Gå til innhold

Skriver dere?


Per....

Anbefalte innlegg

Kan være det er en tråd om dette fra før, men vi tåler uansett en til. :)

Det jeg lurer på er om folk her skriver? Om fisket da, selvfølgelig. Det å skrive litt om hvordna fisket har vært, temp, og det som måtte være. Enkelte liker sikkert å skrive for skrivingens skyld også. Det jeg egentlig lurer på er; Har dere noen nytte av det senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med fiskedagbok i vinter. Skriver om temperatur, vind, høy/lavt vann, flue, aktivitet, klart/grått vær og vann og evt. fisk og dybde den tok på. Satser på at jeg får bruk for det seinere. Greit å samle litt info fra tidligere år til de kommende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

skriver fiskedagbok, har gjort det i lengre tid. loggfører fisk,flue vær etc. artig å bla seg tilbake år for år og se variasjonene.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig skrevet hvert år. Men et par kjiipe datakrasj med dårlig backingrutiner gjør at jeg har hatt mindre glede av det en jeg hadde håpet...  En klar fordel er at du vet eksakt når du så vulgataen på favorittvannet ditt. Du slipper å gjette, det samme med temp i vannet. Kjekt å ha innsikt i hva tempen er når d klekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en her for en stund siden som hadde en slik ferdigdesignes bok.. Hmm, var det tørrbjørn da? Mener det. :) Tenker på å starte å skrive jeg også, selv om jeg ikke fisker riktig nok til at det blir så alt for mye innhold i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver logg fra hver fisketur. Ikke veldig utfyllende, men nok til å få utbytte av det neste år. Veldig koselig å se tilbake på. Man glemmer fort viktige detaljer :)

Du skriver om temp, dato, liv og de tingene da eller? Bok eller pc? Satt å søkte litt på fiskedagbok, men markedet er ikek akkurat stort for slikt. Fant ikke noe..

Vær så snill gutter, ikke ødelegg tråden med de barnslige diskusjonene deres. Lag en egen tråd.  ppplease

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til noens glede og kanskje noens misnøye kommer jeg til å lage tidenes sjøørretbok om sjøørretfiske med flue basert på erfaringer fra sørlandet.

Vil omhandle alt fra taktikk, fluer, triks, og kultivering-

En hyllest til den arten som betyr mest for meg, og mange andre.

Omslaget kommer til å være olivengrønt det er helt sikkert!

Kult, Marbakken!

Det er mange aktive sjøørretfiskere, så den boka blir nok lest av mange  :) Lykke til med skrivingen.

André

PS. Jeg har aldri skrevet fiskedagbok, men jeg prøver å memorere en del ting, som klekkinger/vær/tidspunkt etc og prøver å se noen trender ettersom årene går.

Men sikkert moro for den som skriver fiskedagbok etterhvert som man får mye materiale, og kan starte å generalisere og se trender i infoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet i en database på Mac´en i ca 10 år nå. Bare kort info om når isen gikk - når begynte klekkinger av diverse - hva fisken tok på - vær og "føre" forhold,  dato, osv.

Morsomt og sette på plass andre jeg fisket sammen med hvis de mener jeg har feil og de har rett om tidspunkt, fangster osv.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg skriver ikke og kommer nok ikke til og gjøre det heller.

Men derimot blir det mye film og bilder fra nesten alle turer. Det blir jo en slags dokumentering det også.

Ola

En slags dokumentering ? ?

Et bilde sier mer enn tusen ord, Ola :D

Jeg har en sånn diktafon liggene i fotobaggen, men den blir alltid glemt.

Jeg lagrer minner i harddisken (hue) og tar noen bilder, det får duga :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med systematisk fiskelogg med temperaturer etc., men det sklir ut. Har alltid med kompaktkamera, noen ganger speilrefleks,  og tar bilder på nesten hver tur, og lagrer i egen mappe "Fiskerapporter 2011", underkategoriserer med dato og sted. Følgelig har jeg også oppdaget at datoformatet vi benytter dd.mm. er uegnet. Mye bedre med mm.dd., da blir det stigende rekkefølge ved sortering.  ;) Bildene er typisk av vannet/elva, været, evt fiskekompiser, en and, kanskje en fisk eller to, eller annet som jeg kan assosiere fisketuren med. Er det is eller store klekkinger har jeg bilde av det også. Gir litt info, noen gode minner og kanskje inspirasjon til å skrive en bloggreie. Ved slutten av sesongen setter jeg sammen noen bilder til et lite album. Artig å ha, og morsomt å sysle med på senhøsten. Det dreier seg jo om å fange noen opplevelser.  8)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet i en database på Mac´en i ca 10 år nå. Bare kort info om når isen gikk - når begynte klekkinger av diverse - hva fisken tok på - vær og "føre" forhold,  dato, osv.

