Gå til innhold

Ræka i flueboksen, er det juks??


Bob Bart

Anbefalte innlegg

Da jeg bodde sørpå var det det kjent fluefisker som pleide ha ei sur gammel ræka i sjøørretflueboksen...

Det jeg lurer på er hva folket syns om dette?

Jeg føler man tilnærmer seg meitefiske med ræka eller fisk i boksen og mener vel kanskje at det ikke er helt i tråd med mine tanker om hvordan fluefiske mitt skal utarte seg.

MEN, i dag hadde jeg en fisk etter flua som jeg svært gjerne skulle ha på, men det ble med en forfølgelse uten hugg desverre. Arten var hippoglossuss hippoglossuss og den var svær... så hjernen begynte kverne for første gang på lenge. Hadde den kanskje tatt flua om den eima fisk...

Noen innspill... skal jeg jukse neste gang??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror man skal være ganske så desperat etter fisk når man begynner å dyppe fluene sine i gulp, reker osv....

er ikke hele poenget med fluefiske å fiske med fluer og ikke agn?

selv dypper jeg ikke fluene mine i noe annet enn sjø eller elv/vann og hvis jeg må jukse for å få fisk på flue, ja da tror jeg jeg slutter med fluefiske, kjøper meg en sammenlegbar lenestol med boksholder og begynner å fiske med mark og legge igjen engangsgriller og tomme ølbokser etter emg slik som alle  Markusfiskus mega forsøplus gjør :)

og ja, det er juks. hvorfor det? fordi, ingen rekorder blir godkjen om man dypper fluene sine i noe som helst eller om man tiltrekker fisken med død fisk osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ja, det er juks. hvorfor det? fordi, ingen rekorder blir godkjent om man dypper fluene sine i noe som helst eller om man tiltrekker fisken med død fisk osv

Litt flisespikking på det siste der, er bare på selve flua du ikke skal tilsette noe. Å feks fore inn fisk til ett område er lovlig(selv om det for meg er i en veldig gråsone)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde sørpå var det det kjent fluefisker som pleide ha ei sur gammel ræka i sjøørretflueboksen...

Det jeg lurer på er hva folket syns om dette?

Jeg føler man tilnærmer seg meitefiske med ræka eller fisk i boksen og mener vel kanskje at det ikke er helt i tråd med mine tanker om hvordan fluefiske mitt skal utarte seg.

MEN, i dag hadde jeg en fisk etter flua som jeg svært gjerne skulle ha på, men det ble med en forfølgelse uten hugg desverre. Arten var hippoglossuss hippoglossuss og den var svær... så hjernen begynte kverne for første gang på lenge. Hadde den kanskje tatt flua om den eima fisk...

Noen innspill... skal jeg jukse neste gang??

La meg først få si at dette er et viktig og essensielt spørsmål. Det er en vond følelse å gå hjem med uforettet sak (ikke ha fått fisken). Men det er verre å tillate seg å benytte tjuvtriks og heller ikke få fisken! Da føler man seg virkelig råtten! Jeg anbefaler deg derfor Bob, å holde deg til den smale rene sti.

Jeg har en tendens til å rote meg bort i situasjoner eksemplifisert i følgende scenarie. Det står en fisk og beiter døgnfluer bak på brekket og jeg har vært gjennom hele arsenalet i boksen fra klekkere til spente spinnere. Den vaker over fortommen min, rett foran og rett bak flua mi, og tar alle de naturlige døgnisene. Den vaker uavbrutt og selvsikkert. Den ignorerer fluene mine fullstendig! Fisken håner meg og jeg er i kjelleren. Fisken er meg totalt overlegen. I frustrasjonen binder jeg på en Streaking Caddis og pløyer vannet i 10 minutt. Fisken tar selvfølgelig ikke nå heller, men den har sluttet å vake. Nå kan jeg bare gå hjem. Uka er ødelagt!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What ever makes you happy ;D

Er opp til hver enkelt det, jeg gjør det ikke, men har ikke personlig noe imot det heller :)

Liker egentlig rekelukt jeg 8)

Enig, bortsett fra siste setningen. Der er jeg litt mer kresen  ;D

Alternativet er å stappe noen fluer i trusa på fruen og fly henne ut i fjellet i noen uker. Men sørg for at krokene er mothaksløse  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et såkalt hypotetisk spørsmål. Det er hver enkelt person som må få ha sin oppfatning om dette er juks eller ikke. Så lenge man følger de lokale fiskreglene er alt i følge boken lov.

