Gå til innhold

Test av myggmiddel


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Godt poeng! :D Lurer på om jeg skal skaffe meg et middel som tiltrekker seg knotten i stede. Sette meg i en maurtue å snakke ut om hvordan det er å være skikkelig mannfolk ;D  Derretter skal jeg fiske litt med flue, som jo er symbolet på matcho  ;D

;D Hehe Vegar - poenget mitt er bare at, joa, man kan jo få ett og annet knottstikk selv om man bruker middel mot det, men det er jo ikke helt verdens undergang akkurat, og ikke har jeg hørt noen som har dødd av det, eller fått varige psykiske skader heller  :) I hvert fall ikke som jeg har hørt om da.

Holdt vel nesten på å få psykiske skader etter en tur i indre Troms.Fikk ikke så mange myggstikk el knott bitt,men hvor mange som ble med ned når jeg trakk pusten vet jeg ikke,kunne neste sløyfe middagen den kvelden.Det var så tett at jeg måtte veive med armene når jeg se meg litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

"Mygga holder da ganske bra mot knott." Nei, motbevist seinest i dag. Fungerer kun når den er helt fersk påsmørt, dvs at du er blaut i fjeset av middel, noe som gjør at knotten er mer redd for drukningsdøden enn selve effekten til middelet..  :)

Det er vel heller ikke snakk om at folk dauer av knotten, men den kan ha en jævlig lei påvirkning på konsentrasjonen og selve kosen under fisketuren.

Wilmas Nordic summer - noen som veit hvor jeg kan få kjøpt det? Jeg spør fordi dem jeg har sjekka har vært "out of stock"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knotten kan være riktig ille når den svermer som verst.  Taktikken deres er å angripe i begge nesebor og begge ører samtidig, åpner man kjeften for å banne.....har man kjeften full også.  Irriterende småjævler dette.  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mygga holder da ganske bra mot knott." Nei, motbevist seinest i dag. Fungerer kun når den er helt fersk påsmørt, dvs at du er blaut i fjeset av middel, noe som gjør at knotten er mer redd for drukningsdøden enn selve effekten til middelet..  :)

Det er vel heller ikke snakk om at folk dauer av knotten, men den kan ha en jævlig lei påvirkning på konsentrasjonen og selve kosen under fisketuren.

Wilmas Nordic summer - noen som veit hvor jeg kan få kjøpt det? Jeg spør fordi dem jeg har sjekka har vært "out of stock"..

Jaja, i hvert fall synes jeg og en del andre at Mygga holder knotten respektabelt bra borte. Godt nok. 100% DEET og myggnett er selvsagt enda bedre, men  :D

Autan derimot, er verst i klassen mot knott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knotten har begynt her nå. Den er grusom! Det klør overalt på en gang.

Bushman med 80% deet synes jeg ikke funker bra nok den heller. Den funker best på mygg.

Sigaretter er det beste men da må jeg begynne å røyke igjen :-\

Jeg vil gjerne se den som sier "pytt-pytt man dæver jo ikke" når man skal stå og konsentrere seg om fisket i den værste perioden her nede. Nei da er det tid for å frese rundt i båten.

Jeg (og flere andre) mener bestemt det er blitt mer knott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng! :D Lurer på om jeg skal skaffe meg et middel som tiltrekker seg knotten i stede. Sette meg i en maurtue å snakke ut om hvordan det er å være skikkelig mannfolk ;D  Derretter skal jeg fiske litt med flue, som jo er symbolet på matcho  ;D

;D Hehe Vegar - poenget mitt er bare at, joa, man kan jo få ett og annet knottstikk selv om man bruker middel mot det, men det er jo ikke helt verdens undergang akkurat, og ikke har jeg hørt noen som har dødd av det, eller fått varige psykiske skader heller  :) I hvert fall ikke som jeg har hørt om da.

Er såklart enig i at man må tåle noen stikk, for det blir det uansett middel :)

Men er det plagsomme mengder knott så er det fint å ha et middel som funker bra og da er ikke Mygga førstevalget mitt ihvertfall.

Wilmas Nordic summer - noen som veit hvor jeg kan få kjøpt det? Jeg spør fordi dem jeg har sjekka har vært "out of stock"..

Er ikke sikker på hvem som selger, men vil tro at xxl eller andre større villmark/sportsbutikker har denne. Kjøpte min i sporsbutikken ved Drevsjø i Femund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er såklart enig i at man må tåle noen stikk, for det blir det uansett middel :)

Men er det plagsomme mengder knott så er det fint å ha et middel som funker bra og da er ikke Mygga førstevalget mitt ihvertfall.

