Gå til innhold

Simms vadebukser - forskjeller (... samt tips om andre kvalitetsbukser)


Tommy Jacobsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Min erfaring er at dette handler mye om flaks og uflaks. Jeg har hatt dyre vadere som begynte å lekke etter kort tid og veldig billige vadere som har vart i opp mot tre sesonger. Det alle vadere har til felles er at de blir ødelagt før eller seinere. Ofte før. Har prøvd en del av merkene på markedet, men selvsagt langt fra alle.

Mht pusting virker det på meg som om de tynneste puster best (eller føles minst klamme/våte).

At kvaliteten på dyrere vadere jevnt over er bedre er vel sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner på fjerde sesong med G4 nå, og den er potte tett enda. De begynner å se litt medtatte ut, men de er faktisk tettere nå enn når de var nye, dvs de puster ikke så bra lenger gitt.. Blir vel til at jeg har dem til det går høl før jeg kjøper nye. Enig i at 5 lag er i overkant, og det er ganske stivt. Ser ikke bort ifra at det kan bli f.eks headwaters neste gang.. Eller vent, når kommer G5? Blir vel 7 lag opp til nippels'a. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som flere påpeker smak og behag :)

Har hatt utallige vadere i løpet av årene, alt fra gode gamle neoprene til Simms med gore-tex. Skal innrømme at Altavaderne til Guideline er utrolige komfortable da de er tynne og "luftige". De fungerte fint til mitt bruk, men da jeg sjelden vader over midjen så har Simms Headwaters vært min faste følgesvenn en god stund nå. Ikke bare pga. gore-tex, men også da midjevadere generelt gir bedre ventilasjon og i tillegg er praktisk når man skal gjøre sitt fornødne (joda, Alta m.fl. har glidelås)  ;) Simms har litt tyngre og pansrede bukser, men i mine øyne tåler de til gjengjeld mer juling på de typiske slitasjeutsatte stedene. Baksiden med Alta til GL er i mine øyne designen. Jeg syns ikke de er pene å se på, ei heller ser jeg nytten med tippetslommen eller hva den er ment til. Designmessig faller den litt utenfor, men nå har jeg engang litt sære preferanser :)

Ja, jeg er dessverre forfengelig, og mange med meg om det. Det er ikke til å legge skjul på at de fleste av oss er noen utstyrshorer og kombinasjonene gode midjevadere som dekker 90% av mitt bruk, selesystemet i tillegg til passformen og gore-tex ble utslagsgivende for at det nå blir G3 Special edition eller G4Z når bukse nr. 2 nå skal i hus. Men rent bruksmessig er det ikke alltid like lett å argumentere for det ene eller det andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et par Patagonia Guidewater (H2No® Hydrostorm) for to år siden, og har vært veldig fornøyd. Spesiellt digg at man kan kneppe den av og rulle ned så den fungerer mer som bukse. Har brukt den mye i saltvann og den fikk kjørt seg på finnmarksvidda forrige sommer. Var litt bekymra for noen rifter som er uungåelig når man trasker i kratthælvete, men det har gått greit. 

Nå var den allikevel klar for utskifting da jeg har fått lekkasjer i knehasene, skrittet og bak. Virker som membranen i de partiene med mye friksjon slipper og at det blir luft mellom lagene. Prøvde å vrenge buksa og fylle den med vann. Da fylte disse lommene seg med vann og det piplet igjennom. Sokkene har holdt tett. Min erfaring etter å ha testet fire forskjellige bukser de siste seks årene er at dette er forbrukvare.

Kjøpte et par Vision Gillie til under tusenlappen i dag på supersalg hos MMFiske. Ser ingen grunn til å bruke 4-6 tusen på vadebukse igjen. De varer toppen 1-2 sesonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel ved ei vadebukse er at den passer skikkelig. Er den for stor eller liten, vil den slites raskere. Om man er høy og slank vil en "Medium Long" sannsynligvis sitte mye bedre enn en Large eller XL. Er man man kort og tykk så vil kanskje en Small King Short sitte perfekt.. Det er en stor fordel med noen av de oftest dyrere merkene. Å kjøpe en posete bukse i str XL fordi man har lange ben er ikke spesielt behagelig. Mye vann drar den også. Passform er viktig, om ikke for å se bra ut så for at det skal være behagelig. Synes mange av butikkene i Norge har litt for mye standardstr. S-M-L-XL og ikke de modellene som ligger imellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor styre unna guideline? Prøvd myeav de nye modellne, masse erfaringer på feltet, eller bare antar du at disse er mye dårligere en simms?

På hvilket grunnlag vil du anbefale for å styre unna guideline?

