Gå til innhold

Foam i alle former :)


Per Christian Eggen

Anbefalte innlegg

To gode fluer du kan binde er princeps og foam caddis :)

Som det ligger bindebeskrivelser av her inne ? :)

Princeps blir noe ala den foamklekkeren som ligger på forsiden av ffs. Det blir vel faktisk det samme. Lag noen sånne. Noen store, noen små. Veldig god flue som flyter og synes godt.

Foam caddis er i hvertfall beskrevet på den nye filmen "The fish & the fly - dry fly", men beskrivelse finnes nok på wideopen.dk ellerno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes fordelen med foam er at man kan lage flytenymfer som henger i filmen uten at de bryter. Med CDC må en alltid ha endel over vann for at fluen skal flyte. Ulempen når de flyter så lavt er selvsagt at de er veldig vanskelige å se, men på sær fisk kan det være smart å ha noen slike i boksen. Viktig å teste ut akkurat hvor mye foam som skal til for å holde en gjennomvåt flue flytende, ofte litt mer enn en tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert trangsynt, gammal og grinete, men jeg liker ikke foam i fluene. Jeg kommenterte "Tørrfluepuristen" tidligere på facebook. Så vanvittig fine fluer han lager, også må han utstyre de med redningsvest.

Var ikke mye inspirasjon å få fra denne sure gubben, men det er sikkert fisk som vil ha fluene. Men de får dem ikke fra meg, nei "lær" heller fluene å svømme uten "redningsvest".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To gode fluer du kan binde er princeps og foam caddis :)

Som det ligger bindebeskrivelser av her inne ? :)

Princeps blir noe ala den foamklekkeren som ligger på forsiden av ffs. Det blir vel faktisk det samme. Lag noen sånne. Noen store, noen små. Veldig god flue som flyter og synes godt.

Foam caddis er i hvertfall beskrevet på den nye filmen "The fish & the fly - dry fly", men beskrivelse finnes nok på wideopen.dk ellerno.

Princeps som jeg har pleid å bundet er med en liten foam-bit man surrer hackle rundt og deretter bretter frem.

Tenker på som kropp osv jeg vettu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...