Gå til innhold

Bildetråden 2011


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,6k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

det er så klasse over bildene deres, gutter 8)

helt utrolig hva dere får til med linsene deres.

lars: du er helt rå på disse landskaps bildene dine. de du tok av solnedgangen i kulda var helt fantastisk!

Utrolig mange fantastisk flinke folk her inne. Ikke tvil om at det er et bredt engasjement blant brukerne :)

Tusen takk, Dilla :)

Fikk en liten "luke" til å dra ut en tur i dag også..

Utrolig flotte skyformasjoner. Når disse i tilleg ble farget blodrøde like etter solnedgang var det bare å fyre løs.

Var moro å sette på 17-40mm'ern igjen. Har havnet litt i skyggen i disse nordlystider. Digger dette objektivet til landskapsfoto.

Brukte et medium soft grad. ND-filter.

5529571601_d6ffd0e8c7_o.jpg

5529907941_e7efa30b55_o.jpg

5529908259_c33e23e60f_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei André!

Ser at det er relativt mye støy i bildene dine og at det kan se ut som de er skarpet opp noen nivå ekstra. Er det en slags effekt du har lagt på? F.eks. watercolour eller noe liknende?

Ole

I og med at det begynner å ligne på vår om dagen, så satte jeg meg et foto-mål i dag; Å ta et fuglebilde i fint fotolys hvor hannen ble framstilt som litt keen og interessert på hunnen  :) For å ha litt tema i bildet også. Han ser ganske klar ut der han kommer opp fra elva?  ;D Mot hunnen i vakkert svev.

Snøkornene spruter etter hunnen som akkurat har lettet. Selv ligger jeg på kne  :)

5520174259_375362d1f8_b.jpg

ISO 4000, Lukker 1/5000, Blender f/5, 116mm

D3s, 70-200VR f/2,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke, men det virker som det er ganske mye støy til at det er en Nikon D3s som er brukt, derfor det kunne se ut som det var et slags filter som er lagt til i ettertid.

Tror nok ISO4000 er årsaken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei André!

Ser at det er relativt mye støy i bildene dine og at det kan se ut som de er skarpet opp noen nivå ekstra. Er det en slags effekt du har lagt på? F.eks. watercolour eller noe liknende?

Ole

I og med at det begynner å ligne på vår om dagen, så satte jeg meg et foto-mål i dag; Å ta et fuglebilde i fint fotolys hvor hannen ble framstilt som litt keen og interessert på hunnen  :) For å ha litt tema i bildet også. Han ser ganske klar ut der han kommer opp fra elva?  ;D Mot hunnen i vakkert svev.

Snøkornene spruter etter hunnen som akkurat har lettet. Selv ligger jeg på kne  :)

5520174259_375362d1f8_b.jpg

ISO 4000, Lukker 1/5000, Blender f/5, 116mm

D3s, 70-200VR f/2,8

Hei, Ole Kristian  :)

Ja, godt observert, for man skulle ikke tro det var iso 4000. Det er nok høykontrastmotivet her som gjør den ekstra støyen kanskje. Jeg er helt enig i at bakgrunnen ser ut som om det skulle vært tatt på iso 25600. Men det er mange parametre som spiller inn + at det er løftet EV 0,17 i etterbehandlingen (kanskje hovedsynderen).

Ellers er det ikke lagt på noe filtre i etterbehandlingen, ei heller noe løfting av skygger eller noe D-Lighting, så det er ganske ubehandlet  :) Det er omtrent helt originalstørrelsen også, men som sagt, jepp det fløy på noe støy her.

Så, klar for en tur til sommeren, Ole?  Jeg gleder meg alt  :)

Vi prates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei André!

Ser at det er relativt mye støy i bildene dine og at det kan se ut som de er skarpet opp noen nivå ekstra. Er det en slags effekt du har lagt på? F.eks. watercolour eller noe liknende?

Ole

I og med at det begynner å ligne på vår om dagen, så satte jeg meg et foto-mål i dag; Å ta et fuglebilde i fint fotolys hvor hannen ble framstilt som litt keen og interessert på hunnen  :) For å ha litt tema i bildet også. Han ser ganske klar ut der han kommer opp fra elva?  ;D Mot hunnen i vakkert svev.

Snøkornene spruter etter hunnen som akkurat har lettet. Selv ligger jeg på kne  :)

5520174259_375362d1f8_b.jpg

ISO 4000, Lukker 1/5000, Blender f/5, 116mm

D3s, 70-200VR f/2,8

Hei, Ole Kristian  :)

Ja, godt observert, for man skulle ikke tro det var iso 4000. Det er nok høykontrastmotivet her som gjør den ekstra støyen kanskje. Jeg er helt enig i at bakgrunnen ser ut som om det skulle vært tatt på iso 25600. Men det er mange parametre som spiller inn + at det er løftet EV 0,17 i etterbehandlingen (kanskje hovedsynderen).

Ellers er det ikke lagt på noe filtre i etterbehandlingen, ei heller noe løfting av skygger eller noe D-Lighting, så det er ganske ubehandlet  :) Det er omtrent helt originalstørrelsen også, men som sagt, jepp det fløy på noe støy her.

Så, klar for en tur til sommeren, Ole?  Jeg gleder meg alt  :)

Vi prates.

Skjønner. Det var vel fare for utbrente flater når jeg ser etter, ja. Den er jo så groteskt rå på iso D3s'n at man tror den leverer støyfrie bilder UANSETT, men virkeligheten er jo litt annerledes. Bra greier er det i hvertfall. Jeg vurderer å vende tilbake til Nikon igjen, så det frister med en D3s, må jeg si.

Når det gjelder sommeren, så er jeg klar som et egg. Det blir nok spennende og utfordrende, vil jeg tro.

Vi prates...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på verandran en ettermiddag å sku ta bilde, kamera sto i P og iso på 1600

Blei nokka førnøyd til å være handholdt. skal si at VR gjore en god jobb på 1 sek lukketid.

PL filter va på kamera :P

Og jeg fikk horisonten mitt på som ikke va helt bra.

DSC_2073.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hadde akkurat henta filtret å sku teste med og uten.

Ok, men bruker du ofte "P" som innstilling når du tar bilder? Og ikke A eller M eller S for den del :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...