Gå til innhold

Snegler - hvordan?


Bånngjedda

Anbefalte innlegg

I sommer har jeg opplevd ørreter som har vært stappet med snegler. Jeg har ingen imitasjoner, og må binde opp noen. Jeg har hørt at disse kan henge under filmen i varmt vær. Andre steder (Hallingdalselva) har jeg sett ørret på sneglejakt i mudderet (malle-style). Har hørt at det er sammenheng med vanntemperatur og "sneglehenging" i overflata. Noen andre som har formeninger om dette, imitasjoner eller tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, blir ikke en flue som Cock-y-bondhu (sp?) nevnt som snegle imitasjon, tro? Påfugl herl kropp (litt tykk?) og front-hackle hengende i vannfilmen? (Dette er fritt etter en heller skrall hukommelse, vel og merke ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg også har hørt det, men de CyB-ene jeg har sett ligner ikke akkurat veldig mht flyteevnte mm, vil jeg tro. CyB skal også være bra å bruke når disse små, grønne billene svermer i Østmarka (midten av mai). Har ikke sett dem på noen år, mulig det er lyngbiller.

 

Fant en fin imitasjon, men ser litt omstendelig ut å binde :-)

317f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har ikke prøvd den selv men vet om noen som har og den virket .

 

 

Krok 10 - 12 tørr

Sort bindetråd

Kropp Ett stykke kork formet som ett sneglehus surret fast til krokskaftet

Antenner to korte biter av sene

 

Når flua er ferdig dekker du den med sort lakk

 

Er effektiv når fisken beiter i overflata og du ikke ser hva den tar er en kommentar jeg har hørt.

post-404-13949845786074_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påfuglherkropp er bra som Joro nevner, gjerne med et mykt glisset sort hackle. En Black & Peacock spider rett og slett. Fisk de gjerne i nærheten av vannliljer o.l. Sneglene sitter ofte på undersiden av bladene og nedover stilken. Inntrekk kun for å opprettholde kontakt med flua. Meeeget sakte.....

 

Så spennende ut den i kork, skal mekke meg noen slike av foam til neste sesong. Snegler er sterkt undervurdert som imitasjon både i vann og elv. Jeg har fått fisk i alle størrelser til alle tider på sesongen som har spist snegler. Men juli og august er nok månedene jeg har støtt mest på de. Du kjenner det på fisken når den har spist mye snegler. Det er som om den har en neve med grus i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har vært borti fisk som ser ut som de er selektive på snegler? Jeg har fått flere ørreter i år som har spist mye -eller bare - snegler, men på fluer som ikke likner det minste på disse krypene. En dag i forrige uke tok jeg f. eks. tre riktig fine i Bærumsmarka, alle hadde magen fulle av snegler og noe som så ut som små muslinger (lyse brune og ca 0,5 cm i diameter. Kjenner dere til disse?), og alle tok på CDC&Elk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vente til neste sesong??? Nei, jeg måtte lage meg en med en gang :D Skulle nok hatt enda mer pukkelrygg men shit au. Jeg la inn litt bly under kroken slik at den skal ligge tungt. Underkropp av foam og påfulgherl i kroppen. PF Snail = Peacock & Foam. Testet den i vannglass, det er såvidt at ryggen stikker opp. Det lover bra :D Skal lure fisk på denne en av de første dagene, kommer med rapport laugh.png' alt=':lol:'> Tok et kjappt bilde som ikke ble helt rått men dere ser vel hva det dreier seg om..

PF Snail.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner på de jeg har bundet!!

Tror nok de skal funke bra.

Det er nesten bankers! Alt smått som henger litt under er nesten alltid god mat. Det ultimate må være å legge flua oppå ei vannlilje og vente til man ser et vak i nærheten. Så trekker man flua forsiktig ned fra bladet så den såvidt "plopper" i vannet foran fisken. Det kan vel kalles ASP = Advanced Snail Presentation :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant oppskrift på en flytende snegle på denne adressen http ://www.flyanglersonline.com/flytying/fotw/92198fotw.html

 

Den ser helt rå ut. Har ikke bindt den selv. Blir en av vinterens utfordringer.

 

Er det noen som har opplevd flytende snegler i elv?

Har flere ganger fått Harr som er fulle av snegler, men mistenker at de har plukket dem fra bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Gammel tråd, men jeg har fått et vann på hjernen og snegler inngår i strategien. Klekkingene i vannet er så som så, det er stedvis dypt, men det går stor ørret her som jeg skal forsøke å lure - med absolutt alle midler (på fluestang riktignok). Så der gikk jeg på en gigantisk kjempesmell i forhold til Catskill-prosjektet mitt. Nå må jeg kjøpe litt foam til og med.  :-[

PS! Det eneste jeg er redd nå er at jeg går over til bunnmeite også. Har litt lyst. Mallemesterskapet i Ungarn frister jo. Heftig konkurranse, mye sosialt og svææær fisk.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Red tag...............

Jepp, har tenkt på den og en korthacklet Coch-y-bondhu, så her ror jeg meg nok i land med det jeg allerede har i boksen. Trekke inn meget sakte har jeg forstått. Spørs om ikke jeg sovner etter et par kast.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...