Hei Henning

Jeg styrer unna Guideline sine vadere rett og slett for jeg har hatt for mange dårlige erfaringer med disse vaderne, riktignok eldre modeller. Godt mulig at de nye vaderne er bedre men det kommer ikke jeg til å teste med det første. At jeg bruker Simms vadere er rett og slett fordi det funker for meg. God passform, slitesterk og tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hvorfor styre unna guideline? Prøvd myeav de nye modellne, masse erfaringer på feltet, eller bare antar du at disse er mye dårligere en simms?

På hvilket grunnlag vil du anbefale for å styre unna guideline?

Hei Henning

Jeg styrer unna Guideline sine vadere rett og slett for jeg har hatt for mange dårlige erfaringer med disse vaderne, riktignok eldre modeller. Godt mulig at de nye vaderne er bedre men det kommer ikke jeg til å teste med det første. At jeg bruker Simms vadere er rett og slett fordi det funker for meg. God passform, slitesterk og tett.

Ok, jeg bruker Simms selv, men bare lurte på om du hadde god erfaring med dagens modeller eller om det var et utsagn uten noe hold i. Slike er nemlig skadende for Guigeline uten at det er grunn til det, eller pga !antydninger" fra forumsmedlemmer slik som oss. Kan være greit å ha ryggdekning for ting vi sier, om du skjønner.

Jeg er Simmsmann til min hals, og er rimelig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

har også dårlige erfaringer med eldre modeller av guideline, men ikke av de nye som jeg heller ikke har prøvd. men sånn er det med forbrukere generelt. dårlig erfaring ett par ganger, så prøver man noe nytt.

jeg er kjempefornøyd med simms, og har altid vært det og holder meg til det heretter til jeg får andre erfaringer.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg styrer unna Guideline sine vadere rett og slett for jeg har hatt for mange dårlige erfaringer med disse vaderne, riktignok eldre modeller. Godt mulig at de nye vaderne er bedre men det kommer ikke jeg til å teste med det første. At jeg bruker Simms vadere er rett og slett fordi det funker for meg. God passform, slitesterk og tett. "

Synes en generelt bør være forsiktig med å uttale seg for negativt om et produkt dersom erfaringene ligger tilbake i tid og ikke gjelder eksisterende produkter. Slik omtale blir rett og slett missvisende. Alle produsenter kan være uheldige med en vare. Fordi du har en negativ opplevelse,  så betyr det ikke nødvendigvis at alle andre vil oppleve det samme.

Min erfaring med Guideline Alta vader er positiv. En kamerat som kjøpte samtidig er også fornøyd. Det jeg prøver å si er at en ikke bør utelukke å vurdere disse vaderne når en ser på nye. Hva som er best for deg må du avgjøre selv.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å observere at de fleste virker fornøyd med vaderne sine.  ;)

Og da spiller det fint liten rolle hva de heter, eller hva de er laget av.

I dag vandret jeg rundt i Goretex vadere i 26 grader med Brynje under. Var ikke antydning til klam da jeg tok dem av meg, og jeg var komfortabel hele dagen. I sommer har jeg fisket mest i shorts og vadesko, men siden det var kun 8 grader da jeg startet økta valgte jeg vadere. Pustende vadere må være det beste som har skjedd på utstyrsfronten noen sinne for fluefiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egen-interesser i guideline ute å går her?

At folk som har hatt dårlige erfaringer guidelines tidligere vadere kommenterer det ser jeg på som dønn naturlig. Er da flere andre merker som diskuteres titt og ofte, hvor man kan si sin erfaring uten å få "advarsel" for det... Selvsagt kan Guideline plutselig ha fått verdens beste vadere, men da får man diskutere disse nye modellene med de som måtte ha prøvd de.

Nb: Har flere fine guideline produkter selv, men vaderene dems har ikke appelert blandt annet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg styrer unna Guideline sine vadere rett og slett for jeg har hatt for mange dårlige erfaringer med disse vaderne, riktignok eldre modeller. Godt mulig at de nye vaderne er bedre men det kommer ikke jeg til å teste med det første. At jeg bruker Simms vadere er rett og slett fordi det funker for meg. God passform, slitesterk og tett. "

Synes en generelt bør være forsiktig med å uttale seg for negativt om et produkt dersom erfaringene ligger tilbake i tid og ikke gjelder eksisterende produkter. Slik omtale blir rett og slett missvisende. Alle produsenter kan være uheldige med en vare. Fordi du har en negativ opplevelse,  så betyr det ikke nødvendigvis at alle andre vil oppleve det samme.

Min erfaring med Guideline Alta vader er positiv. En kamerat som kjøpte samtidig er også fornøyd. Det jeg prøver å si er at en ikke bør utelukke å vurdere disse vaderne når en ser på nye. Hva som er best for deg må du avgjøre selv.

