Gå til innhold

Fiskeside.com / Harrkonger.


Tor Arne

Anbefalte innlegg

  • Svar 259
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det er ensomt på toppen Lars! Jeg er kretsmester i jatzy

Kult  :D

Jeg var en racer på utvungen Yatzy, men dro på meg en lei senebetennelse, og siden har jeg ikke vært venn med terningene.

Kaster du terningene best med underhånds, eller overhånds kast ? Viktig med akselerende bevegelse før man setter stoppen der også, så det har overraskende mye til felles med fluekasting  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å røpe mine beste hemmeligheter Lars, så starter jeg kastet som om jeg skal kaste overhånds kast, men i siste liten endrer jeg retning og setter til med et underhåndskast med skru, og før jeg setter stoppen gjør jeg et spesial utfall med vridning som jeg ikke kan røpe. Det dette resulterer i er en utgangshastighet på terningene som everstiger 1030 km/t. Du kan selv tenke deg mulighetene til manipulasjon av terningene i overlydshastighet. Ikke rart jeg vinner alt i yatzy. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor jeg sliter slik med 200 meters fluekast! Jeg får jo lina gjennom lydmyren der og... Har du forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjennsgjerning at høstørreten kan være en smule mer aggressiv enn hva vi er vant med tidligere på sesongen. En fluefisker må også i disse tilfellene tilegne seg en mer aggressiv fremferd når man er på jakt etter disse. Lars demonstrerer her i denne videoen hvordan man både bør og kan gjøre dette   :)

http://www.fiskeside.com/2011/09/11/pa-jakt-etter-aggressiv-høstørret/

Ha ha ha ha ha ha så ikke denne før nå ;D ;D ;D

Hysterisk morsomt ;D er så glad jeg er på talefot med Lars, for dette må han lære meg en dag. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....er veldig redd for at det kommer en del II (desverre), men må få dratt eksil-lars ut av sofaen først (ting tar tid). Og som kjent så er det jo HARR-tid.....hmmmmm - uff   ;)

Ut av sofaen, faktisk  ;D

Har da vært oppe i dalen og fått en særdeles verdig avslutning på årets ørret-sesong denne helga, så her har det ikke vært tid til å sitte i sofaen.

Satset liv og lemmer denne gangen, og flere av fluene mine pådro seg frostskader i det iskalde vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....er jeg litt usikker på akkurat det med moskus og ørret, har ifra veldig sikre kilder hørt, etter uttalige turer nord for da Gudbrandsdalen, at ørreten og moskusen der oppe har gjennom flere tiår utviklet en viss form for samarbeid - når det gjelder det å skaffe mat.

At moskusen er en plantespiser er nok etter hva jeg har hørt et politisk godt innarbeidet utspill for ikke å skremme turister vekk fra den norske fjellheimen.

Hvordan dette samarbeidet er blitt er jeg veldig usikker på da det verserer en haug med forskjellige rykter som jeg enda ikke har rukket å gå nærmere innpå og utforske sjøl  ;D

Men om du skal til disse trakter, ta med deg kamera og utstyr til å dokumentere dette tydeligvis livlige fenomenet som finnes der oppe i fjellheimen.....  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fisken ennå mer agressiv utover vintern? Skal på Dovre en tur til uka, og må gå over noen bekker for å komme innpå der moskusen er, men vetta F om jeg tørr å nerme meg vann... Ørreten tar kanskje mest moskus der oppe da det er det de er vandt med?

Ingen fare om du du skal innover dovre nå til uka, Børge . . . Finnes ikke vann der som ikke er bunnfryst nå, så både du og moskus-kameratene kan ferdes trygt  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Moskusen ble utsatt på Dovrefjell i sin tid, som føde for trollene der. Det lærte vi av dokufilmen Trolljegerne med Otto Jespersen.

For det andre: Den stedegne stammen av ørret der, trollørreten lærte seg fort å dra moskus ned i vannet ved å bite rundt hornene, og håpe at egenvekten og tyngdekraften skulle gjøre jobben. Det verserer uoffisielle forskningsrapporter om at det er observert gjenger på opptil 10 stykk kilosørreter som har slengt seg på en stakkars moskus, som har vært nede ved vannet for å drikke vann.

De hoppet på alle 10, dro den ned, for så å drukne den, så de kunne spise i fred og ro i dagesvis. En dau moskus flykter ikke for å si det sånn - kjøttet blir bare mørere for hver dag som går. Det vet dere andre fluefiskere også, som er mange dager på vidda og tjuvskyter rein for å holde matbudsjettet nede, sånn som meg. Egentlig en ærlig sak om man tenker fluefiske-økonomi. Dynk den i vann og den blir sånn halvveis mør uten å få fluelarver i seg. Trodde det var standard kunnskap jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....det var etter det ble tomt for troll (fortært) at ørreten hardt tok for seg av moskus-stammen. Men da den norske fotturisten inntok fjellet, ble det andre boller - og av forholdsvis sikre kilder har jeg hørt at ørreten og moskusen i et vannvittig jaktsamarbeid lurer både den ene og den andre ned i nymfegrusen.....hmm - skummelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er moskus?

Det er ei norskprodusert fjellgeit, helt på høyde med det beste fra utlandet  :D

Skal visstnok være veldig godt på brødskive, om man bare får lurt den oppå.

Neppe like digg som harr, men minst like eksotisk  :)

Skjønner. Mye lik de du jager ved Hunnselva på vårparten?

http://www.bing.com/images/search?q=Belgian+blue+bull&view=detail&id=3F97FBC08F8A93C19C397D007C5E53214753E402&first=180&FORM=IDFRIR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D Du sier "minst like eksotisk".. Er detta bare noe du trur, eller har du noen teknolgiske fakta og hertzmålinger som viser at du prater sant? Og hva er egentlig eksotisk?

Jeg har full kontroll på dette, Olav ! Jeg har målt frekvensen både på harr og moskus, og der hevder sistnevnte seg overraskende bra.

Når det gjelder hertzmålinger så har det gått jordslag i måleapparatet mitt, da det har blitt lagret rått, men det kommer så fort jeg har tall å slå i bordet med.

Der har du et flott eksemplar av voksen mink, ja  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...