Gå til innhold

Sage One


Fjellfiskeren Jim

Anbefalte innlegg

Det er ikke til å komme unna at for de aller, aller fleste av oss fluefiskere så er det ikke så mye som er riktig eller galt her.

Det dreier seg om å finne et fluesnøre man syntes passer til stanga si, og det har jeg aldri hatt noe problem med.

Om 4'er stanga jeg anvender egentlig er en femmer, eller treer, er jeg fullstendig likeglad med, så lenge snøre og stang matcher.

Disse målingene har forhåpentligvis mer nytte innen konkurransekasting, hvor det vel er regler for hva man har lov å benytte av utstyr.

aaapplaus

Når jeg skal kaste så velger jeg snøre som passer til stanga og når jeg skal fiske så velger jeg stang som passer til snøret.  ;)

Javisst . . . Nesten så jeg mistenker at du også driver med fluefiske  ;D

Når jeg skal fiske (som jeg stort sett skal), så benytter jeg snører som matcher både fiskesituasjon og stang  :)

Ikke noe problem det heller, selv uten å ha fordypet seg i ccs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 760
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Det er ikke til å komme unna at for de aller, aller fleste av oss fluefiskere så er det ikke så mye som er riktig eller galt her.

Det dreier seg om å finne et fluesnøre man syntes passer til stanga si, og det har jeg aldri hatt noe problem med.

Om 4'er stanga jeg anvender egentlig er en femmer, eller treer, er jeg fullstendig likeglad med, så lenge snøre og stang matcher.

Disse målingene har forhåpentligvis mer nytte innen konkurransekasting, hvor det vel er regler for hva man har lov å benytte av utstyr.

aaapplaus

Når jeg skal kaste så velger jeg snøre som passer til stanga og når jeg skal fiske så velger jeg stang som passer til snøret.  ;)

Det gjør jaggu jeg også :D

Erik, vi er enige :D YAHOOOO :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Du skjønte ikke det jeg skrev, men ventet det heller ikke.

Det jeg syns er rart Tom er at du ikke stoler på hva en erfaren fluefisker (og kaster) forteller deg om en stang, mens du samtidig sluker rått de tall som blir gitt deg fra folk som kanskje ikke har målt særlig mange stenger. Jeg ville blitt fornærmet om jeg hadde vært din fiskekompis...  ;)

For det er faktisk mulig å måle ganske mye feil. Det gjorde i alle fall jeg i starten (mulig at jeg fortsatt gjør en og annen tabbe selvsagt). Og da var jeg nok mer presis i beskrivelsene av ei stang enn i målingene. Men det er altså ikke godt nok uten tall uansett...

Vel, stanga denne tråden handler om kunne jeg sagt mye mer om enn de tallene som foreligger gjør. Det hadde dog ikke vært mye negativt, så det er sagt. (Jeg har på ingen måte noen agenda ved å blande meg inn i tråden om noen skulle tro det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønte ikke det jeg skrev, men ventet det heller ikke.

Det jeg syns er rart Tom er at du ikke stoler på hva en erfaren fluefisker (og kaster) forteller deg om en stang, mens du samtidig sluker rått de tall som blir gitt deg fra folk som kanskje ikke har målt særlig mange stenger. Jeg ville blitt fornærmet om jeg hadde vært din fiskekompis...  ;)

Det ville jo være litt leit Erik,men hadde du vært fiskekompisen min,så ville du heller ikke blitt fornærmet

fordi fiskekompisen min kunne godt hatt sin mening og oppfatning av en stang som er helt ulik min,selv

uten å bli fornærmet,fordi tallene taler for seg på tross av at kompisen min har en subjketiv oppfattelse av stanga.

Hvis han virkelig var fiskekompisen min så ville han også kjenne godt til hva jeg liker,og da er jeg

også hellig overbevist om at tallene også ville talt samme sak.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg en Shimano Beastmaster Tom "mål den"  (samt finn nerdetråden)

til dere andre vent til dere har prøvd Sage one før dere synser om ditt og datt

Personlig stoler jeg ikke på noen men det gir en liten pekepinn :-*

ser ihvertfall frem til denne stangen, det er ingen der ute som lager sånne fiskestenger

som Sage ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å komme seg ut å kaste med de! To turer har jeg rukket med #7'ern nå og det er en knakende god stang. Det nytter ikke å danne seg en mening om denne stangen uten å tre på en line.

Første turen jeg hadde blåste det kraftig, og med mange antydninger om at stangen var stiv så tredde jeg på en line i #8... det ble for tungt. Igår hadde jeg en tur på vindstille og brukte Airflo Ridgeline Delta i 6/7, denne passet stangen utmerket. Desverre har jeg ikke rukket å veie klumpen på Airflo snøret enda, men det kommer :)

Stanga kjennes klasseriktig ut, men ikke uten line på. Har muligens noe med at man har redusert vekten, og dermed vil ikke stangens egenvekt kunne gi deg en indikasjon slik som eldre modeller har kunnet gjøre. Jeg opplevde det samme med en Cane-stang som ble bygget til meg uten nikkelholker. Tore Halle brukte bambusholker istedet og stanga ble naturlig nok lettere, og kjentes da stivere ut.

Svært subjektivt fra min side dette... men jeg tror det henger på greip? Sue me!  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var så lite Sveinroar :)

#8 lina jeg brukte var fra SA... stripd bass. Ikke den letteste lina på markedet, men med lovord om at stanga var en kjepp så burde den ha båret lina enkelt. Det gjorde den altså ikke, ulikt min Winston Boron IIMX i #7 som stortrives med den lina. Så om noen har fisket med BIIMX i #7 så er ikke One'n i nærheten av å være like stiv som den.

Om jeg skal kunne sammenlikne One'n med noe som helst av det jeg har fisket med (snevert) så må det vel bli Z-Axis (Subjektivt). Noe raskere selvsagt men med samme gode feelen, knakende god linekontrolll, kontakt, og lavere vekt. Den er forøvrig en drøm å kjøre fisk på også. Jeg har bestemt meg for å gi blanke i CCS, Ern og whatnot i denne sammenheng... for om min teori med redusert vekt, og økt stivhet av lav egenvekt stemmer... så blir kanskje de målingene litt merkelige? :D Again... sue me if I'm wrong.  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme Her Andrè, men jeg ser verdien av CCs og Ern. På mange måter skulle jeg ønske jeg var der at jeg kunne dra bedre nytte av det, men jeg bor heldigvis slik til at jeg aldri trenger å kjøre mer enn 10 minutter for å prøve en stang haha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt da jeg kun bruker min i saltvann... som Xi3 er den også klasseriktig, men da en anelse lettere. Nå har jeg ikke kastet mye med Xi3 men hadde den i #7 for en stund siden... Opplever One som mere responsiv enn det jeg kan huske Xi3 var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter anbefalinger bestilt meg en Winston - istedet for en Sage One (var litt skeptisk, men skitt au)  :) i #6.

Nå er Bahamas -  "cluet" - og må vel ha en #10`er til alt annet enn bonefish.

Og som en "ganske god bruker" av Sage iløpet av årene - er Sage One den stangen jeg nå vurderer.

Selv om denne stangen ikke skal bli "finfiskestang" - ønsker jeg ikke å kjøpe en #10 som er en #13 ;)

Derfor synes jeg det ville vært fint om du Mr. Hagen - hadde kunnet målt klumpen - og veid den.

Da skal jeg ta dine mål i betraktning når jeg skal ha en #10`er  :rolleyes:

Hvis problemet er å finne en hasjvekt - kan jeg sende èn til utlåns  :D

Men trenger den kjapt tilbake  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...