Gå til innhold

Film med Speilrefleks


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

men noen som vet.. ett lite spm.. er dert mulig og få autofokus på filmingen med speilrefleks? tenker på da om det hjelper og bytte objektiv eller noe.. føler at det er rimelig knotete og fokusere manuelt når eg e i felten og skal filme litt action og fart.

Hei, Steffen  :)

I praksis er det ikke noen mulighet for AF, og i særs ikke følgefokus (i praksis), på speilrefleks. Men i stedet får du den store kreative fordelen av hvor fokusplanet faktisk skal ligge. Og det er selvsagt et tveegget sverd. Og mye mer jobb med filmingen. For. I stedet for "uendelig" dybdeskarphet", får du sjansen til selektivt fokusplan, slik "storfilmene fra Hollywood" har  ;D Eller i praksis, å lede oppmerksomheten dit du vil. Og det er DET som er sensasjonelt med dslr film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men noen som vet.. ett lite spm.. er dert mulig og få autofokus på filmingen med speilrefleks? tenker på da om det hjelper og bytte objektiv eller noe.. føler at det er rimelig knotete og fokusere manuelt når eg e i felten og skal filme litt action og fart.

Hei, Steffen  :)

I praksis er det ikke noen mulighet for AF, og i særs ikke følgefokus (i praksis), på speilrefleks. Men i stedet får du den store kreative fordelen av hvor fokusplanet faktisk skal ligge. Og det er selvsagt et tveegget sverd. Og mye mer jobb med filmingen. For. I stedet for "uendelig" dybdeskarphet", får du sjansen til selektivt fokusplan, slik "storfilmene fra Hollywood" har  ;D Eller i praksis, å lede oppmerksomheten dit du vil. Og det er DET som er sensasjonelt med dslr film.

Yes! Bra forklart, Herr Brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken linse vil dere ambefale til å filme med?

35mm eller 50mm ?

Vil jo helst ligge mella 1,4 og 1,8  .

Har bare kit på min(dama) sin D90 18-105 og når den er på 35mm går den opp til F4,5 og F5 på 50mm noe som gjør det vanskelig å finne fokus på en 3" skjerm så jeg må vel ha et bra objektiv. men klarer ikke å bestemme meg.

Ikke mitt kamaera men dama sitt (sparer opp til D7000)  :P

U-Flycam er et must hvis du ikke vil betale 6000.- for en steadycam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men noen som vet.. ett lite spm.. er dert mulig og få autofokus på filmingen med speilrefleks? tenker på da om det hjelper og bytte objektiv eller noe.. føler at det er rimelig knotete og fokusere manuelt når eg e i felten og skal filme litt action og fart.

Hei, Steffen  :)

I praksis er det ikke noen mulighet for AF, og i særs ikke følgefokus (i praksis), på speilrefleks. Men i stedet får du den store kreative fordelen av hvor fokusplanet faktisk skal ligge. Og det er selvsagt et tveegget sverd. Og mye mer jobb med filmingen. For. I stedet for "uendelig" dybdeskarphet", får du sjansen til selektivt fokusplan, slik "storfilmene fra Hollywood" har  ;D Eller i praksis, å lede oppmerksomheten dit du vil. Og det er DET som er sensasjonelt med dslr film.

Veldig godt forklart Andre !

Takk for svar  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner en som lager små film bassert på panorering....han har gått over til MicroFourThirds og bruker et slikt objektiv

http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Voigtländer/Normal/Voigtländer-25mm-F0,95-Nokton-MFT-Lyssterk-normal-MicroFourThirds-122834.aspx

Imponerende lysstyrke på den Voigtländeren der, Staffan  :) Dyr sak, men sikkert bra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

den er rå........pål einar jobber for forsvaret og panorerer øvelsesterreng ........  stillbildene blir også helt rå for å være MicroFourThirds......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakket om filming med speilrefleks, så sa jeg at det sensasjonelle med det var muligheten for selektiv fokus. Og det er jo riktig, men det finnes jo faktisk en sensasjonell ting til - det med filming i mørket på høye iso- verdier  :) Dette er jo helt sykt, og vi tåler å se Vincent Munier's film engang til. Fabelaktige skumringsklipp, syens jeg.

http://vimeo.com/10352097

(Sjekk blant annet detaljene i bjørnepelsen litt uti der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har filma noen timer med min D90 nå og det er ubeskrivelig vanskelig å bruke manuel fokus når du skal bevege deg så hvis noen skal kjøpe seg et nytt DSLR før å filme med så før all del ta d7000 eller noe bedre for de har autofokus. Selv om autofokusen håpper litt fram og tilbake blir det garangtert bedre en hva når du skal stille fokus av se på en 3" skjerm.

Har leka litt med tanken på å invistere i en monitor men de koster flesk  , samt en streadi(y)cam koster jo en hel del så før at man skal klare å lage noe som faktisk er seanes på bør ha mye greier samt MYE trening.

Fikk 35mm i går og den hjalp litt på ved å kjøre på 1,8 slik at man fant fokus lettere på den lille skermen.

D-film tips

http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/d90/en/d-movie/movie.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autofokus på 60D er omtrent ubrukelig. Antar D7000 fungerer noenlunde likt.

Man får følgefokus til bare ett par tusen. Sammen med en viewfinder til tusen kroner over LCD`n så er du godt på vei. Skulderrigg kan du mekke heime av treplanker om du vil.

http://www.akam.no/artikler/mektig_imponert_av_eos_550d/76053

Her kan du se hva man kan få ut av ett slikt oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte meg en D7000 nylig. Fantastisk bildekvalitet, men autofokusen på film synes jeg er masete og jager såpass mye at det er ubehagelig å se på i etterkant.Det enkleste er muligens å stille den på "enkeltbilde-AF" og så bare fokusere på samme måte som når du tar bilde. trykke utløser halvveis ned.

D7000 støtter heller ikke høyere en 30fps i NTSC  i (1280 x 720). Ellers 24 fps i full HD.

Da blir det vel ikke akkurat det kamera en kan dra de fineste "slowmotion-scener " ut av. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...