Nei nei, men Mygga er førstevalget mitt. Ikke ditt. Og ikke noe DEET 80-100% for min del. Kan ikke smøre på seg slike saker når man fisker mye - da dauer man jo etter kort tid  :D

Fatter'n husker jeg sa noe klokt engang (langt mellom de øyeblikkene for oss ser det ut til), da jeg var liten gutt: "De første myggstikka på våren er alltid verst - så blir du immun, André". Men det viste seg å stemme. De første 10 dagene med fiske, så svei mygg- og knottstikkene noe inn i hampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mygga holder da ganske bra mot knott." Nei, motbevist seinest i dag. Fungerer kun når den er helt fersk påsmørt, dvs at du er blaut i fjeset av middel, noe som gjør at knotten er mer redd for drukningsdøden enn selve effekten til middelet..  :)

Det er vel heller ikke snakk om at folk dauer av knotten, men den kan ha en jævlig lei påvirkning på konsentrasjonen og selve kosen under fisketuren.

Wilmas Nordic summer - noen som veit hvor jeg kan få kjøpt det? Jeg spør fordi dem jeg har sjekka har vært "out of stock"..

Jaja, i hvert fall synes jeg og en del andre at Mygga holder knotten respektabelt bra borte. Godt nok. 100% DEET og myggnett er selvsagt enda bedre, men  :D

Autan derimot, er verst i klassen mot knott.

100% DEET og mygghatt utgår...da det er også ting som ødelegger konsentrasjon og utsikt.. :) Jeg trur også at det her er ganske individuelt, noen reagerer kraftigere på knotten enn andre. Akkurat som mygg og veps, noen får store allergiske reaksjoner, mens andre, som feks meg, ikke merker at man har blitt stikki i det hele tatt.. Knotten derimot, den er så sykt hissig på meg og _panna_ mi at jeg enkelte ganger er nær ved å klikke.  ;)

Knotten har begynt her nå. Den er grusom! Det klør overalt på en gang.

Bushman med 80% deet synes jeg ikke funker bra nok den heller. Den funker best på mygg.

Sigaretter er det beste men da må jeg begynne å røyke igjen :-\

Jeg vil gjerne se den som sier "pytt-pytt man dæver jo ikke" når man skal stå og konsentrere seg om fisket i den værste perioden her nede. Nei da er det tid for å frese rundt i båten.

Jeg (og flere andre) mener bestemt det er blitt mer knott.

Ja, grusom er ordet. Det er bare å evakuere marka i en måneds tid.

Takk, Vegar. Da skal jeg leite litt bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er såklart enig i at man må tåle noen stikk, for det blir det uansett middel :)

Men er det plagsomme mengder knott så er det fint å ha et middel som funker bra og da er ikke Mygga førstevalget mitt ihvertfall.

Nei nei, men Mygga er førstevalget mitt. Ikke ditt. Og ikke noe DEET 80-100% for min del. Kan ikke smøre på seg slike saker når man fisker mye - da dauer man jo etter kort tid  :D

Hvis Mygga funker bra nok for deg så er jo det flotters :D

Er heller ikke no fan av å smøre meg inn med gift, så derfor passer wilmaen meg ypperlig, inneholder 0% DEET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting. For noen år siden hadde vi gatefest her i nabolaget og det var i grunnen deltagerene som ble festmat. For knotten. Da ble alt mulig dradd ut og det var ingen tvil om det var en sak som luktet sitron som funket best. Den het muligengs "myggstopp m/ sitronlukt" Jeg husker ikke helt. Det var en helt ordinær hyllevare.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygga holder lenge til mygg. Husker en test for noen år siden hvor det ble null stikk med Mygga.

Til de knøttsmå knottj*vlene er den imidlertid helt ubrukelig. Noe jeg erfarte for noen år siden (beklager gjentagelsen) da jeg fisket Feragsåa etter kilosharr og hadde knallbett. Knotten lå så tykt at det nesten var tungt å puste. Men fisket var så godt at jeg bestemte meg for å la dem holde på. Fisket i korterma, og armene fikk virkelig gjennomgå. Tenkte som så at hvis jeg får nok stikk så blir jeg immun. Jeg husker at jeg hadde en varm følelse i armene pga alle bittene.

Dagen derpå var begge armene hovnet opp og full av "byller". Det så rett og slett for jævlig ut! Og helt siden har jeg vært litt allergisk mot de bittene. Fikk aldri noen mén før, men nå blir det små hevelser som varer flere dager. Så nå har jeg en flaske med 95% DEET på lomma. Jeg spruter litt på lua og klærne, og det er som regel nok. Har ikke hatt noen reaksjoner. Fly-Rite'n er jeg dønn allergisk mot. Får utslett over hele kroppen.

