Gå til innhold

Hva er et "langt kast"?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

Gjest Johnny S

Dette med lange kast handler vel mest om hvor mye snøre man makter å holde i lufta. I en idrettshall oppnår en konkurransekaster gjerne 34-36 meter med en femmerstang, rett og slett fordi han behersker å holde mye snøre utenfor stangtuppen. En dyktig fluefisker klarer kanskje 28 -30 meter med samme utstyret. I en fiskesituasjon derimot, med begrenset plass til bakslengen, er forskjellen mellom konkurransekasteren og fluefiskeren minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dette med lange kast handler vel mest om hvor mye snøre man makter å holde i lufta. I en idrettshall oppnår en konkurransekaster gjerne 34-36 meter med en femmerstang, rett og slett fordi han behersker å holde mye snøre utenfor stangtuppen. En dyktig fluefisker klarer kanskje 28 -30 meter med samme utstyret. I en fiskesituasjon derimot, med begrenset plass til bakslengen, er forskjellen mellom konkurransekasteren og fluefiskeren minimal.

Helt enig Johnny.

Å trene på å holde mye snøre utenfor stangtuppen er det beste du kan gjøre for å forbedre

lengden på kastet ditt. :)

Samtidig er trekket også viktig.

For at kastet skal gå langt er vi også avhengig av å skyte.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Tror ikke du tok poenget mitt, Tom!

Jeg skrev at i en fiskesituasjon med begrenset plass til bakslengen, så er forskjellen mellom en konkurransekaster og fluefisker minimal;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du tok poenget mitt, Tom!

Jeg skrev at i en fiskesituasjon med begrenset plass til bakslengen, så er forskjellen mellom en konkurransekaster og fluefisker minimal.  ;)

Sant nok,men konkuransekasteren har et helt annet forhold til trekket enn fluefiskeren vil jeg tro?

Så hvis snørelengden blir mindre så må vi sørge for større fart på trekket slik at vi kan skyte mer? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Tor Arne  :) Har du ikke kasta flere år enn det? For da må jeg virkelig si at du har hatt en fantastisk bra progresjon ja! Kan nesten kalle deg naturtalent da  8)

Jeg begynte sånn smått i April/Mai 2009 ;) Så jeg har ikke kasta i mer enn 3 fiskesesonger;)

Det tok ikke helt av før jeg traff Preben på kvarven... Da var det gjort;) Etter det har jeg lært litt av hvert av ganske mange. En kjapp leksjon av Micke på lengdekasting var også meget nyttig! Vannkastene har jeg mer eller mindre lært sjøl.. ALT er mulig, bare man har vilje nok;)

Problemet dryflyfool, er at enkelte av oss ikke bør skrive noe som helst om våre lengder. Enten blir vi halvt driti ut eller så blir vi sett på som skrytepaver. Alt etter hvem som leser det. For noen av oss har tross alt stikki snuta vår inni forumet og med fullt navn litt for ofte, hehe. Derfor blir svarene generelle og umulige å "ta". Som f.eks. "Kommer an på situasjonen".

Vær litt positiv nå, Erik  ;D Det er helg, snart jul og livet er bra, ikke sant?  :D

Det veit jeg ikke, Erik ;D Jeg prøvde bare å sitere innlegget til Herr Brun ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deprimerende lesning dette her. Etter å ha holdt på i ett og et halvt år kaster jeg bare 20 m line (+ det meste av fortommen i heldige øyeblikk) og det blir vel hipp som happ om jeg kaster med #4-, #5- eller #7-stanga.

Så sant som det er sagt - fluefiske og fluekasting er fullt av utfordringer. Og det er kjempefint - å ha noe å strekke seg etter, hele tiden. Lengde er nå en ting, men presentasjonen - og alle variantene av kast en trenger å ha litt styr på i felt.. et herlig hav av utfordringer.. Er det rart at en blir hekta..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deprimerende lesning dette her. Etter å ha holdt på i ett og et halvt år kaster jeg bare 20 m line (+ det meste av fortommen i heldige øyeblikk) og det blir vel hipp som happ om jeg kaster med #4-, #5- eller #7-stanga.

Så sant som det er sagt - fluefiske og fluekasting er fullt av utfordringer. Og det er kjempefint - å ha noe å strekke seg etter, hele tiden. Lengde er nå en ting, men presentasjonen - og alle variantene av kast en trenger å ha litt styr på i felt.. et herlig hav av utfordringer.. Er det rart at en blir hekta..?

Du burde ikke føle det som deprimerende i det hele tatt. 20 meter er mer enn langt nok i 90% av alle fiskesituasjoner! Da er det bare å gyve løs på presentasjonskast, underhåndskast, kurvekast osv :) Det finnes mange som kaster både 20 og 30 meter, men i FISKESITUASJON er 20 meter et langt kast! Du skal tross alt ha kontroll på flue, fortom og fluesnøret oppi et virrvarr av strømmer osv :) I tillegg skal su kroke fisken også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ikke føle det som deprimerende i det hele tatt. 20 meter er mer enn langt nok i 90% av alle fiskesituasjoner!

