Gå til innhold

Klor i Akerselva - død fisk som resultat


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Omsider får saken sakte, men sikkert mer oppmerksomhet. Var nettopp reportasje på Nrk nyhetene (TV), i tillegg har DB fått artikkelen opp, Bellona er i gang og har anmeldt, så nå begynner hjulene å røre på seg, men er redd dette ikke får nok fokus før det kommer på 19 eller 21 nyhetene. Gjenstår å se. Forjævelig uansett. Nå får vann- og avløpsetaten sette av store deler av kommende budsjetter og få dette opp og gå igjen, i tillegg bør kommunen få ut fingern og hoste opp et par mill til laksetrappa slik at laks og SØ får kommet seg lenger opp i elva  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk, men gud bedre så bra at dette ikke skjedde på høsten. Da hadde det gått enda verre med stamfisk av laks og SØ stående i elva (kan selvfølgelig stå enkeltfisk i elva enda, men likevel...).

Er vel enda verre med tap av rogn, larver og yngel  :(

Var kvalmende å høre den "beklager" talen på radioen. Vassdraget er nok ganske rensket for liv en tid fremover nå :-\

EDIT: Men en "gladsak" oppi det hele er at saken har fått særdeles stor mediedekning i forhold til hva slike saker pleier å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, for all del helt enig, men hadde stamfisken også gått med så hadde det sett helsvart ut. Hadde det kommet i forb. med høstgytingen så hadde det vært noen tonn med død fisk i tillegg til alt annet. Forferdelig er det uansett, men godt det nå begynner å få oppmerksomhet  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig denne saken egentlig. Her viser den instansen, som er satt til å forvalte hovedstadens drikkevann og sørge for et godt miljø for liv i Akers elva,  hvordan det  står til med eget HMS arbeid. Denne gangen så medførte en "glipp" total utradering av alt liv i Akerselva.

Hva hvis en slik "glipp" skjer med drikkevannet?

Lars&Lars har tidligere satt spørsmålstegn ved eksisterende fiskeforbud i Maridalsvannet, mens det ikke har vært forbud for ferdsel og annen tilgrising av området vinterstid. Gamle regler ble videreført også med nytt renseanlegg. De satte fokus på manglende forvalnings logikk. Det kan se ut som de bare skarpet litt i overflaten av noe som er vesentlig mer alvorlig.

Nå blir saken heldigvis gransket av politiet. Jeg håper at årsaken til denne elendigheten blir grundig avslørt og offentligjort. Videre at nødvendige tiltak iverksettes slik at hendelser som dette aldri skjer igjen i Norge. Hendelser som dette kan umulig bare være forårsaket av en glipp. Alvorligheter som dette kan bare være forårsaket av totalt manglende dømmekraft hos ansvarlige. Det er skremmende.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor medieoppmerksomhet i dag. Håper dette i hvert fall kan sette vassdragenes betydning og sårbarhet på agendaen. For bestanden av sjøørret og laks i Oslofjorden er denne hendelsen av kritisk betydning. Når det i tillegg går rykter om isfiskere som kakker masse sjøørret, så mener jeg tiden er innen for å vurdere fredning av sjøørretten i november, desember, januar og februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg JB. Spørsmålet er om polakker på matauk lar seg påvirke av en fredning. Og "mannen i gata" slutter aldri å dra fisk om den er i bettet. Om det så er 100 fisk som biter på så skal alle i bæreposer og leveres rundt til venner og bekjente så de kan slå seg på brystet og vise hvor "flinke" de har vært  :P Ikke bare bare bernt å få kontrollert, men er forsåvidt enklere å ferdes på is for tilsynspersoner enn langs land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturvernforbundet har politianmeldt Oslo Kommune.

Må innrømme at jeg er litt spent på hvordan det går med denne anmeldelsen, siden det var nettopp ledelsen ved Oset vannrenseanlegg som anmeldte og fikk oss dømt for fluefiske i Maridalsvannet...

