Gå til innhold

Kosthold


Marius (W&M)

Anbefalte innlegg

Hallo !

Gutta som skal til Ekso har antakelig to muligheter.

Legge seg inn på pensjonatet og disponere fullt kjøkken. ;)

Eller,hvis de vil være med på moroa,legge seg i telt i Grustaket,som faktisk består av gress.

Da har de,hvis de går opp langs elva,over brua og ned til butikken ca. 2-to minutter å gå. ;D

Antakelig handler de på vei til,eller tilbake fra fisketur og de kan spare seg for langturen. ;)

Fisket pleier å være bra på den tiden de skal dit,og grillpølsene kan med fordel byttes ut med litt folieinnpakket ørret i ny og ne,gjerne med gode foliestekte poteter til,Hansa har butikken. ;D

Men hvis de er redd for å havne på hamburger'n med cola og stasjet som du får kjøpt der,er'e feil dal. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius sprekker innimellom for de som ikke tror det :D Det går en del pølser (av SVIIIN) ned i gapet :) :) :)

Sist tur ble det pølser til frokost, lunsj, middag og kvelds :) For marius som ikke hadde liggeunderlag og sovepose ble det også nattmat av type svinepølser kun for å få igjen varmen etter litt laber temp. Da sov og purket Waksviken godt i teltet mens marius hukla og frøys som et uvær noen få millimeter fra et helvettes stort bål :)

Meeeen han liker litt shaker av ymse typer med litt jordbærsmak ved siden av kun for å få et bedre selvbildet :)

:) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo !

Gutta som skal til Ekso har antakelig to muligheter.

Legge seg inn på pensjonatet og disponere fullt kjøkken. ;)

Eller,hvis de vil være med på moroa,legge seg i telt i Grustaket,som faktisk består av gress.

Da har de,hvis de går opp langs elva,over brua og ned til butikken ca. 2-to minutter å gå. ;D

Antakelig handler de på vei til,eller tilbake fra fisketur og de kan spare seg for langturen. ;)

Fisket pleier å være bra på den tiden de skal dit,og grillpølsene kan med fordel byttes ut med litt folieinnpakket ørret i ny og ne,gjerne med gode foliestekte poteter til,Hansa har butikken. ;D

Men hvis de er redd for å havne på hamburger'n med cola og stasjet som du får kjøpt der,er'e feil dal. ;D

Kan fort bli noe fastfood i dalen willy :) du skal ikke oppover du da ? I månedskifte ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo !

Gutta som skal til Ekso har antakelig to muligheter.

Legge seg inn på pensjonatet og disponere fullt kjøkken. ;)

Eller,hvis de vil være med på moroa,legge seg i telt i Grustaket,som faktisk består av gress.

Da har de,hvis de går opp langs elva,over brua og ned til butikken ca. 2-to minutter å gå. ;D

Antakelig handler de på vei til,eller tilbake fra fisketur og de kan spare seg for langturen. ;)

Fisket pleier å være bra på den tiden de skal dit,og grillpølsene kan med fordel byttes ut med litt folieinnpakket ørret i ny og ne,gjerne med gode foliestekte poteter til,Hansa har butikken. ;D

Men hvis de er redd for å havne på hamburger'n med cola og stasjet som du får kjøpt der,er'e feil dal. ;D

Kan fort bli noe fastfood i dalen willy :) du skal ikke oppover du da ? I månedskifte ? :)

Joda,har svart deg i Ekso-tråden. ;)

Vil ikke gå glipp av dette vettu. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 4 egg (2 med plomme, 2 uten) 50 gram havregryn, løk og krydder.

Mikser alt sammen, så steker man det! Havregryna smaker man ikke engang!

