Gå til innhold

Torgeir - bok


Nils Kvisgaard

Anbefalte innlegg



Jeg har det siste døgnet mottatt forslag på hvordan vi i ettertid kan være med å hedre Torgeir, og bidra med noe for Torgeir, slik som han i aller høyeste grad har bidratt for mange av oss.

Mine tanker er at vi oppretter et fond, hvor vi årlig deler ut en påskjønnelse til den som har bidratt i Torgeir sin ånd.

Dette er bare en tanke jeg har, og jeg håper flere går med noe av de samme tankene.

Kan vi ikke ta en drøfting her på forumet om hva som kan gjøres, og evt hvordan vi kan gjøre det.

Mitt forslag er at vi i tilfelle gir prisen til Per Suveren, som har støttet Torgeir og familien hans i tykt og tynt.

Særlig de siste ukene.

Og til hans mor, som i vi stor grad kan takke for at Toggi bidro med så mye som han gjorde for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 179
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg er enig i at noe burde gjoeres. Toggi sitt bidrag her inne er stort!

Jeg har ogsaa tenkt paa at noen burde samle opp all den infoen som Toggi delte paa forumet, og lage en artikkel eller noe lignende. Eller kanskje det er nok info til en hel bok?

Som det har blitt nevnt snudde han etablerte teorier paa hodet. Det er rett og slett ny viten han kom med. Og det er gull verdt for alle sjoeoerretfiskere.

Uansett stoetter jeg ideen, og bidrar der jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at det er nok info til å trykke en bok. Det er noe som kan deles opp blant flere, og gjøres over nettet.

Hvis det hadde latt seg gjøre, hadde en bok vært en fin måte å hedre Torgeir på.

Tråden til Torgeir - Sjøørretfiske i sjøen består av 622 sider. Det hadde kanskje vært en ide å dele opp dette mellom flere her på forumet, for å plukke ut det mest relevante.

Jeg har aldri gjort noe slikt før, og har ikke peiling mht til rettigheter, hvordan trykke bok, hvor mye det evt koster. Men det er bauger som jeg er sikker på at vi med litt innsats skal kunne komme over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at det er nok info til å trykke en bok. Det er noe som kan deles opp blant flere, og gjøres over nettet.

Hvis det hadde latt seg gjøre, hadde en bok vært en fin måte å hedre Torgeir på.

Tråden til Torgeir - Sjøørretfiske i sjøen består av 622 sider. Det hadde kanskje vært en ide å dele opp dette mellom flere her på forumet, for å plukke ut det mest relevante.

Jeg har aldri gjort noe slikt før, og har ikke peiling mht til rettigheter, hvordan trykke bok, hvor mye det evt koster. Men det er bauger som jeg er sikker på at vi med litt innsats skal kunne komme over.

Jeg har en kjenning i Gyldendahl som jeg kan forhøre meg med i morgen.

Det blir ikke snakk om så mange bøker, men noe som bevarer minnet om Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde vært en meget god ide!!

"Sjøørretsfiskerns felt håndbok". Sikkert en del av de andre sjøørret guruene der ut som hadde vært interessert i å supplere på de områdene hvor det ikke finnes konkret info som Toggi har skrevet.

Har aldri møt eller snakket med Torgeir, men alene basert på hans bidrag her inne stiller jeg meg selv til disposisjon dersom det er noe jeg kan bidra med.

Hilsen

Marius "avbitertang på gjerder i strandsonen" Enevoldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Toggi-Sjøørret på mitt vis" - "Mitt liv som sjøørretfisker" osv..... Mannen hadde nok kunnskaper til å lage ei god tykk bok, og hvis økonomien er et problem her og kan det sikkert opprettes et fond for dette i første omgang.... Og jeg synes AoF burde få ræva i gir å lage portrett av mannen for å hedre en person som gikk til de evige sjøørret-marker i sin beste alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange kreative og ressurssterke personer her inne som kobler seg på, men jeg tar gjerne min andel sider og henter ut og systematiserer etter beste evne. Vi bør i så fall kategorisere en evt. oppbygging av boken slik at vi allerede fra starten får samlet alle informasjon på de rette stedene. Alt fra de ulike årstider, natt og dag fiske, flue -og utstyrsvalg, fisketeknikk, type plasser m.v. Her kommer det sikkert mange gode råd underveis. Men har virkelig lyst til å få til en bok.

