Gå til innhold

Kosthold


Marius (W&M)

Anbefalte innlegg

Hei  :)

For oss som er litt opptatt av hva vi trøkker i oss, så tenkte jeg skulle lage et off-topic emne som handler om kosthold. Tenkte det ville være greit fordi det blir jo en god del langturer når sessongen starter, og da er det ikke alltid så lett å holde seg unna godsakene.

Jeg skal til Eksingdalen nå slutten av måneden. Blir vel borte en ukes tid. Planen min er å prøve å ha et litt balansert kosthold. Prøve og holde seg unna alle de pølsene, sjokoladene, bollene osv osv, som er veldig lett tilgjengelig på slike turer.

Er det noen som har tips på gode, næringsrikte måltider som er enkle og lage, så setter jeg pris på om slenger igjen en oppskrift!

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med Jan Thomas !

Han har sikkert greie på dette også  ;)

Mitt tips når det kommer til kosthold er som alltid feite pølser neddynket i majones, men jeg spiser igrunn mat bare for å bli mett, slik at det skal bli digg med en røyk etterpå  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ikke vil spise pølser, sjoko, boller og slikt: ikke ta det med på turen.

på langturer så tror ikke jeg du skal tenke så mye over hva du spiser, men er tross alt meget aktiv og brenner masse kalorier. pass heller på å få i deg nok karbo og fett, da mangel på dette og proteinoverskudd ikke er bra for kroppen.

noen tips fra meg:

da man på tur mest sannsynlig vik få fisk, så er protein og omega-6 i orden (husk at ferskvannsfisk er dårlig omega-3 kilde ;) )

så for karbo: her er det om å få i seg "lange" karbo som kroppen trenger lang tid å forbrenne = mere energi. så alt som er grovt, vanlig ris, potetstappe, poteter er bra. hurtigris er fyyyyyyyyyyyyyyyyyy

når det kommer til fett, så er jo majones bra. makrell i tomat og tunifsk er definitivt det beste man kan få i seg. masse omega-3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ikke vil spise pølser, sjoko, boller og slikt: ikke ta det med på turen.

på langturer så tror ikke jeg du skal tenke så mye over hva du spiser, men er tross alt meget aktiv og brenner masse kalorier. pass heller på å få i deg nok karbo og fett, da mangel på dette og proteinoverskudd ikke er bra for kroppen.

Har du noen referanser på dette? Hørtes meget tvilsom ut den påstanden.

Karbohydrater er ikke veldig viktig da man ikke anstrenger seg mer enn man fint kan forbrenne fett under fiskeaktiviteter. Sier ikke at man ikke skal spise karbohydrater, men store mengder under en fisketur er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ikke vil spise pølser, sjoko, boller og slikt: ikke ta det med på turen.

på langturer så tror ikke jeg du skal tenke så mye over hva du spiser, men er tross alt meget aktiv og brenner masse kalorier. pass heller på å få i deg nok karbo og fett, da mangel på dette og proteinoverskudd ikke er bra for kroppen.

Har du noen referanser på dette? Hørtes meget tvilsom ut den påstanden.

Karbohydrater er ikke veldig viktig da man ikke anstrenger seg mer enn man fint kan forbrenne fett under fiskeaktiviteter. Sier ikke at man ikke skal spise karbohydrater, men store mengder under en fisketur er ikke nødvendig.

Han mente sikkert når man bærer sekk og vandrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg Marius. Veldig mange barbarer her på forumet.

