Gå til innhold

Sage One


Fjellfiskeren Jim

Anbefalte innlegg

Forstår ikke hvorfor dere hisser der sånn opp over CCS?

Sage One 905 er underklassifisert - den har en ERN på 7.0. Altså er den det vi i gamle dager ville kalt en stang for AFTM 6-7. Det synes jeg er nyttig informasjon om denne stanga, vel så nyttig som om dere sier den er "rask" eller noe lignende. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 760
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Johnny S

Forstår ikke hvorfor dere hisser der sånn opp over CCS?

Sage One 905 er underklassifisert - den har en ERN på 7.0. Altså er den det vi i gamle dager ville kalt en stang for AFTM 6-7. Det synes jeg er nyttig informasjon om denne stanga, vel så nyttig som om dere sier den er "rask" eller noe lignende. Eller?

Dette er et typisk eksempel på å bruke CCS-data feil.

Det er en myte at ERN forteller hva slags AFTM-klasse stanga har, og det er en myte at ERN forteller hvor “stiv” stanga er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Forstår ikke hvorfor dere hisser der sånn opp over CCS?

Sage One 905 er underklassifisert - den har en ERN på 7.0. Altså er den det vi i gamle dager ville kalt en stang for AFTM 6-7. Det synes jeg er nyttig informasjon om denne stanga, vel så nyttig som om dere sier den er "rask" eller noe lignende. Eller?

Dette er et typisk eksempel på å bruke CCS-data feil.

Det er en myte at ERN forteller hva slags AFTM-klasse stanga har, og det er en myte at ERN forteller hvor “stiv” stanga er. :)

Etter å ha prøvd One 905, må jeg si meg enig med Håvard. Den hadde definitivt kledd ei 6'er line bedre, muligens en 7'er også. Så det stemmer i dette tilfellet for våres del ihvertall, myte eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ERN stemmer godt med virkeligheten (selv om jeg personlig synes man kan trekke fra litt for dobbelttrekk, men vi skal ikke gå der...). Den er så mye stivere enn f.eks. Z-Axis som tallene tilsier. Synes forøvrig "kraft/power" er bedre uttrykk.

Da jeg kastet med sekseren tippet jeg ERN til å være rundt 7,5. Den var 7,85. Aksjonen tippet jeg til å være rett under 70. Det stemte også ganske godt med 68.

CCS blir mer upresis i ytterpunktene av stenger. Men det ser man på målingene og kan trekke fra eller legge til med utgangspunkt i hva man har efrart på andre stenger før.

One er et godt eksempel. Den har masse kraft. Litt FOR mye etter manges smak, skal man tro på erfaringene rundt omkring i verden så langt.

Den største ulempen med CCS for meg personlig er at jeg kun stoler på en håndfull mennesker når det gjelder målinger. Det skal veldig lite til før man får unøyaktig resultat. Jeg kunne også tenke meg en bøyetest som var mer lik den man bruker på fabrikkene. Men ett steg av gangen...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte en kasteguru! Har idag fått et par timer med 790-4, og må si meg svært uenig i at stanga oppfattes som stiv. Det var vanvittig mye vind så jeg bestemte meg for å teste med en #8 line. Det var ikke mye overheng som skulle til før det begynte å bli svikt i stanga. På linje med Xi3 opplever jeg definitivt stanga i #7 som klasseriktig. Når dette er sagt så er jeg overrasket over hvor mye punch det er stanga, hvor vanvittig artig det var å kjøre en makrell på den også :) Vil rett og slett benytte anledningen til å si at stanga er nydelig i aksjonen, gir meg svært god respons, god linekontroll... Jeg hadde det for meg at den skulle være vanvittig mye raskere enn det jeg opplevde. Jeg skal heller ikke si meg enig i kritikken av håndtaket annet enn at det er anelse for tykt i godset etter min smak... enkelt å rette opp i. 

Kan ikke annet enn å si at stanga kjennes "riktig" ut!

Stangen trer inn som mitt soleklare førstevalg, så får bokstaver være bokstaver og tall være tall.... kom dere ut å fiske med de! <3  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny.

ERN-AA og NF eller MOI(NF og MOI er ikke en del av CCS,men allikevel ;D) gir etter min mening

en svært god beskrivelse av hvordan en stang egentlig er.

Om jeg nå finner to stenger med helt identiske data blir det interessant å

gjøre flere utfyllende målinger.

Kanskje BIG kunne være noe for deg? :)

Da kunne du se litt nærmere på hvordan stivheten fordel seg. :)

Tore.

Takk for de hyggelige ordene. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Forstår ikke hvorfor dere hisser der sånn opp over CCS?

Sage One 905 er underklassifisert - den har en ERN på 7.0. Altså er den det vi i gamle dager ville kalt en stang for AFTM 6-7. Det synes jeg er nyttig informasjon om denne stanga, vel så nyttig som om dere sier den er "rask" eller noe lignende. Eller?

Dette er et typisk eksempel på å bruke CCS-data feil.

Det er en myte at ERN forteller hva slags AFTM-klasse stanga har, og det er en myte at ERN forteller hvor “stiv” stanga er. :)

Etter å ha prøvd One 905, må jeg si meg enig med Håvard. Den hadde definitivt kledd ei 6'er line bedre, muligens en 7'er også. Så det stemmer i dette tilfellet for våres del ihvertall, myte eller ikke :)

Raymond, jeg fatter ikke denne fetisjen med å gjøre en rask stang for distansefiske i større elver om til en dyp intimfiskestang.