Den bruker jeg også (men dropper de ekstra eggehvitene som bare gir deg 5-6 gram proteiner ekstra og blander heller i litt proteinpulver). Dette blir jo som et brød (eller pannekake) og man kan gjerne ha pålegg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På villmarksturer blir det som regel bare to skikkelige måltider om dagen: en svær frokost med masse grovt brød, havregrøt, samt egg og bacon hvis tilgjengelig, og en bombe av et fiskemåltid seint på kvelden (f.eks. kokt, stekt, varmrøkt, foliebakt, halstret, fiskesuppe osv). Gjerne en soppstuing til og en dessert med friske bær hvis det er i august. Tilberdningen av den seine middagen tar gjerne et par timer, og blir ofte en sosial greie med mange kokker som kommer med diverse gourmet-innspill.

Synes noe av sjarmen med å være på villmarkstur er å ta seg god tid og gjøre seg skikkelig flid med matlaginga, selv om det selvfølgelig også blir noen lettvinte løsninger som pannekakemix og pasta i løpet av en ukestur.

Nøtter, en skive e.l. er et greit mellommåltid midt på dagen.

På korte turer der man er i nærheten av bil blir det gjerne et mer slurvete kosthold, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemsil er fint sånn. Lett å få seg god mat. Dessuten er det en knallfin liten bistro som har nydelig italiensk is, og på Bar't  har dem sushi. Bra saker. Rena er mye dårligere. For langt fra elva til sentrum, og jeg har jaktet sashimi der uten resultat... Finnmarksvidda er helt bånn. Her må all mat medbringes. Ikke en pizzabaker innpå der en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemsil er fint sånn. Lett å få seg god mat. Dessuten er det en knallfin liten bistro som har nydelig italiensk is, og på Bar't  har dem sushi. Bra saker. Rena er mye dårligere. For langt fra elva til sentrum, og jeg har jaktet sashimi der uten resultat... Finnmarksvidda er helt bånn. Her må all mat medbringes. Ikke en pizzabaker innpå der en gang.

Masse sashimi på finnmarksvidda  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemsil er fint sånn. Lett å få seg god mat. Dessuten er det en knallfin liten bistro som har nydelig italiensk is, og på Bar't  har dem sushi. Bra saker. Rena er mye dårligere. For langt fra elva til sentrum, og jeg har jaktet sashimi der uten resultat... Finnmarksvidda er helt bånn. Her må all mat medbringes. Ikke en pizzabaker innpå der en gang.

Masse sashimi på finnmarksvidda  ;D

Vel noe, men ikke akkurat noe assortert utvalg.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med Jan Thomas !

Han har sikkert greie på dette også  ;)

Mitt tips når det kommer til kosthold er som alltid feite pølser neddynket i majones, men jeg spiser igrunn mat bare for å bli mett, slik at det skal bli digg med en røyk etterpå  :)

Jan Thomas har jeg ikke nummeret til.. Tror heller ikke han er her inne   :-\

Da har ihvertfall jeg 2-3 år lengre fluefiskeliv enn deg  ;D Hehe...

Det skal godt gjøres, for jeg er 93 år nå, og sprek som en snegle  :D

Glemte å nevne kanelboller & sjokoladeboller . . . Helt avgjørende for min fisketur  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Her er det sabla lurt å høre på Altaværingen....... nær slektskap til folkefæret i nord som tradisjonelt er noerges "utefolk". ja de kan det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er i nærheten av butikk så er mager kesam sammen med bær, frukt og litt nøtter veldig godt og næringsrikt. Kesamen kan imidlertid ikke stå så lenge i høy temperatur så må spises samme dag om man ikke har tilgang på kjøleskap.

Den likte jeg, og den skal prøves!

Takk  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På villmarksturer blir det som regel bare to skikkelige måltider om dagen: en svær frokost med masse grovt brød, havregrøt, samt egg og bacon hvis tilgjengelig, og en bombe av et fiskemåltid seint på kvelden (f.eks. kokt, stekt, varmrøkt, foliebakt, halstret, fiskesuppe osv). Gjerne en soppstuing til og en dessert med friske bær hvis det er i august. Tilberdningen av den seine middagen tar gjerne et par timer, og blir ofte en sosial greie med mange kokker som kommer med diverse gourmet-innspill.

