Gå til innhold

Østfold-gutta blogger!!!


Amund

Avstemning ferdig  

5 stemmer

  1. 1. Avstemning ferdig

    • xc
      3
    • xc
      2


Anbefalte innlegg

  • Svar 878
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

ja, hjemme igjen fra en meningsløs tur i går.....    Null vak, null napp, null fisk....  Enda det var fine forhold for å se vak, så så jeg ikke noe tegn til det, men var på en annen plass nå da, så kanskje det skyldes det..... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært en veldig spesiell sjøørret sesong i år, virker som det begynner å komme seg til det normale nå...  Ikke vet jeg...  :rolleyes:

Men drar opp til hytta i Uvdal i dag alene med en annen kompis, skal nemlig krysse hardangervidda fra imingfjell til Kinsarvik, blir nok fisking da montro, kanskje jeg perser med ny fisk...  Prøver å ikke har for store forhåpninger....

Turen vil vare fra lørdag til lørdag neste helg om ikke det blir lengre :D

Vebjørn skal til Gaula å fiske laks tror jeg, så vi får se hva som skjer.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke blitt tid til det i år...    Blir vel noe surfing videre ut i sesongen, hadde egentlig tenkt å bruke penger på nytt utstyr der gitt, men det blir penger på kamerautstyr istedet ;D

Kanskje det blir no heftige filmklipp etterhvert der jeg og vebjørn surfer med fluestenger, fin måte å dorge på det se, særlig når du kommer i plan!!! 

Uansett, da drar jeg...!!  8) 8)

Amund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur Amund,hadde hytte på Dagali i noen år,endel fine vann innover-men desverre mye privateid :-\ Vebjørn;skitt fiske i Gaula,begynner å gå flak nå-men vrien å få på annet enn marken,sier gamlegutta"oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur Amund,hadde hytte på Dagali i noen år,endel fine vann innover-men desverre mye privateid :-\ Vebjørn;skitt fiske i Gaula,begynner å gå flak nå-men vrien å få på annet enn marken,sier gamlegutta"oppi der.

hehe, samma det  ;D

Viss jeg dro på tur for å få fisk hadde jeg ikke tenkt på å fiske laks engang  ;D

vet knapt hvordan en laks ser ut  :-[  

Nermeste var i finnmark, men det vil jeg egentlig bare glemme  :-[

vaka en STOR en på et brekk som jeg tok på en liten vårflueklekker. den raste ut ned brekket og løslina hadde surra seg rund snalla. da sa det pang.... Kløne! gjorde ikke så mye da siden jeg hadde fått 10 ørreter på over kiloet allerede på turen, men når jeg tenker på det nå så er det litt surt.  ;D

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn det blir det, etter å ha landa mange kilios ørreter...  8) Ikke at jeg vet åsn det er..

Men har kommet hjem fra en 6 dager lang tur på hardangervidda...   Kan kalle det mer ekspedisjon enn fisketur fordi:

-Flomstore elver på vidda

-For kort tid, skulle vært der minst to uker'

-Fordi jeg gikk fra Imingfjell turistheim til Kinsarvik

Men en fin tur har det vært, enda det var tåke og regn for det meste, men så lenge man er medlem i turistforeningen så kan man si at man trives på vidda...   ;)

Det ble totalt en fisk på meg da jeg bare fikk fisket en ettermiddag, med streakingen...

Men det var et vann der oppe som jeg er helt sikker på at det var en del stor fisk i...  Så kjempe huer på størrelse med neven som tok fjærmygg, men var ikke noe vits i å fiske i det vannet på grunn av det var privateid....  TYPISK  Og slik var det nesten overalt!!!!   Men men, neste gang skal jeg prioritere litt bedre, målsetningen skal peke mot fluefiske...    8)

[attachimg=1]

Var noen store som vaket der

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

[attachimg=5]

Ferdig med turen

post-4001-13949888409125_thumb.jpg

post-4001-13949888409745_thumb.jpg

post-4001-13949888410054_thumb.jpg

post-4001-13949888410495_thumb.jpg

post-4001-13949888410865_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla!

Da har jeg kommet meg hjemm jeg også, etter 2 døgn fiske i Gaula.

Og jeg har lært en ting, laksefiske er for det meste bortkasta tid. Det kommer med andre ord ikke til å bli så mye laksefiske på meg de kommende åra.  Men det var fint der oppe, og det var jo faktisk laks der også.

Allerede den første kvelden så vi laks i den store kulpen, ca 7 plask var det vel... men ingen fisk. Neste dag sa en østeriker at den fisken jeg fiska på var gammel, den var oppe flere ganger men den var gammel.

gammel ? samme det vel, jeg vil få den selv om den er gammel! Senere på dagen fikk jeg vite at det var de laksene som nettopp hadde kommet opp man fikk.... jaja stemmer vel det da. Så da sto jeg der å denga da, og ante ikke hva jeg drev med. på natta dro han første, og så neste, og jeg var alene.  Jaja, skal det komme noe laks da eller? tenkte jeg mens jeg vifta med den lette #7er stanga.

Så spruta det 15-20 meter skrått nedstrøms. Og den hadde jeg ikke sett før, var den ny da?

Og jeg kasta men ingen ting skjedde, å det er vel sånn laksefiske er antar jeg........

Nytt kast, så satt flua fast i noe, jeg dro til å den satt fast.... i bånn? nei, det var jo 5 meter dypt. Noen røsk stanga og en laks for 60-70 meter nedstrøms. Virket helt uvirklig, men det var faktisk laks! Det endte med mange utras på 40-70 meter og nautilusen fikk virkelig kjørt seg. så stod den bare stille dypt nede i strømmen..... det skulle ta en halvtime før jeg fikk presset den inn til flellet. Så havna den på land, og ettervert i fryseren.  Men det var da morsomt den ene halvtimen, ellers var det....... ikke så morsomt.

