Gå til innhold

Folks fluer i sjøen


Nico K

Anbefalte innlegg

  • Svar 682
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Skal nå forsøke noe nytt... 'Ikke-ButikkKjøpte-Fluer'.

397536_10151112503410707_850745706_22208152_2105346925_n.jpg

Den med rødræv kalles . Arve Juritzen Modifisert... den andre er en etterlikning av CDC (tror jeg det var). Jeg er rookie når det kommer til fluer, så ikke klag for mye dersom den siste var navngitt feil  ;)

Fine fluer det!  :D

Den til venstre kunne med fordel hatt tynnere kropp, da ville det blitt mere bevegelighet i den også.

Og en ting til som kan være lurt å tenke over: Kroker er blitt utviklet i mange hundre år for å funke optimalt. De er jo egentlig ikke ment for å bli dynka med fjær og hår... Så jo mindre du fester på, jo bedre vil den kroke og holde på fisk ;)

Men nok en gang, veldig fine fluer som garantert vil fange fisk  :D

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der må jeg si meg litt uennig med vebjørn, den hvite holder jeg en knapp på da flashet blir "limt" sammen av vannet og blir tynnere under fisking :) uannsett fine fluer til rokkie eller ikke rokkie og være!

?

Den hvite tror jeg også fungerer best. den blir nok ganske transparent i vannet...

Skjønner ikke helt hva du er uenig i ? Hadde det vært opp til meg ville den til venstre, hatt både tynnere kropp, og lettere dresset "munn/følehorn/bein" eller "hale" om du vil...

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en utbredt feiloppfatning av hvordan fluer ser ut i vannet, de ser akkurat like ut som de gjør i bindestikka.

Flua ser ikke ut under vann slik den gjør våt over vann.

De blir ikke mindre eller mer fyldige av å være under vann..

Hva med marabu? Kommer vel litt an på materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en utbredt feiloppfatning av hvordan fluer ser ut i vannet, de ser akkurat like ut som de gjør i bindestikka.

Flua ser ikke ut under vann slik den gjør våt over vann.

De blir ikke mindre eller mer fyldige av å være under vann..

Hva med marabu? Kommer vel litt an på materialet.

Nja.. Men ingen regel uten noen unntak da, men marabou er jo mer fluffy under vann og ligner mer på slik den er i stikka, enn den tynne strengen som henger i fortommen over vann.

Det jeg vil frem til er, at du får ikke rett inntrykk av flua om du betrakter den våt over vann.

Om du dypper den i et glass eller noe, så klistrer flua seg sammen når du tar den opp, men sprer seg ut når du senker den ned. Så en god regel er å lage flua slik at den ser ut som du vil ha den i stikka, den vil ikke forandre seg nevneverdig under vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en utbredt feiloppfatning av hvordan fluer ser ut i vannet, de ser akkurat like ut som de gjør i bindestikka.

Flua ser ikke ut under vann slik den gjør våt over vann.

De blir ikke mindre eller mer fyldige av å være under vann..

Hva med marabu? Kommer vel litt an på materialet.

Nja.. Men ingen regel uten noen unntak da, men marabou er jo mer fluffy under vann og ligner mer på slik den er i stikka, enn den tynne strengen som henger i fortommen over vann.

Det jeg vil frem til er, at du får ikke rett inntrykk av flua om du betrakter den våt over vann.

Om du dypper den i et glass eller noe, så klistrer flua seg sammen når du tar den opp, men sprer seg ut når du senker den ned. Så en god regel er å lage flua slik at den ser ut som du vil ha den i stikka, den vil ikke forandre seg nevneverdig under vann..

Slik å forstå så er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en utbredt feiloppfatning av hvordan fluer ser ut i vannet, de ser akkurat like ut som de gjør i bindestikka.

Flua ser ikke ut under vann slik den gjør våt over vann.

De blir ikke mindre eller mer fyldige av å være under vann..

så sant så sant men flere matrialer vil bli "transperante" under vann og det er en del materialer som for eksempel craft fur som presser seg sammen og minsker litt volum under vann, dette avhenging av hvordan flua er bundet.  men som det å teste ting i springen eller et vann bad er virkelig som du sier ikke mye realistisk, dette gjelder også flyte evnen til tørr fluer da et vann bad hjemme ikke har den samme filmen som i et vann/tjern. igrunn enig med alt det du skriver her  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...