Gå til innhold

Hva er et "langt kast"?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Og de som fisker er mer opptatt av å ha snøret i vannet fremfor lufta.

Godt nyttår ja.

Og skal du bli bedre til å kaste så må du ha snøret i lufta.

Det er den eneste måten å kaste på.

Tom.

Og skal du bli bedre til å fiske må du ha snøret mest mulig i vannet. Det er det eneste måten å få fisk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Og de som fisker er mer opptatt av å ha snøret i vannet fremfor lufta.

Godt nyttår ja.

Og skal du bli bedre til å kaste så må du ha snøret i lufta.

Det er den eneste måten å kaste på.

Tom.

Vannkast? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt sånn at når man klarer lengre lengder, blir det lettere å legge inn momenter på kortere kast, som f.eks få flua stripe fritt forbi en fisk i en strøm?

Mange her inne som har kastet i mange år, og har en god grunnferdighet, og må ikke kjempe for å legge flua fint på 20 meter ( som er et langt kast for meg). Jeg kan (foreløpig) bare overhode kast, og mye fisk får derfor svømme trygt fordi kasteferdighetene ikke er gode nok enda.

Syns derfor ( kanskje fordi jeg er udugelig selv) det er litt trist, når to personer, som har mye respekt idet norske fluemiljøet ( selv for oss som står på sidelinjen). krangle om hva som er lengst av 3 og 5 meter.

Den lille "krangelen" om 5 og 3 meter mellom meg og André (om det var det du siktet til) var bare litt kødding oss imellom og må på ingen måte tas alvorlig. Jeg gjør det i alle fall ikke. Og det gjør garantert heller ikke "motstanderen".

:)

Absolutt, Erik  :) Det er moro å kødde iblant  ;D

Jeg har også stor respekt for deg som person og fluefisker, men av og til må vi få lov til å tulle litt  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt sånn at når man klarer lengre lengder, blir det lettere å legge inn momenter på kortere kast, som f.eks få flua stripe fritt forbi en fisk i en strøm?

Mange her inne som har kastet i mange år, og har en god grunnferdighet, og må ikke kjempe for å legge flua fint på 20 meter ( som er et langt kast for meg). Jeg kan (foreløpig) bare overhode kast, og mye fisk får derfor svømme trygt fordi kasteferdighetene ikke er gode nok enda.

Syns derfor ( kanskje fordi jeg er udugelig selv) det er litt trist, når to personer, som har mye respekt idet norske fluemiljøet ( selv for oss som står på sidelinjen). krangle om hva som er lengst av 3 og 5 meter.

Den lille "krangelen" om 5 og 3 meter mellom meg og André (om det var det du siktet til) var bare litt kødding oss imellom og må på ingen måte tas alvorlig. Jeg gjør det i alle fall ikke. Og det gjør garantert heller ikke "motstanderen".

:)

Absolutt, Erik  :) Det er moro å kødde iblant  ;D

Jeg har også stor respekt for deg som person og fluefisker, men av og til må vi få lov til å tulle litt  8)

Bra det bare var litt kødding :) Er visst like dårlig til å lese mellom linjene som til å kaste/fiske  :)

Måtte 2012 gjøre man litt bedre til å kaste langt, kort og riktig. Samt gjøre at man lærer noe som gjør at man blir en bedre fisker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et langt kast er om man kaster inn i et nytt år . . . Det skal jeg prøve i kveld, selv om jeg strengt tatt er så drøyt god på lengdekasting at øving er unødvendig.

Men siden jeg ikke har investert i noe fyrverkeri får jeg heller imponere naboene med litt sirkus-kasting med det selvlysende snøret mitt.

Ender vel opp med å bli høne på meg i kveld også  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Så du har den i lufta altså? ;D

Du ville rett og slett ikke klart å endre retningen ellers.

Hva du tenker og bestemmer deg for i forkant av kastet er noe helt annet.

For å kaste med flue så må lina være i lufta.

Hvis du mener noe annet så vis oss gjerne det?

Tom.

Her tror jeg vi misforstår hverandre..?

I et vannkast er ikke hele lina i lufta før du har utført selve bevegelsen med stangutslag og lina er på vei ut mot målet, ellers er lina i kontakt med vannet hele tiden. Har du ikke det, vil du ikke klare å sette ankeret.

Om du regner med at lina letter fra vannet i et brøkdels sekund under selve løftet før du spenner opp stanga, sier jeg teskjekjerring. Vannkast utføres i vann, ikke i lufta ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lite som muig av snøret er i vannet når man setter igang bevegelsen. Deretter utføres kastet med snøret i lufta. Etter en stopp og løft, starter man framkastet rett før snøret er plantet i vannet... etter eventuell vinkling i lufta som Tom nevner. Fronten av snøret/ fortommen treffer vann, med eneste funksjon å spenne opp stanga. Når det er skjedd, forlater snøret vannet og blir med framover som et ordinært overhodekast.

Jeg er ebig med Tom her Raymond. Beklager! Hele kastet utføres i luften. Det eneste unntaket er at snøret tar vannet og spenner opp kastet i slutten av ventefasen (det er derfor de beste underhåndssnørene er baktunge...uansett hva folk sier her  ;D ;D ;D).

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...