Selv har jeg vært på lavkarbo i halvannet år, og trives veldig bra med det. Tok ned vekta fra 92 til 80 kg på et halvt år og har lagt stabilt siden på 78-80 kg. Spiser veldig lite/nesten ikke brød, pasta, ris, frukt og poteter, men mye kjøtt, fisk, egg & backon, salat og grønnsaker. Sklir litt ut hver helg med pizza og diverse, men er veldig "kosher" til hverdags. Det mest pinlige er vel kanskje at jeg drikker Tuborg Lite øl. Det markedsføres med 30% mindre klaorier, men enda viktigere er at det er  70% mindre karbo. La om kostholdet på grunn høyt glykosenivå/sukker i blodet - dvs at jeg lå i faregruppen for diabetes. Slik omlegging kan slå ulikt ut for mange, men for meg har det vært en suksess. Det skjer et stoffskifte i kroppen når man går strengt på karbo (mindre enn 25 gram karbo pr. dag) eller ketolyse som denne lavkarboprosessen også kalles. Jeg har faktisk merket at jeg fryser mer enn tidligere, men det er eneste negative effekt.

Følgelig: Ta med en stor pæreskinke (slik som Øystein og Aslak i "To fortapte menn"  :D )!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ikke vil spise pølser, sjoko, boller og slikt: ikke ta det med på turen.

på langturer så tror ikke jeg du skal tenke så mye over hva du spiser, men er tross alt meget aktiv og brenner masse kalorier. pass heller på å få i deg nok karbo og fett, da mangel på dette og proteinoverskudd ikke er bra for kroppen.

Har du noen referanser på dette? Hørtes meget tvilsom ut den påstanden.

Karbohydrater er ikke veldig viktig da man ikke anstrenger seg mer enn man fint kan forbrenne fett under fiskeaktiviteter. Sier ikke at man ikke skal spise karbohydrater, men store mengder under en fisketur er ikke nødvendig.

om man skal på langtur med sekk og mye gåing så stemmer dette. om man ikke skal ha økt fysisk aktivitet, så er det bare å spise helt "normalt".

men om man skal skikkelig pirke på det, så er "balansert" forskjellig for alle. noen brenner mer, noen mindre osv osv. orker ikke gå inn på det ;D

man bør nesten prøve å finne ut hvor mye man må spise på tur uten å føle seg sulten hele tiden. får man den "utsulta-alt er godt bare det er mat" følelsen meget ofte på tur, så spiser man feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man bør nesten prøve å finne ut hvor mye man må spise på tur uten å føle seg sulten hele tiden. får man den "utsulta-alt er godt bare det er mat" følelsen meget ofte på tur, så spiser man feil :)

Masse karbo (ris, pasta, brød) er i hvert fall en grei måte å bli mett på, men man blir også fort sulten igjen. Slik er det i hvert fall for meg, og sikkert for veldig mange andre.  Har med meg skinke, noen grønnsaker, egg, bacon, nøtter og noen saftige biffer på tur. Et 300 grams kjøttstykke midt på dagen gjør meg mett for mange timer, og da trenger jeg bare en pose fra Lille nøttefabrikken i lomma for å holde det gående til fiskedagen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man bør nesten prøve å finne ut hvor mye man må spise på tur uten å føle seg sulten hele tiden. får man den "utsulta-alt er godt bare det er mat" følelsen meget ofte på tur, så spiser man feil :)

Masse karbo (ris, pasta, brød) er i hvert fall en grei måte å bli mett på, men man blir også fort sulten igjen. Slik er det i hvert fall for meg, og sikkert for veldig mange andre.  Har med meg skinke, noen grønnsaker, egg, bacon, nøtter og noen saftige biffer på tur. Et 300 grams kjøttstykke midt på dagen gjør meg mett for mange timer, og da trenger jeg bare en pose fra Lille nøttefabrikken i lomma for å holde det gående til fiskedagen er over.

Føler du deg slappere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man bør nesten prøve å finne ut hvor mye man må spise på tur uten å føle seg sulten hele tiden. får man den "utsulta-alt er godt bare det er mat" følelsen meget ofte på tur, så spiser man feil :)

Masse karbo (ris, pasta, brød) er i hvert fall en grei måte å bli mett på, men man blir også fort sulten igjen. Slik er det i hvert fall for meg, og sikkert for veldig mange andre.  Har med meg skinke, noen grønnsaker, egg, bacon, nøtter og noen saftige biffer på tur. Et 300 grams kjøttstykke midt på dagen gjør meg mett for mange timer, og da trenger jeg bare en pose fra Lille nøttefabrikken i lomma for å holde det gående til fiskedagen er over.

