Gå til innhold

Bildetråden 2011


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

Jævlig bra Lars,utrolig bra vignetering.

Den brua har jeg vært ved noen ganger,men da i sommerlys,dette er helt spesielt,og brua virker storslagen(Den er jo det da,men litt mer betongpreget i dagslys ;D )

Ja, er de sorte eller hvite kantene jeg mente som "ramme" :)

Forferdelig bra bilde :)

Har merket meg det,skal øve! ;) Men,som sagt,ikke alle bilder kler ramme.

Idag har jeg vært på fuglefotojakt. Fugl på flukt. Tatt 70 bilder, INGEN som er i nææærheten av å bli bra :D

Fortsettelse følger :)

Vi venter............ ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,6k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Lars Mathisens rammer er vel de eneste jeg kan komme på i farten som passer til bildene og ikke ser "billige" ut.

Øhh... Legger vanligvis bare på sorte og eller hvite kanter, og en sjelden gang med emboss eller drop-shadow...

Flotte harrbilder, Jørgen :)

Finner (som på fisk) i motlys kan gi helt fantastiske farger. Vakkert!

Lengter tilbake til Porsanger?

Willy: Meget bra bilde av padleåra. Herlig lys og kontraster. God skarphet samt et meget kledelig komp :)

Et lite sorthvitt bilde av brua som holder øya jeg bor på fast til fastlandet.

5478454583_6bdba3944a_z.jpg

TAkk for det Lars. Ikke topp bilder, men ok.

KAn vel ikke nekte for at jeg savner Porsanger, og fiskinga der...

Flott bilde som vanlig fra deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Porsanger har jeg jammen bodd et år også  :) Flott plass - og utgangspunkt for mange fine fiskemuligheter!

Bodde der i 8 år, og er vel varig skada når det gjelder fiske og jakt. Trodde jeg var interresert før jeg flytta dit, men det tok på en måte av med alle de store fiskene og muligehetene der oppe. Er der ca 10 dager hver sommer nå etter jeg har flytta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå, sport!

Ikke at det er et fantastisk bilde. Ikke at jeg ville valgt dette som "skrytebilde". Men her fant jeg en liten utfordring:

Fart, snø, skygge, lys...:

[attachimg=1]

Brukte to minutter i PS CS2, og dro litt i spakene. Er dette en grei jobb?(20D, og jpeg. Gikk vel litt lavt på kvalitet da jeg komprimerte.)

[attachimg=2]

post-39-13949886336155_thumb.jpg

post-39-13949886336639_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Synest resultatet ble bra jeg :)

Men du Andrè. Du kødder vel med det ang +0.7 vel? :D

Blir det ikke MYE utbrente punkter da?

hummm..... Her tror jeg Andre driver litt ap med meg. Vil ikke riktig WB kompansere for den blåe snøen?

(Må vist gå i ake arkivet å kikke etter blå snø og exif info :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest resultatet ble bra jeg :)

Men du Andrè. Du kødder vel med det ang +0.7 vel? :D

Blir det ikke MYE utbrente punkter da?

hummm..... Her tror jeg Andre driver litt ap med meg. Vil ikke riktig WB kompansere for den blåe snøen?

(Må vist gå i ake arkivet å kikke etter blå snø og exif info :) )

Jo, takker, Henning, og Andrè.

Her har jeg brukt AWB. Og vi ser jo hvordan det går...

Men så fort det kommer litt sol inn i bildet(heyhey!), så funker lukkerprioritert, AWB, etc, så det holder:

Rett fra brikka:

[attachimg=1]

Bråbehandlet, med touch på kontrast, saturation, og skarping:

[attachimg=2]

PS: Børge, knallbilde!

post-39-13949886337529_thumb.jpg

post-39-13949886373567_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kule bilder, Børge og Dryflyfool  :) Hadde vært moro å dratt til Dovre og banka noen moskusbilder. Men her har du fanga et Kodak- moment i det to testosteronbomber viser styrke i snøføyka  :) Bra!

Men du Andrè. Du kødder vel med det ang +0.7 vel? :D

Blir det ikke MYE utbrente punkter da?

Nei, jeg kødder ikke  :)  Bare gå ut i snøen og prøv selv  :) Og nei, det blir ikke mange utbrente punkter, for lysmålingen leser seg fram til at "idealet" bør være nøytralt grått, og snø er alt for lyst i forhold til den kunnskapen, og dermed kompenserer ethvert kamera ved å undereksponere slik at snøen (som sensoren ikke vet at er snø) skal bli litt likt 128/128/128 grått. Og når vi plusskompenserer med f.eks. 0,7 så blir det riktig.

hummm..... Her tror jeg Andre driver litt ap med meg. Vil ikke riktig WB kompansere for den blåe snøen?

