Gå til innhold

Bildetråden 2011


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt det en runde i focus magic og det virker litt, men det blir nok aldri no kjempebilde... Med skarping blir det fort litt kornete. Du fikk ikke akkurat de beste forutsetninger for å lykkes turbo! 250kb gir ikke rom for mye forbedring hehe. bra forsøk lell!  :D Hvis noen skulle ha en kjempekur kan jeg sende over raw fila :P

Willy: Nei det er lys nok. ting skjedde litt fort og stabilisatoren klikket, og det er ikke heldig på 500mm og monopod. det skulle kunne gå med 1/640 sek men noe galt har skjedd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,6k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har kjørt det en runde i focus magic og det virker litt, men det blir nok aldri no kjempebilde... Med skarping blir det fort litt kornete. Du fikk ikke akkurat de beste forutsetninger for å lykkes turbo! 250kb gir ikke rom for mye forbedring hehe. bra forsøk lell!  :D Hvis noen skulle ha en kjempekur kan jeg sende over raw fila :P

Jepp, slike filer begrenser seg noooe ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg ikke sikker på at det ville hjulpet å skru opp ISO,ser da ut som det er mer enn lys nok,er nok en hektisk situasjon som blir litt forvirrende her.

Jo, det ville hjulpet og skrudd opp iso'n. Som jeg sa.

Jeg sitter da ikke her og tipper når jeg gir råd.

"Lys nok" kan man jo få med lukker nede på ett sekund hvis man vil det, bare man plusskompenserer nok, men for å dempe bevegelsesuskarpheten i selve motivet - og for å få det skarpt - så må man banke opp iso'n - på et motiv som dette. Og med en blender som dette. Og et motiv som dette. Og en mm som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg ikke sikker på at det ville hjulpet å skru opp ISO,ser da ut som det er mer enn lys nok,er nok en hektisk situasjon som blir litt forvirrende her.

Jo, det ville hjulpet og skrudd opp iso'n. Som jeg sa.

Jeg sitter da ikke her og tipper når jeg gir råd.

"Lys nok" kan man jo få med lukker nede på ett sekund hvis man vil det, bare man plusskompenserer nok, men for å dempe bevegelsesuskarpheten i selve motivet - og for å få det skarpt - så må man banke opp iso'n - på et motiv som dette. Og med en blender som dette. Og et motiv som dette. Og en mm som dette.

OK !

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børge: Prøv å skarpe opp enten ved hjelp av Highpass-filteret eller Emboss!

Spesielt emboss kan vare fint til oppskarping av litt myke kanter og samtidig gi litt ekstra liv i bildet.

Du drar opp litt støy i begge tilfeller, men til generell web-bruk heves bildet ofte mange hakk.

Emboss i photoshop: Kopier bakgrunnslaget. Merk det kopierte layeret. Velg filter > Stylize > Emboss

Sett "Height" til 1 eller 2 og gjerne  "Amount" mellom 150 og 300. Velg en vinkel som fremhever konturene på dyrene "riktig" ift. lys og plassering.

Velg så "soft light" som blandingslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger på et nordlysbilde til.

Slet veldig med riktig fokus, og også spesielt vanskelig når lysstyrken hele tiden forandet seg fra svakt grønnskjær til flotte lyssterke bølger.

Iso, blender, og lukkertid måtte hele tiden justeres ettersom lysstyrken på himmelen forandret seg. Støy er også et hælv.. problem

nordlys6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig Henning !

Hvordan gjør du det?

Når jeg er ute og tar bilder av fugler så får jeg de såvidt i siktet også flyr de før jeg rekker å trykke på fokusknappen. For ikke å snakke om hvor vanskelig det er å finne røverne i 400mm`n...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Herlig Henning.  :)

Morro og se hvordan du satser helhjertet for å få de bildene du er på jakt etter. Det er en god egenskap som jeg gjerne skulle hatt litt mer av.

Gisle

Takker for det Gisle. Dette var egentlig ikke så veldig bra før redigering altså. Så eneste utvei var et BW bilde fra en ellers misslykket dag :D

Veldig bra Henning, ikke enkelt det bildet der. :D

Nei, det er det ikke. Spes ikke med 200mm og fullformat. Bildet er tatt på 2 meters hold, og det er ikke mye dybdefokus på F6.3 her altså :)

Dæven,Henning ! ;D

Takker for det.

