Gå til innhold

Sage One


Fjellfiskeren Jim

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Med en tung femmerline er one 905 nydelig. Med en normalvektet eller lett femmerline er den ikke bra rett og slett.  Få blir den brøytestikke som Dtaffan er inne på.

Lærte du ingenting på Koppang?? Sett på ei 6'er line for fersken svingende >:(

;D ;D

Hvis femmerstanga må ha ei sekserline for å fungere skikkelig, burde den ikke da vært klassifisert som en sekserstang (jada, jeg vet at AFTM ikke gjelder stenger.)? Er ikke stanga da rett og slett feilklassifisert, nærmere bestemt underklassifisert?

Bare spør, jeg.

Dette er smak og behag Håvard, kommer an på hva du foretrekker selv. Ser sjeldent på hva som står på stanga for min egen del, prøver liner i samme klasse og en klasse tyngre før jeg tar en avgjørelse. Ser du på forskjellige CCS resultater, vil du f.eks se at en 5'er kan ha en ERN på 7, da vil en line i klasse 5 bli for lett for enkelte

Prøvde Fredrik sin 9' 5 SLT med 6'er line på Koppang, en tung 6'er line faktisk, han måtte til syvende og sist innrømme at det funka veldig bra selv om det gjorde vondt for ham å innrømme det ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 760
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

Kasteteknikkene er individuell fra person til person..... mange liker å bruke stor energi i kastebevegelsen og dersom den energien er riktig så vil Aftmklassifiseringen være riktig...... Aksjonen vil passe dårligere for sedate som meg som vil føle lina under kastet bør gå opp en klasse kanskje to........ denne stanga gav meg en liten flashback til gamle GLoomis GLX selvom aksjonen ikke kan sammenlignes..... man også gå opp i AFTM på snøret for å like stanga.

Eieren av den ONE stanga fikk også en Ahh opplevelse med en klasse opp....... Ser godt at slike stenger passer godt for unge førere som liker litt hastighet bak rattet.....stiv fjæring kontra duvende komfort...... Oj, der fikk jeg en spore får en ny "tråd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en tung femmerline er one 905 nydelig. Med en normalvektet eller lett femmerline er den ikke bra rett og slett.  Få blir den brøytestikke som Dtaffan er inne på.

Lærte du ingenting på Koppang?? Sett på ei 6'er line for fersken svingende >:(

;D ;D

Hvis femmerstanga må ha ei sekserline for å fungere skikkelig, burde den ikke da vært klassifisert som en sekserstang (jada, jeg vet at AFTM ikke gjelder stenger.)? Er ikke stanga da rett og slett feilklassifisert, nærmere bestemt underklassifisert?

Bare spør, jeg.

Ser du på forskjellige CCS resultater, vil du f.eks se at en 5'er kan ha en ERN på 7, da vil en line i klasse 5 bli for lett for enkelte.

Det er jeg selvfølgelig klar over, Raymond. Jeg synes bare det er unødvendig at de ikke kaller en spade for spade - eller en sekser for en sekser, om du vil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Når Ray mener at Sage SLT 8,5 fot 5 er en sekserstang, skjønner man at preferansene er forskjellig.

Nærmere en ren femmer enn denne, finnes det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ERN skalaen er bygd opp mot AFTM klassifiseringen slik at en stang med ERN = 5,5 belastes optimalt når du holder 30fot av en AFTM 5 line i luften. Dersom du vil bruke et #5 snøre med lengre klump vil en stang med noe høyere ERN være nødvendig for å belaste stangen optimalt. Dette systemet tar ikke hensyn til kasteteknikk, kun vekten på snøret. Noe individuell variasjon må vi derfor regne med at finnes. En stang defineres som optimalt belastet når avbøyningen er 1/3 av stangens totale lengde. ERN gir oss altså et mål på hvor kraftig stanga er.

:)

altså, for og slå fast om ett 5er snøre er nice til stanga, mate ut 9,1 meter av snøre og så kaste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse uendelige kjedelige snøre debattene kan vi føre i annen tråd!

Her er Staffan inne på noe som de fleste bør få med seg i snøredebattene

noen er bygget som bryggesjauere mens andre igjenn ikke bruker kraft!

Kasteteknikkene er individuell fra person til person..... mange liker å bruke stor energi i kastebevegelsen og dersom den energien er riktig så vil Aftmklassifiseringen være riktig.....

On track again....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he...hvis noen er ute etter en god netthandel og søker en grei femmerstang, men ender opp med å trives best med en tung presentation eller GPX i #7 på den...ja da er det moro gitt :)

"Fit those who seak avarage freshwaterfishing, yet still want to shoot heavy seal imitations into the horizon"

(det er dette jeg skal bruke min Winston BIIIx #8 9' stang til by the way)

Bør komme frem på klingen eller i produktomtalen...