Hvis denne anmeldelsen blir henlagt "pga bevisets stilling" e.l. blir jeg mørkeredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

er det noen oslofluefiskere som kan ta på seg en bunndyrundersøkelse nedenfor steder hvor det kommer nytt vann inn i elva.

er insektsfaunan nær borte så tar det mange år før den er etablert.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturvernforbundet har politianmeldt Oslo Kommune.

Må innrømme at jeg er litt spent på hvordan det går med denne anmeldelsen, siden det var nettopp ledelsen ved Oset vannrenseanlegg som anmeldte og fikk oss dømt for fluefiske i Maridalsvannet...

Hvis denne anmeldelsen blir henlagt "pga bevisets stilling" e.l. blir jeg mørkeredd.

Da skal den i så fall påklages om jeg så må gjøre det selv. Er jo ikke akkurat spørsmål om skyld eller årsak..  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen oslofluefiskere som kan ta på seg en bunndyrundersøkelse nedenfor steder hvor det kommer nytt vann inn i elva.

er insektsfaunan nær borte så tar det mange år før den er etablert.......

Var en reportasje på NRK i går, østnytt kl. 1820. En niva forsker sa at alt var dødt og ingen vits i å gjøre noe på de første 2 år.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.75388... - 08.03.2011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg er litt spent på hvordan det går med denne anmeldelsen, siden det var nettopp ledelsen ved Oset vannrenseanlegg som anmeldte og fikk oss dømt for fluefiske i Maridalsvannet...

Hvis denne anmeldelsen blir henlagt "pga bevisets stilling" e.l. blir jeg mørkeredd.

I så fall et kjempeparadoks det garantert blir bråk om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen oslofluefiskere som kan ta på seg en bunndyrundersøkelse nedenfor steder hvor det kommer nytt vann inn i elva.

er insektsfaunan nær borte så tar det mange år før den er etablert.......

Det er nettop det som er problemet - det er ingen skikkelige bekker som renner inn i Akerselva, det er bare tilløp av gatevann, stort sett i rør. Ingen sideelver som vil monne særlig i tilførsel av nye insekter. Derfor er dette et ekstra sårbart vannløp.

Vi får håpe det blir mulig å tilføre evt frisk mudder osv fra Maridalsvannet og elvene ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker skal tukle med alt ting hele tiden. Tror ikke alltid det er like lurt.  Akerselva har jeg forstått er så godt som død etter gift utslippet. Skaden har skjedd og det som er dødt er dødt. Det er forferdelig, men det gir også muligheter. Situasjonen gir jo forskningsmiljø, skoler og andre interesserte en unik anledning til å studere hvordan en bynær elv vil\kan restituere seg selv uten menneskelig inngripen etter en slik katastrofe.

Kunne vært spennende å følge med på.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ender vel bare med en intern gransking tilslutt, politiet har vel ikke ressurser til dette. Ender med at det blir konkludert med at det ikke er menneskeskyldte problemer, så blåser alt ut i ingenting......

I bestefall er det en ansatt som får skylden og blir omplassert i en annen lederstilling.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen oslofluefiskere som kan ta på seg en bunndyrundersøkelse nedenfor steder hvor det kommer nytt vann inn i elva.

er insektsfaunan nær borte så tar det mange år før den er etablert.......

Var en reportasje på NRK i går, østnytt kl. 1820. En niva forsker sa at alt var dødt og ingen vits i å gjøre noe på de første 2 år.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.75388... - 08.03.2011

Alt er ikke dødt, men flere viktige dyregrupper er borte. Døgnfluene og steinfluene har bl.a. fått seg en real trøkk. NIVA rapporterer om undersøkelsene ganske snart. Å få tilbake de samme artene og tetthetene som var før utslippet må etter mitt skjønn ta en lang tid, selv utsetting av bunndyr/mudder/grus.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en gang en som sa: Når en administrasjonsjef går av med pensjon i Oslo kommune, så blir det ledig en heisfører stilling på rådhuset  :)

Med andre ord, ikke alt for mye rom for nytenking....

