Gå til innhold

Krokøyets betydning.


saatvedt

Anbefalte innlegg

Hei , registrert at det finnes mye forskjellig her ( eller i allefall 3 ) , rett , nedoverbøyd og den noe mindre brukte varianten oppoverbøyd.

Kjøpte noen mustad 52 s med rett øye i str 14,12 og 10 her.... likner velidg op r50 som jeg og har brukt , bortsett fra at øyet er rett.

noen som kan si noe hva som blir forskjellen i praksis /kroking---

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har benyttet alle varianter selv, og jeg har ikke erfart noe annet enn at det blir smak og behag  ;)

Har ihvertfall ikke erfart at det påvirker krokingsegenskapene.

Nå er det nedoverbøyd krokøye på de aller fleste fluer jeg binder på, men det er tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja :-\ Det kommer litt an på hvilken vei i forhold til horisonten fisken vaker i. Jo rettere fisken står i forhold vinkelen solen står i forhold til jorden jo større sjangse er det for et vellykket tilslag. :) Dette finner du ganske lett ut av med en sekstant.

Å navige inn dette er ikke så komplisert som disse fluefiskeherrene vil ha det til!

Du gjør:

Kl 120O tar du en middagshøyde eller meridianhøyde om du vil. Og med denne bestemmer du breddegrden eller avstanden til ekvator om du vil. Etter vært vil du regne dette ut ganske fort. Og hvis du tar en ny høyde mellom 1530 og 1600 tiden og legger til den tilbakelagte distangsen jorda har tatt rundt sin egen akse så finner du lett lengdegraden ved å overføre verdien du har kommet frem til. :) Du finner alt nøyaktig beskrevet i Tomkins "The Offshore Navigator"

Jeg bruker alltid denne formelen når jeg bestemmer meg for hvilket krokøye.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja :-\ Det kommer litt an på hvilken vei i forhold til horisonten fisken vaker i. Jo rettere fisken står i forhold vinkelen solen står i forhold til jorden jo større sjangse er det for et vellykket tilslag. :) Dette finner du ganske lett ut av med en sekstant.

Å navige inn dette er ikke så komplisert som disse fluefiskeherrene vil ha det til!

Du gjør:

Kl 120O tar du en middagshøyde eller meridianhøyde om du vil. Og med denne bestemmer du breddegrden eller avstanden til ekvator om du vil. Etter vært vil du regne dette ut ganske fort. Og hvis du tar en ny høyde mellom 1530 og 1600 tiden og legger til den tilbakelagte distangsen jorda har tatt rundt sin egen akse så finner du lett lengdegraden ved å overføre verdien du har kommet frem til. :) Du finner alt nøyaktig beskrevet i Tomkins "The Offshore Navigator"

Jeg bruker alltid denne formelen når jeg bestemmer meg for hvilket krokøye.

:)

Er det lov å ønske riktig god bedring. ??

;D ;D

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til ditt spørsmål om krokingsegenskaper har ikke jeg merke noen forskjell.

Forskjellen fiskemessig er vel i det store knyttet til hvordan fortommen forlater kroken. Med et oppadbøyd øye vil ofte fortommen løfte seg fra vannflaten de første cm fra krokøyet ( hvis du ikke lager en styrende knute da)  Ved rett og nedadbøyd ligger fortommen direkte på vannflaten fra krokøyet. Om dette har noe å si for fisken, kan man sikker filosofere mye over  ;)

I forhold til å binde fluer på de forskjellige krokene så har det jo en del å si på proposjonene på flue. Små fluer er enklest og lage på kroker med rett øye synes jeg. Oppadbøyd øye krever litt ekstra plass fremme ved øye for å få plass til en ordetlig avsluttning.  Men den største forskjellen er vel i hodet til fisker tenker jeg.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sluttet å bruke oppadbøyd(var jo mer vanlig før,i gamledager  ;D )netopp fordi jeg syns det kroker dårligere.

Kanskje bare innbildning.......... :rolleyes:

Glemte noe :

Nåja :-\ Det kommer litt an på hvilken vei i forhold til horisonten fisken vaker i. Jo rettere fisken står i forhold vinkelen solen står i forhold til jorden jo større sjangse er det for et vellykket tilslag. :) Dette finner du ganske lett ut av med en sekstant.

Å navige inn dette er ikke så komplisert som disse fluefiskeherrene vil ha det til!

Du gjør:

Kl 120O tar du en middagshøyde eller meridianhøyde om du vil. Og med denne bestemmer du breddegrden eller avstanden til ekvator om du vil. Etter vært vil du regne dette ut ganske fort. Og hvis du tar en ny høyde mellom 1530 og 1600 tiden og legger til den tilbakelagte distangsen jorda har tatt rundt sin egen akse så finner du lett lengdegraden ved å overføre verdien du har kommet frem til. :) Du finner alt nøyaktig beskrevet i Tomkins "The Offshore Navigator"

Jeg bruker alltid denne formelen når jeg bestemmer meg for hvilket krokøye.

:)

Egentlig var det etter dette innlegget.

(Lurer på hva Frode drakk....?) ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tester Frodes metode er det overraskende hvor godt det stemmer.

Merker stor forskjell på krokingsegenskaper på forskjellig krok. Men jeg synes det er viktigere å se på lengde og vinkel på krokspiss en hvilken vei øyet går.

En bekymring jeg har, er ved bruk av dagens mothakeløse kroker med veldig lang spiss. Disse har en tendens til å lobotomere småfisk.

Har merket at tilslag blir satt tregere og tregere (alderen som spiller inn), og at fisken stort sett blir sittende fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar knute og fluetype avgjøre krokvalget.

Bruker stortsett styrende knute i elv, til laks og ørretfluer, da opp eller ned vendt øye..

Streamer, rett øye, og løkkeknute, nymfer likeså.

I sjøen kun løkkeknute og rett øye.

Om det ene eller det andre kroker bedre eller værre, er vel mildt sagt usikkert!

Men det har nå bare blitt sånn, og de krokene jeg velger til forskjellig fiske holder jo ofte disse normene.

Jeg syns en løkkeknute gjør seg bedre på en krok med rett øye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...