Enig med Håvard der, noe referanser som stemmer med virkeligheten kan man kanskje kunne unne seg :)

Nå hører jeg samtidig fra oppgående mennesker som på ingen måte er tilsluttet Sage fan gjengen, at stangen var god, jevn og fin....uansett hvilken line som stod på.

Og kanskje viktigst; snedig håndtak, det føltes visst godt...det teller :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Disse uendelige kjedelige snøre debattene kan vi føre i annen tråd!

Her er Staffan inne på noe som de fleste bør få med seg i snøredebattene

noen er bygget som bryggesjauere mens andre igjenn ikke bruker kraft!

Kasteteknikkene er individuell fra person til person..... mange liker å bruke stor energi i kastebevegelsen og dersom den energien er riktig så vil Aftmklassifiseringen være riktig.....

On track again....

Jeg bruker så lite kraft på One-stanga som det er mulig.

One er  fluestang "Rally GT" Så kan man spørre seg om det er det beste til fluefiske, kanskje ikke, men med underhåndskast i Storfiskhølen, da er den bortimot ideell.

Ser at det kan virke som at One er helt vilt stiv i denne tråden. Det er ikke tilfelle bare så det er klart. Stiv ja, men ikke helt villt.

For de som kjenner Scott S4 905, så er vi på sporet av noe sammenliknbart..  

Og selvfølgelig er den god  også med sekserline, men en tyngre femmerline er ideell til denne.

Har en av verdens største fluefiskeprodusenter, og kanskje den mest "cutting edge" produsenten gjennom siste tiår tatt feil, eller misforstår man intensjonene med stanga ? Når det blir foreslått syverline på denne tror jeg det siste er tilfelle.

Denne er ikke til intimfiske ved bredden, like lite som Scott G er beregnet på å smæle over hele elva...

Til intimfiske velger jeg SLT'en min eller helst canestanga...

Forøvrig er det interessant å se hvorda de som sverger til stenger med dyp rolig aksjon er de som mener mest om One.

Tør jeg kalle meg selv mere allsidig, som benytter alt fra stive til dyyype stenger i #5 ??  

Ja jeg tar sjansen på det  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse uendelige kjedelige snøre debattene kan vi føre i annen tråd!

Her er Staffan inne på noe som de fleste bør få med seg i snøredebattene

noen er bygget som bryggesjauere mens andre igjenn ikke bruker kraft!

Kasteteknikkene er individuell fra person til person..... mange liker å bruke stor energi i kastebevegelsen og dersom den energien er riktig så vil Aftmklassifiseringen være riktig.....

On track again....

Jeg bruker så lite kraft på One-stanga som det er mulig.

One er  fluestang "Rally GT" Så kan man spørre seg om det er det beste til fluefiske, kanskje ikke, men med underhåndskast i Storfiskhølen, da er den bortimot ideell.

Ser at det kan virke som at One er helt vilt stiv i denne tråden. Det er ikke tilfelle bare så det er klart. Stiv ja, men ikke helt villt.

For de som kjenner Scott S4 905, så er vi på sporet av noe sammenliknbart..  

Og selvfølgelig er den god  også med sekserline, men en tyngre femmerline er ideell til denne.

Har en av verdens største fluefiskeprodusenter, og kanskje den mest "cutting edge" produsenten gjennom siste tiår tatt feil, eller misforstår man intensjonene med stanga ? Når det blir foreslått syverline på denne tror jeg det siste er tilfelle.

Denne er ikke til intimfiske ved bredden, like lite som Scott G er beregnet på å smæle over hele elva...

Til intimfiske velger jeg SLT'en min eller helst canestanga...

Forøvrig er det interessant å se hvorda de som sverger til stenger med dyp rolig aksjon er de som mener mest om One.

Tør jeg kalle meg selv mere allsidig, som benytter alt fra stive til dyyype stenger i #5 ??  

Ja jeg tar sjansen på det  ;)

Du høres oppegående ut Fredrik...sleng meg med på den listen ;D

Skjønner hva du sier..det er en stang for sitt bruk, garantert.

At den er jevn, spenstig og litt stiv ved første vipp...betyr ikke at man ikke kan ha rolig og behersket kasterytme, stangen responderer sannsynligvis best på dette.

En stang skal jo bare stoppes fremme og bak, med rolig akselerasjon i mellom.

Men at man trenger andre saker i tillegg vil jeg tippe...men det har jo de fleste allerede, eller vil få dersom fluefiske blir mer enn "bare en gang i året hendelse".