Nei, det er nok best med produkter uten DEET tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilmas Nordic summer - noen som veit hvor jeg kan få kjøpt det? Jeg spør fordi dem jeg har sjekka har vært "out of stock"..

Er ikke sikker på hvem som selger, men vil tro at xxl eller andre større villmark/sportsbutikker har denne. Kjøpte min i sporsbutikken ved Drevsjø i Femund.

DEET vil jeg helst unngå å bruke, og Mygga, Autan, o.l. er som nevnt så godt som ubrukelig mot knotten (det eneste som plager meg nevneverdig), så jeg også ble veldig interessert i å prøve Wilmas Nordic Summer. Ser Olav H fant en link hvor det er tilgjengelig, men vet ikke helt om det fristet å bestille på den siden... Wilmas Beckolja kan vel kanskje være et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også brukt Wilmas Nordic Summer noen år, og har fungert bra! Lukter som du skulle ha sittet midt i ett bål med tjære ved, men er fin å kamuflere en ukes vandring på vidda i solsteik-svette når en kommer til sivilisasjonen igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok vært meget heldig jeg da. Har aldri vært plaget av myggstikk, husker på Jørstadmoen i 1954. Vi var 7 stykker på brakka, og alle untatt jeg smørte seg inn med myggolje hver eneste kveld. Ved oppvåkning om morgenen hadde jeg ikke noen merker etter mygg, hadde heller ikke kjent noen stikk om natta. De andre var helt oppblåste i ansiktet mer enn en morgen.

Knotten derimot, den er meg en sann plage. Krabber inn i ørene, nesen og til og med i øyekroken sitter den d.... og suger blod. Husker en tur til et tjern litt syd for Majavatn hvor det ble en kjempeklekking av knott. Kona og jeg måtte rømme langt opp i lia for å komme unna.

Men har heller nesten aldri brukt myggolje. I våken tilstand så kjenner jeg at myggen stikker, men et klask med hånden, så er jeg ferdig med det stikket. Som jeg skrev i begynnelsen, har aldri hovnet opp av myggstikk. Den store kleggen er det eneste jeg reagerer på enkelte ganger. Ikke alltid, men av og til. Så jeg er nok en riktig heldiggris.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd skikkelig knotthelvete i de skotske lyngheiene, og tipset jeg fikk av en lokal luring var Avons Skin So Soft. Lukter litt skummelt, ligner litt på farmors gamle pudderboks, men funker bra. Se følgende artikkel om britiske marinesoldater:

http://availablepitch.com/AVPblog/2008/05/battle-against-midges-and-avon-skin-so.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den virkelige jævelskapen er nok disse http://www.midgeater.no/Midgeater%20Max.htm

På hytte til sviggis er det nå nesten ingen fulger igjen pga myggen er borte.

Noen stikk bør man tåle i den store sammenhengen... Tenk hvor tynne og slappe ørreten ville ha vært uten mygg  :P

Edit

noen råd her http://www.klikk.no/helse/dinkropp/samliv/article484740.ece

*lange bukser og en langermet, tynn genser

*Men dersom den lille plageånden likevel har funnet et sted å stikke, er rådet fra Miljøstyrelsen å la den få gjøre seg ferdig.

Begrunnelsen er at myggen, når den flyr av gårde, tar med seg noe av giftstoffet som ellers ville ha skapt kløe.

*Hold deg i ro og ikke vær kåt

20 tips mot plagene:

   Myggen er mest aktiv mellom solnedgang og soloppgang, og det er på denne tida av døgnet de tyngste tiltakene bør settes inn.

   Velg leir/fiskested/post på steder med litt vind. Mygg og andre insekter samler seg ikke minst på steder med rolige vindforhold. Vinden vil dessuten ta med seg menneskelukt og karbonmonoksiden fra utåndingsluften, som er antatt å tiltrekke mygg/insekter.

   Den beste beskyttelsen mot flåttbitt og andre insekter er høye støvler og tettsittende klær, eventuelt myggnett.

   Bruk myggmiddel! Nøy deg ikke med en "stripe" myggmiddel her og der, men smør nøye, og især rundt hals, håndledd og andre steder myggen kommer lett til.

   Barn under tre år bør ikke bruke myggmidler som inneholder DEET direkte på huden.

   Det antas at hvitløk virker avvisende på mygg, flått og andre insekter. I Villmarkslivs myggmiddeltester har vi ikke kunnet dokumentere at hvitløk har effekt mot mygg. Men det koster jo lite å prøve!