(Må vist gå i ake arkivet å kikke etter blå snø og exif info :) )

Nei. WB vil ikke greie på en bra måte å kompensere for gråblå snø forårsaket av undereksponering. Av og til kan du oppleve at den forsøker å kompensere et undereksponert snøbilde ved å "varme" WB, men det blir bare rot, og ikke korrekt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Kule bilder, Børge og Dryflyfool  :) Hadde vært moro å dratt til Dovre og banka noen moskusbilder. Men her har du fanga et Kodak- moment i det to testosteronbomber viser styrke i snøføyka  :) Bra!

Men du Andrè. Du kødder vel med det ang +0.7 vel? :D

Blir det ikke MYE utbrente punkter da?

Nei, jeg kødder ikke  :)  Bare gå ut i snøen og prøv selv  :) Og nei, det blir ikke mange utbrente punkter, for lysmålingen leser seg fram til at "idealet" bør være nøytralt grått, og snø er alt for lyst i forhold til den kunnskapen, og dermed kompenserer ethvert kamera ved å undereksponere slik at snøen (som sensoren ikke vet at er snø) skal bli litt likt 128/128/128 grått. Og når vi plusskompenserer med f.eks. 0,7 så blir det riktig.

hummm..... Her tror jeg Andre driver litt ap med meg. Vil ikke riktig WB kompansere for den blåe snøen?

(Må vist gå i ake arkivet å kikke etter blå snø og exif info :) )

Nei. WB vil ikke greie på en bra måte å kompensere for gråblå snø forårsaket av undereksponering. Av og til kan du oppleve at den forsøker å kompensere et undereksponert snøbilde ved å "varme" WB, men det blir bare rot, og ikke korrekt i det hele tatt.

Hummm.... og jeg som hadde tenkt å svare (jeg haaater snø) til svaret ditt :)

Kikka på et bilde her, og det er tatt med MINUS 0.3 for å ikke få utbrente punkt. Ikke noe superbilde, mye rot, rart utsnitt osv, men kule ansikt :D

Har jeg rett i at dette her ville blitt fucked med PLUSS 0.7 EV siden det er så mye som IKKE er snø?

Eller ville jeg fått et bedre resultat med pluss 0.7 EV her også? :)

Dette er råfila, bare kroppett bort en mann som sto ute til høyre :)

5494661677_82a9c5ab9e_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kule bilder, Børge og Dryflyfool  :) Hadde vært moro å dratt til Dovre og banka noen moskusbilder. Men her har du fanga et Kodak- moment i det to testosteronbomber viser styrke i snøføyka  :) Bra!

Men du Andrè. Du kødder vel med det ang +0.7 vel? :D

Blir det ikke MYE utbrente punkter da?

Nei, jeg kødder ikke  :)  Bare gå ut i snøen og prøv selv  :) Og nei, det blir ikke mange utbrente punkter, for lysmålingen leser seg fram til at "idealet" bør være nøytralt grått, og snø er alt for lyst i forhold til den kunnskapen, og dermed kompenserer ethvert kamera ved å undereksponere slik at snøen (som sensoren ikke vet at er snø) skal bli litt likt 128/128/128 grått. Og når vi plusskompenserer med f.eks. 0,7 så blir det riktig.

hummm..... Her tror jeg Andre driver litt ap med meg. Vil ikke riktig WB kompansere for den blåe snøen?

(Må vist gå i ake arkivet å kikke etter blå snø og exif info :) )

Nei. WB vil ikke greie på en bra måte å kompensere for gråblå snø forårsaket av undereksponering. Av og til kan du oppleve at den forsøker å kompensere et undereksponert snøbilde ved å "varme" WB, men det blir bare rot, og ikke korrekt i det hele tatt.

Hummm.... og jeg som hadde tenkt å svare (jeg haaater snø) til svaret ditt :)

Kikka på et bilde her, og det er tatt med MINUS 0.3 for å ikke få utbrente punkt. Ikke noe superbilde, mye rot, rart utsnitt osv, men kule ansikt :D

Har jeg rett i at dette her ville blitt fucked med PLUSS 0.7 EV siden det er så mye som IKKE er snø?