Enig i at 20 meter er ok lengde etter halvannet år, men det evinnelige maset om at lengde ikke betyr noe i fluefiske er jo bare tull.  Lengde er det nest viktigste.  Lengde kombinert med presentasjon er det viktigste.  Ved de vannene jeg fisker vaker 90% av fisken utenfor en kasteavstand på 20 meter, og 80% utenfor en avstand på 30 meter.  Ikke skjønner jeg hvor dere fisker hvor det tydeligvis er omvendt, men det må i så fall være i noen små kulper hvor det kan praktiseres glo-fiske.  Man får en vesentlig større kastesektor dersom man kan presentere 25 meter istedenfor 15 meter, og da øker mulighetene for å nå vakende fisk tilsvarende.  Så slutt med å fortelle eventyr - lengde, eller mangel på lengde, er den største svakheten ved fluefiske sammenlignet med mer effektive kasteredskap. Enig at det er ok å kunne nå fisk på 20 meter, men det er glimrende å kunne nå fisk på 30 meter.  De 10 siste meterne krever imidlertid noen timers trening, for å si det mildt, så det er bare å fortsette terpingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker stort sett kun i elv. Det er veldig skjeldent jeg fisker på fisk som står veldig langt ut. I de få vannene jeg fisker er det tett vegetasjon, og fiskene beiter gjerne nære land.

Om du fisker med små døgnfluer tørt... Ser du flua på 30 meters hold? Om den flyter riktig osv? Og åssen er krokingsprosenten på 30 meters hold? I elv sliter jeg med dette på veldig lange kast iallefall! I mange tilfeller må det mendes endel, og da har man plutselig mange og tredve meter ute, selv om avstanden til fisken ikke er mer enn snøtt 30 meter.

Jo nærmere jeg er fisken, jo hardere banker hjertet. Jeg liker også å beundre og studere vakene før jeg fisker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i allfall sikkert,å trene på å kaste langt har aldri vært,eller vil

bli noen ulempe.

Hvis klarer å kaste 30m,så kaster du også 25m,og 20m......

Tom.

Absolutt. Men man må huske på at å stå på en plen eller ei brygge å kaste langt, er maaange ganger lettere enn å faktisk fiske på 20-25-30-35 meter....

Det jeg mener er: Om du fint takler 25-30 meter fra ei brygge eller lignende, så fortvil ikke om det går til helvete under praktisk fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok,det er lettere fordi du ikke har kroken,og kanskje heller ikke

den samme fortomslengden når du står på brygga. ;D

Men det er smart å trene med en 4-5m fortom med flue/krok på,

og samtidig prøve å ta hensyn til vinden og hvordan en må

passe på dette.

Når du har fått flua i capsen,eller jakka,eller stanga,så er det på tide

å tenke gjennom måter å prøve å unngå dette på. ;D

Å prøve å kaste 30m med 5m fortom og flue med vind fra høyre,

samtidig som du er en høyrehåndskaster,er å be om juling.

Da må vi tenke anderledes. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis kryr det av dyktige sjeler her til lands, som er veldig rause og hjelpsomme;)

Mange kvier seg for å spørre om råd/hjelp, i frykt for å bli avvist eller sett ned på.. Det er bare tull! Jeg hat enda ikke møtt på noen "svin" når det gjelder dette.

Personlig har jeg fått råd og hjelp fra mange dyktige karer, og er veldig takknemlig for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En million situasjoner, men uansett er det en fordel å være god, samme hvordan man vrir på det :)

Jepp. Det er sant. Men det er mange som føler seg tilsidesatt, sett bed på eller ikke gode nok om man ikke kaster langt nok eller pent nok! Det liker jeg ikke!

Dette er typisk for hva jeg ikke under noen omstendighet har det minste sans for. >:(

Hvis man ser ned på noen så er du heller ikke god.

Jeg synes du skaper en mer negativ holdning enn nødvendig.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som kaster langt i dag har fått hjelp av dyktige kastere. En videofilm kan aldri erstatte den kunnskapen man oppnår "live" med en dyktig kaster.

Og flere av oss fører den tradisjonen videre :)

Så absolutt sant,men en video film kan gi deg en aha opplevelse

som du ikke tror er tilfelle.

Tenk på alle slow motion klippene som er tilgjengelig nå.

De viser deg ting som du i utgangspunktet ikke tenke var,eller er tilfellet. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, enig, men tar det ikke så seriøst heller, foretrekker heller en økt ute med noen i sosialt selskap enn å se på youtube.

Joda,jeg og. ;D

Men tenk bare på alt det vi da ikke hadde hatt kunnskap om i dag,hvis det ikke hadde vært

for slow motion kameraet,eller Analyzern. ;D

Begge deler har uten tvil ført oss videre vil jeg mene. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis kryr det av dyktige sjeler her til lands, som er veldig rause og hjelpsomme;)

Mange kvier seg for å spørre om råd/hjelp, i frykt for å bli avvist eller sett ned på.. Det er bare tull! Jeg hat enda ikke møtt på noen "svin" når det gjelder dette.

Personlig har jeg fått råd og hjelp fra mange dyktige karer, og er veldig takknemlig for det!

Hei  :) Helt enig, Tor Arne. Jeg også kvier meg ikke et sekund for å spørre om det er noe jeg lurer på. Det er jo slik vi lærer. Se, lytte og spørre  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...