   Bruk myggnetting på dører, vinduer og ventiler i hus, hytter og campingvogner. Telt må ha myggnetting!

   Myggnettet kan gjerne impregneres med permetrin, dette er vanlig i områder med malaria og andre insektbårne sykdommer. Permetrin er ikke skadelig for pattedyr, men er svært giftig for fisk og leddyr.

   Unngå tåfis! Det er dokumentert at "tåfis" er effektivt når det gjelder å tiltrekke seg mygg.

   B-vitaminer er antatt å ha en effekt mot myggplager. Teorien er at B-vitaminer etterlater en duft i karbondioksidet man puster ut som myggen ikke liker. Inntak av B-vitamin er ikke skadelig, så hvorfor ikke prøve?  -Drikk masse øl

   Myggspiral og andre ting som brenner og ryker holder mygg og andre insekter effektivt borte. Røkelse kan også brukes. Mange velger å røyke ekstra mye eller brenne bål under sommerens fisketurer.

   Ulike urbefolkningsgrupper og erfarne friluftsfolk bruker forskjellig brensel for å oppnå myggavvisende røyk, som f.eks. tørket kumøkk, sopp og/eller tjuker, einer, (tørket) grass, never/neverolje. etc.

   Myggen velger ut sitt offer ut fra tre kriterier: åndedrett, kroppslukt og farge. Bruk hvite eller lyse klær. Blått er myggens favorittfarge og hvitt synes den minst om.

   Kroppslukta kan kamufleres med rene klær. Gni gjerne inn huden med blader av finnmarkspors eller vanlig pors.

   Vask deg ofte i myggtida; en ren kropp lukter mindre og er mindre attraktiv for luftas små plageånder.

   Etter en tur i skog eller mark bør du ta av deg klærne, vrenge dem og sjekke om det finnes blindpassasjerer. Dernest bør du se etter om noen har klart å bite seg fast i huden din.

   Det finnes en rekke produkter som kan påføres hunden for å forebygge flåttbitt: halsbånd, væske og spray. Alle er reseptpliktige. Effekten av disse er mellom tre uker og fem måneder. Midlene skal smøres inn i huden to–tre ganger i løpet av sesongen. I tillegg sies det at det gir god effekt å ha rå hvitløk i hundematen. Noen har gode erfaringer med hvitløkspiller mot flått.

   Dersom du selv eller hunden din er bitt, må flåtten fjernes så raskt som mulig. Dersom du ikke får fjernet hodet til flåtten, bør du ta kontakt med lege/ veterinær.

   I sommerhalvåret bør du ta en flåttsjekk hver kveld. Husk spesielt på barna. Jo tidligere flåtten fjernes, desto mindre risiko er det for at den skal overføre eventuell smitte.

   Brenn flått som er fjernet fra hunder eller mennesker. Dette er hardføre kryp, og hvis du slipper dem løs i naturen igjen, kan de spre seg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg sies det at det gir god effekt å ha rå hvitløk i hundematen. Noen har gode erfaringer med hvitløkspiller mot flått.

Likte tipset om å drikke mye pils. Aass pilsner funker visstnok spesielt godt ;D Hvitløkstipset er dessverre skikkelig dårlig. Hvitløk (og andre løkplanter) inneholder sulfider som kan skade de røde blodcellene hos hund og gi (alvorlig) blodmangel...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sia virka dau :-[

Ja, etter nøyere sjekk så gjorde den egentlig det. Bedrift oppretta i 97 i følge brønnøysunderegistrene, salg av audio og videoutstyr. 

sverreef; Vi får se om dem besvarer bestilllinga mi tenker jeg..  ;D

Fikk svar på mail ja så den var ikke død ;D  Brukte den der når jeg sov under åpen i himmel i Masjok dalen. Sjefs middel ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde mitt livs mest intense myggangrep på fjelltur i fjor sommer. Varmt, vindstille, og fuktig... Det var faktisk umulig å stå i ro uten å bli dekket og oppspist på milisekundet. Tok frem bushman-tuben og umiddelbart skygget all myggen banen. De svevde fortsatt rundt meg med et par cm avstand, men ingen av dem satte seg. Kreftfremkallende schmeftfremkallende. Bruker det noen få ganger i året når det er skikkelig ille, de gangene det ikke er så ille så tenker man ikke over det når man har blitt litt vant... Bruker du det hver dag du ser et innsekt er det garantert skadelig, for det tørker ut huden superkjapt, men måteholdenhet da folkens..  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...