Gå til innhold

Quill Gordon - trenger vi slike fluer?


André_Brµn

Anbefalte innlegg

6402133777_7c6e417636.jpg

Jeg setter meg ned og binder en klassisk Quill Gordon - for en gang skyld. Denne tradisjonelle tørrflua står for meg på en måte som selve symbolet på en gammel fluebinderepoke. Dus og nærmest skjør i utseende. Lett og sparsomt dresset står den i bindestikka - vakker i all sin enkelhet. Jeg har ikke akkurat noe særlig behov for disse fluene, synes jeg ved første tanke. De har liksom mistet sin plass og blitt erstattet med andre fluer i døgnflueboksen.

Der er det stort sett bare den nyere tids fluer, som står linjet opp som kampklare soldater under effektivitetens fane. Effektive og slitesterke er vår tids fluer. Hvorfor må egentlig alt være så effektivt og slitesterkt, tenker jeg motsigende. Vår tid gjenspeiles kanskje også i vår tids fluer? Funksjonelt og effektivt skal det være. Jeg binder en ny Quill Gordon…

Det har rent mye vann i havet siden de gamle klassiske tørrfluene først så dagens lys. Og sikkert er det vel også at mange av våre nye fluer er langt mer praktiske og effektive fiskefangere. Fra en ren estetisk synsvinkel derimot, er det lite som kan måle seg med de lettdressede og estetiske fluene fra Catskill, med Quill Gordon i spissen. Kanskje en verdifull tradisjon som ikke bare skal måles i effektivitet? Slik er det med fluebinding. Det er så uendelig mye mer enn bare det og masseprodusere "farlige" killerfluer. Det er rekreasjon, det er kreativitet og det er kunstnerisk utfoldelse. Og da er vi tilbake til Quill Gordon som et slags symbol. Kanskje også som en slags motvekt til dagens samfunn, sånn helt i overført betydning. For er ikke det akkurat hva fiske er for mange - en motvekt til hverdagens stress og mas? Etter min mening trenger vi kanskje Quill Gordon mer enn de gjorde før i tiden - i hvert fall i overført betydning. Slik sett er det kanskje allikevel ikke så dumt å binde seg en Quill Gordon av og til, selv om man ved første tanke ikke synes man har bruk for den…

av André Brun

-----------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tekst, André :D

Selv har jeg mange ganger erfart at tørrfluer med tradisjonelt, vertikalt hackle er svært effektive fiskefangere, spesielt på stille/sakteflytende vann i litt vind. Jeg bruker ofte Red Quill på marginata-klekkingene på stillevann i fjellvannene i mine hjemtrakter, og det pleier å funke meget bra. Så bra at jeg etterhvert har den typen fluer som mitt førstevalg på disse klekkingene når det blåser litegrann. Bruker indisk hackel på disse, og det tror jeg kanskje betyr litt, fordi høykvalitetes genetisk hackle blir "for bra" - det er så stivt at det kutter overflata. 

Og ved flere anledninger, under døgnflueklekkinger i elv, har jeg til min store fortvilelse opplevd at fisken har refusert mine møysommelig bundne parachutes og tatt kompisens enkle, rufsete hacklefluer med stor apetitt (indisk hanehackle) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev ikke du akkurat det samme i fjor også André? Men vi er vel i den tiden hvor slikt har godt av å komme frem igjen  ;)

Uansett, jeg er en ivrig binder av disse Catskill fluene selv, spesielt i form av god gammel March Brown, da gjerne etter Dette's oppskrift. Disse fluene ligger så høyt i filmen at dagens fluer er som ubåter å regne når man fisker i raske stryk. Tok bl.a. en 3 kilos regnbue i raske stryk i Bosnia på en slik Catskill flue der vanlig parachute ble dratt under med en gang. Nå utviklet vel Gordon fluene med tanke på akkurat de raske strykene i Catskill fjellene i New York, men dette kan sikkert andre adskillig mer om en meg.

Det er mulig det kun er for de mest interesserte, men at de har en plass i boksen er jeg ikke i tvil om! Og som du også påpeker André, de er jo utrolig vakre å se på.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om vår tids fluer er så mye mer effektive enn for eksempel Quill Gordon. Som JFL nevner ble jo Catskill mønstrene utviklet for raske strømmer med mye leven på overflata. Og jeg kan ikke tenke meg bedre imitasjoner av døgnfluer på ruglete vann enn Catskillfluer. Ser heller ikke at det har skjedd noen stor revolusjon innen fluebinding de siste hundre år. Vel, vi har noen nye materialer man ikke hadde for hundre eller femti år siden, men teknikkene er for det meste de samme. Mønstrene også. Fallskjermfluer er ingen ny oppfinnelse, ei heller heklede kropper. Det var bare ingen som tok patent på det for hundre år siden. Det som kanskje kan kalles nytt innen fluebinding og fluefiske, er vel påvirkningen østfra med tanke på mønstre fra tidligere østblokkland som Polen og Tsjekkia/Slovakia m. fl.

Jeg tror bare du har stukket hodet for langt ned i rødvinsglasset Andrè, og blitt en tanke sentimental.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg, André!

Har, og har alltid hatt sansen for gamle tradisjonelle tørrfluer (og våtfluer).

Quill Gordon er vakker, men Red Quill er min favoritt som fiskeflue blant disse.

Fluer som Cocky u bondhu, Roal Coachman og Verre enn minken har fremdeles plass i boksen min :)

BTW: Flua på skissen din er skjeløyd.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt at slike fluer passer godt i flueboksen den dag i dag.  Har altid noen Catskill fluer med meg, da de faktisk er meget gode til å imitere døgnfluer i urolig vann, som noen før meg nevnte. Synes også at noen av disse type fluer med hell kan brukes som "tørre-atractor" fluer.  De flyter høyt, og "danser" liksom litt på overflaten, på en helt annen måte enn våre moderne imitasjoner.

Jeg bruker i all hovedsak vår tids imitasjoner selv, men er kanskje litt historisk og nostalgisk også som ikke klarer meg uten noen av disse.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Historiske og vakre ting trenger vi i våre omgivelser. Det er en grunn til verneverdighet og at det fins offentlige instanser som tar vare på det. Slike fluer burde vi som tvang hatt i våre flueesker, som en påminnelse om det enkle og vakre. For å holde oss selv i ørene når vi tar helt av med syntetiske materialer for flyteevne, puppeskall meg her og der osv. Vi er på 70-tallets byggskikker i fluebindingen nå. Hvem vil egentlig ha tilbake de stygge byggene fra den tiden hvor effektivitet sto foran det estetiske? Nei bygg meg en sveitservilla - bygg meg en Quill Gordon  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tekst Andrè.. Dette er jo tiden da man tenker tenker på fortiden og de som er grunn til at vi har fått den her lidenskapen. Har jo 5 månder og binde fluer så da har man jo tid til og binde både gamle og nye mønstre. Blir liksom mer enn bare en jobb når man prøver litt nytt... Plutselig står man der i elva uten at det biter og da kan det jo være artig og prøve noe nytt når man først er der.. Kanskje dem til og med er er mer effektive i den gitte situasjonen..

Man lærer jo stadig noe nytt..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...