Gå til innhold

Tørrlagte elver


nils49

Anbefalte innlegg

Et klipp fra Nrk1 idag.  Legg spesielt merke til uttalelsene fra karen i Statskrft på slutten av opptaket.

Vi har sannelig ikke kommet langt her i landet. Selv om vi har fått mange fine lover om miljøvern.

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/259967/

Glimrende at ThomasH i hvert fall fikk si sin mening på tv. Og det får vi håpe alle oppegående folk lytter til etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening burde det med minstevannføring være en jobb for miljøverndepartemanget. For de burde ha kraft og myndighet til å gjennomføre lovverket, slik at vi får minstevannføring. Men antakelig er slike saker for små. Det fører ingen heder og verdighet med minstevannføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen fra Statkraft innrømmer at:

"larver og yngel" kan dø som følge av lav vannstand. Men det er ikke sikkert at all fisk dør.

Tenk gjennom hva som blir sagt her. Er dette representativt for den kompetanse som forvalter vårt vann? Skremmende sprør du meg. Er ikke yngel fisk? Innsektlarver er mat for fisken og hva skjer når ikke fisken får mat?

Fordi vannkraft ikke medfører stråling eller avgasser så har noen frekkt nok kallt vannkraft for grønn energi. En genial løgn, men den tid bør være forbi, at vi tror på dette lengre. Alle vet tørrlagte elver ikke inneholder liv. Det totalt feil å kalle denne formen for energiproduksjon for miljøvennlig og grønn.

Det er noe riv ruskende galt, når noen norske "miljøpolitikere" slår seg på brystet og stolt  forteller at vi er med på å gi en av verdens største økonomier, Brasil, "grønn" bistand til å redde sine regnskoger og samtidig totalt velger å overse hva som skjer i norske vann og vassdrag. Det er som å lese om avltatsbrev fra middelalderen.

Det er rett og slett SKANDALØST og fryktelig provoserende. Slik vil vi IKKE HA DET LENGER. Nå trenger vi politikere som tør å rydde opp i eget reir og som tar ansvar for miljøet i eget land også.

Og kan noen fortelle meg hvor de enorme kraftinnetektene blir av? Hvor mye kommer faller tilbake på naturen som ødelegges totalt?

Rasende

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Bjorni. Støtter initiativet fra LVK, NJFF & Co fullt ut. En kampanjeorganisasjon bør vurderes. Har meldt meg inn i NJFF, først og fremst for å bidra i det lokale arbeidet, men også for å støtte oppunder sportsfiskeinteressene i foreningen. På tide å bidra litt for fremtiden, ikke bare sitte her og tulle.  ;)

Jørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Bjorni. Støtter initiativet fra LVK, NJFF & Co fullt ut. En kampanjeorganisasjon bør vurderes. Har meldt meg inn i NJFF, først og fremst for å bidra i det lokale arbeidet, men også for å støtte oppunder sportsfiskeinteressene i foreningen. På tide å bidra litt for fremtiden, ikke bare sitte her og tulle.  ;)

Jørn   

Enig! Skal melde meg inn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg aldri har stemt på de partiene som for en del år siden bestemte at vannkraft skal være en vanlig handelsvare. Mener man at energi skal være en handelsvare må det bli slik. Ønsker man derimot at våre vannressurser tilhører det norske folk i fellesskap og bør forvaltes ut fra dette, bør en kanskje tenke litt lenger enn bilpanseret rekker ved neste valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg aldri har stemt på de partiene som for en del år siden bestemte at vannkraft skal være en vanlig handelsvare. Mener man at energi skal være en handelsvare må det bli slik. Ønsker man derimot at våre vannressurser tilhører det norske folk i fellesskap og bør forvaltes ut fra dette, bør en kanskje tenke litt lenger enn bilpanseret rekker ved neste valg.

Kompromissløse holdninger kommer man til kort med, både innenfor foreningsliv og i politiske partier. Er selv medlem av et politisk parti og har verv, selv om jeg sliter med partiets standpunkter i en del saker. Man må veie ting mot hverandre og se ting over tid (kjedelig, men sant).

Når det gjelder vannkraften, så har den kommet for å bli. Det tror jeg også det internasjonale kraftmarkedet har gjort. Målet må være at det innføres minstevannføringer, der eventuelle avvik forekommer i ekstremsituasjoner og ikke som det normale. Produksjonen og magasinfyllingsgradene tyder på at noe er fullstendig galt når det gjelder balansen mellom beregnet nedbør og produksjonsnivåer. Også dette må det sees nærmere på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...