Tom Syversen Posted August 26, 2011 Report Posted August 26, 2011 Fikk bare lyst til å legge inn denne snutten. Min gode venn Hr.Nielsen (stangbrekker`n) har blitt forbasket god til å lage gode klumper. Han setter sammen forskjellige snører til en klump,og de to siste klumpene som han lot meg prøve er så utrolig bra. Det var rett og slett så morsomt å kaste med dem at det er lenge siden jeg har vært så tilfreds med kombinasjonen snøre og stang. Stanga er en 36 grams castingstang og snøret veier 25 gram. Holdingen er 0,50 (6 -7m) og skytelina er Sufix Siege 0,35. Ja,ja,underlining så det holder,men det er helt greit. Veldig bra Nielsen.Takk skal du ha. En annen ting,legg merke til hvordan enden av snøret ser ut i det det passerer meg i både bakkastet og fremkastet. Hva er grunnen til at snøret oppfører seg slik mon tro? http://www.youtube.com/user/SuperRattus#p/a/u/1/e9aaJgnpUgs Tom.
Guest staffan@epost.no Posted August 26, 2011 Report Posted August 26, 2011 mon tro om det kan være litt tidelig igangsettelse av dobbelttrekket..... det er ikke alle som får med seg hvordan snøret "går" i lufta dersom det ikke blir filma med slowmotionkamera........... Ikke for å være bedrevitende, tror denne "slengen" dannes av en liten umerkelig feil med milliskunds for tidelig igangsetting av dobbeltrekket...... jeg klarer iallefall å framprovosere en slik bukt under.
Sjølvaste Harrkongen Posted August 26, 2011 Report Posted August 26, 2011 Enig med staffan hvor langt kasta du tom?
Tom Larsen Posted August 26, 2011 Report Posted August 26, 2011 Jeg trodde den "slengen" kom på alle kast med mye snøre utenfor toppringen, bare at den er omtrent umulig å få med seg med det blotte øyet. Da vi jobbet med billedserien av Harald Mæhle til castinghåndboken for litt over 10 år siden,var første gangen jeg ble oppmerksom på det. Siden har jeg også sett det i høyhastighetsopptakene Grunde har gjort av Mathias (ligger ute på bloggen til Jason Borger).
Tom Syversen Posted August 26, 2011 Author Report Posted August 26, 2011 Hei Staffan. Her er et klipp med Nielsen også. Og det er lett å se at snøret har en mer eller lignende oppførsel i dette tilfellet også. Det første som faller meg inn er hvordan vektfordelingen er i enden av snøret og fortommen. For å være helt ærlig så har jeg for min del ikke den minste anelse om hvorfor det blir slik. Her er Nielsen: http://www.youtube.com/user/SuperRattus Tom.
Tom Syversen Posted August 26, 2011 Author Report Posted August 26, 2011 Kan det ha noe med fortommen å gjøre? Det skulle ikke forundre meg det minste at det kan ha en medvirkende årsak.Godt tenkt. Tom.
Rodswinger Posted August 26, 2011 Report Posted August 26, 2011 Fært som dere kaster ! Ganske påtagelig den ekstrasvingen i enden av snøret. Kanskje det du er inne på:oppbygning av snøret,hvordan lander det ?
Tom Syversen Posted August 26, 2011 Author Report Posted August 26, 2011 Enig med staffan hvor langt kasta du tom? Ikke langt,men vi sjekket at snøret strakk seg og da ble det 43m. Nå skal det sies at Nilsen tok rotta på meg og kastet 46m. Tom.
Tom Syversen Posted August 26, 2011 Author Report Posted August 26, 2011 Jeg trodde den "slengen" kom på alle kast med mye snøre utenfor toppringen, bare at den er omtrent umulig å få med seg med det blotte øyet. Da vi jobbet med billedserien av Harald Mæhle til castinghåndboken for litt over 10 år siden,var første gangen jeg ble oppmerksom på det. Siden har jeg også sett det i høyhastighetsopptakene Grunde har gjort av Mathias (ligger ute på bloggen til Jason Borger). Det der tror jeg er veldig riktig Tom. Tom.
