Gå til innhold

12 fot vs. 14 fot


Anbefalte innlegg

Hei!

Vil høre deres meninger.

Skal gå til inkjøp av 2 hånds for fiske etter laks for å fiske i elver som otra, kvina og tovdalselva.

Hva burde jeg velge? Hva er greiest med tanke på å stå å speycaste?

Takk for svar!

Mvh

Morten Aa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest fredrik hoffmann

Hei!

Vil høre deres meninger.

Skal gå til inkjøp av 2 hånds for fiske etter laks for å fiske i elver som otra, kvina og tovdalselva.

Hva burde jeg velge? Hva er greiest med tanke på å stå å speycaste?

Takk for svar!

Mvh

Morten Aa.

En kort stang er langt mere krevende å spaye med. 12 for er kort i tohåndssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det ihverfall ikke! Noe av det dummeste jeg har lest. 12fots er delikat og du fisker lenger uten å bli sliten.

Ikke at 14 fot er galt det, men jeg fisker tross alt nevnte elver og kun otra er en 14fots elv. Kvina og Tovdal er glimrende med 12 fot.

Men å skrive at 12 fot ikke går å speykast med er jo helt meningsløst. Man kan speye med alt av fluestenger, de hadde ikke laget 12 fotere om de ikke gikk å speye med.

Det er nydelig å speye med 12 fot, og selv på flom i tovdal fingerer den glimrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Marbakken sier så kan man kaste spey med nesten hva som helst.

En 14" blir litt tyngre enn en 12". Skal du til med kjempestore fluer og synkeline er det en fordel med en lang stang for å heve lina opp av vannet til nytt kast.

Ellers blir det her snakk om personlig smak. Man kan nå lengre med en 14", men er du en dreven kaster så går det langt nok med en 12" også.

Jam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er elven liten til medium vil 12' klare seg lenge forutsatt at du ikke planlegger å bruke tunge synkesnører eller digre fluer (en dreven kaster håndterer det og, men om du er dreven ville du neppe spurt...). Som allround tohåndsstang anbefaler jeg en 13' som tar liner fra 30-35g, altså #8-9. Men det er min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det geniale med 12 fot, og mye av årsaken til at mange liker det er at du får mer feeling med fisket. På de normale relativt korte kastelengder man trenger så føles det bedre med 12fot. Jeg anbefaler 12fot sterkt.

Skal du fiske mye i otra(køfiske hvis man liker det) så er 14 fot bedre, men jeg antar du også vil ha mer intimt og mest mulig feeling.

Det som uansett ikke skal farge ditt valg av stang er at du velger 14 fot fordi du ikke tror 12fot fungerer bra nok.

Min stang er satt til line7/8, men jeg bruker faktisk 9/10 klumper som jeg kapper ned. Stanga fikser dette veldig bra.

Jeg vil også anbefale triple density klumpene til Guideline fordi de gjør det lettere å kaste med synkeliner. Faktisk meget bra snører som jeg har glede av å bruke i elvene på sørlandet.

Siden du nå skal fiske i disse elvene vil jeg legge til at mer enn kastelengde er fiskedypet viktig. Få flua ned og konsentrer deg om din bredd. Enhåndstenger er også fint, men noen ganger blir jeg lei av kaste og da 12fot en fin måte å bevare enhåndfølelsen samtidig som du får kastefordelene til tohånds. Store 14-15fotere er moro nok, men litt vel tungt i lengden.

Ser Puma anbefaler 13fot er enig i at det er en fin løsning som passer til alt du vil få bruk for i sørlandselvene.

Men selve speykastet er like lett/vanskelig om stanga er 8fot klasse 4 eller 15fot klasse11.

Det gjelder å mestre kasteteknikken og du lurer bare deg selv om du velger stang utifra troen på at det blir lettere.

12, 13 eller 14fot er smakssak, men husk at Tovdal og kvina ikke er store elver på sommervannføring, og at på flom så går fisken helt kloss til land.....For lang stang og korte kast føles.......kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Marbakken, jeg har selv stenger i 12,6 og 14,3. Rigger opp begge og bruker de på ulike steder i elva. Tidlig i sesongen bruker jeg 14,3 til tyngre synk og fisker 12,6 med f.eks s1s2. Opplever slett ikke at det er vanskeligere å speye med 12,6 stanga, man må bare tilpasse klumpen deretter. 3D snørene til guideline er veldig takknemmelig å kaste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det er det ihverfall ikke! Noe av det dummeste jeg har lest. 12fots er delikat og du fisker lenger uten å bli sliten.

Morsom kommentar fra en som mener at klasse 5 er lureri  ;)

les igjen mann. jeg skrev at 14 for er enklere å spaye med. (omskrevet for at også du skal henge med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har adri sagt 5 er lureri, men at bruksområdet er mer begrenset enn mange liker å innse......

Det er ikke morsomt i det hele tatt da både 12 og eventuellt 14 fotere er "tungt" begge deler-

Hvilken annen betydning skal for "kort" bety, annet enn i forhold til eventuellt kasting/selve fisket?

Det du skrev var ikke helt gjennomtenk rett og slett, da blir det bare litt patetisk av deg å begynne å bruke mine meninger om lette stenger mot meg når det utløsende stimuliet til mitt svar til trådstarter ikke handlet om klasse, men fot. Du mente 12fot var vanskligere å speye med fordi den er kortere.