:)

bjorni

Her er jeg faktisk uenig med deg bjorni.

Hele tråden er myntet på erfaring og valg av vadere, og når vedkommende blir spurt om hvorfor han er misfornøyd med det ene eller det andre så er det et helt fair svar. Har vi blitt en så liten gjeng at vi ikke kan si våre oppriktige meninger i frykt for å tråkke den ene eller andre på tærne? Syns det var et ryddig svar som poengterte at det gjaldt tidligere modeller. Jeg har i andre enden skrytt av samme produsent og de nye produktene (men liker ikke designen på dem). Syns det blir for ille dersom man skal begynne med selvpålagt sensur basert på de valgene man har tatt i løpet av fluekarrieren. Er da flust med misfornøyde innlegg her om Simms som du har latt gå uten å kommentere. Vi må vel få lov til å ytre våre meninger på en ryddig måte? Trodde det var hensikten med forumet, men mulig jeg tar feil ;)

Edit: Var visst en som kom meg i forkjøpet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at Gore-tex ofte blir nevnt, så vil jeg tillegge at de alle fleste i dag bruker membranteknikker som er suverene, om enn ikke like kjent som Gore-Tex-merket. Guideline benytter vel Dermizax etter hva jeg husker, og denne tekstilmembraniseringen har scoret bedre enn Gore-Tex på en del turtøy i hvert fall. Ikke at det er noe galt med G-T, men det finnes mye bra med lavere royalties. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lars Vegas.

Han man hatt dårlige erfaringer med et produkt ser jeg ingen grunn til ikke å opplyse om det når diskusjonen er oppe. På samme måte som jeg heller ikke ser noen grunn til å holde igjen på skrytet når jeg mener det er på sin plass.

Uansett blir slik skryt evt. kritikk kun uttrykk for en enkelt persons mening, og uttalelsene vektlegges forhåpentligvis kun deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det eneste jeg ler av er lojaliteter og merkedigging. Folk som er umulig å diskutere med. "X er best, best, best!!" Og når man ikke er sponset engang, så er det jo helt skrullete.  ;D

Selv våser jeg endel om en spesiell fiskestang (Sage XP), og for de som eventuelt ikke har tatt ironien, og tror at jeg er die-hard-Sage-fan, så er det bare tull. XP er en god stang for meg, sikkert ræva for andre  - og det blåser jeg i. Men i og med at den funker og jeg fikk 30 års garanti, så ser jeg ingen grunn til å kjøpe ny karbonstang. Men om 22 år, da skal jeg kanskje ut på markedet og skaffe meg noe med garanti, om jeg lever og verden består.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg blir tolket dithen at jeg mener en ikke skal dele negative erfaringer så har jeg utttrykt meg klønete. Jeg synes faktisk det er veldig greit når noen kaller en spade en spade. Jeg mener absolutt det bør være lov å si hva en mener, både positivt og negativt. (Gjerne uten å etterpå bli beskylt for å være sponset etc.. :rolleyes:)

Det jeg ikke liker er generalisering. Som f. eks: Den siste buksa jeg kjøpte av merke X var noe dritt. Derfor er alt av merke X noe dritt, styr unna!. Når en uttaler seg om et produkt, som kan være av interesse for flere,  bør prøve å være mest mulig konkret i kritikken. Hva er det med det konkrete produktet eller service du liker eller missliker. Husk det er noen som har sitt levebrød av å utvikle og selge produktene.

Nei, Marius, jeg har ingen relasjoner til Guideline og er ikke sponset av dem. Det jeg har av Guideline utstyr har jeg kjøpt. Har aldri fisket med Rune Stokkebekk eller Bjørnar, men kunne gjerne tenkt meg det hvis anledningen byr seg en gang.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at Gore-tex ofte blir nevnt, så vil jeg tillegge at de alle fleste i dag bruker membranteknikker som er suverene, om enn ikke like kjent som Gore-Tex-merket. Guideline benytter vel Dermizax etter hva jeg husker, og denne tekstilmembraniseringen har scoret bedre enn Gore-Tex på en del turtøy i hvert fall. Ikke at det er noe galt med G-T, men det finnes mye bra med lavere royalties. ;)

Nåh, det amerikanske forsvaret testet og fant at Dermizax ikke pustet like godt som GT. Det eneste membranet som pustet bedre var eVent. Og dette var Goretex XCR. I ettertid har vi fått Pro Shell.

Det største argumentet for å kjøpe goretex plagg, i tillegg til at man får det beste membranet ( ;)) er at det er kun Gore som har så strenge krav før de godkjenner plagget. Så det faktum at et plagg er merket med Goretex betyr at man har fulgt alle kravene til Gore.

Jeg har både Goretex og Toray (Dermizax og andre) plagg, og det er merkbar forskjell i pusteegenskaper.

