Gå til innhold

Imponere læreren!


Rosinkongen

Anbefalte innlegg

Ja. Jeg har fått en eksamensoppgave på skolen i Kunst og Håndtverk hvor oppgaven går ut på å lage en 3 dimensjonal (3D) bruksgjenstand , og jeg har tenkt å binde fluer (læreren syntes dette var en super idé). Men, jeg har et problem. Jeg vet nemlig ikke hvilke fluer jeg skal binde. Har tenkt litt på klassiske laksefluer osv, men klarer ikke bestemme meg. Derfor håpte jeg at alle dere kreative der ute kunne hjelpe meg med tips til mønstre! Kjør på med tips og idéer! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene Erik-Aleksander og saatvedt!

Hvorfor ikke kjøre på med stingsilda di :P Så bindebeskrivelse akkurat i fiskeklubben bladet, GODT jobbet :D

Hehe, takk for det Vebjørn! Stingsilda blir nok en av fluene jeg binder :)

Kom gjerne med flere tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du sensuret de siste bokstavene i navnet ditt? Er de siste bostavene tta?

Bind både ørretfuler og laksefluer så har du har du sikkret deg.

Viste foressten ikke at du gikk på kunst og håndtverkslinja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du sensuret de siste bokstavene i navnet ditt? Er de siste bostavene tta?

Bind både ørretfuler og laksefluer så har du har du sikkret deg.

Viste foressten ikke at du gikk på kunst og håndtverkslinja.

For at fantasien din skulle ha noe å bryne seg på ;D

Jeg går ikke på kunst og håndtverkslinja, går fortsatt i tiende. Vi har fått en egen eksamensoppgave i faget kunst og håndtverk ;)

Ørretfluer og laksefluer sier du, har du noen mer konkrete tips? :)

Hadde det vært en hovedfagsavhandling over tre år kunne du jo tatt klassiske laksefluer  ;D

Hva med å prøve deg på superrealistisk? Det er ihvertfall kunst og faktisk ikke så vanskelig hvis man har litt kreativitet og tålmodighet.

Hehe, superrealistisk var en god idé! :)

Nja, 3D, det er lengde, bredde og dybde, jeg ville sjekka ut noen Gary LaFontaine mønster.

Skal sjekke det ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du sensuret de siste bokstavene i navnet ditt? Er de siste bostavene tta?

Bind både ørretfuler og laksefluer så har du har du sikkret deg.

Viste foressten ikke at du gikk på kunst og håndtverkslinja.

For at fantasien din skulle ha noe å bryne seg på ;D

Jeg går ikke på kunst og håndtverkslinja, går fortsatt i tiende. Vi har fått en egen eksamensoppgave i faget kunst og håndtverk ;)

Ørretfluer og laksefluer sier du, har du noen mer konkrete tips? :)

Hadde det vært en hovedfagsavhandling over tre år kunne du jo tatt klassiske laksefluer  ;D

Hva med å prøve deg på superrealistisk? Det er ihvertfall kunst og faktisk ikke så vanskelig hvis man har litt kreativitet og tålmodighet.

Hehe, superrealistisk var en god idé! :)

Nja, 3D, det er lengde, bredde og dybde, jeg ville sjekka ut noen Gary LaFontaine mønster.

Skal sjekke det ut ;)

Men du skal begynne på kunst og håndverk. Din far var meget stolt når han fortalte det til meg :)

Jeg ville faktisk bindt ei klassisk våt eller tørrflue. De er estetisk fine og se på. Tipper de apelerer mye mer en immitasjoner. Ei med tinselkropp og ei med påfuglherl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med flua ''Baron''? :D Den er ihvertfall helt nydelig! :)

Hmm, prøvde å google dette navnet. Fikk opp en masse klassiske laksefluer, stemmer dette?

Hvorfor har du sensuret de siste bokstavene i navnet ditt? Er de siste bostavene tta?

Bind både ørretfuler og laksefluer så har du har du sikkret deg.

Viste foressten ikke at du gikk på kunst og håndtverkslinja.

For at fantasien din skulle ha noe å bryne seg på ;D

Jeg går ikke på kunst og håndtverkslinja, går fortsatt i tiende. Vi har fått en egen eksamensoppgave i faget kunst og håndtverk ;)

Ørretfluer og laksefluer sier du, har du noen mer konkrete tips? :)

Hadde det vært en hovedfagsavhandling over tre år kunne du jo tatt klassiske laksefluer  ;D

Hva med å prøve deg på superrealistisk? Det er ihvertfall kunst og faktisk ikke så vanskelig hvis man har litt kreativitet og tålmodighet.

Hehe, superrealistisk var en god idé! :)

Nja, 3D, det er lengde, bredde og dybde, jeg ville sjekka ut noen Gary LaFontaine mønster.

Skal sjekke det ut ;)

Men du skal begynne på kunst og håndverk. Din far var meget stolt når han fortalte det til meg :)

Jeg ville faktisk bindt ei klassisk våt eller tørrflue. De er estetisk fine og se på. Tipper de apelerer mye mer en immitasjoner. Ei med tinselkropp og ei med påfuglherl.

Huff, hva er det han har rotet seg borti ;D

Tror nok jeg satser på et par klassiske våt og tørrfluer også. Læreren har ikke særlig stor innsikt i innsektsverdenen, så det du nevner med at fluene burde være estetisk fine å se på er et viktig punkt å legge vekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vetle,

Tror ikke imitasjoner vil være så dumt jeg hvis man f.eks. binder en ganske realistisk vårflue med skikkelig vag winger og kansje et CDC hackle, og i tillegg har et bilde av originalen ved siden av så vil nok lærerne se likheten og bli imponert. I tillegg bør du legge vekt på at flua er gjennomtenkt med tanke på materialenes egenskaper. Akkuratt dette med hva og hvorfor med tanke på valg av materialer er noe du kan trekke inn en bra karakter på, med tanke på at det skal være en bruksgjenstand og da bør de jo være gjennomtenke med tanke på formål osv :) Forklar hva materialene som er brukt er, og hvorfor du har valgt disse. F.eks. CDC(anderumpefjær) pga. flyteegenskapene av naturlig fettimpregnering osv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...