Spør du meg personlig? Da synes jeg dette ikke er noe man skal gjøre for å forbedre fangstene. Når jeg binder og fisker flue ønsker jeg å trigge fisken til tak utelukkende på det visuelle plan. Ikke fordi det er det edleste. Men det er fordi det er noe jeg har viet alt for mye av livet mitt til. Det er det morsomste jeg vet. Jeg vil ikke besudle min hobby med å trekke inn slike triks. Andre får gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et såkalt hypotetisk spørsmål. Det er hver enkelt person som må få ha sin oppfatning om dette er juks eller ikke. Så lenge man følger de lokale fiskreglene er alt i følge boken lov.

Spør du meg personlig? Da synes jeg dette ikke er noe man skal gjøre for å forbedre fangstene. Når jeg binder og fisker flue ønsker jeg å trigge fisken til tak utelukkende på det visuelle plan. Ikke fordi det er det edleste. Men det er fordi det er noe jeg har viet alt for mye av livet mitt til. Det er det morsomste jeg vet. Jeg vil ikke besudle min hobby med å trekke inn slike triks. Andre får gjøre som de vil.

Hva med Muddlere og Streaking Caddis, Bjørnar? De trigger jo flere sanser enn bare synet hos fisk :)

Det gjør en hel del andre fluer også!

Hvor trekker man grenser for hvilke sanser det er estetisk riktig å utfordre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Tony. Det auditive aspektet er også til stede. Beklager at jeg var litt kjapp med tastaturpekefingeren. Det er nok sikkert at endel fluebindeteknikker gjør at man trigger fisken også med hørselen. Likevel fisker jeg disse fluene med en visuell taktisk framgangsmåte. Det auditive blir ren bonus som resultat av materialbruken.

Diskuterte faktisk dette med kompisen min i går. Han er laksefisker og hadde bestilt seg propell for å ha framom tubene sine. Jeg latterliggjorde han og sa at han nærmet seg mere og mere en slukfisker (vennskapelig krangel).

Jeg skal minne han på det du sa her Tony. Jeg er ikke helt uskyldig selv heller  :P :P

Jeg får modifisere meg litt da. For min del er kunstig lukt og kunstig overdimensjonert lydpreparering noe jeg ikke vil benytte meg av for å få fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Tony. Det auditive aspektet er også til stede. Beklager at jeg var litt kjapp med tastaturpekefingeren. Det er nok sikkert at endel fluebindeteknikker gjør at man trigger fisken også med hørselen. Likevel fisker jeg disse fluene med en visuell taktisk framgangsmåte. Det auditive blir ren bonus som resultat av materialbruken.

Diskuterte faktisk dette med kompisen min i går. Han er laksefisker og hadde bestilt seg propell for å ha framom tubene sine. Jeg latterliggjorde han og sa at han nærmet seg mere og mere en slukfisker (vennskapelig krangel).

Jeg skal minne han på det du sa her Tony. Jeg er ikke helt uskyldig selv heller  :P :P

Jeg får modifisere meg litt da. For min del er kunstig lukt og kunstig overdimensjonert lydpreparering noe jeg ikke vil benytte meg av for å få fisk!

Kult at noen er litt enig med meg da :rolleyes:

Men er jo enig i det du sier, i den forstand at jeg ikke velger å bruke tilsetninger selv.

Tanken vekker jo litt nysgjerrighet da :P

Du får prøve å ha noen ekte døgnfluer i boksen din, se om du merker noen forskjell ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange ekte døgnfluer i boksen min jeg Tony. Bare for å ta dem med hjem for videre stuier. Det er så synd at de visner så brått i fangenskap!!!

Vet at dette blir off topic men... må få fortelle det.

Jeg husker svært godt min første ørret over to kilo.

Det er over tyve år siden. Faktisk så tok jeg den tidligere den kvelden min første over 1,5 kg også på et augustbrekk i ei flott aureelv (det er det den der teorien med ketchupeffekten osv... skuldrene nede).

