Gå til innhold

Folks fluer i sjøen


Nico K

Anbefalte innlegg

Her er noen av fluene fra binderunden i går kveld.

Er ingen kløpper på foto (eller bak bindestikka), og i tillegg er det ganske reflekterende dubbing så fluene kan se litt overdressa ut, men testturen i dag viste at de fungerte ;) Usikkert på fargegjengivelsen i bildene, men lar det stå til.

Skal sies at den første reka ut i manesjen dro en del fisk i dag så den er ikke akkurat vakker å se på noe mer  ;D De er forøvrig bundet opp etter samme modell som semigrisen (http://fluebanden.com/2011/10/sbs-semigrisen/)

Semigrisen med spectradubbing, lys rosa (lysere enn laksefargen som benyttes til pattegrisen) med pupill-øyne:

(Se forøvrig forskjellen mellom de to øverste rekene. Den øverste var like fyldig som den under før den fikk kjørt en håndfull fisk i dag).

[attachimg=1]

Vinterreke (UV-dubbing med beskjeden mengde UV fiber) med en massiv hemoroide (rød-rosa dubbing i prompern):

[attachimg=2]

Lopper har virkelig levert på grunna i den blå timen. Her et lite knippe busteknotter.

SLF Prism dubbing:

[attachimg=3]

To siste loppene er laget med spectra dubbing. Bling-bling:

[attachimg=4]

[attachimg=5]

Ingen vakre kreasjoner, men ville ikke dratt ut i Vestfold uten dem ;)

I tillegg er naturligvis pattegrisen, semigrisen (ref. link) og femigrisen en selvfølge i min boks. Stort mer trengs ikke her nede i disse dager. Nå skal de bare få kjørt enda flere fisk og bli skikkelig rufsete og oppspist. Da lander de desto fler prikkefanter  :-*

post-3598-13949890747043_thumb.jpg

post-3598-13949890747393_thumb.jpg

post-3598-13949890747764_thumb.jpg

post-3598-13949890748123_thumb.jpg

post-3598-13949890748482_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 682
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jo takk :)

Men vakre er dem absolutt ikke. Uansett deilig å ta en runde bak stikka igjen og skal prøve å kjøre på litt oftere. Det eneste som er skikkelig promper´n er masseproduksjon av rekeøyne. Men nå fikk jeg laget en del i går (derfor ble det ikke mer enn 10 fluer i går kveld. Ny ladning øyne lages forhåpentligvis i helgen, så da er jeg bedre rustet og kan bruke litt mer tid på fluene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du om makrellfiske igjen nå da?  ;D

Neida, fra spøk til revolver så er det en essens i det du sier, men de få gangene jeg sløyer/kakker fisk så går jeg over magesekken, og det gjør jeg gjerne sporadisk igjennom sesongen for å se hva som står på menyen. Og det blir aldri feil å imitere det som står på á la carten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du om makrellfiske igjen nå da?  ;D

Neida, fra spøk til revolver så er det en essens i det du sier, men de få gangene jeg sløyer/kakker fisk så går jeg over magesekken, og det gjør jeg gjerne sporadisk igjennom sesongen for å se hva som står på menyen. Og det blir aldri feil å imitere det som står på á la carten.

Nei, da.  Blir aldri feil.  Mye fine imitasjoner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt owner kappa str. 4, men kunne vel optimalt sett ha brukt en krok med litt kortere skaft, og helst mer bøyd. Glemte å legge inn bly i magen på denne, så den går garantert ikke som den skal i vannet. Jeg bandt også et par stykker den"riktige" veien, men synes reka ble seende ganske kul ut med kroken feil vei. Blir mer som en utstrekt reke...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og vegas! Så smoothe ut de loppene og rekene du la ut bilder av! Er imponert over alle cf rekene som blir bundet borti ville vesten! Fanger som f, og ser kule ut!

Jeg har ikke klart og bli ordentlig venner med cf som rekemateriale enda, men bandt et par i går. Etterhvert som en får dreisen på cf`n  ser jeg for meg at det blir masseproduksjonsmaterialet, mens cdc og spey blir når jeg har god tid  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må et par runder bak stikka før CF sitter i fingerne ;)

Tipset er splittet bindetråd og papirklemme. Det bør forenkle det hele. Fant ikke papirklemma mi så jeg ble sittende å knote med å fordele fiberne med fingrene i den splitta tråden. Blir ikke like bra. Men heldigvis er CF et greit materiale hvor det bare er å nappe av fibere for å tynne flua :) Dessuten gjør det ikke noe om flua ser chabby ut. Fisker godt gjør de uansett  ;D Er som du sier utrolig kjappe fluer å masseprodusere når teknikken sitter. Speygriser kommer alltid til å være en del av boksen, men etter den høstsesongen som nå ligger bak oss så vil nok de fleste rekevariantene være i CF, mens pattegrisen får plass i original og grizzlyform i to størrelser. Det får holde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite kroktips!

Sjekk ut A. Jensen Danish Seatrout. Produsert i Japan og selges hos Jarle og Bjørnar for kr. 35 pr. pakke. Da er det i tillegg 20 stk. i pakka. Nydelig rekekrok.

Kr. 1,75 pr. krok  :o 

Tiemco 777 koster til sammenligning kr 85 pr. pakke og da er det bare 10 stk i pakka, dvs. 8,50 pr. krok. Tiemco 811 koster 6,90 pr. krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et par tips av frode i går vegas!  ;D Måtte ringe`n mens jeg holdt på og knote, og da ordna det seg!

Jeg har ikke papirklemme, men petitjean.. skulle nesten hatt ei papirklemme også, da den fåes enda bredere enn den bredeste klypa i magic pakka!

Ligger Jarle og bjørnar i lillestrøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge inn bly i magen på denne, så den går garantert ikke som den skal i vannet.

Har aldri bly i magen på mine reker. Fisker de med intermediate og synk. Fester reka til spissen med løkkeknute. Da kan jeg også bruke tykkere fortom uten at fortommen forhindrer bevegelighet. Jeg mener blyede reker får en unormal gange i vannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge inn bly i magen på denne, så den går garantert ikke som den skal i vannet.

Har aldri bly i magen på mine reker. Fisker de med intermediate og synk. Fester reka til spissen med løkkeknute. Da kan jeg også bruke tykkere fortom uten at fortommen forhindrer bevegelighet. Jeg mener blyede reker får en unormal gange i vannet :)

Jeg har samme preferanser som deg, men dersom reka til Nico skal gå riktig vei slik den er bundet i dette tilfelle så må man fortynge (krokbøyen opp med glatt underside = snur seg med mindre den fortynges). Men har noen småreker som er litt fortynget som bl.a. femigrisen (http://fluebanden.com/2011/11/bindebeskrivelse-av-femigrisen-en-real-fiskefanger/) og den fisker meget bra ;) Men på generelt grunnlag så er jeg tilhenger av den naturlige svevingen reka får under stoppene når de ikke er fortynget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kroktips kan jeg komme med dette. Kjøper disse: http://www.ebay.com/itm/290608456073?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649#ht_500wt_922

Dai-riki kroker. Geniale til alt i saltvann, spesielt reker. Har ikke lagt ut noen bilder i det siste men var ute en tur igår, og da funket en brun liten kutling, jeg hadde ikke mye brunt kutling matriell, så jeg brukte deg jeg hadde og endte opp med disse, ble ganske fornøyd.

post-5280-13949890790887_thumb.jpg

post-5280-13949890791637_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...