Føler du deg slappere?

Nei, tvert i mot. Men i vår vennekrets er det flere som har forsøkt lavkarbo og blitt slappere. Det er visstnok heller ikke unormalt de første ukene, om man kjører strengt. Det skal også sies at jeg til hverdags er lite i aktivitet. Har en stillesittende jobb osv. Folk som er mer i aktivitet har et større behov for karbohydrater. Det er tross alt energi, men for mange moderne mennesker er denne energien overflødig og legger seg bare rundt livet. Trener man f.eks. mye eller har en fysisk krevende hverdag er karbo tingen. D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg hadde ikke hatt vondt av å gå en en 10-15 kilo for min del og tanken på å spise seg slankere frister mer en å spise mindre og bla bla. ;D

Jeg er utrolig strukturert på inntaket når jeg er stappmett, litt værre når jeg er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk merket at jeg fryser mer enn tidligere, men det er eneste negative effekt.

Akkurat det har vel også en forklaring på 10 kg mindre isolasjon  ;D Men karbohydrater er bra for Leptin nivåene i kroppen (stimulerer forbrenninga) så litt av forklaringen ligger nok der også samt at når du har gått ned i vekt har kroppen vært i underskudd og da fryser man også raskere. Satt selv med jakke inne på kontoret i vinter da jeg har gått ned over 20 kg fra sist sommer. Men etter å ha skrudd opp karbohydratene litt i det siste og spist rundt vedlikehold så er jeg ikke like frysen lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man bør nesten prøve å finne ut hvor mye man må spise på tur uten å føle seg sulten hele tiden. får man den "utsulta-alt er godt bare det er mat" følelsen meget ofte på tur, så spiser man feil :)

Masse karbo (ris, pasta, brød) er i hvert fall en grei måte å bli mett på, men man blir også fort sulten igjen. Slik er det i hvert fall for meg, og sikkert for veldig mange andre.  Har med meg skinke, noen grønnsaker, egg, bacon, nøtter og noen saftige biffer på tur. Et 300 grams kjøttstykke midt på dagen gjør meg mett for mange timer, og da trenger jeg bare en pose fra Lille nøttefabrikken i lomma for å holde det gående til fiskedagen er over.

igjen så er det hva slags type karbo man får i seg. enkelt segt er det to typer: korte og lange. de korte gir rask energi (blir fort sulten) og de lange gir langvarig energi. derfor er hurtigris, fint brød, fint pasta og all ihjel behandla karbo dårlig. grovt brød, grov pasta, poteter, vanlig ris, brunt ris ol som er bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er på tur er jo det viktigste måltidet frokost... Gjelder både jakt og fiske..

Havregrøt i bånn en kladd med ekte smør og 2 grove brødskiver med leverpostei eller geitost.

Lunsj f.eks realturmat.... da har man en grei klump i magen til kvelds da man inntar div drikke...

Er ikke noe som heter moderat kosthold på tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal på skikkelig villmarkstur i en uke (har ikke peiling på hvor sivilisert Eksingdalen du snakker om er), trenger du ikke å tenke så mye på det.

Greit med raske karbohydrater hvis du trenger påfyll mens du forflytter deg osv.

Når jeg er på langtur har jeg med havregryn eller risengrynsgrøt til frokost. Et brød. En pakke bacon. Middag for en eller to dager. En spekepølse til snacks. Og så fisker jeg resten, dvs. minst 5-6 fiskemiddager, lunsjer osv.

Fisken kan spises alene, men er best med potetmos eller ris, så det har jeg med.

Som nevnt ovenfor; når du er på tur trenger du ikke tenke så mye på hva du får i deg. Energien du forbruker ved å være ute og overleve overstiger lett det du får i deg.

