Gå til innhold

Hardy Zenith 9 fot #5


Lillevann

Anbefalte innlegg

En god del 5'er stenger trives ikke noe særlig med et snøre som Outbound #5, det blir i tyngste laget. Det jeg prøvde å få fram var at Zenith har et stort register siden den også kaster et så tungt snøre som Outbound #6 suverent, samtidig som også presentasjonsnører i #5 fungerer meget bra. Har ikke veid Outbound #6, men etter hva jeg har forstått ligger den nærmere ATFM 8 enn 7.

Fullstendig klar over at forskjellige kastere foretrekker forskjellige snører på samme stang avhengig av kastestil og bruk, men jeg antar at de som kjøper ei stang som Zenith har visse fellestrekk i sine preferanser.

Enig, de har samme preferanser når det gjelder valg av stang, men ikke nødvendigvis snøre.  ;)

Dersom du bare mente hvilken snøretyngde stangen fungerer med, så var det jeg som hoppet på feil konklusjon. Jeg mener bare at stenger uhyre sjelden krever en bestemt snøreprofil, men at det ofte kan være slik at en fluefisker bare trives eller behersker en snøreprofil til en stang - men det er fluefiskerens preferanse og ikke stangens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 213
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

En god del 5'er stenger trives ikke noe særlig med et snøre som Outbound #5, det blir i tyngste laget. Det jeg prøvde å få fram var at Zenith har et stort register siden den også kaster et så tungt snøre som Outbound #6 suverent, samtidig som også presentasjonsnører i #5 fungerer meget bra. Har ikke veid Outbound #6, men etter hva jeg har forstått ligger den nærmere ATFM 8 enn 7.

Fullstendig klar over at forskjellige kastere foretrekker forskjellige snører på samme stang avhengig av kastestil og bruk, men jeg antar at de som kjøper ei stang som Zenith har visse fellestrekk i sine preferanser.

Enig, de har samme preferanser når det gjelder valg av stang, men ikke nødvendigvis snøre.  ;)

Dersom du bare mente hvilken snøretyngde stangen fungerer med, så var det jeg som hoppet på feil konklusjon. Jeg mener bare at stenger uhyre sjelden krever en bestemt snøreprofil, men at det ofte kan være slik at en fluefisker bare trives eller behersker en snøreprofil til en stang - men det er fluefiskerens preferanse og ikke stangens.

Enig der ja Tom. Trur nok Scuirus er enig i dette også. Og jeg forstår absolutt hva du mener Scuirus. Mener bare det blir litt rare konklusjoner til tider i denne tråden. Prøvde bare å gjøre folk oppmerksomme på at liner ikke bare er liner, men at det varierer mellom rocket og presentation, ikke alle som har skjønt det serru. (helt tydelig i denne tråden). Dette er SÅ vesentlig når jeg velger snøre at jeg fatter ikke at det ikke blir diskutert mer... Hva skal man med rocket taper!!?? Alle kan da kaste kort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er SÅ vesentlig når jeg velger snøre at jeg fatter ikke at det ikke blir diskutert mer... Hva skal man med rocket taper!!?? Alle kan da kaste kort....

Ehh...NEI!!  ;D

Sa'n etter å ha guidet folk med ymse kasteferdigheter  ;D. Det er mer regel enn unntak at de mindre erfarne jeg guider ender opp med å bruke min snelle med enten et SA Magnum eller Rio Grand. et gjøre det hele MYE lettere.

(Jeg regner med at du med 'Rocket taper' mener en omvendt delta tapering...)

Dessuten har SA MED "rocket taper", og det er da ikke et snøre kun for korte kast. Det er denne taperingen som gjør det til et glimrende allround fiskesnøre. I tillegg til å være et distansesnøre.

Rocket taper er glimrende til mange ting. Det slår over tyngre fluer OG superlange fortommer lettere. BÅDE på korte OG lange kast. Det er stort sett på de korte kastene det er merkbar forskjell på hvordan disse snørene lader stanga.