Vel, jeg vet at det finnes svært mange særdeles dyktige mennesker i Oslo kommune. La oss håpe at de er sitt ansvar bevisst og at denne saken behandles i forhold til alvorlighetsgraden. Dysses en sak som dette ned,  så står det svært dårlig til med miljø bevisstheten i Norge. Da bør det få et etterspill i seg selv.

Dette + endring av regelverk rundt Maridalsvannet , er i alle fall saker jeg vil følge med på.

Her er det noen "som møter seg selv i døra", for å si det slik...

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det fortsatt er liv i elva. Da jeg var guttunge, i sekstiåra,(vokst opp på nedre del av grønnerløkka) tok jeg trikken til kjelsås og satt på demningen ved brekkedammen og fiska mort med loffkuler og korkdupp. Det var mye mort og diger brasme og smågjedde som jeg så "sola seg".

I de nedre delene av elva, til nedre foss,har det i mange år vært ål også. Vil tro at det fortsatt er mye hvitfisk i den øvre delen fra brekkedammen og opp til Maridalsvannet. 

Så det som forundrer meg litt er at ingen av disse fiskeartene jeg har nevnt er å se på bildene av den dævve fisken dem har plukka opp.

Er nok desverre ikke siste gang det skjer noe tragisk med den elva når den renner gjennom en  by hvor det kun er ildsjeler fra ofa som gjør hva de kan

for å holde den levende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Aftenposten i dag:

"Nå har seniorforsker Torleif Bækken ved Norsk institutt for vannforskning (NIVA) hatt tid til å studere bunnprøver fra Akerselva litt nøyere.

-Det er liv, men det er kraftig redusert. Balansen mellom artene er også blitt veldig skjev fordi noen har tålt klorutslippet godt, mens andre later til å være fullstendig utradert, sier Bækken.

Prøvene hans burde inneholdt tusenvis av døgn- og steinfluer, men han fant bare tre. På den annen side ser bestanden av vårfluer til å være bortimot intakt."

"For å få fisken og livet tilbake så fort som mulig, har det vært luftet tanker om å hente bunndyr og vegetasjon fra andre elver i nordmarka og sette dem ut i Akerselva. Bækken er skeptisk.

-Jeg er ikke sikker på at det er en god idè, og heller nok i retning av å avstå fra en slik stor aksjon. Vi bør nok overlate til naturen å bygge seg opp igjen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturvernforbundet har politianmeldt Oslo Kommune.

Må innrømme at jeg er litt spent på hvordan det går med denne anmeldelsen, siden det var nettopp ledelsen ved Oset vannrenseanlegg som anmeldte og fikk oss dømt for fluefiske i Maridalsvannet...

Hvis denne anmeldelsen blir henlagt "pga bevisets stilling" e.l. blir jeg mørkeredd.

Ja,men nå har jo det dere gjorde åpnet opp for vurdering av fiskeforbudet. :D

Fra Aftenposten i dag:

"Nå har seniorforsker Torleif Bækken ved Norsk institutt for vannforskning (NIVA) hatt tid til å studere bunnprøver fra Akerselva litt nøyere.

-Det er liv, men det er kraftig redusert. Balansen mellom artene er også blitt veldig skjev fordi noen har tålt klorutslippet godt, mens andre later til å være fullstendig utradert, sier Bækken.

Prøvene hans burde inneholdt tusenvis av døgn- og steinfluer, men han fant bare tre. På den annen side ser bestanden av vårfluer til å være bortimot intakt."

"For å få fisken og livet tilbake så fort som mulig, har det vært luftet tanker om å hente bunndyr og vegetasjon fra andre elver i nordmarka og sette dem ut i Akerselva. Bækken er skeptisk.

-Jeg er ikke sikker på at det er en god idè, og heller nok i retning av å avstå fra en slik stor aksjon. Vi bør nok overlate til naturen å bygge seg opp igjen.

Det siste har jeg mest tro på og,kommer seg nok opp igjen på egen hånd,kanskje insektlivet får en oppsving uten predatorer i vannet de første åra.

De kjørte også opp vannmengden og det har nok også tatt med seg mye død fisk ut til krabbene  :P

Bra du nevnte det,var litt bekymret for det med krabbene serru......... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...