Gå til innhold

Info om Fluedatabasen


Anbefalte innlegg

  • 3 år senere...
  • 3 år senere...
På 7.9.2014 den 21.17, Tom Øvstetun skrev:

Hei rune, hadde ikke du noen streamere her med binde beskrivelse? Med epoxy hode og øyne.. finner de ikke igjen.

Tom, kan det være disse Minizonkerne du leter etter?

https://www.fluefiskesiden.no/fluebinding/minizonkers/

Endret av Jarle TL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Rune Stokkebekk skrev:

Aha... Okay. Jeg tar tia ;D

BOOM!

Når du skal legge en flue i Fluedatabasen må du først være logget på forumet. Det er denne innloggingen som bestemmer tilgangen du har. Det er kun medlemmer av foreningen som kan legge inn fluer.

Før du legger inn en flue, sjekker du om den er der fra før. Har du laget samme flue på en litt annen måte så kan den fortsatt legges inn. Admin foretar fra tid til annen litt opprydding og editering av fluer.

Det er en del informasjon som er nødvendig slik at fluen din gir en verdi til Fluedatabasen:

Fluenavn: Dette er navnet du gir fluen, evt det som opphavsmannen kaller det. "Dyret", "March Brown", "Eiriks bankers", "Ruskeklaskevaskeflue" etc.

Om fluen / fisketips: Her skal du legge inn litt generell informasjon om fluen og tips til hvordan fluen fiskes og lignende.

Tags: Man kan legge inn tags som hjelper ved søk. Feks "cdc", "daddy" etc.

Det er 6 nedrekksgardiner hvor man skal fylle inn det som passer til fluen; Fluetype, Imitasjon, Vann, Art, Stadium, Periode. For hver nedtrekksgardin kan man foreta flere valg om nødvendig.

Lokasjon: Ikke nødvendig felt, men generell informasjon om hvor fluen fungerer bra kan legges inn. Som feks "myrvann", "nordland", "Finnmarksvidda" etc.

Materialliste: Her lister du opp alt du bruker av materialer. Krok, bindetråd, vingemateriale, thorax, bein og lignende. Legg inn en ny linje for hvert materiale, så blir det fint.

Hovedbilde: Her velger du bildet du har på maskinen din. Det skal være et bra bilde som viser fluens detaljer. Er bildet for stort, så vil basen forsøke å redusere størrelsen automatisk.

Bindebeskrivelse: Her legger du inn en beskrivelse av hvordan fluen bindes. Vær detaljert slik at andre kan følge dette for å lage en egen flue.

Steg for steg: I stedet for bindebeskrivelse, eller i tilleg til, kan du her legge inn en steg for steg - beskrivelse med ett bilde og en beskrivelse for hvert steg. Du kan også bruke det for å vise flere bilder av fluen, feks i andre farger og slikt.

Når du lagrer fluen så vil det automatisk lages et innlegg i forumet om du ønsker. Samtidig vil det også legges ut på Twitter og Facebook-siden til FFS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Håvard Åsbø skrev (10 timer siden):

Hei, prøvde å legge inn ei flue i fluedatabasen nå. Etter å ha fylt ut alt så trykket jeg lagre. Da forsvant bare hele bilde og ingeting har tydeligvis blitt lagret? Finner det i hvertfall ikke igjen. Forsøkte på nytt og akkurat det samme skjedde. Er det brukerfeil hos meg, eller er det noe galt med siden?

Det er nok ikke brukerfeil. Her er det en programmerer som har hatt pølsefingre :) Skal prøve å ordne det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard Åsbø skrev (11 timer siden):

Hei, prøvde å legge inn ei flue i fluedatabasen nå. Etter å ha fylt ut alt så trykket jeg lagre. Da forsvant bare hele bilde og ingeting har tydeligvis blitt lagret? Finner det i hvertfall ikke igjen. Forsøkte på nytt og akkurat det samme skjedde. Er det brukerfeil hos meg, eller er det noe galt med siden?

Ja, nå tror jeg at jeg har fikset det. Så prøv igjen!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse: Det funker delvis. Hvis man ungår å velge steg for steg-beskrivelse, så fungerte det, så får jeg se om jeg får redigert det dit jeg hadde tenkt når den først nå er opprettet.

 

Oppdatering: Jeg får fortsatt ikke lagret en steg-for-steg-beskrivelse med bilder. Det blir bare borte. Men har fått lagt inn "standardformalia" enn så lenge.

Endret av Håvard Åsbø
Oppdatering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard Åsbø skrev (3 timer siden):

Oppdatering: Jeg får fortsatt ikke lagret en steg-for-steg-beskrivelse med bilder. Det blir bare borte. Men har fått lagt inn "standardformalia" enn så lenge.

Tror jeg har fått fikset det også. Vår leverandør har visst oppdatert systemer i bakkant, og da er det gammel moro som ikke fungerer helt fordi de ble skrevet litt for "løst" :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...