Ellers så er jeg enig med Tom her også. Valg av snøre er en personlig preferanse greie, og har lite med stanga å gjøre. Bortsett fra det ekstreme tilfellet med Outbound #6 som er nevnt her, hvor stanga tydelig overbelastes. Og den gangen Tom Syversen, Stangbrekker Nilsen og jeg kastet med 00-snøre på en 10'er stang. Det var altfor lett... ;D

Jeg har ferdigspolet 15 sneller på hylla med forskjellige femmersnører. Jeg har ennå tilgode å teste en stang som ikke taklet samtlige helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er SÅ vesentlig når jeg velger snøre at jeg fatter ikke at det ikke blir diskutert mer... Hva skal man med rocket taper!!?? Alle kan da kaste kort....

Ehh...NEI!!  ;D

Sa'n etter å ha guidet folk med ymse kasteferdigheter  ;D. Det er mer regel enn unntak at de mindre erfarne jeg guider ender opp med å bruke min snelle med enten et SA Magnum eller Rio Grand. et gjøre det hele MYE lettere.

(Jeg regner med at du med 'Rocket taper' mener en omvendt delta tapering...)

Dessuten har SA MED "rocket taper", og det er da ikke et snøre kun for korte kast. Det er denne taperingen som gjør det til et glimrende allround fiskesnøre. I tillegg til å være et distansesnøre.

Rocket taper er glimrende til mange ting. Det slår over tyngre fluer OG superlange fortommer lettere. BÅDE på korte OG lange kast. Det er stort sett på de korte kastene det er merkbar forskjell på hvordan disse snørene lader stanga.

Ellers så er jeg enig med Tom her også. Valg av snøre er en personlig preferanse greie, og har lite med stanga å gjøre. Bortsett fra det ekstreme tilfellet med Outbound #6 som er nevnt her, hvor stanga tydelig overbelastes. Og den gangen Tom Syversen, Stangbrekker Nilsen og jeg kastet med 00-snøre på en 10'er stang. Det var altfor lett... ;D

Jeg har ferdigspolet 15 sneller på hylla med forskjellige femmersnører. Jeg har ennå tilgode å teste en stang som ikke taklet samtlige helt greit.

Der er vi relativt uenig Tore. De fleste jeg har guidet med begrensede kasteferdigheter har fått lære seg å mende... er nok stor forskjell på å guide der du jobber og der jeg guider sånn sett. Å si at en rocket taper er like bra på lange kast som en presentation taper er jeg litt usikker på...... opplever å miste kontakten med disse langt raksere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim, det er så mange variabler når det gjelder klumplengder og taperinger at det blir håpløst å generalisere. Både Deltatapering vs rocket taper, samt alle andre profiler. En kort og aggressiv rocket taper mister man fort kontakten med på lengre kast. Men MED, som har en form for rocket taper har laaang baktapering (nesten 17 meter fra enden av fronttaperin til enden av baktapering), og gir full kontroll på lange kast. Det er et av favorittsnørene til konkurransekastere over hele verden.

Så alle profiler har sine fordeler og ulemper. Er vel det jeg prøver å si. Å kaste kort med en nymferigg er ikke ideelt med en deltatapering. 80% av mine fiskekast er korte, så der er rocket taperen overlegen. En bass/bug taper går også bra. Men ethvert snøre med lang fronttapering egner seg ikke like godt.

Rocket taper er også et utmerket snøre hvis det blåser en del. osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim, det er så mange variabler når det gjelder klumplengder og taperinger at det blir håpløst å generalisere. Både Deltatapering vs rocket taper, samt alle andre profiler. En kort og aggressiv rocket taper mister man fort kontakten med på lengre kast. Men MED, som har en form for rocket taper har laaang baktapering (nesten 17 meter fra enden av fronttaperin til enden av baktapering), og gir full kontroll på lange kast. Det er et av favorittsnørene til konkurransekastere over hele verden.

