Gå til innhold

Sage One


Fjellfiskeren Jim

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd Sage One 905, og det var ei fantastisk god fluestang! Nå er det slik at recoveryen er altfor rask på denne i forhold til min smak, og derfor foretrekker jeg heller roligere stenger som Winston DL4, Biit og LT.

Når du sier"feel", Gisle. kan det ha noe med at du foretrekker de samme egenskapene ved fluestenger som meg? Dvs. roligere recovery, en roligere kastefrekvens og en mer markant følbar lading av stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 760
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har prøvd Sage One 905, og det var ei fantastisk god fluestang! Nå er det slik at recoveryen er altfor rask på denne i forhold til min smak, og derfor foretrekker jeg heller roligere stenger som Winston DL4, Biit og LT.

Når du sier"feel", Gisle. kan det ha noe med at du foretrekker de samme egenskapene ved fluestenger som meg? Dvs. roligere recovery, en roligere kastefrekvens og en mer markant følbar lading av stanga?

Jupp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... spennende denne spesialiseringa..... ser fram mot stenger for høyrekurver, den fantastiske rollersnakestanga. Mens verdenen forsøker å finne fram til størst alsidighet ....mens fluestenger bkir spesialisert....... merkelig!

Jeg tar sarkasmen, men følger ikke helt med på logikken. Det meste blir spesialisert i våre dager. Bare ta jogge-, anmars- og løpesko. For ikke å nevne ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen aktiv annonserte i BT på onsdag om at dei har stanga inne, og at det er muleg å prøvekaste..

herlig!

Endelig skal jeg også få synse noe...kjenner jeg gleder meg, og helt uten å ha dannet meg inntrykk i forkant, og helt uten å være lojal mot spesielle merker/leverandører skal jeg kose meg med inntrykkene Sage One gir meg.

Får vel ta med en line som kan være grei referanse, i tilfelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herlig!

Endelig skal jeg også få synse noe...kjenner jeg gleder meg, og helt uten å ha dannet meg inntrykk i forkant, og helt uten å være lojal mot spesielle merker/leverandører skal jeg kose meg med inntrykkene Sage One gir meg.

Får vel ta med en line som kan være grei referanse, i tilfelle :)

Sørg ihvertfall for at 9 fot #7 blir en av de Sage One stengene du prøver. Vi liker begge samme line etter hva jeg har forstått. Ridge Clear Delta fast intermediate. WF6/7 passer glimrende til stanga mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Noen som har fått gleden av å prøve denne?

dette er en stang jeg ser utrolig frem til da jeg liker stenger som er allround

Takket være Bergen Aktivs innholdsrike sortiment fra mange solide leverandører, fikk jeg igår på utstyrsmesse anledning til å prøve Sage One.

#4 9' og #6 9'.

Det slo meg med en gang hvor ufattelig godt de lå i hånden, veldig godt grep rundt perket mengde kork.

Og i mitt hode ligger det meste av hemmeligheten nettopp her til at jeg fikk en såpass positiv opplevelse av forholdsvis stramme stenger. slettes ikke ufølsomt stivt...spesielt den i #6 9' kunne jeg tatt med meg for fiske der og da, ihvertfall til sjøørretfiske med mine synkende liner.

testet den med SA GPX #6...stangen trenger ihvertfall ikke tyngre liner på, den skal ikke vippes på bare i butikken, den må settes line på å kastes med for å få et riktigere inntrykk.

Det var en solid presis stang (som forventet)...og progressiviteten i den merket jeg med lite line ute, slettes ikke dumt dette. Vannkastegenskaper er ikke jeg god nok til å uttale meg om i forhold til slik stram stang. Kanskje ikke det største bruksområdet dens heller.

Jeg elsker mine Winstons grunnet måten de føles i hånden/korkgrep...derfor digget jeg også Sage Ones gode håndflatefølelse, det blir kjensligt. Stramt, men kjensligt :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det virker jo ikke som noen umiddelbar braksuksess det her? Blei hele serien en flopp? ;)

Tror ikke det har noe med "one" å gjøre. Det er salg på det meste i butikken.

Masse godbiter for fine priser for de som tat turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er litt VEL stiv til å være hovedserie tror jeg. Dessuten har de fjernet for mye vekt i bunndelen, slik at stanga ikke føles så lett som den egentlig er pga feil balansepunkt.