Når det er sagt så haler både Toray og Schoeller innpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at Gore-tex ofte blir nevnt, så vil jeg tillegge at de alle fleste i dag bruker membranteknikker som er suverene, om enn ikke like kjent som Gore-Tex-merket. Guideline benytter vel Dermizax etter hva jeg husker, og denne tekstilmembraniseringen har scoret bedre enn Gore-Tex på en del turtøy i hvert fall. Ikke at det er noe galt med G-T, men det finnes mye bra med lavere royalties. ;)

Nåh, det amerikanske forsvaret testet og fant at Dermizax ikke pustet like godt som GT. Det eneste membranet som pustet bedre var eVent. Og dette var Goretex XCR. I ettertid har vi fått Pro Shell.

Det største argumentet for å kjøpe goretex plagg, i tillegg til at man får det beste membranet ( ;)) er at det er kun Gore som har så strenge krav før de godkjenner plagget. Så det faktum at et plagg er merket med Goretex betyr at man har fulgt alle kravene til Gore.

Jeg har både Goretex og Toray (Dermizax og andre) plagg, og det er merkbar forskjell i pusteegenskaper.

Når det er sagt så haler både Toray og Schoeller innpå.

Ble testen gjort på lab, eller i felt? (altså etter at plagget hadde vært brukt). Dette er en vesentlig forskjell. Opplever at mine GT vadere fort mister de gode pusteegneskapene etter noe bruk, pluss at membranet punkterer lettere. Fordelene er jo selvsagt at det ikke finnes noe membran som er så enkelt å fikse dette på som GT.

Derimizax skal vistnok ikke være utsatt for punktering, da det angivelig skal være vevd inn i stoffet. På jaktbekledning har jeg bedre erfaring med Dermizax enn GT. Har forøvrig aldri hørt om vadere med Dermizax. Arrester meg gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert være at GT slår alt i test, og jeg er veldig fornøyd med GT selv. Poenget er bare at for normal bruk, så blir det litt hipp som happ hva membranet heter. Diskusjoner om hva som er teoretisk best er bare tulleball for de fleste av oss. For ekstrembruk kan det stille seg annerledes. Det vet jeg ingenting om. Er ingen ekstremist.  ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Simms anbefaler vask og reimpregnering av vaderene med gjevne mellorom.

På generelt grunnlag er det enkelte tin som ikke er "lov" her på FFS. Merke X og merke Y, kritiseres ikke ustraffet. (Gjerne produsert etter norsk oppskrift)  

Simms er bare å hogge løs på. Et produkt som mange merker har titta i katalogen til før de bestillte inn og priset tett opptil orginalen....

Man får ofte det an betaler for. (USA pris lagt til grunn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert være at GT slår alt i test, og jeg er veldig fornøyd med GT selv. Poenget er bare at for normal bruk, så blir det litt hipp som happ hva membranet heter. Diskusjoner om hva som er teoretisk best er bare tulleball for de fleste av oss. For ekstrembruk kan det stille seg annerledes. Det vet jeg ingenting om. Er ingen ekstremist.  ;)   

Jeg kjøpte Norrøna Forelhogna Packlite bukser med Gore-Tex på villmarksmessa. Noen idioter der hadde funnet ut at de skulle selge disse med 50% rabatt. Da måtte jeg bare kjøpe! 1.250,- for disse buksene gav meg nesten en flau smak i munnen av å ha lurt dem. Får jo ikke engang olabukser til den prisen lengre... Nok om det. Etter å ha hatt dem på meg ett par timer på stua...jeg lover deg JB. Gore-Tex ruuuler big time  ;D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Goretex er et bra kvalitetsstempel ja,..

Men når det er om å gjøre å gå mot trenden er alt annet bedre.  (Indie-holdninger som jeg liker å alle det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjorni

Synes det er bra du ufordrer utsagn, for det er det nok av her inne. Du kan sikker si at min erfaring med GL vadere ikke er representative nok men synes to forskjellige vadere over to sesonger er nok testing, den siste fikk jeg til og med to nye av men da denne også gikk lekk gav jeg opp. Skal sies at dette var i sesongene 2008/09 så mye kan ha skjedd men har en bukse som har holdt og kommer til å holde denne og kanskje neste sesong så kommer nok ikke teste noe nytt med det første.

Ellers synes jeg GL har mye bra og bruker selv mange av snørene deres, tom en stang. Men er vel ikke dette som er essensen i denne tråden så vidt jeg husker. Tror vi bør la være forsøke å sensurere erfaringer her inne. Med all respekt for fagfolka som sitter med enorm kunnskap og fakta om materialer og funksjonallitet tror jeg erfaringsutveksling gjort på en konstruktiv måte er like mye verdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...