I tillegg besitter flere her inne bildematerialer fra turer med Torgeir, i tillegg til at det kan suppleres med bilder av fluer, typiske fiskeplasser han har beskrevet m.v. til den grafiske biten. Enig i at evt. inntekter går til minnefondet og vi er forhåpentligvis mange her inne som kan bidra i forb. med eventuelle kostnader tilknyttet trykk m.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jeg gjerne med på. Toggi fortjener et monument, og en bok om ham og hans kunnskap vil leses av mange. Jeg har litt erfaring med å skrive bøker, og det vet jeg flere andre her inne også har. Vi kunne som du sier delt stoffet mellom oss. Jeg kjenner også en forlegger som kanskje kan hjelpe med å få utgitt den, om ikke et av de store tar den. Nils, ta kontakt på mail, du finner den på profilen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle veldig gjerne hjulpet til.. Men siden jeg har null erfaring med å skrive bøker, eller gi ut, så er det nok best at jeg holder meg unna akkurat den biten.

Men jeg vil gjerne støtte, så et minnefond er jo god knall! Og en evt. bok må selvfølgelig kjøpes. Ikke bare for å støtte, men det er jo sykt lærerikt!

Godt at det fins gode sjeler som flere av brukerne her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet Toggi jobbet med å skrive noen samle artikkler om fisket i sjøen. Disse ligger kanskje på PC'n hans.

Vi er vel en del som har noen bilder av Toggi liggende. Disse har sikker mor til Toggi også interesse av å ha.

Noen av oss kan kanskje starte med å samle inn dette materialet.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å regissere en bok kan være vanskelig. Med hensyn til rød tråd. Men Toggi har vel delt så mye fra fisketurene sine, at man kunne kansje regisert ei firskedagbok fra det han har levert. Da hadde både teorier og tanker kommet til uttrykk. Han refererer alltid til fluer han har brukt. Her kunne vi sansynligvis ha fått avfotografert fluer som ble benyttet. Vi kunne brukt bilder han har levert, samtididg med at vi kunne bidratt med stemningsbilder.

Tror det kunne blitt interesant lesing. Med snøre og fluevalg, samt kapittelinndeling med år og måneder - tror jeg det hadde vært et fint minne og interesant lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Nils..

Bra initiativ.. Jeg har mangeturer sammen med Torgeir der hvor vi diskuterte

hva som ville fungert. Fluevalg var underordnet som regel.

Plass tid og snørevalg var nok viktigere..Tror nok jeg har endel bilder

fra flere av turene. Jeg er nok heller dålig på å organisere

men hvis jeg kan bidra med noe så gjør jeg det..

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at så mange synes dette er en fin måte å hedre Torgeir på. Nå sitter jeg på jobben, tror ikke jeg får ordnet alt jeg ønsker i dag, men dette har ingen akutt hast.

Hvis noen har erfaringer med opprettelse av minnefond, så vil jeg gjerne at de gir lyd fra seg. Penger til produksjon av en slik bok må jo gå ut fra minnefondet. Her trenger vi en regnskapsfører eller revisor. Vet ikke hvordan regelverket er. Noen som vet? Kan uansett sjekke opp dette i romjula, når jeg har bedre tid.

Vi må først bli enige om hvordan vi skal dele inn boka. Jeg foreslår at vi i all hovedsak bruker innleggene til Toggi om hans erfaringer og fisketurer, og at vi kanskje sper på med de som var ute og fisket med han på disse turene.

Også synes jeg det virker fornuftig å dele inn boka i vår/sommer/høst/vinter, eller i måneder, da SØ-fisket er forskjellig fra måned til måned, og fra årstid til årstid.

Det som i første gang er enkelt å gjøre, er å opprette en konto hos fotoknudsen eller liknende, og at alle bidrar med de bildene de har der. For det skal bli en bok med masse, fine stemningsbilder. Jeg synes også det er en god idè at vi viser bilder av fluene som Toggi kommenterer, gjerne med hvilke materialer som er brukt, og hvordan man binder fluene.

Jeg gir beskjed om når jeg har opprettet foto-konto, så kan vi sende inn bilder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje der finnes noen som kunne tenke sig å sponse litt til produksjon av bok. Bare en tanke.

Synes der bør samles inn til en krans fra FFS og alle venner og bekjente der. En som sto han nær kunne kanskje ordne et kontonr. hvor alle som har lyst kunne sette inne penge til en krans? Evt. overskudd skal selvsagt gå til Fondet.

Når er bisettelsen?

Kommer til å savne de fine rapportene og bildene. FFS blir ikke helt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...