Torleiv Grøndalen Posted August 26, 2011 Report Posted August 26, 2011 Begynner som Staffan; mon tro(selv om jeg har enda mindre peiling) det har (litt) med snørehastigheten og gjøre? Missforstå meg rett, men vil ikke ei line egentlig ha denne bevegelsen mer eller (mye) mindre? Når lina slår over(enden går i gjennom sin egen bukt), vil ikke den ikke noen ganger slå "over-over"(skjønner? )? Altså for mye? Og at dette er mer tydelig ved grassale lengder og hastigheter(?) da det er vanskeligere(?) å treffe/starte ny bevegelse perfekt(er det noensinne en total stopp( ) Og som nevnt tidligere, vil ikke en fortom ha innvirkning på dette? Dæven, nå har jeg syklet ut i periferien (men da, et sted uti frem-eller baksleng, i og med at kraft/hastighet-bevegelsen er økende, skal ikke denne "endevinglinga" "dras" ut? dvs et snøre der enden er tjafs, den må da rette seg ut når du drar i den(optimalt sett)? (ps ojoj det var ut i grøfta over styret, det.) Sorry
Robban Posted August 26, 2011 Report Posted August 26, 2011 Du holder på med denna kastinga enda Tom Stilig å se på disse videone du legger ut, nesten så man får lyst til å jogge ut i hagen å trene litt. Litt off, hils Terje
Tom Larsen Posted August 26, 2011 Report Posted August 26, 2011 Min gode venn Hr.Nielsen (stangbrekker`n) har blitt forbasket god til å lage gode klumper. Han setter sammen forskjellige snører til en klump,og de to siste klumpene som han lot meg prøve er så utrolig bra. Det var rett og slett så morsomt å kaste med dem at det er lenge siden jeg har vært så tilfreds med kombinasjonen snøre og stang. Nielsen holder tydeligvis på å fintune noen skikkelige gromklumper til Sjøørret lengde på Holmendammen i september! Jeg var ute og koste meg med slikt utstyr i dag jeg også. Nå bruker jeg en hvit Zpey Competition line 10' jeg har fått låne av Mathias. Tenkte det kunne være lurt å bruke stenger med tilnærmet lik aksjon i de to lengdeøvelsene med 9' og 10'.
Tom Syversen Posted August 26, 2011 Author Report Posted August 26, 2011 Du holder på med denna kastinga enda Tom Stilig å se på disse videone du legger ut, nesten så man får lyst til å jogge ut i hagen å trene litt. Litt off, hils Terje Takk skal du ha Robban. Savner deg.Glemmer aldri Yokanga. Tom.
Guest staffan@epost.no Posted August 26, 2011 Report Posted August 26, 2011 Jeg trodde den "slengen" kom på alle kast med mye snøre utenfor toppringen, bare at den er omtrent umulig å få med seg med det blotte øyet. Da vi jobbet med billedserien av Harald Mæhle til castinghåndboken for litt over 10 år siden,var første gangen jeg ble oppmerksom på det. Siden har jeg også sett det i høyhastighetsopptakene Grunde har gjort av Mathias (ligger ute på bloggen til Jason Borger). Ja faktisk så tror jeg at du har en halv merer ute og derav må bruke litt for tidelig i starten av bevegelsene, dette er ekstremkating som vi ikke bruker under fiske og med utstyr som ikke helt kan sammenlignes...... vet ikke om vi helt kan justere oss bort fra den feilen....... det er kastet som alle fysiskelover ble ivaretatt som kan frambringe mesteren....
Guest fredrik hoffmann Posted August 26, 2011 Report Posted August 26, 2011 Jeg tror det skyldes overskuddsenergi som frigjøres da det er voldsomt mye overskudd i overslaget av snøre-tippen. Denne kraften vil nødvendigvis "pendle" Når man har eksakt tilstrekkelig kraft i et "normalt" kast, pendler ikke tippen slik. En lang fortom med robust butt eliminerer mye av dette ved vanlig fiske. Særlig dersom man ikke "over-powerer" kastet.