Som sjøørretstang tror jeg ikke jeg kunne ha valgt bedre. Men som allround ørretstang er det mange Sage stenger som er bedre for meg. Personlig synes jeg Z-Axis er en mye mer allsidig stang. Selv VXP er en bedre fiskestang synes JEG.

Men for de som liker raske stenger med "snert" så er nok One meget god. Skulle jeg kjøpt på nytt hadde jeg valgt en 490 og brukt den som 5'er stang. Fisker stort sett på korte til middels hold, samt at den fint pælmer ut et helt 5'er snøre, uansett type.

Har samme "dilemmaet" med Scott nå - å finne den perfekte 5'eren. De jeg har valgt så langt er A4 906/4, G2 906/4 og S4 904/4. Forsåvidt et helt greit dilemma å ha, så lenge en har råd til det...  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tmags

Har du prøvd Sage One 9 fot i klasse 7? I den klassen merkes vektbesparelsen så det monner. Pluss at Stig Vivelid-Nilssens karakteristikk "Stramt, men kjensligt" er svært god og treffende for den stanga der. For ikke å glemme "snerten" som du selv berømmer Sage One for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, 7 og 8 også. Jeg er enig i at i klasse 6 og over så er det virkelig "snert med feel".  ;D

Derfor jeg mente at som sjøørret/saltvannsstang så finner man neppe bedre. Prøvde 6'eren med glassklump og skyteline. Du verden som det gikk!

Så i #5 så synes jeg ZA er bedre, men hadde nok valgt One i klassene over. 6'eren bør være en super sjøørretstang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er utrolige greier, T-mags. Mitt sjøørretfiske har fått en ny dimensjon. Jeg er blitt ordentlig glad i stanga og synes det er hyggelig å treffe folk som deler min entusiasme.

Hvis du skulle valgt et Outbound WF F/I til  7'er stanga mi, ville du da gått èn klasse ned til WF6?

Nå bruker jeg Ridge Clear Delta WF6/7 FI som går flott til stanga, men snøret er modent for utskiftning, og jeg er på jakt etter alternativer. Jeg vil sette pris på å få noen tips fra deg. Du kjenner jo til det meste!

Var forresten ute i hagen og kastet med et gammelt SA Saltwater WF7 F. Det gikk så det ljomet, det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting gutter,kunne det være at One i #7 eller#8 kunne

være et godt valg som stang til femmercupen? ;D

Tom.

Hei Tom!

Jeg har testet ut en ONE 691-4 som jeg også hadde med meg til 5'ercupen i Tønsberg slik at flere av de andre deltagerne også fikk testet den - jeg tror det er de færreste som trenger noe stivere enn 6'ern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan bare surer for det han ikke har råd til Konnetic Technology;D ;D

Om så han sjølvaste oddvar Brå hadde kjøpt en One så hadde ikke jeg kjøpt

her handler det om hva en selv liker SAGE ER BEST ;D ;D ;D

skjønner at du helst vil handle Sage, Jim...det er like innlysende som at jeg digger Winston.

Likevel ¨må jeg si at helt subjektivt selvsagt at #6 9' One er en meget god sjøørretstang sannsynligvis...i sjø!!!

Noen allrounder til småelvfiske er det ikke i mitt hode..sannsynligvis ikke i ditt heller...ikke #8 9' som vi prøvde heller. Ihvertfall skulle jeg hatt håndleddsstøtter til langt oppå nakken.

Men til saltvannsfiske, dunking og dunking med ett og annet fint nærdistanse overhodekast er Sage one sikkert for mange en hyggelig opplevelse. For meg også rimelig sikkert.

Allroundstang...hmmm..tror faktisk staffan er inne på noe...hvis de (kanskje "vi") som kjøper gir det litt tid.

i begynnelsen vil man alltid bruke det nyeste utstyret man har handlet inn.

Jeg ser når jeg skal til fjells hvilken stenger jeg selv foretrekker...de med allround egenskaper, og da skal ikke mine aller raskeste sjøørretstenger eller de mest langkastende "femmer stengene" i tuben for å si det slik :)

Om ikke Sage er best, på generelt grunnlag, så er de ok..he-he.

Mulig de faktisk har det aller, aller beste korkgrepet sammen med Winston full wellsene mine :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom!

Jeg har testet ut en ONE 691-4 som jeg også hadde med meg til 5'ercupen i Tønsberg slik at flere av de andre deltagerne også fikk testet den - jeg tror det er de færreste som trenger noe stivere enn 6'ern.

