Gå til innhold

Rena 2011


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Det ble et ettermiddagstur til Rena i kveld. Makan til elendig aktivitet har jeg sjelden sett på

denne tida av året.

Det var noe harrvak i midten av elva og kun sporadiske ørretvak langs land mellom kl 18.00 til 21.00

Da kl. ble rundt 21.00 og mørket begynte å komme stoppet alt opp.

Normalt er dette beste svømmepuppe tid, men det skjer ingenting. Knappt en svømmepuppe å se

og mer elendige forhold er det lenge siden jeg har sett, for normalt er det bra fart i svømmepuppene på denne tida av året.

Nå kan det være store lokale forsjeller i Rena, men vi får legge skylda på den høye vannstanden som jeg tror har bidratt til den lave aktiviteten.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 493
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det ble et ettermiddagstur til Rena i kveld. Makan til elendig aktivitet har jeg sjelden sett på

denne tida av året.

Det var noe harrvak i midten av elva og kun sporadiske ørretvak langs land mellom kl 18.00 til 21.00

Da kl. ble rundt 21.00 og mørket begynte å komme stoppet alt opp.

Normalt er dette beste svømmepuppe tid, men det skjer ingenting. Knappt en svømmepuppe å se

og mer elendige forhold er det lenge siden jeg har sett, for normalt er det bra fart i svømmepuppene på denne tida av året.

Nå kan det være store lokale forsjeller i Rena, men vi får legge skylda på den høye vannstanden som jeg tror har bidratt til den lave aktiviteten.

Terje

er fælt.. var akkurat sånn i går også! var der hele dagen, dønn vindstille, endel døgnfluer, men meget laber aktivitet..  :'(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

i følge min veldig tilstedeværelse i 2005 så ser jeg at det er mindre vårfluer nå...... vi er i starten av en større døgnflueaktivitet...... min erfaring er at det er harren som vaker framover...... vil tro at ørreten har begynnt å føle på hormonene  innfor høstens gyting og er igang med å leite opp den beste "senga", den er nå på sitt beste......nå skal den tære på overskuddet fra sommerens klekkinger........ Harrfiskeren kan komme til å få fine uker framover. Ørretfiskeren mere magre stunder er mine tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få med de gatronomiske mestergutta! Sigve og Henning

Etter denne flotte filmen, vurderer jeg om jeg skal begynne å lage kokkeprogram på TV. Det hadde helt sikkert blitt en slager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Renaelva har gått ned 45 cm siden i går og det var jaggu mye.

Håper de ikke skal ha en ny rævkjøring av elva med brutale nedtappinger på kort tid.

246,68 er den laveste vannstanden vi har hatt i sommer og er kun 3 cm over den såkalte

normale sommervannstanden.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det er f#en til folk. Sikkert fordi jeg har tenkt meg dit i helga... får tro de ikke tar knekken på resten av de få vårfluene som er igjen!

Vi får håpe det stopper på 246.68, for da er det helt ok forhold. Går det ytterligere ned så er jeg redd

det blir lite aktivitet å spore :rolleyes:

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er dette som tar knekken på regulerte elver.....blottlegging av av elvebunn inntil land...... den viktigste stedet er strandsonen den som blir tørr...... 0-1 meter blir nok mesteparten av insektene produset..... det er mye insekter i Rena ennå......men langt fra de mengdene det var før i tida..... så Renaelva kommer til å reduseres for hver gang slike elva tappes ned......ikke bare Renaelva, men alle regulerte elver i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...