Morsomt og sette på plass andre jeg fisket sammen med hvis de mener jeg har feil og de har rett om tidspunkt, fangster osv.  :D

I tillegg blir det jo masse bilder og video da.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Kunne jo selvflgelig laget film, men syntes faktisk at brunørret er morsommere på film pga vakinga.

Sjøørretfiske har mye vakkert og spennende som blir vanskelig å fange på film....Blir liksom noen tangklaser, solnedganger og halvstor fisk!

Meni bokform så tror jeg sprket kan formidle opplevelsen på en måte.

Syntes du har mye bra film!

Takk så mye for det, Marbakken.

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For å svare på spm i tråden først: Nei, men vil gjerne starte å loggføre fisketurene mine.

For å ha det enkelt og kunne hente ut data fra spesifikke vann eller datoer skulle jeg virkelig kunne trenge et lite program/database av noe slag hvor jeg kan loggføre det som skjer på turene.

Er det noen som har et godt tips til hvor jeg kan få tak i dette?

Hender jo også at det blir noen turer uten fangst og vil også ha dette med slik at dette blir en slags tur/fiske dagbok. Vet det finnes noen online-muligheter. Benytter meg allerede av hooked.no og skriver litt på bloggen min, men skulle gjerne hatt en database med litt mer info lagret. Fant denne: http://www.fiskedagbok.storkas.com/ som faktisk så veldig kjekk ut, men fikk ikke lastet den ned.. Kom bare til start.no da jeg trykket på "last ned" knappen. Er det noen som kanskje har denne liggende? eller har en alternativ link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at jeg tar bilder på "nesten hver tur" er en dramatisk overdrivelse. "Turer" varer i flere dager, og da tar jeg bilder en dag eller to. Ellers fisker jeg 3-4 dager i uka fra isen går til oktober, med unntak av et par uker sommerferie i Danmark (hvor jeg lekefisker i put & take-vann). Et par dagers pause innimellom blir det også. Jeg blir litt lei av å fiske også. Ikke at jeg kjeder meg, men jeg virrer litt ukonsetrert rundt og kjenner at jeg ikke er helt i modus. Da er det greit å gå over utstyret, binde opp et par fluer og roe litt ned. Nå har jeg en slik pause, og tar fiskefri helt frem til lørdag.

PS!

Hun: Kanskje vi kunne gjort som andre en gang. Tatt en vårhelg til London, Paris, Italia e.l. M

Han: Hva? Du har jo hest! Kan ikke reise fra den.

Hun: Den står i stallen, går på tunet og blir fóret hver dag. Det er ikke noen problem å la den stå der i tre-fire dager.

Han: Men vi har da hvert på tur vi. Vi var i Stockholm, husker du ikke det?

Hun: Joda, men det er lenge siden.

Han: Det var etter at Påsan ble født.

Hun: Jeg vet det. Vi var i Stockholm i mai 2004. 

Han: Det er ikke lenge siden. Var fin tur det.

Hun: Du kommenterte mest været. Det var trykkende, sa du.

Han: Men den belgiske ølbpub'n med over 700 ølsorter var bra.

Hun: Og så kjøpte vi klær. Du en dress.

Han: Denne.

Hun: Ja.

Han: Den er fin.

Hun: Den har blitt litt stor. Du trenger ny.

Han: Den duger i dag, og blir hengende i skapet deretter.

God 17.mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja JB... Synes du virket veldig på hugget igår... lett foroverbent bak en båt\bak en kvist eller bak en stubbe hehe. Takk for tur gratulerer med dagen... Selv har jeg flagg på sekken og skal skrive litt markahistorie på en stubbe eller myr idag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...