Hei på deg og Tom. :)

Oki Doki. :)

Tore (tmags) målte en 690 til ERN=7,85 og jeg har ikke den minste anelse om

det bare er fighting butten som skiller 690 fra 691? ;D

Tenker litt på T5 og ERN=9,2

Kanskje #7 ligger omtrent der?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler kun det jeg liker, en av stengene jeg alltid har likt er Scierra sin Hms v2 stang, så jeg liker ikke kun Sage

men da Sage gir meg det jeg vil ha kjøper jeg ikke annet!

Sage One er en allround stang for meg, den er bra på alt men ikke best....

her handler det om å ikke ta med seg hele stangparken på fisketur ;)

One er Super til vannkast samt til overhodekast, det er det jeg er ute etter, en allroundstang ;D

Den passer også til Sjøfiske ja #6 etc......ellers finner du den også i #3 og oppover

husk også på de forskjellige lengdene på stengene....

hvis du husker min Z-axis #5  9,6fot er forskjellig i fra #5  9fot som er stivere tupp på

Nærdistansefiske ville jeg heller bruke min Txl #3

naturlig at vi bruker det nyeste mest, ikke noe å gråte over det....

Men Jeg bruker alltid stenger som jeg synest passer best til det fiske jeg skal bedrive

nytt eller gammelt altså hvor jeg skal fiske,hva jeg skal fiske etter;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er utrolige greier, T-mags. Mitt sjøørretfiske har fått en ny dimensjon. Jeg er blitt ordentlig glad i stanga og synes det er hyggelig å treffe folk som deler min entusiasme.

Hvis du skulle valgt et Outbound WF F/I til  7'er stanga mi, ville du da gått èn klasse ned til WF6?

Nå bruker jeg Ridge Clear Delta WF6/7 FI som går flott til stanga, men snøret er modent for utskiftning, og jeg er på jakt etter alternativer. Jeg vil sette pris på å få noen tips fra deg. Du kjenner jo til det meste!

Var forresten ute i hagen og kastet med et gammelt SA Saltwater WF7 F. Det gikk så det ljomet, det også.

Så ikke denne før nå...

Jeg ville nok ha valgt 7'er Outbound, men den takler fint 6'er også. Spørs hva du liker selv.  ;)

6'eren var den første One-stanga jeg testet, og jeg kastet med snører fra WF4 til WF8. Fikk fine bukter med alle. Målte til ERN 6,85 på den stanga, og da skal det normalt ikke gå så lett med et 4'ersnøre. Jeg tror det kommer av den lave egenvekten på toppdelen som gjør at den "underliner" så greit. 5, 6 og 7'ersnører gikk så det grein.

Hadde jeg kjøpt 4'ern så tror jeg at jeg hadde truffet blink. Valgte en Scott S4 4'er istedet for en 5'er og det er jeg glad for. Hadde produsentene gjort som før og brukt "dobbel" klassifisering så hadde det vært greiere for folk å velge riktig. Siden det er en viss uvitenhet som råder blant enkelte kretser hvor det hevdes at man ikke skal "overline" en stang. Mens underlining er kult. Bare tull og tøys. Bruk det som blir riktig for deg. Variasjonen innenfor stenger og ikke minst snører er så stor at det er det eneste riktige.

Blant mine "go-to" 5'ere nå er det to seksere og en firer. Står faktisk ikke "5" på noen av dem. Men det BURDE det gjøre; 4/5 og 5/6. Spesielt med de tunge long belly snørene man får kjøpt i dag.

Anyway...måtte ut å kaste med 5'eren for litt siden, etter alt snakket i det siste. Brukte et Airflo Explorer II 5'er-snøre (NZ spesial...) og det var perfekt match. Glad jeg ikke solgte den, selv om det var nære på... :rolleyes:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant mine "go-to" 5'ere nå er det to seksere og en firer. Står faktisk ikke "5" på noen av dem. Men det BURDE det gjøre; 4/5 og 5/6. Spesielt med de tunge long belly snørene man får kjøpt i dag.

Den gamle dobbelklassifiseringen var vel en DT/WF-klassifisering, og som du nevner kan tunge long belly-snører rettferdiggjøre at den klassifiseringsmetoden tas opp igjen.

Hadde for øvrig en St.Croix Pro Graphite som var 5/6. Prøvde den med WF6 noen ganger, men det funka ikke for meg, ble for tungt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...