Gå til innhold

Torgeir - bok


Nils Kvisgaard

Anbefalte innlegg

  • Svar 179
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da er fordelingen slik:

Lars - Oktober

Bjorni - ?

Nils - Juni

Tony - November

Vi bruker helst Word. Regner med ca. 10-20 (men dette er ikke låst!) tettpakkede sider i str 12 per person. Med forord, bilder, og evt. andre ting (feks bindeoppskrifter til fluer), tror jeg det skal bli nok.

Andre forslag fra dere som er med og skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle står rimelig fritt til å skrive det de ønsker. Min tanke er at hvert kapitel inneholder en natur-fiskeskildring for den måneden det gjelder, det Torgeir har skrevet om fiske, biotop, fluevalg, snørevalg, fisketeknikk, og annen relevant informasjon.

Vi sper evt på med fiskehistorier fra venner etter hvert.

Tar i mot forslag fra dere som er med og skriver med glede :-). Dette skal jo være et samarbeidsprosjekt!

Noen som har synspunkter på om vi skal ta med havabbor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke meningen å skape negativitet el. Vanskeligheter for dere, men jeg kjenner meg ikke igjen i den boken jeg tror Toggi ville likt å stå bak. Da dere startet på tankerekken om å gi ut en bok basert på hans hjelpsomhet og store iver som sø-fisker, så så jeg mer for meg en temabok om emnet , med tips om teknikk, fluer, tider, strømmer osv.osv.  Ikke en rekke med halvt oppdiktede og polerte historier. Jeg trodde dere skulle ta hans skrevne tips mm over i bokform. Tror den siste er mest salgbar og vil hedre ham best. Tror det er en serdeles dårlig ide, å være 12 forfattere. Folk legger mye rart i det å skrive ting. En prosess med så mang......, blir tung.

Uansett, lykke til på ferden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Noen synes dette er bra. Noen synes dette er dårlig. Sånn vil det alltid være uansett hvordan avgjørelse man tar. Nå har vi tatt en avgjørelse om å skrive denne boken, og vi får stå for utfallet. Jeg tror dette vil bli bra, og en bok jeg tror Torgeir ville likt å stå bak.

Hovedmålet er ikke at boka skal bli gitt ut gjennom et forlag, men, i første omgang, et minne om Torgeir for hans nærmeste og alle interesserte fluefiskere.

Vi får se hvor langt det kan strekke seg, men må uansett bli ferdige med produktet.

Jeg kan ikke se for meg at boka blir slik du beskriver.

Takk for lykkeønskninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ,flott tiltak , men dette krever en del av dere som står bak , ( noe dere selvsagt er inneforstått med)

Når det gjelder pdf,cd og alle slike nye distribueringsmåter syntes jeg ikke dette er en svært god ide , det blir stuet i en skuff eller i ei cd mappe etter å ha blitt lest en gang , Torgeirs bok vil bli stående i hylla til fluefiskerinteresserte , bli tatt fram gang på gang , og han vil stå side om side med kjente forfattere i de ganske hjem som Erling olsen , Pål Krogvold , Lars Monsen ,Even Rise og sist men ikke minst ALF RØNNEBERGS : i skogens stille vann....en fantastisk bok om en fantastisk mann som fikk kreft og gikk bort alt for tidlig , og kjempet kampen side om side med fluestanga i Oslomarka så lenge det gikk , og trosset smerter....Akkurat som Torgeir må ha gjort.....

Derfor foreslår jeg bok , med ett fint omslag , gjerne blandet med historie , teorier , fluer , taktikk , stikk-i strid tips i forhold til det andre mener...osv....

Men at innholdet er basert på Torgeirs meninger , kommentarer og tips dønn igjennom

med det rette forlaget , forhistorie , reklame osv vil nok denne kunne selge i ett helt greit opplag slik andre bøker av lik art selges , men dere som skriver bør få tekst sett igjennom av profesjonellt fagpersonell på slik bokskriving , slik at boken oppfattes gjennomført .

Dere bør tviholde på hans ord og holdninger slik at dere fører pennen for hans ord og utrykk , men la redigering gå via feks forlag , som setter det hele sammen slik at det blir ei spennede bok - som IKKE slenges bort etter lesing , men som blir tatt frem igjen og igjen , år etter år og kanskje 10 år.

Akkkurat som Alf Rønnebergs bok......det var bare at han rakk å skrive paralellt , Torgeir fikk aldri muligheten.....Men det er ikke for sent enda å i allefall får det ned i trykk , men ikke vent , det er vel nå ordtaket : Å smi mens jernet er varmt kommer til sin rett.

Jeg kjøper ei bok....

Sist men ikke minst , ikke la det bli ei bok sammensatt på sorg , men på pur glede , over at nå kan han virkelig bli husket - for alltid ! - ønsker dere lykke til med prosjektet.....flott gjort er det.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke meningen å skape negativitet el. Vanskeligheter for dere, men jeg kjenner meg ikke igjen i den boken jeg tror Toggi ville likt å stå bak. Da dere startet på tankerekken om å gi ut en bok basert på hans hjelpsomhet og store iver som sø-fisker, så så jeg mer for meg en temabok om emnet , med tips om teknikk, fluer, tider, strømmer osv.osv.  Ikke en rekke med halvt oppdiktede og polerte historier. Jeg trodde dere skulle ta hans skrevne tips mm over i bokform. Tror den siste er mest salgbar og vil hedre ham best. Tror det er en serdeles dårlig ide, å være 12 forfattere. Folk legger mye rart i det å skrive ting. En prosess med så mang......, blir tung.

Uansett, lykke til på ferden!