Denne stanga er ikke til en sjuerline, det er en misforståelse av stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Raymond, jeg fatter ikke denne fetisjen med å gjøre en rask stang for distansefiske i større elver om til en dyp intimfiskestang.

Denne stanga er ikke til en sjuerline, det er en misforståelse av stanga.

Les hva jeg skriver før du poster er du snill, ekke første gangen du tar ting ut av sammenheng og blåser deg opp.. :rolleyes:

Du selv har prøvd å gå en klasse opp på en stang, en av dine til og med, og du måtte til slutt innrømme at det funka veldig bra. Ingen er like, jeg driter i hva som står på stanga, følger den aldri slavisk. Står det klasse 3 på klinga og jeg føler den er best med et 8'er snøre, bruker jeg det. Dette er hva jeg foretrekker, ikke du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Raymond, jeg fatter ikke denne fetisjen med å gjøre en rask stang for distansefiske i større elver om til en dyp intimfiskestang.

Denne stanga er ikke til en sjuerline, det er en misforståelse av stanga.

Les hva jeg skriver før du poster er du snill, ekke første gangen du tar ting ut av sammenheng og blåser deg opp.. :rolleyes:

Du selv har prøvd å gå en klasse opp på en stang, en av dine til og med, og du måtte til slutt innrømme at det funka veldig bra. Ingen er like, jeg driter i hva som står på stanga, følger den aldri slavisk. Står det klasse 3 på klinga og jeg føler den er best med et 8'er snøre, bruker jeg det. Dette er hva jeg foretrekker, ikke du

Ray, det har du hevda før. men du husker vel selektivt ikke at jeg sa at SLT'en var overbelastet med sekserline.

Jeg gikk til slutt med på at den ikke var overbelastet.

Og Raymond, ta deg en beroligende  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Raymond, jeg fatter ikke denne fetisjen med å gjøre en rask stang for distansefiske i større elver om til en dyp intimfiskestang.

Denne stanga er ikke til en sjuerline, det er en misforståelse av stanga.

Les hva jeg skriver før du poster er du snill, ekke første gangen du tar ting ut av sammenheng og blåser deg opp.. :rolleyes:

Du selv har prøvd å gå en klasse opp på en stang, en av dine til og med, og du måtte til slutt innrømme at det funka veldig bra. Ingen er like, jeg driter i hva som står på stanga, følger den aldri slavisk. Står det klasse 3 på klinga og jeg føler den er best med et 8'er snøre, bruker jeg det. Dette er hva jeg foretrekker, ikke du

Ray, det har du hevda før. men du husker vel selektivt ikke at jeg sa at SLT'en var overbelastet med sekserline.

Jeg gikk til slutt med på at den ikke var overbelastet.

Og Raymond, ta deg en beroligende  ;D

Er da rolig jeg, skjønner bare ikke hvorfor jeg må gjenta meg hver gang til deg når dette temaet kommer opp :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Denne Sage One stanga må jeg bare prøve, for 28 sider om ei stang fortjener testing :D :D ...... selv om jeg ikke skjønner bæra av 80% av det som står skrevet i denne tråden ;D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor dere hisser der sånn opp over CCS?

Sage One 905 er underklassifisert - den har en ERN på 7.0. Altså er den det vi i gamle dager ville kalt en stang for AFTM 6-7. Det synes jeg er nyttig informasjon om denne stanga, vel så nyttig som om dere sier den er "rask" eller noe lignende. Eller?

Tror ikke det er så mange som hisser seg opp over ccs Håvard. Det er nyttig det.

Tror egentlig ikke det er så mange som lar seg hisse opp i det hele tatt :)

Jeg gjør i alle fall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Test Sage one folkens. Ikke på brygga, på fisketur... I ei stor elv.... der du bærer 15 meter line pluss i kastene... Da er stanga plutselig riktig....

Merkelig at alle som IKKE har testet One er de som i hovedsak mener at den er for stiv.

Denne er ikke tiltenkt intimfiske. Sage tilbyr ZXL til dette, og den lille som jeg ikke husker navnet på...

TXL var det den heter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ERN stemmer godt med virkeligheten (selv om jeg personlig synes man kan trekke fra litt for dobbelttrekk, men vi skal ikke gå der...). Den er så mye stivere enn f.eks. Z-Axis som tallene tilsier. Synes forøvrig "kraft/power" er bedre uttrykk.

Da jeg kastet med sekseren tippet jeg ERN til å være rundt 7,5. Den var 7,85. Aksjonen tippet jeg til å være rett under 70. Det stemte også ganske godt med 68.

CCS blir mer upresis i ytterpunktene av stenger. Men det ser man på målingene og kan trekke fra eller legge til med utgangspunkt i hva man har efrart på andre stenger før.

One er et godt eksempel. Den har masse kraft. Litt FOR mye etter manges smak, skal man tro på erfaringene rundt omkring i verden så langt.

Den største ulempen med CCS for meg personlig er at jeg kun stoler på en håndfull mennesker når det gjelder målinger. Det skal veldig lite til før man får unøyaktig resultat. Jeg kunne også tenke meg en bøyetest som var mer lik den man bruker på fabrikkene. Men ett steg av gangen...  ;)

Haha ja det er det jo mye verd....

Da må synsing i fra flinke folk være mer verd eller?

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...