Synes noe av sjarmen med å være på villmarkstur er å ta seg god tid og gjøre seg skikkelig flid med matlaginga, selv om det selvfølgelig også blir noen lettvinte løsninger som pannekakemix og pasta i løpet av en ukestur.

Nøtter, en skive e.l. er et greit mellommåltid midt på dagen.

På korte turer der man er i nærheten av bil blir det gjerne et mer slurvete kosthold, dessverre.

Du sier noe der, Stubø. Syntes selv det er veldig koselig og lage et godt måltid etter en heidundranes dag med godt fiske  :)

Selvom man er på villmarkstur så går det ann å lage et næringsrikt måltid som man faktisk bruker litt tid på! Nystekt ørret med soppstuing er en luksus middag når man er på tur! Man må jo bare  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med Jan Thomas !

Han har sikkert greie på dette også  ;)

Mitt tips når det kommer til kosthold er som alltid feite pølser neddynket i majones, men jeg spiser igrunn mat bare for å bli mett, slik at det skal bli digg med en røyk etterpå  :)

Jan Thomas har jeg ikke nummeret til.. Tror heller ikke han er her inne   :-\

Da har ihvertfall jeg 2-3 år lengre fluefiskeliv enn deg  ;D Hehe...

Hahah  ;D

Det skal godt gjøres, for jeg er 93 år nå, og sprek som en snegle  :D

Glemte å nevne kanelboller & sjokoladeboller . . . Helt avgjørende for min fisketur  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mitt tips når det kommer til kosthold er som alltid feite pølser neddynket i majones, men jeg spiser igrunn mat bare for å bli mett, slik at det skal bli digg med en røyk etterpå  :)

Huff, jeg er der sjøl om dagen.. dårlig med disiplin og jeg gir faen i badesessongen, med vadere og vann til oppunder armene spiller det liten rolle likavæl.. Flyter bedre gjør jeg også, om elva skule bli for stri grunnet større motstand..

Satser på at årets grisepowerwalkturer innover banker litt underfætt ut av påsan.. :o

Kosten på siste turen min var brødskiver med sjokopålegg, 4 boksøl og en pakke petterøe's.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt tenkt meg å høre mer om disse lavkarbo greierne..

Jeg har ikke så mye å gå på for egen del, men samboeren sliter med noen kg ekstra etter to barn :)

Hun snakker nå om å starte en lavkarbo diett, så alle råd og tips er gull.

Meny, matretter etc

Det hun lurer på er helt enkelt, hvordan gå frem for å bli kvitt noen kilo for mye :)

Blir jo litt off topic, så send pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt tenkt meg å høre mer om disse lavkarbo greierne..

Jeg har ikke så mye å gå på for egen del, men samboeren sliter med noen kg ekstra etter to barn :)

Hun snakker nå om å starte en lavkarbo diett, så alle råd og tips er gull.

Meny, matretter etc

Det hun lurer på er helt enkelt, hvordan gå frem for å bli kvitt noen kilo for mye :)

Blir jo litt off topic, så send pm.

Enkelt. Du kjører etter henne i bilen mens du jager henne fremmover mil etter mil, kveld etter kveld.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt tenkt meg å høre mer om disse lavkarbo greierne..

Jeg har ikke så mye å gå på for egen del, men samboeren sliter med noen kg ekstra etter to barn :)

Hun snakker nå om å starte en lavkarbo diett, så alle råd og tips er gull.

Meny, matretter etc

Det hun lurer på er helt enkelt, hvordan gå frem for å bli kvitt noen kilo for mye :)

Blir jo litt off topic, så send pm.

Enkelt. Du kjører etter henne i bilen mens du jager henne fremmover mil etter mil, kveld etter kveld.

:)

Har tenkt på det! Men bensinen er jo så jævlig dyr ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...