Så alle profiler har sine fordeler og ulemper. Er vel det jeg prøver å si. Å kaste kort med en nymferigg er ikke ideelt med en deltatapering. 80% av mine fiskekast er korte, så der er rocket taperen overlegen. En bass/bug taper går også bra. Men ethvert snøre med lang fronttapering egner seg ikke like godt.

Rocket taper er også et utmerket snøre hvis det blåser en del. osv osv

Mener du da at Outbound er MED? Skjønner at du sikter til xxd. Men sammenligningen over er med Outbound...  En rocket taper eller MED er i mitt hode ingen god allround line, da det ikke er sykt bra å speye med. Men ja, bra å kaste griselangt med... For deg som fisker i litt mer variert elver enn vi har her hjemme så skjønner jeg godt bruken av disse linene. Men, til fiske i store norske elver har det, for meg, ingen stor funksjon. Vi nordmenn er nok for dårlige til å skifte line etter forholdene, mulig derfor vi er gode kastere her også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MED er Mastery Expert Distance. Det som før ble kalt XXD, ja. Outbound er mer aggressiv, og kompakt i tillegg. Så jeg er enig i at kasteopplevelsen med de to profilene oppleves veldig forskjellig.

MED blir brukt av mange fluefiskere sørpå - lange kast og lange fortommer.

Disse taperingene er dårligere på vannkast, som du sier. Og siden de fleste nordmenn fisker kun tørt så er jeg enig i at det ikke er en god allround line for den kategorien fiskere.

Det var vel utsagnet om at rocket taperen var overflødig jeg reagerte litt på.  ;)

Den har en del fordeler, som jeg har beskrevet over. Og jeg har brukt slike snører i snart 10 år nå. I Norge fisker jeg mest med LaFontaine og lignende snører.

Uff, nå er vi OT igjen...  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MED er Mastery Expert Distance. Det som før ble kalt XXD, ja. Outbound er mer aggressiv, og kompakt i tillegg. Så jeg er enig i at kasteopplevelsen med de to profilene oppleves veldig forskjellig.

MED blir brukt av mange fluefiskere sørpå - lange kast og lange fortommer.

Disse taperingene er dårligere på vannkast, som du sier. Og siden de fleste nordmenn fisker kun tørt så er jeg enig i at det ikke er en god allround line for den kategorien fiskere.

Det var vel utsagnet om at rocket taperen var overflødig jeg reagerte litt på.  ;)

Den har en del fordeler, som jeg har beskrevet over. Og jeg har brukt slike snører i snart 10 år nå. I Norge fisker jeg mest med LaFontaine og lignende snører.

Uff, nå er vi OT igjen...  :-\

Hehe, OT har vi vært lenge :) Men, klarhet i saken har vi fått! Altså at Zeniten liker flueliner! :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Selv om jeg ikke har tro på at Sage ONE er det beste som har hendt oss siden "sliced bread", og nok vil være altfor stiv for mange fluefiskere så er den testen intet mer enn "pinlig", på det beste. Men du verden så mange Zenith stenger Andersson har solgt pga den testen.  ;)

Men jeg tror nok Zenith er en mer allsidig stang en ONE. Sage lager litt FOR stive stenger for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det er ikke tvil om at når forhandlere tester selv så har den med best margin en tendens til å bli "best buy"  ;)

Men dette er på generelt grunnlag. Jeg tviler ikke på at Zenithen er best.

Jeg var i markedet for "one" og håpet på en videreutvikling av Z-axis... atså en følsom rask stang.

Men da det kom meg for øret at "one" er kjappere enn Z-axis, avbestillte jeg hele greia...

Fixet meg en Sage ZXL som plaster på såret.... Og for et plaster det er !