Eller ville jeg fått et bedre resultat med pluss 0.7 EV her også? :)

Dette er råfila, bare kroppett bort en mann som sto ute til høyre :)

5494661677_82a9c5ab9e_b.jpg

Henning - hvis du vil dra en endelig konklusjon på lysmålingens irrganger og spissfindigheter basert på ett bilde du tok i snø og som tilfeldigvis ble riktig fordi lysmålingen din gjorde noe atypisk så gjør jo ikke det noe  :) Det er jo kjempeflaks det da, men med mindre du vil basere deg på flaks så gjelder det jeg sa. Det motsatte som du kan prøve engang er: Forsøk med spotmåling (det motsatte av Matrix) hvor du tar bilde av en svart hund. Hva tror du blir resultatet eksponeringsmessig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Andrè, Her er et moskusbilde til som jeg er jævlig forbannet på ble litt uklart. Bildestabelisatoren sluttet å virke ca akkurat når bildet ble tatt. Er det noen måte å redde dette bildet på? Er jo uvanlig å se en så klar knock out av moskus;-)

183167_10150418683835422_861475421_17258829_3162618_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Andrè: :)

Jeg spurte om dette her ble bra pga at det er "så lite" snø på bildet ;) Jeg har sett flere ganger (når det er større proent av snø) at resultatet blir dårlig. Husker en gang at jeg sa til deg at jeg aldri skulle tas bilder i snø heller, for jeg faen ikke fikk det til :)

Skal forske på dette med snø, visst det kommer mer :) Takk for flott info.

Når det gjelder den spotmålingen du nevner, så har jeg erfart det med spot på svart på den kjedelige måten. Om igjen og om igjen, helt til du forklarte meg det med matrix osv :)

Så det HAR jeg blitt fullt klar over etter hvert, etter de uendelig mange spørsmålene jeg har masa på deg om på telefon :P

Konkluksjon: snø er drit i fotoveden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Andrè, Her er et moskusbilde til som jeg er jævlig forbannet på ble litt uklart. Bildestabelisatoren sluttet å virke ca akkurat når bildet ble tatt. Er det noen måte å redde dette bildet på? Er jo uvanlig å se en så klar knock out av moskus;-)

183167_10150418683835422_861475421_17258829_3162618_n.jpg

Tøft bilde Børge  8) Som sagt, dette hadde vært et moro motiv og tatt bilde av  :)

Nei, jeg har egentlig ikke noen god løsning på hvordan du kan redde bildet. Man kan kjøre litt overdreven lokalkontrast og litt grov USM, og det kan holde som webbilde, men det blir sjelden bra nok. Sorry, skulle gjerne ha kommet med et godt råd, Børge.

Det du kunne ha gjort når du tok bildet, var å banke opp iso'n slik at du hadde blitt kvitt bevegelsesuskarpheten til motivet. Det hadde uansett ikke IS'n klart, så der må du opp på en kjappere lukker. Du ser selv at snøen rundt moskusoksene er skarp, men selve moskusene som beveger seg ikke er skarpe. Det vil si at lukkerhastigheten må opp.

Andrè: :)

Jeg spurte om dette her ble bra pga at det er "så lite" snø på bildet ;) Jeg har sett flere ganger (når det er større proent av snø) at resultatet blir dårlig. Husker en gang at jeg sa til deg at jeg aldri skulle tas bilder i snø heller, for jeg faen ikke fikk det til :)

Skal forske på dette med snø, visst det kommer mer :) Takk for flott info.

Når det gjelder den spotmålingen du nevner, så har jeg erfart det med spot på svart på den kjedelige måten. Om igjen og om igjen, helt til du forklarte meg det med matrix osv :)

Så det HAR jeg blitt fullt klar over etter hvert, etter de uendelig mange spørsmålene jeg har masa på deg om på telefon :P

Konkluksjon: snø er drit i fotoveden :)

Ja, enig, Henning  :) Snø er ikke lett på en god måte  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke no problem. er jo ikke no knallbilde uansett. litt flatt og lite detaljer i de mørke partiene, men morro og uvanlig lell. Legger vet et siste bilde fra fjellet der stakkaren i midten blir stanget fra begge sider samtidig. Tror han fikk vondt for å puste etterpå. Fasinerende dyr som man bør ha litt respekt for. Så en annen fotograf som var litt vågal og gikk etter dyrene enda han fikk klare advarsler med hoderisting og graving med beina. heldigvis løp de istedenfor å angripe, men folk kan være litt dumme...

183804_10150418683605422_861475421_17258825_6316312_n.jpg

Og et nærbilde av en krabat

184242_10150418682955422_861475421_17258818_8361917_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...