Noe som ikke er gjeldende for folk som har innsett at det tross alt lages forskjellige stenger........12fot har sine fordeler, 14 sine...osv.

For meg og mange andre er 12 like lett å speye med som 14.......Men i og med at tohånds i utganspunktet er ganske tungt utstyr så er det ikke sammenlignbart med fks forskjeller på 5 og 7 stenger.....

Dagens klasse 7 er meget lette stenger.........dagens 14 fotere er fremdeles ganske tungt. Så kommentaren min er aldeles ikke morsom, heller klok .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ok.

Aksepterer forklaringen. Men når jeg skriver at det er enklere å spaye med 14 foter enn 12 foter, og du omtaler det som det dummeste du har lest. Da kommer det reaksjoner.

For ordens skyld. Jeg spayer rimelig greit med det meste etter 17 år som ivrig spaykaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt endel kurs i tohånds og det er liten tvil om at for de fleste er det enklere å lære med en 14 foter. 14 foteren er også meget allsidig og takler fint både synkesnører og flytesnører samt lange fortommer for delikat sommerfiske.

Ville ikke kjøpt en 12 fots som første og eneste tohånds, men det er veldig fint å supplere med en 12 foter eller 12'6 senere.

13 fotere er litt midt i mellom bokstavelig talt, men varierer også mye. Noen er veldig allround mens andre blir for lette for synkesnørefiske. En 13 fot i #9 eller 9-10 kan være et greit kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Aksepterer forklaringen. Men når jeg skriver at det er enklere å spaye med 14 foter enn 12 foter, og du omtaler det som det dummeste du har lest. Da kommer det reaksjoner.

For ordens skyld. Jeg spayer rimelig greit med det meste etter 17 år som ivrig spaykaster.

Egentelig var det det med for kort..som jeg reagerte på- Uansett så tviler jeg ikke et sekund på at du er dyktig på spey! Jeg ville bare få frem at 12fot er helt topp :D Hadde så mye deilige turer med den i fjor. Vi er nok veldig enige hadde vi tatt noen kast med forskjellige stenger langs elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt endel kurs i tohånds og det er liten tvil om at for de fleste er det enklere å lære med en 14 foter. 14 foteren er også meget allsidig og takler fint både synkesnører og flytesnører samt lange fortommer for delikat sommerfiske.

Ville ikke kjøpt en 12 fots som første og eneste tohånds, men det er veldig fint å supplere med en 12 foter eller 12'6 senere.

13 fotere er litt midt i mellom bokstavelig talt, men varierer også mye. Noen er veldig allround mens andre blir for lette for synkesnørefiske. En 13 fot i #9 eller 9-10 kan være et greit kompromiss.

Helt enig i at 13 er fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok et bra valg, vær dog oppmerksom på å tillpasse skyteklumpen og skytelina odt til stanga. Jo lettere stang jo mer sensitiv er den til klumpvekt og line. Staffan har en genial metode for tilpassning, ligger gode beskrivelser fra han på foumet. Det er også viktig å velge en snelle som balanserer stangen godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Da ender jeg opp med å kjøpe en 12,9 fots stang, i det rimeligere sjiktet, så tester jeg å ser, passer det meg ikke kan jeg evt. selge den og kjøpe en annen en! :) takk for alle gode rådene. Dette ble en fin tråd :)

kan du spaye ?

Hvis ikke, ikke kjøp kort stang.

Balansere snelle, på tohånds ?  den var ny for meg.

Prøv deg fram. Ikke bare kjøp en 13 foter. Prøv 14 foter først. Det er relativt store forskjeller mht innlæring.

(KAN du spaye, se bort fra alt ovenfor  ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Så Fredrik, hvorfor er det åpenbart uviktig å ha en snelle som matcher er tohåndsstang. Her har jeg åpenbart litt å lære.

Av enkle geometriske prinsipper. Snella er mellom hendene. Svingarm og moment blir veldig lite relevant.

Enhånds derimot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Bra poeng, men er uenig. Jeg mener at mange bruker alt for lett snelle til tohånds, snellas egenvekt påvirker åpenbart pendelbevegelsen og er en vesenilg del av kastet.

Jeg er ikke i posisjon til å benekte det, men da snakker vi nok nyanser vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ender jeg opp med å kjøpe en 12,9 fots stang, i det rimeligere sjiktet, så tester jeg å ser, passer det meg ikke kan jeg evt. selge den og kjøpe en annen en! :) takk for alle gode rådene. Dette ble en fin tråd :)

kan du spaye ?

Hvis ikke, ikke kjøp kort stang.

Balansere snelle, på tohånds ?  den var ny for meg.

Prøv deg fram. Ikke bare kjøp en 13 foter. Prøv 14 foter først. Det er relativt store forskjeller mht innlæring.

(KAN du spaye, se bort fra alt ovenfor  ;))

Jeg kan spaye med 1 hånds uten problemer. Regner med det skal gå greit med litt øvelse med 2 hånds da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke slutte å si "spaye" ?  ;D Det er ikke noe som heter det, og snart driver halve forumet å bruker dette duste-begrepet.

Spey, eller underhåndskast, da snakker vi med ett norsk igjen  :D

Og dette med stanglengde . . . Det stemmer nok at det kan være enklere å underhåndskaste med lang enn kort stang, men det er liksom ikke helt avgjørende.

Da tror jeg stangas aksjon har vel så mye å si, ihvertfall for en som ikke behersker disse kastene fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...