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Disse uendelige kjedelige snøre debattene kan vi føre i annen tråd!

Her er Staffan inne på noe som de fleste bør få med seg i snøredebattene

noen er bygget som bryggesjauere mens andre igjenn ikke bruker kraft!

Kasteteknikkene er individuell fra person til person..... mange liker å bruke stor energi i kastebevegelsen og dersom den energien er riktig så vil Aftmklassifiseringen være riktig.....

On track again....

Jeg bruker så lite kraft på One-stanga som det er mulig.

One er  fluestang "Rally GT" Så kan man spørre seg om det er det beste til fluefiske, kanskje ikke, men med underhåndskast i Storfiskhølen, da er den bortimot ideell.

Ser at det kan virke som at One er helt vilt stiv i denne tråden. Det er ikke tilfelle bare så det er klart. Stiv ja, men ikke helt villt.

For de som kjenner Scott S4 905, så er vi på sporet av noe sammenliknbart..  

Og selvfølgelig er den god  også med sekserline, men en tyngre femmerline er ideell til denne.

Har en av verdens største fluefiskeprodusenter, og kanskje den mest "cutting edge" produsenten gjennom siste tiår tatt feil, eller misforstår man intensjonene med stanga ? Når det blir foreslått syverline på denne tror jeg det siste er tilfelle.

Denne er ikke til intimfiske ved bredden, like lite som Scott G er beregnet på å smæle over hele elva...

Til intimfiske velger jeg SLT'en min eller helst canestanga...

Forøvrig er det interessant å se hvorda de som sverger til stenger med dyp rolig aksjon er de som mener mest om One.

Tør jeg kalle meg selv mere allsidig, som benytter alt fra stive til dyyype stenger i #5 ??  

Ja jeg tar sjansen på det  ;)

Du høres oppegående ut Fredrik...sleng meg med på den listen ;D

Skjønner hva du sier..det er en stang for sitt bruk, garantert.

At den er jevn, spenstig og litt stiv ved første vipp...betyr ikke at man ikke kan ha rolig og behersket kasterytme, stangen responderer sannsynligvis best på dette.

En stang skal jo bare stoppes fremme og bak, med rolig akselerasjon i mellom.

Men at man trenger andre saker i tillegg vil jeg tippe...men det har jo de fleste allerede, eller vil få dersom fluefiske blir mer enn "bare en gang i året hendelse".

Stig

Absolutt. One-kunder har som regel etpar stenger fra før.

Men la meg si det sånn, er Sage Z-axis mulig å eie som eneste stang til ørretfiske ? Ja vil vel si det.

Sånn er One også. Den er ikke værre enn det.

Var en tur ute i hagen tidligere i dag, og den håndterer elegant 3 meter (!) line utenfor stangringene. Så litt tanker ligger bak utviklingen av denne.

PS, du som er Winstonman. Det er spesielt å føle BIIx 905 som "tung i hånda" under kasting. etter at man kommer fra ultralette One.

For BIIx imponerte meg med lav vekt følelsen før jeg prøvde One.... 

Bare det i seg selv synes JEG er gøy !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Da er Sage One veeeldig lett, for jeg syntes BIIx virker lett i hånda, selv sammenlignet med Helios i samme lengde og klasse.

Sikkert fordi BIIx er så utrolig lett i toppen . . .

Vet ikke hvorfor det føles sånn. De har ca samme vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Sage One veeeldig lett, for jeg syntes BIIx virker lett i hånda, selv sammenlignet med Helios i samme lengde og klasse.

Sikkert fordi BIIx er så utrolig lett i toppen . . .

Ja, Lars, der har jeg samme feeling og tanker.

SAge One #8 9'veier det samme som min Winston B3X #8 9'...og jeg kan love det er latterlig deilig å holde en slik kraftfull stang med slik vekt...men vekt i seg selv betyr ikke så mye, hvis ting ikke er i balanse/harmoni.

Min Orvis Helios var lettere enn mine Winstons...men lurer på hvor de grønne føles mye mer livfulle, og samtid mer enn kraftfulle nok.?

Må være noe Boron greier sikkert...ikke vet jeg.

Sage One er vel også slik....stram, følsom og lett har jeg inntrykk av.

Håper alle som kjøper denne Sage One saken blir enda lykkeligere enn meg..(forresten vanskelig gjøres..he-he)

Føler meg som en desidert vinner i stangmarkedet...men det gjør jo de fleste av oss.

Kjøp dere en Sage One og bli knalllykkelig :) :)

Garantert verdt pengene..

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...