Men er det snakk om å fiske noen meter fra bilen, som for noen minutter siden var innom statoil hvor du kjøpte boller osv, er det noe helt annet. Da får du bare drite i å kjøpe usunt :)

Kjør på med fisk som du fanger selv og vann! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert riktig Igor og Oddbjørn.

Jeg kjørte helt nazi på lavkarbo en periode, og gikk altså mye ned i vekt. Nå er det litt mer blandet, men det kan være en generelt råd og se på kostholdet og hvor stor andel av føden som består av rask karbo (ref. Igors beskrivelse). Kostholdet de siste 30 årene er lagt om i vesten i retning mye rask karbo som bl.a. en rekke pastaretter og hurtigris. Dette i kombinasjon med lavere fysisk aktivitet er hovedforklaringen på problemet med fedme og diabetes. Rask karbo er også billig mat, og uten den hadde det ikke vært mulig å brødfø verdens befolkning.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Igor og AAL. Om du klarer å gå opp vekt på fisketur (les villmarkstur) så er du vel den første i verden som har klart dette.

Fiske 10m fra bilen er selvsagt noe helt annet.

Nå dreier jo ikke dette seg om en villmarkstur da pølser og boller normalt ikke er så lett tilgjengelige på slike turer

Jeg skal til Eksingdalen nå slutten av måneden. Blir vel borte en ukes tid. Planen min er å prøve å ha et litt balansert kosthold. Prøve og holde seg unna alle de pølsene, sjokoladene, bollene osv osv, som er veldig lett tilgjengelig på slike turer.

Og egentlig er vel bare løsningen å gjøre nettopp det. Holde seg unna ferdigmaten. Jeg har ihvertfall som regel god tid på tur og det tar ikke så mye lengre tid å lage skikkelig mat på primus enn det gjør hjemme på kjøkkenet.

Helt sikkert riktig Igor og Oddbjørn.

Jeg kjørte helt nazi på lavkarbo en periode, og gikk altså mye ned i vekt. Nå er det litt mer blandet, men det kan være en generelt råd og se på kostholdet og hvor stor andel av føden som består av rask karbo (ref. Igors beskrivelse). Kostholdet de siste 30 årene er lagt om i vesten i retning mye rask karbo som bl.a. en rekke pastaretter og hurtigris. Dette i kombinasjon med lavere fysisk aktivitet er hovedforklaringen på problemet med fedme og diabetes. Rask karbo er også billig mat, og uten den hadde det ikke vært mulig å brødfø verdens befolkning. 

Sant det du sier. Folk flest i Norge spiser for mye fett og for mye karbohydrater samt for lite proteiner. Proteiner er det som metter mest. Det er faktisk lite kalorier i 400 gram med biff eller kylling, men du blir skikkelig mett av det, spesielt med en god porsjon sopp og grønnsaker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med Jan Thomas !

Han har sikkert greie på dette også  ;)

Mitt tips når det kommer til kosthold er som alltid feite pølser neddynket i majones, men jeg spiser igrunn mat bare for å bli mett, slik at det skal bli digg med en røyk etterpå  :)

Jan Thomas har jeg ikke nummeret til.. Tror heller ikke han er her inne   :-\

Da har ihvertfall jeg 2-3 år lengre fluefiskeliv enn deg  ;D Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener 5-6 ganger i uken med et godt kosthold. Så det med karbohydrater osv kan jeg. Min hensikt med dette emnet her var å få noen fine oppskrifter som er raske å lage på tur..  :)

Har jo et eksempel her:

Frokost: 4 egg (2 med plomme, 2 uten) 50 gram havregryn, løk og krydder.

Mikser alt sammen, så steker man det! Havregryna smaker man ikke engang!

Men spise det til frokost hver dag kan man bli litt lei av... Så om det er noen andre fine lure måltider, som er næringsrike, så kom gjerne med en oppskrift her  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...