Idag har jeg vært svææært nær som jeg skrev til deg på PM. Når jeg sendte deg siste PM, så forsvant sola 100% og vi var tilbake til dårlig lys forhold, og ingen treff :)

Spot on, Henning ;D ;D

Kongebilde rett og slett :D

Terje

Takker for det Terje. Det kommer et perfekt om ikke lenge :P

Nydelig Henning !

Hvordan gjør du det?

Når jeg er ute og tar bilder av fugler så får jeg de såvidt i siktet også flyr de før jeg rekker å trykke på fokusknappen. For ikke å snakke om hvor vanskelig det er å finne røverne i 400mm`n...

Hei, og takk for det.

Jeg har brukt helgen på å prøve og feile litt.

En ting du trenger først er en plass fuglene flyr ofte forbi. Jeg bruker en liten småskog jeg har i hagen til naboen, mellom den og et fuglebrett som står litt lenger oppe i lia.

Prøver i finne ut hvor de flyr oftest (:D umulig ja) og prøver å finne en plass der de ikke blir skremt med en gang. Jeg må inn på ca to meters hold for at det skal være vits, og da har en ikke lang tid fra de er 45 grader på venstre siden, til den er 45 grader til høyre :)

Fant ut at kombinasjonen mellom manuell fokus og flaks er tingen.  Jeg har ekstremt mange nesten i løpet av de timene jeg har holdt på, men det er mange ting som skal klaffe. DOF, lys, rask nok lukker, lav nok ISO, fugl på rett sted osv osv :)

Dette bildet var "drit" iu utgangspunktet, og ikke helt det jeg var ute etter. Ser jo at BW ble kult, men målet er en krystallklar fugl på flukt i godt lys, lite støy osv :)

det kommer nok med tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig Henning.  :)

Morro og se hvordan du satser helhjertet for å få de bildene du er på jakt etter. Det er en god egenskap som jeg gjerne skulle hatt litt mer av.

Gisle

Takker for det Gisle. Dette var egentlig ikke så veldig bra før redigering altså. Så eneste utvei var et BW bilde fra en ellers misslykket dag :D

Veldig bra Henning, ikke enkelt det bildet der. :D

Nei, det er det ikke. Spes ikke med 200mm og fullformat. Bildet er tatt på 2 meters hold, og det er ikke mye dybdefokus på F6.3 her altså :)

Dæven,Henning ! ;D

Takker for det.

Idag har jeg vært svææært nær som jeg skrev til deg på PM. Når jeg sendte deg siste PM, så forsvant sola 100% og vi var tilbake til dårlig lys forhold, og ingen treff :)

Spot on, Henning ;D ;D

Kongebilde rett og slett :D

Terje

Takker for det Terje. Det kommer et perfekt om ikke lenge :P

Nydelig Henning !

Hvordan gjør du det?

Når jeg er ute og tar bilder av fugler så får jeg de såvidt i siktet også flyr de før jeg rekker å trykke på fokusknappen. For ikke å snakke om hvor vanskelig det er å finne røverne i 400mm`n...

Hei, og takk for det.

Jeg har brukt helgen på å prøve og feile litt.

En ting du trenger først er en plass fuglene flyr ofte forbi. Jeg bruker en liten småskog jeg har i hagen til naboen, mellom den og et fuglebrett som står litt lenger oppe i lia.

Prøver i finne ut hvor de flyr oftest (:D umulig ja) og prøver å finne en plass der de ikke blir skremt med en gang. Jeg må inn på ca to meters hold for at det skal være vits, og da har en ikke lang tid fra de er 45 grader på venstre siden, til den er 45 grader til høyre :)

Fant ut at kombinasjonen mellom manuell fokus og flaks er tingen.  Jeg har ekstremt mange nesten i løpet av de timene jeg har holdt på, men det er mange ting som skal klaffe. DOF, lys, rask nok lukker, lav nok ISO, fugl på rett sted osv osv :)

Dette bildet var "drit" iu utgangspunktet, og ikke helt det jeg var ute etter. Ser jo at BW ble kult, men målet er en krystallklar fugl på flukt i godt lys, lite støy osv :)

det kommer nok med tiden :)

Henger meg på her Henning med skryt av bildene dine. Har en hvis peil på hvor jæv... vanskelig dette med fugler i bevegelse er.

Slenger på et bilde tatt med Sigmalinsa i dårlig lys og tåke.

Kamp om maten :D

jage.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...