, men husker ikke hvilket...

Sånn ellers, så hender det innimellom at jeg savner fascinasjonen ved å forhåndsfokusere/manuellfokusere, spesielt ved action/sport.

Og at jeg ikke får brukt denne deilige fastoptikken på de nyere Eos-husene, irriterer.

Sånn ellers, har jeg ikke savnet analogt/helmanuelt et sekund siden jeg handlet Eos 20D for endel år siden.

Men jeg kjører jo digi-kameraene mye manuelt allikevel da.

Sånn til utgangspunktet for tråden:

-Optikk, optikk, og atter optikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

HæHæ Visste ikke at du var så hårsår :) Kan trøste deg med følgende: På mitt XHA1 videokamera sitter blenderen som "ring" rundt objektivet, hvilket jeg syntes er SMART :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ser at de som svarer er tildels mye  yngre.....som sønn alder.....sansynligheten er at jeg har ca 60% dårligere nattesyn

har ca 40 % dårligere fingerfølelse og 50% mere RAM, dessuten beskriver jeg fotograferinssituasjon som få utsetter seg for...... Jeg er nesten 100% sikker at den som uttaler seg her ikke har hatt en kamera hvor innstillingene er på den måten jeg beskriver og langt fra ha 30 års fartstid......ja så det blir litt slik at alt var mye bedre den gangen man måtte tenke litt sjøl og at ingenørdævlane ikke gjorde det tullete for folk, med blitzer som plutselig hopper opp......nei

jeg vil ha det gammeldags. ;D ;D ;D ;D ;D ;D

svar på spørsmålet: hvem har hatt et vanlig speilrefleks analg meg minimal elektronikk??

elektronisk lysmåling........

hadde man fått gode digitale bakstykker til et av de viste systemkameraene så hadde handla......og Pål er ikke det minste fornærma eller hårsår...... og langt fra når det kommer fra en munn som tilhører en som kommer fra nedre eiker  ;)

Nikon FM:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/NikonFM.jpg/779px-NikonFM.jpg

FM2:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/68/NIKON_FM2.jpg/800px-NIKON_FM2.jpg

Canon EF:

http://www.canon.com/camera-museum/camera/film/data/1966-1975/outline/1973_ef.jpg

Canon-saken vet jeg at ligger et sted på loftet. Med tilhørende fastoptikk i div. brennvidder. Veit jeg solgte et av Nikonene en gang, men husker ikke hvilket...

Sånn ellers, så hender det innimellom at jeg savner fascinasjonen ved å forhåndsfokusere/manuellfokusere, spesielt ved action/sport.

Og at jeg ikke får brukt denne deilige fastoptikken på de nyere Eos-husene, irriterer.

Sånn ellers, har jeg ikke savnet analogt/helmanuelt et sekund siden jeg handlet Eos 20D for endel år siden.

Men jeg kjører jo digi-kameraene mye manuelt allikevel da.

Sånn til utgangspunktet for tråden:

-Optikk, optikk, og atter optikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er jeg så gammel, grå og utdatert at jeg bør vel ikke ha uttalelsesrett......men likevel vil jeg ha utale meg i framtiden

Litt grå er du vel, men det er jo lov til å uttale seg likevel.

Men jeg får et inntrykk av at uttalelsene er basert på brukeropplevelsen din av et kompaktkamera, G11 hvis jeg ikke tar feil? Mine uttalelser går på speilreflekskameraer, i medium til høy pris. Vi forsøker vel å pare en gris med en sau med denne diskusjonen, tror jeg.

For å ha det sagt med en gang: Jeg har akkurat kjøpt 7D fra Canon fordi jeg ville ha noe mindre og lettere enn 1D mkIII som jeg hadde før. Vurderte flere løsninger samtidig med dette, blant annet Leica og Panasonic Micro Four Thirds kameraer. Valget falt på 7D på grunn av (for meg) intuitiv betjening gjennom (for meg) store nok betjeningshjul på utsiden av kameraet. Kompaktkameraene styrer jeg unna fordi jeg føler at jeg ikke har nok kontroll med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha det klart. Jeg ser selvfølgelig at digaitalt foto er et kjempeframskritt. Jeg har heller ingen problemer med å trykke på den rette knappen og dreie hjulet på rett plass.