Som sagt hadde jeg hatt suksess og overlatt godplassene til min kompis. Da var det en stor aure komslurpende inne i ei bakevje ovenfor brekket. Jeg skjønte raskt at den var stor og ventet tålmodig på at den tok veien ned mot meg i skumringene. Et slurpevak rett overfor meg fikk meg til å legge ut den relativt store flua som jeg tidligere hadde brukt på brekket. I det samme jeg la ut flua, var den på nytt oppe. Mye lengre fram enn jeg hadde tippet. Flua mi landet derfor en drøy meter bak fiskens bane. Med det samme flua pluppet i vannet, kunne jeg se virvelen da fisken snudde. Rett etterpå tok den flua. 2,1 kg! Det er klart at fisken jakter også med ørene...

Dessuten er det jo slik at lyd brer seg mye lengre og raskere i vann enn i luft. Der derfor vi må være så forsiktige, (og at pigger på vadeskoene ikke er lov hehehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange ekte døgnfluer i boksen min jeg Tony. Bare for å ta dem med hjem for videre stuier. Det er så synd at de visner så brått i fangenskap!!!

Vet at dette blir off topic men... må få fortelle det.

Jeg husker svært godt min første ørret over to kilo.

Det er over tyve år siden. Faktisk så tok jeg den tidligere den kvelden min første over 1,5 kg også på et augustbrekk i ei flott aureelv (det er det den der teorien med ketchupeffekten osv... skuldrene nede).

Som sagt hadde jeg hatt suksess og overlatt godplassene til min kompis. Da var det en stor aure komslurpende inne i ei bakevje ovenfor brekket. Jeg skjønte raskt at den var stor og ventet tålmodig på at den tok veien ned mot meg i skumringene. Et slurpevak rett overfor meg fikk meg til å legge ut den relativt store flua som jeg tidligere hadde brukt på brekket. I det samme jeg la ut flua, var den på nytt oppe. Mye lengre fram enn jeg hadde tippet. Flua mi landet derfor en drøy meter bak fiskens bane. Med det samme flua pluppet i vannet, kunne jeg se virvelen da fisken snudde. Rett etterpå tok den flua. 2,1 kg! Det er klart at fisken jakter også med ørene...

Dessuten er det jo slik at lyd brer seg mye lengre og raskere i vann enn i luft. Der derfor vi må være så forsiktige, (og at pigger på vadeskoene ikke er lov hehehe)

Helt greit med sånn Off Topic Bjørnar ;D

Men bør jo tenke på å spille på litt flere enn av fiskens strenger enn bare synet.

Klart opp til hver enkelt og ser jo det litt radikale med døde reker i boksen :P

Selv om jeg vel er mye mer åpensindig når det gjelder fluer og fisk, enn mange andre.

Så har det aldri vært et alternativ..

Tror jeg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil for egen del bemerke at etter at jeg forleden dag kastet noen reker som hadde ligget litt for lenge i kjøleskapet, så er det for min del helt utelukket å legge reker til forråtnelse i flueboksen. Helt uavhengig av hvor mye fisk jeg hadde fått...

Til nå har jeg klart meg uten kunstige tilsetningsstoffer, og ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke Gulp og annet lignende i fremtiden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en digresjon, men joda, kjenner meg igjen Jan :)

Kastet noen reker forleden dag som hadde stått 4 dager i kjøleskapet. Osten smaker reke enda... Tror det er lenge siden Synnøve Finden har vasket seg, for den er alt annet en mild i smaken  ;D

tulling ;D

det er fordi melkeprodukter tiltrekker seg luktestoffer at osten din lukter ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ja det er juks ikke sant. Jeg er enig.

Fikk vel desperate tanker på vei hjem med uforettet sak  :rolleyes:

Det er gjort ganske mange "forsøk" med å dyppe fluer i diverse griseri for å få de til å fiske bedre. Noen sikker "konklusjon" finnes ikke, men det KAN se ut til at feks. hvitting kan ta ei flue lettere, mens feks. sjøørret gir f.....

Vil du fiske med agn så gjør det, men bland faen ikke fluefiske og agnfiske  hæhæhæhæhæhæ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visstnok vanlig blandt permitfiskerne å legge fluene i en blanding av godsaker fisken liker.

De hevder at dette er for å kamuflere "farlig" lukt og ikke for å trigge fisken. Men det slår med uansett at dette er det reneste agnfiske.

Har faktisk sluttet å lakkere hodene på fluene, spesielt på nymfer, da jeg er overbevist om at fisken kanskje reagerer på neglelakken. Har noen indikasjoner på dette etter veldig visuelt stillvannsfiske der ørreten bruker lang tid på å finne nymfa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...