Uansett, jeg er veldig spent på Zenithen, og må vel etterhvert realisere et tilbud om å teste denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Uansett, jeg er veldig spent på Zenithen, og må vel etterhvert realisere et tilbud om å teste denne.

Fredrik.

En god venn av meg har en 9ft. femmer til salg.

Stanga fremstår også som ny.Han har vel ikke kastet med den stanga

mer enn en tre,fire,fem ganger.

Kanskje det kunne være noe for deg?

Tom.

Takk for det Tom, men nå  må jeg sette korken i... har svidd av min del på utstyr i det siste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, jeg er veldig spent på Zenithen, og må vel etterhvert realisere et tilbud om å teste denne.

Fredrik.

En god venn av meg har en 9ft. femmer til salg.

Stanga fremstår også som ny.Han har vel ikke kastet med den stanga

mer enn en tre,fire,fem ganger.

Kanskje det kunne være noe for deg?

Tom.

For hvor mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror nok Zenith er en mer allsidig stang en ONE. Sage lager litt FOR stive stenger for tiden.

Om nå folk kunne lære seg å ikke se seg blind på akkurat det tallet som står på klingen. ;D

...

Joa, men det spørs hvordan stivheten er oppnådd, Tom. Er den opnådd med tykkere vegger, slik man øker klassene innenfor samme serie kan du fint "overline" til du ser mannen med ljåen. Men er den oppnådd med høyere modulus osv så er den mer følsom for overlining. Z-Axis er f.eks. mer følsom enn forløperen XP. ONE er visstnok enda mer følsom.

Ja, jeg sa "visstnok", siden jeg nok engang har ofret MIN stang til fordel for en kunde...  :'( >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men det spørs hvordan stivheten er oppnådd, Tom. Er den opnådd med tykkere vegger, slik man øker klassene innenfor samme serie kan du fint "overline" til du ser mannen med ljåen. Men er den oppnådd med høyere modulus osv så er den mer følsom for overlining.

Eller med økt diameter.

Z-Axis er f.eks. mer følsom enn forløperen XP. ONE er visstnok enda mer følsom.

OK.Hvordan var den å kaste med synes du?

Ja, jeg sa "visstnok", siden jeg nok engang har ofret MIN stang til fordel for en kunde...  :'( >:(

Rakk du å måle før du ga den fra deg da? :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, det nærmeste jeg kom stanga var en telefon fra distributøren: "Tore, nå er stanga di her! Men du, det er en kunde som venter og jeg fikk færre enn lovet. Er det greit at..." osv osv.  >:(

Så fra å være den første i landet som i det hele tatt hadde HØRT om stanga, så kommer etterhvert jeg laaaaangt ned på lista over de som har kastet med den.

On topic: Jeg har ikke fått testet Zenith'en heller...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den testen Sage One vs Zenith sier ikke meg noen tingen ;D

selv ser jeg frem til stangen kommer i nærsjappen sånn at den kan bli prøvd av meg sjæl!

vil da også sjekke den ut i forskjellige lengder....

husker da jeg kjøpte min Z-axis likte den ikke i 9fot men kjøpte den heller i 9,6fot

Ser frem til den kommer uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

For de fleste andre som kjenner Z-axis sier nok Yellowstone testen noe.

The Sage One is slightly stiffer than the older Z-Axis, and also has a slightly faster action than the Z-Axis, with a very strong butt and mid-section.

Dette er uinteressant for tallknuserne... 

Vi andre forstår hva de mener  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste andre som kjenner Z-axis sier nok Yellowstone testen noe.

The Sage One is slightly stiffer than the older Z-Axis, and also has a slightly faster action than the Z-Axis, with a very strong butt and mid-section.

Bare huske på at med 'fast' så mener amerikanerne toppaksjon('faster' = mer toppaksjon). Det er ikke alle norske fluefiskere som mener 'rask' (fast på engelsk) er det samme som toppaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...