Men likevel ville jeg gjerne gjort det med hjul på linsa som i gamle dager. Jeg likte den måten. Selvfølgelig var den innarbeidet på en tid da det var det eneste alternativet den gang. Dette er nok med å gjør at det motorisk er der ennå. Jeg likte det da, og skulle gjerne hatt det slik nå. Det var ett eller annet "manuelt" ved det. Automatiske store bevegelser som forandret hullene i optikken. Jeg likte det, og skulle gjerne kunne hatt det slik også nå. Slik er det bare! Er ikke så glad i den der programeringsfølelsemetoden. Smak og behag! Jeg har sikkert tatt mange tusen flere bilder med mine generasjoner med digitale speilrefleks, enn med det kostabare analogkonseptet - det er dermed ikke der det ligger.

(Beklager Ruffen - tråden handler ikke om dette, vil bare inn og gi litt støtte til den ene som jeg er endel enig med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Venter du litt Staffan så er dette kameraet på markedet snart.

Det burde jo være perfekt for manuell kjøring ( samme kvalitet som Leica til en rimelig pris ?) ;D

http://www.dcviews.com/press/fuji-x100.htm

Trygve ;)

trygve, er så glad i dæ!!!! her er kamera jeg skal ha etterhvert........alle gode funksjoner på ett sted......håper det ikke blir idiotpriser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette jeg mitt D700 på M Staffan, samt manuell fokus, gjør jeg følgende :)

(Se for deg at du holder kamera i "ta bilde modus" )

Blender med hjul rett bak utløseren. Flytter pekefingeren LITT bakover, og vipps..... Blender justert.

Fokus justerer jeg på fremste ring, av gummiert flott kvalitet.

Antall mm på "zoomen" stilles på ringen innforbi.

Lukker justeres med et hjul på tommelen...... mens jeg ser i søkeren at lysmålingen ser fin ut.

ISO justerer jeg med å holde nede en knapp på venstre pekefinger, mens jeg scroller på samme hjul som jeg justerer blenderen med.

Eksponeringskompensasjon (Ikke viktig i M, men grei ellers) justeres på samme måte som ISO, men med en annen knapp..

Jeg kan gjør ALT manuellt uten å gå inn i en eneste meny. Nikon har FORFERDELIG kjekke løsninger UTENPÅ kamera.

Mer manuelt en det kan det faen ikke bli din jævla nordlending :D

EDIT: Skal jeg velge HVOR i søkeren lysmålingen skal foregå, så kan jeg velge det også med en knapp på utsiden. Rett ved tommelen.

Kjøre jeg autofokus, så keh jeg velge 52 punkter eller prikk, samt HVOR prikken skal våre med tommelen UTENPÅ kamera uten å gå inn i en meny :)

Kjøp deg NIKON staffan så er du der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg skal ha det lite og kopakt med bare de vesentlige muligheter som jeg vil ha dem.....det er funnet nå, blir litt dyrt.....men det finnes idioter som kjøper fluestenger til 6000.-  så om dette kamera koster 10 høvdinger gjør det lite......for her finner jeg de mest brukte funksjonene plassert der jeg vil ha dem.......en tilsvarende 35 mm basser veldig godt til hva det skal brukes til.......jeg har ellers det jeg har behov for når det gjelder foto, og trenger ikke bedre kvalitet fordi det er skjelden jeg lager større utskrifter enn a3.......jeg er så fornøyd nå og med det Trygve  trygve fant er dekkende for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å kaste inn en fakkel, liksom. Alt det Henning beskriver om sitt nikon kamera kan jeg gjøre helt likt med mitt Canon kamera. Nå blir det nok mange sider her, hva er best av Canon og nikon ;D

Det er selfølgelig NIKON.

:D

Problemet med NIKON, er opptikk, og pris.

Canon har mye bedre objektivpark, samt at det mest gøye objektivene koster mindre en Nikons dritdyre greier.

Hadde Nikon og Canon kostet det samme, hadde 95% av fotografene hatt Nikon :)

Hva var det du sa om fakkel :D :D  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon lager så vidt jeg vet kun optikk, mens Canon har printere, faksmaskiner, kalkulatorer, scannere etc..