Men,men, det var da en laks i allefall.

[attachimg=1][attachimg=2][attachimg=3]

post-4210-13949888415287_thumb.jpg

post-4210-13949888415644_thumb.jpg

post-4210-13949888416105_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja,Vebjørn...laksefant jo ;D Gratulerer med finfin laks på sjuerstang! Godt det ikke slo på en 12-15 kilos...hadde nok sliti litt da 8)  Synd med regnet Amund :P Er alltid litt lotto innover vidda ang føreforhold,men desto mere artig når ting klaffer! Ja,du registrerte x-antall privatvann du også :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe pistus, tror man kan ha grisebra fiske der inne hvis man er på rett sted til rett tid....    Mye privatvann der oppe også, og typisk var at i de privatevanna vaka det overalt, mens i de ikke private var det mer dødt.........

Finnmark neste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla.

Takker for kommentarer :D

Laks var litt kult det ja. hehe, jeg er faktisk glad for at den ikke var dobbelt så stor ;D

Men, men jeg er hjemme. Og nå skal vi nok få piffet opp denne siden litt igjen.

to uker med røye, på norges mest utilgjenglige fjellplatå kommer til å bli lagt ut her bit for bit. Jeg har 400 bilder så det blir nok bra ;D

starter kanskje etterpå, men litt bilder. 

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag for to uker siden:  

26 kg viste vekta. Det burde ikke gjøre noe. 4 kilo tyngere en i fjord, men jeg var da også ett år stærkere.....

Pappa sin veide også 26 kg. Vi skulle begge klare oss på tur over norges mest utilgjenglige fjellplåtå med 26 kilo klær, mat, og fiskesaker.  

Taxi, fly, taxi, buss, og taxi gikk som det skulle. Vi hadde gjort dette før, og hadde etter hvert blitt ganske kjent i Alta.

Taxien stoppet 5 km før vi hadde planlagt,  men det skulle ikke bli noe broblem. Vi festet på oss sekkene og ruslet i vei med godt mot. 1,3 mil i luftlinje fikk holde. rett ovenfor der laksen stoppet satt vi opp teltet.

Vannet var ginklart, aldrig sett noe lingnende!

Hadde det stått røye der så hadde vi sett det....... og det gjorde vi ikke.

Ingen fisk den dagen, men vi var framme. På vidda. Tordenværet herjet 2 mil lengere inn...... Dit vi skulle. Og det skulle vise seg og bli et problem de neste fem dagene............

[attachimg=1][attachimg=2][attachimg=3]

post-4210-13949888651174_thumb.jpg

post-4210-13949888651561_thumb.jpg

post-4210-13949888682159_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blink. Ett kraftig kort lys slår rett i teltveggene. Jeg starter å telle: 1,2,3,10,15....... Bang!

"Ja, det er langt unna men det kommer til å komme over"  

Vi hadde gått i flere dager men var fortsatt en mil unna målet. Og det var enda topper på 20 meters høgde her, men ikke der oppe. Der var det flatt! Og det kunne bli riktig ikke med 3 meter lange karbonstenger, og alumium i teltstengene.

Blink.... 1,2,3,5 Bang! Jeg titter opp fra det nyeste nummeret FIN, og sender et blikk bort på pappa.

"Det var i sia rett på andre sia av vannet!", sa pappa.

Mens vi prøver å komme på noe å gjøre om tordevære fortsetter der oppe, smeller det.

Ett voldsomt lys og smell og det dirrer i bakken! Fader, hvor var det a ?

Bang, blink. Alt rister og det gjør vont i øra!  

Tordenveret drar unna, og uvitende om at det var den siste runden av 5 dager torden drar jeg av meg ull lua.

Det ble varmt og trykkene og jeg måtte ut av teltet og inn i mygghelvete.

Mange mener kanskje at det er bra med varmt vær, men i kombinasjon med mygg er det det værste været som finnes.

Så kom tåka, nordavinden og det kalde været..... Og det skulle vare i nesten en uke!

dårlig røyevær 700 moh ? Ja, men med #7er og ett knippe clousere var jeg klar......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[attachimg=1]

jævlasmågnagerfaenskap. Gnagde lina tvert av. På med ny performance taper neste!

[attachimg=2]

røya var lett å se i det krystallklare vannet.

[attachimg=3]

og vi fisket de fra klippene. (minnet litt om filmer fra island)

[attachimg=4]

Og mat, som vi var så avhengi av, ble det.

[attachimg=5]

Til og med mere en nok.

post-4210-1394988869605_thumb.jpg

post-4210-13949888696298_thumb.jpg

post-4210-13949888696788_thumb.jpg

post-4210-1394988869724_thumb.jpg

post-4210-13949888697669_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjapp deg bort hit, dette kommer du kanskje aldrig til å få se igjen" Jeg løp så fort jeg kunne (og det er fort ;D ) uvitende om at han tok grundig feil.

Men samma det. Når jeg stakk hue fram bak steinen satt den på en topp 60-70 meter unna.

Den var stor og hvit. Så kastet den et blikk bort på oss og slo ut vingene på nesten 2 x 1 meter.

Som en engel slo den med vingene og steg fjerlett opp noen meter før den seilet bort og satt seg 100 meter unna.

Og jeg som var imponert over fjelljoene som seilet rundt på vidda, snøugle var noe annet.

På neste leir hadde vi en snøugle som holdt til litt bortenfor teltet, og en liten kjelerev som var tam som en feit hamster.

Nå var vi langt fra folk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...