Gå til innhold

Bildetråden 2011


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

5502314840_ffa6284395_b.jpg

Dette var egentlig ikke så veldig bra før redigering altså. Så eneste utvei var et BW bilde fra en ellers misslykket dag :D

Jeg er faktisk enig med Henning - fotografen selv her, jeg altså :) For å være litt konstruktiv mot gutten som bruker timesvis til dette fortjener litt mer enn oppmerksomheten dere gir et bilde som dette. Gutter, dette er da ikke noe høydare? Eller?

Hadde ikke Henning sagt det selv, så hadde heller aldri jeg sagt det: Men her er ingen ting ved fuglen i fokus, lukkertiden/iso-problematikk er alt for treg i forhold til hva kamerahuset til Henning+ Henning er kapabelt til (og det vet han selv), kontrasten er ikke helt der den skal ligge og ikke eksponeringen heller. Men utsnittet er bra og også feelingen i bildet.

Grunnen til at Henning skriver at det "ikke var så veldig bra før redigering" er jo nettopp at han er klar over disse tingene  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,6k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Enig André,Henning er klar over det selv.Mitt "dæven" er fordi det er nær noe vi har snakket om,hadde fokus sittet bedre,hadde han vært (retter til) enda nærmere :)

Og dette er ikke lett,å følge disse lynraske flygerne gjennom ei trang tele(eller ut og inn av),da er du heldig om ett av hundre blir bra.Regner med han har noen bomskudd. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Enig med dere :)

Det er konstruktiv kritikk og skikkelige svar fra Andre som gjør at jeg kan litt om foto idag. Det er dette som må til for å bli bedre også. Dette bildet var et "nesten" som jeg sa på pm willy.

Mn dette bildet er IKKE det jeg ser for meg inne i hodet og det jeg jakter på :) det er sånn "greit nok" i forhold til hva jeg klarte den dagen.

Willy: har ca hundre bilder som er ingen verdens ting på :) eller bare litt av hode, hale, vinge, ut av fokus osv osv :)

Men en vakker dag........ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere :)

Det er konstruktiv kritikk og skikkelige svar fra Andre som gjør at jeg kan litt om foto idag. Det er dette som må til for å bli bedre også. Dette bildet var et "nesten" som jeg sa på pm willy.

Mn dette bildet er IKKE det jeg ser for meg inne i hodet og det jeg jakter på :) det er sånn "greit nok" i forhold til hva jeg klarte den dagen.

Willy: har ca hundre bilder som er ingen verdens ting på :) eller bare litt av hode, hale, vinge, ut av fokus osv osv :)

Men en vakker dag........ ;)

Siden du nå har noe du drømmer om og noe å strekke deg etter blir jeg nesten litt misunnelig her.

Du skal ha så mye lykke til på vei til det spennende målet ! Også håper jeg at når du synes du har lykkes på en måte,at du kommer på at noe kanskje kan bli bedre/annerledes,at du fortsetter å strekke deg....det er foto! 8)

Og der er jeg litt........ :D  .......og kommer vel til å prøve meg på litt flere fuglebilder(med forhåpentlig bedre optikk) enn jeg har tatt til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, dette er helt sykt, sykt bra  ;D

Et nydelig kaldblått lys over forgrunnen i kontrast til den varme solnedgangen, som du har fotografisk selvtillit nok til å ikke gjøre for voldsom i etterbehandlingen. For ikke å snakke om selve motivet. Det er klasse over disse treg-lukkertid-bildene her  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det begynner å ligne på vår om dagen, så satte jeg meg et foto-mål i dag; Å ta et fuglebilde i fint fotolys hvor hannen ble framstilt som litt keen og interessert på hunnen  :) For å ha litt tema i bildet også. Han ser ganske klar ut der han kommer opp fra elva?  ;D Mot hunnen i vakkert svev.

Snøkornene spruter etter hunnen som akkurat har lettet. Selv ligger jeg på kne  :)

5520174259_375362d1f8_b.jpg

ISO 4000, Lukker 1/5000, Blender f/5, 116mm

D3s, 70-200VR f/2,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det begynner å ligne på vår om dagen, så satte jeg meg et foto-mål i dag; Å ta et fuglebilde hvor hannen ble framstilt som litt keen og interessert på hunnen  :) Han ser ganske klar ut der han kommer opp fra elva?  ;D Mot hunnen i vakkert svev.

5520174259_375362d1f8_b.jpg

flott bilde,godt og se at det går rette veien,snart vår(kanskje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Glenn.

Moro i hvert fall å prøve etter fattig evne å få ut noe "story" selv av et fuglebilde, slik at det ikke bare blir "et teknisk godt fuglebilde". I hvert fall prøve å få til noe :)  

Tanken var i hvert fall å prøve å skape det litt passe uskarp bakover, og ikke minst på "frieren" - hannen nede til venstre - for å skape litt fokus på hunnfuglen (Jeg drev i flere timer for å prøve å få motivet sånn som jeg vllle) Jeg prøvde en del lignende bilder med mindre blenderåpning, men ble ikke umiddelbart fornøyd for "alt" ble liksom i fokus. Og motsatt - f/2,8 prøvde jeg ikke engang for det blir for drøyt for akkurat slike bilder, så rundt f/5 ble greia.

Skal innrømme at det gikk med ca. 700 bilder for å få akkurat dette. Men sånn er det. Ikke bare skulle frieren være litt ut av fokus, men "dama" skulle jo også framstå fin - med utstrakte vinger (ja, på 200 av bildene hadde hun vingene tett bak eller foran som ikke satte henne i et god lys  ;D - pluss være i lyset (av denne grunnen alene slettet jeg jo 500 av bildene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...