Jeg foretrekker en produsent som er best på èn ting, fremfor en som er "god" på alt ;)

Hvor ville du ha kjøpt stereoen din f.eks?

På elkjøp der de selger barbermaskiner, vaskemaskiner og mobiler, eller hos hifi-klubben der de kun selger lyd og bilde-produkter? ;D

Da var den jerrykanna plassert på bålet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, her kommer napalmen. Verdens beste hifi lages i Norge Claus, og selges ikke på hifiklubben 8)

Når det gjelder Canon og nikon har jeg utrolig nok ikke så sterke preferanser. Jeg holdt på å kjøpe nikon da jeg kjøpte den første moderne filmbaserte speilrefleksen, men endte opp med Canon den gangen pga pris. Etter dette har det blitt for mye dyrt utstyr å bytte ut, pluss at jeg er veldig vant til canons forunderlige verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, her kommer napalmen. Verdens beste hifi lages i Norge Claus, og selges ikke på hifiklubben 8)

Når det gjelder Canon og nikon har jeg utrolig nok ikke så sterke preferanser. Jeg holdt på å kjøpe nikon da jeg kjøpte den første moderne filmbaserte speilrefleksen, men endte opp med Canon den gangen pga pris. Etter dette har det blitt for mye dyrt utstyr å bytte ut, pluss at jeg er veldig vant til canons forunderlige verden.

Det er vel der det ligger hos de fleste.

Jeg har også vurdert Canon ved flere anledninger. Da med tanke på fugle/wildlife foto. Eb godt cropkamera som feks 7D, eller en rå fullformat. Med 400 eller 500mm objektiv. Da hadde prisen vært mye lavere en visst jeg skule valgt det samme med Nikon.

Men så kommer da nikons blitzsystem/lyssystem, macro, og de  andre tingene som JEG mener er en KLAR fordel med Nikon, som igjen gjør at her blir jeg, og her kommer jeg til å bli.

For ikke å snakke om View NX og Capture NX som jeg mener er perfekt med tanke på RAW bilder og visst en effektivt skal redigere flere bilder en et.

greit nok med PS. Men der er det MYE jobb før du blir jævli god, samt mye mer jobb pr foto. Capture NX åpner en RAWfil med kameraets instillinger, og ofte på vanlige bilder, trenger en kun små justeringer.

Legger ved et eksempel på en RAWfil jeg har brukt 15 sek på å redigere.

Dette bildet hadde jeg brukt mange minutter på i PS (JEG ville i hvertfall gjort det, siden jeg ikke kan PS så godt. NX er dritlett å lære :) )

5174238424_48423a702c_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, her kommer napalmen. Verdens beste hifi lages i Norge Claus, og selges ikke på hifiklubben 8)

Når det gjelder Canon og nikon har jeg utrolig nok ikke så sterke preferanser. Jeg holdt på å kjøpe nikon da jeg kjøpte den første moderne filmbaserte speilrefleksen, men endte opp med Canon den gangen pga pris. Etter dette har det blitt for mye dyrt utstyr å bytte ut, pluss at jeg er veldig vant til canons forunderlige verden.

Og jammen selges det litt krem på Elkjøp og.Og norsk er den og.

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/CC_ViewProductImage-Popup?ProductSKU=ABRV20IA

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på å havne på en d200 for noen år siden, men mye dyr canonoptikk gjorde at jeg holdt meg på Canon den gangen. Når jeg kjøpte sist fikk jeg så god pris på 7d under messa til fotovideo at da ble det Canon igjen gitt.

Har ikke brukt blitzsystem så mye, men jeg har tatt noen tusen interiørfoto med kameramontert speedlite 580. Fungerer fint det synes jeg. Til reklame bruker jeg en profoto acute d2 pakke, og den banker livskiten ut av hvilket som helst kamerablitzsystem uansett.

Til etterbehandling bruker jeg Aperture og ps, og det har jeg gjort så mange ganger at jeg er veldig komfortabel med den måten å jobbe på. Bruker en del batch prosesser i ps osv.

Rodswinger, Abrahamsen er fint utstyr, ec-produkter til lavere pris. Men når man først skal

Gå etter verdens beste, er adyton et bedre valg synes jeg. Da holder jeg selvsagt pris utenfor diskusjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...