Tom Syversen Posted August 26, 2011 Author Report Posted August 26, 2011 Det som irriterer meg grenseløst at jeg ikke forstår hvorfor dette skjer. Det blir dannet en ny bukt,og denne bukta får større fart enn enden av snøret. Den eneste måten jeg klarer å forstå dette på,er at enden av snøret i det faller og flagrer,er at den undre delen av denne nye bukta får en lengre rett del (og dermed mer masse i samme retning) enn den øvre delen og derfor ruller bukta fortere ut fra undersiden. Jeg nekter å tro at jeg som kaster har den minste kontroll over dette,men at det har mer med aerodynamikk og matrialvalg å gjøre. Jeg er enig med Tom Larsen at denne "slengen" er avheng av at vi har en del snøre utenfor stangtuppen. Tom.
Guest fredrik hoffmann Posted August 26, 2011 Report Posted August 26, 2011 Det som irriterer meg grenseløst at jeg ikke forstår hvorfor dette skjer. Det blir dannet en ny bukt,og denne bukta får større fart enn enden av snøret. Den eneste måten jeg klarer å forstå dette på,er at enden av snøret i det faller og flagrer,er at den undre delen av denne nye bukta får en lengre rett del (og dermed mer masse i samme retning) enn den øvre delen og derfor ruller bukta fortere ut fra undersiden. Jeg nekter å tro at jeg som kaster har den minste kontroll over dette,men at det har mer med aerodynamikk og matrialvalg å gjøre. Jeg er enig med Tom Larsen at denne "slengen" er avheng av at vi har en del snøre utenfor stangtuppen. Tom. JEG mener at dette ikke skjer i samme grad når du setter en pen lugn bukt met EXAKT riktig kraftbruk.
hellenic Posted August 26, 2011 Report Posted August 26, 2011 Videoene er fantastiske!!! Tusen takk Tom Jeg er enig med Fredrik her men synes at det er stanga som er altfor kraftig og at den forårsaker det i stor grad.
Guest JanM Posted August 26, 2011 Report Posted August 26, 2011 God kveld, Tom. Personlig samstemmer jeg i forhold til både det Fredrik og Tom L forteller om. Altså ser jeg det slik at dette langt på vei er normalt i et kast med mye line som skal trekkes på mot en større distanse med tilhørende pådrag. I utventingen på kasting som dette slipper vi ikke unna linefallet. Da er det lett å begynne og krype. Jeg ser dette med kryping og bevegelse er diskutert litt i en annen tråd her inne. Går vi for raskt og/eller utpreget på forover, for å ta det som eksempel, med denne massen av line, så har dette flere uheldige virkninger. En av dem er vel nettopp dette med at ytre del av line og fortom drar relativt raskt over i sluttfasen (altså når vi går på fremover igjen) vipper over litt nedadrettet nesten som i et lite tuck, lina har falt, og ytre del og fortom kommer så (i realiteten) nedenifra og vil opp igjen. Nå er ikke jeg fysiker, men fysikken forteller vel at dette ikke kan gå slik vi helst vil at det skal gå. Jeg ser det sånn at vi, joda, må mykt og sakte forover en liten tanke før vi setter inn hovedakselerasjonen, for i det hele tatt å komme unna med disse kastene. Jeg kaller ikke det for kryp, mer en nødvendighet. Men jeg ser det også sånn at dette også raskere skaper en negativ konsekvens for oss, med denne typen kasting og utstyr, enn det vil gjøre under vanlig fiske og ditto utstyr. Så jeg mener altså at dette her er noe som rammer så og si alle i en sånn setting. Ikke noe unormalt med deg, Tom. Dere kan jo for eksempel ta en kikk på den videoen som ligger ute på Castingforbundets side fra kastingen borte i Piteå. Same thing. Men kan vi avhjelpe eller minimalisere utfordringen? Tja, til en viss grad kanskje ved å være flink i nettopp den fasen av kastet jeg beskrev. Utover det tror jeg, i et kast som dette med ditto utstyr, på arbeidsvei som middel for bedre å kunne justere kastet generelt over, ikke minst for bedre buktflyt under ekstremkast. Jeg skal holde meg for god til å sette fingern på din kasting, Tom. Du er deg, og du har din måte å gjøre dine ting på. Jeg kan likevel si hva jeg selv ville ha valgt. Jeg vet nå hva du kaster med, og jeg forstår hva det innebærer. Kaster nå selv med en stiv stokk til SEATROUT, selv om det ikke er en Castingstang. Jeg synes det er viktig å "trekke litt godt" også på denne stanga, og jeg tar ut vei. Uansett utstyr har jeg vært i den fellen at jeg har forsøkt å ta ut et konkurransekast med en fiskekastarm, en fiskekastarm som fungerer fantastisk godt... til akkurat det... kort vei, lav arm, tidlig kontant stopp, vel og bra, men når forutsetningene endrer seg litt, så ser det mere søplete ut en fantastisk. Har driti meg ut litt jeg, flere ganger, i min spede konkurransebegynnelse. Under NM klarte jeg til og med å tryne utafor kanten på brygga og stupte ut i dammen. Tar meg ikke så høytidelig jeg. Jeg kommer, believe me. Og du Tom, med 43 meter har du jo strengt tatt ikke noe å skamme deg over. Det var bare noen refleksjoner fra min side. Kanskje er jeg inne på noe, kanskje ikke. Ha en god kveld videre, Tom!