Er enig her. Jeg ser for mig en innledning hvor hans oppvekst/beskrivelse av hvordan hans fiskeinteresser oppsto. Videre delt inn i tips, teknikk mm for hver årstid. Kunne gjerne ha krydret med litt fiskehistorier skrevet av fiskekompisser. Bilder fra turer, spots, vær, fluer mm.

Ikke det at boka skal skrives for å bli årets bestseller, men her snakkes om at et evt. overskudd skal gå til et fond (noe jeg synes er veldig bra) og da bør boka jo kunne selges også om 5 og 10 år. Nye fiskere kommer til, som kanskje ikke har noe kjenskap til Torgeir.

Boka ser jeg for mig fint kunne bli et "må ha" for sjøfiske. Torgeir kunne så mye, viste så mye og var en av de beste. Ikke bare til å fiske, men også til å beskrive i form av rapporter her i forumet. Å lese hans tråd om sjøørret her, er jo nesten som å lese en god bok.

En bok som kan skape inntekter til et fond, som kan brukes til noe Torgeir brente for, vil i mine øyne være den beste måten å bevare minnet om han.

Hva fondet skal brukes til kan jo diskuteres. Å hvert år dele ut til en eller noen som virkelig har gjort noe for å bevare eller forbedre vilkårene for sjøørreten kunne være en ide. Der finnes mange små vannløp hvori SØ går opp for å gyte, men disse er truet eller allerede ødelagt. At Toggi-fondet f.eks. kunne gi økonomisk støtte til å forbedre eller tilbakeføre et slikt lite vannløp ville jo være en måte å hedre og minnes han på. Bare tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ønsker dere masse lykke til med dette utrolig flotte tiltaket om å utarbeide en bok. Er sikker på at dette vil kunne bli en klassiker og en slags bibel hva fluefiske etter sjøørret angår, men også havabbor. En kjempe fin måte å hedre Torgeir på! Jeg hadde aldri æren av å fiske med han, men STEIKE hvor mye inspirasjon jeg fikk fra å lese hans innleg her på FFS.

Lykke til!

Mvh Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Noen synes dette er bra. Noen synes dette er dårlig. Sånn vil det alltid være uansett hvordan avgjørelse man tar. Nå har vi tatt en avgjørelse om å skrive denne boken, og vi får stå for utfallet. Jeg tror dette vil bli bra, og en bok jeg tror Torgeir ville likt å stå bak.

Hovedmålet er ikke at boka skal bli gitt ut gjennom et forlag, men, i første omgang, et minne om Torgeir for hans nærmeste og alle interesserte fluefiskere.

Vi får se hvor langt det kan strekke seg, men må uansett bli ferdige med produktet.

Jeg kan ikke se for meg at boka blir slik du beskriver.

Takk for lykkeønskninger.

Kan ikke la vær å kommentere det du skriver om det ferdige produktet, fordi jeg er bombesikker på at en historiebok kun vil være interessant for en liten snever klikk. Dere har mulighet til endel mer enn det... For slik jeg ser det, så er det materialet han har lagt igjen på alle de områdene jeg nevnte, såpass omfattende at jeg tror det ville vært mulig å redigere ut en bok bare på det Toggi selv har skrevet i trådene. Materiale som de fleste sø fiskere i Nor-Sve-Dan ville gnagd av seg venstre lillefinger for å få tak i, eller på godt norsk; være interessert i å lese om, rett og slett fordi det er Hardcore og ekte, da gjerne med hans egne bilder. Kanskje supplert med at endel av fotonissene her hadde tatt seg en kvelds dugnad i området han fisket, og så plukket ut de beste bildene til illustrasjonsbilder osv.

Snakker du med en forlegger, så ville han si blankt nei til å gi ut en fiskehistoriebok, rett og slett fordi tiden har løpt fra formatet (tenker da på forfattere ala Erland Fjell http://www.erlandfjell.no/bok.htm). Se på hva forlagene gir ut i det siste året, kort, presist, rett på med fluemønstre osv. Konkurransen med video er så tøff, at det spiser nok opp mye av markedet.

Se på boken "Fluefiske i skogens stille vann" - Alf Rønneberg, også det en nå avdød fluefisker. Boken selger fortsatt og er et must for den som fisker på skauen. Den boken har tips, triks, fluer og historier i en god blanding.

Så i sum av alt dette mener jeg du tar feil, men det er deres valg, jeg hadde kun sporadisk kontakt med Toggi og jeg synes bare det er trist at han gikk bort.

Kan sikkert være behjelplig med kontakter på trykk og sats evt. Bare å sende en PM det :)

Rolf

PS: var så opptatt av å svare deg, at jeg har ikke sett Espens innlegg før nå. Han sier mye av det samme. Lykke og ikke sorg. Bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Juvis har et poeng og en temabok med innstikk av gode historier fra turene til Torgeir ville vært det som både vil selge best og hedre Torgeir best. Men uansett skal dere ha honør for det dere gjør og det blir til syvende og sist dere som skal skrive boken sitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler nå et dette er blitt en diskusjonsside, hvor mange kommer med gode forslag til hvordan boka skal skrives.

Akkurat nå trenger vi flere skribenter. Noen flere som vil være med?

Ønsker ikke å diskutere, da misforstår du meg. Dette er velmente ærlige råd, basert på det jeg leser og det jeg har erfart. Skriver ikke mer her nå jeg så slipper du problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fint tiltak dette. For meg som ikke har fisket i sjøen etter sø, så hadde en slik bok med tips, triks, utstyr, etc, vært helt topp.

Sånn sett støtter jeg opp innlegget til Juvis, hadde dere fått til å lage en slik bok, ville den blitt kjøpt av utrolig mange og på den måten hedret Torgeirs minne på en kjempe fin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...