Tom Syversen Posted August 26, 2011 Author Report Posted August 26, 2011 Takk skal dere ha Jan,Fredrik og Hellenic. Og god kveld til dere alle. Og jeg ringte akkurat til Terje og sa at han burde forlenge klumpen littegranne, slik at han havner på litt under 27 gram. Med en 4 -5 m fortom går den helt sikkert 50m eller mer i medvind. Dette her er ikke bare enkelt. Her er en tråd fra Sæxyloops; Og som vanlig og like klønete bytt ut æ med e. Sæksyloops.co.uk/cgi-bin/theboard_07/ikonboard.cgi?act=ST;f=24;t=13612 Og hvis dere ikke finner tråden heter den "Dangling line end/Transverse wave." Og dere finner den under Technical Analysis forumet. Tom.
Guest JanM Posted August 26, 2011 Report Posted August 26, 2011 Ja, kikket på linken din kort her. Forstår jeg Paul Arden rett, så tenker jeg også sånn, at dersom du drar godt over i håndleddet og tilfører stor dybde i bukten (triangel), så forsterker også det vår utfordring. Det har jeg selv erfart. Overlina skråstiller seg, ligger på vent, før, når underlina trekker opp igjen, slår over, deretter ned som pisken til Blakken. Ja, om det var det han mente da. De gode kasterne justerer for dette litt også, personlig har jeg sluttet å slå veldig dypt. Har litt med mine nye stangvalg å gjøre også. edit; skriveleif Jan.
Tom Syversen Posted August 26, 2011 Author Report Posted August 26, 2011 Har du kanskje begynt å velge litt stivere stenger? Er du bare rask nok,eller trener deg opp til å bli det,kaster du lengre med en stiv stang enn en myk stang. Nok om det,det der med å krype i denne sammenheng,er helt normalt. Jeg har sett igjennom et hav av videoer,og det virker som alle gjør det i mer eller mindre grad. Jeg husker jeg prøvde å gjøre akkurat motsatt under en filming oppe hos Kalmar og merket fort at det ikke gav noen som helst gevinst.I allfall ikke for min del.Det så veldig mye bedre ut på filmen,men lengden på kastene ble faktisk kortere. Jeg tror det er en helt naturlig greie egentlig,og slettes ikke så negativt som en kansje har lett for å tro i første hånd. Tom.
Guest JanM Posted August 26, 2011 Report Posted August 26, 2011 Har du kanskje begynt å velge litt stivere stenger? Ja. Eller for å si det sånn; jeg har gått tilbake til dem, for denne typen kasting. Stive og stive... det er midtpartiet jeg er spesielt opptatt av. Det må gjøre jobben. Når det gjelder langlinespey, så holder jeg fortsatt på den dype progressive (uten å trekke frem navn her), for den er riktig bygd for dette kastet. Men jeg venter fortsatt på at det skal skje noe med prototypen på 15-fotern, og i påvente av det, blir det ingen konkurranse. Neste år. Mvh. Jan.
Tom Syversen Posted August 26, 2011 Author Report Posted August 26, 2011 Jeg for min del har kappet stenger i toppen i en mansalder og vet vel alt om det. Da blir stanga så rask,og etterslag og bounce blir ikke et nevneverdig problem. Problemet er at stanga blir kort og for noen altfor rask.Frekvens Det er ikke uten grunn at Sven Kalmar,Tim Rajeff eller Hardy valgte å lage femmerstenger med ERN sånn ca. 8 - 9. Tom
Recommended Posts