Gå til innhold

Hva er et "langt kast"?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

5 meter? Det er da å ta i noe voldsomt, Erik  :D

Joda, enig i at jeg tok i litt der André, men dere tåler sikkert litt selvskryt. Jeg må vel få være stolt en gang iblant jeg også?  :D

Jammen, jeg var stolt av 3 meter, og så topper du det med 5 meter? Det tar på selvtilliten.

Jo, men du har jo vist at du er flinkere på alt annet så da måtte jeg bare. Sorry!   ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

5 meter? Det er da å ta i noe voldsomt, Erik  :D

Joda, enig i at jeg tok i litt der André, men dere tåler sikkert litt selvskryt. Jeg må vel få være stolt en gang iblant jeg også?  :D

Jammen, jeg var stolt av 3 meter, og så topper du det med 5 meter? Det tar på selvtilliten.

Jo, men du har jo vist at du er flinkere på alt annet så da måtte jeg bare. Sorry!   ;D

Ikke begynn med raljeringa igjen nå som vi hadde det så trivelig  :)

Andre.Pilbuekast har et helt annet lengdepotensiale enn

et vanlig kast. ;D

Tom.

Helt enig, Tom - jeg bare tuller  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Helt enig, Tom - jeg bare tuller  :)

Je å.  ;D

Jeg raljerer forresten ikke André. Hva er galt med å være bedre da? Ikke noe om du spør meg. Og denne gangen var jeg best!!! Av oss to altså. *stolt* ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på fjellet med en telefon, men må legge inn et svar. Synes det er rart at så mange benekter at lengde er viktig. Det er jo enkel matematikk- jo lengre man kaster jo flere muligheter. Det kan ikke benektes. Dersom man kun har hagle kan man ikke jakte reinsdyr. Man sliter også på hjort og elg.  Mange er dog fornøyd med hare og tiur, og det er helt ok. Akkurat som noen hevder å være fornøyd med å kun nå fisk som vaker kloss på. Sistnevnte tror jeg imidlertid juger. Alle ønsker vi vel oss en meter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jo lengre man skyter, jo flere muligheter? Er det ikke vesentlig å treffe kanskje?

Selvsagt kunne jeg tenke meg å kunne kaste en meter eller to lenger, men ikke dersom det krever så mye trening at det går på bekostning av andre faktorer som er minst like viktige for å bli en bedre fisker. Altså er jeg fornøyd med de lengdene jeg har kontroll over og heller bruker mer tid på slikt som jeg anser som viktigere for mitt fiske. Kort sagt så har jeg større utbytte av "trening" på andre områder. Og ja, jeg klarer mer enn 5 meter om noen skulle tro noe annet. Og ja, jeg trener kasting også. Men altså mest for å vedlikeholde det lille jeg kan.

Men mener man at lengde er viktigst eller nest viktigst så er det jo bare å trene ivei. Det er jo moro å kaste også. Det er dog ikke sikkert det gir mer fisk.

Sier det igjen: Jo lengre du kaster når du fisker, jo lengre MÅ du kaste for å få fisk.

Btw. Jeg ba Kalle om å ikke kaste langt i konkurransene i sommer. Han konsentrerte seg dermed om IKKE å kaste langt. Det gikk ikke så verst kan man si. Norgesmester og nummer to sammenlagt i cupen... Og det er IKKE fordi han ikke kan kaste langt, for det kan han! ;)

Hvorfor blander jeg meg egentlig oppi dette? Fordi jeg mener noen må fortelle de som ikke kan kaste så langt at det ikke er verdens undergang som fluefisker å ikke ha enorme kasteferdigheter.

Men det er sikkert gøy.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg Erik.. I alt du skriver. Nå er ikke jeg så opptatt av effektivitet til enhver tid (enkelte ganger skulle jeg dog vært mere effektiv jeg og hehe). I den forbindelse er det enkelte fisker man husker svært godt. Enten den som sto kinkig til, den man såg før man fisket på den, den som tok så hardt, den som var så diger i forhold til stedet, den som ...osv... I den forbindelse kommer også de fiskene som blir tatt på ekstremt lange kast inn i bildet.

Etter min mening.. makter man å beherske et ekstremkast og samtidig lykkes, blir det alltid en episode for minneboken. Dette var tilfelle med Knut sin fisk jeg forklarte om.

Nå er det slik at jeg ikke er en ekstremkaster selv. Derfor husker jeg ikke så mange slike kast/ fisketak for egen maskin. Men jeg husker enda et slikt langkast utøvet av en annen person. Jeg drømmer om dette kastet ennå... Tillater meg å beskrive det også.

For de som er lokalkjente skjedde det i Glomma. Nedenfor den fantastisk trivelige campingplassen rett oppstrøms Bellingmo (Alvdal). Der finnes et nydelig Harrbrekk, akkurat der en bekk renner ut på motsatt side av campingen. Jeg var der sammen med Bjørn Tore min faste turkompis og Rune Stafne på østsiden - motsatt for campingen. Rune er en utrolig dyktig fluekaster, både underhånds og over hodet... spesielt på lengde. Han kaster snore beint og akselerende uansett!!Tidligere hevdet han seg godt i konkurranser også. Makan til å kaste beint har jeg aldri opplevd. Eneste negative er at han er pekefingerkaster hehe. Han bor i Moss nå, kastemiljøet på østlandet burde invitere han til sine settinger..

Vi tre skiftet på å fiske brekket, og plukket det meste som var av fisk inni V`en. Det såg derimot ut til å være grovere fisk under buskene på andre siden. Rune vadet de få metrene som gikk til midjen og prøvde. Han benyttet et Presentationsnøre med kun åtte meters klump på en classic GLX femmerstang. Etter et par forsøk lykktes han. I litt ekkel vind med vann høyt til livet, slapp han ut godt over tyve meter (12-15 meter overheng). Skøyt ut de resterende meterne slik at det var noen meter  bakline utenom toppringen. Strekte fortommen og presenterte flua under buskene på andre siden. Harren tok og den ble med inn. Fisken var ca åtte hekto. Jeg har bilde av fisk og fisker.

Det der glemmer jeg aldri. Med forbehold kjenner jeg  ingen som har greid det der i ettertid. Jeg ble kjempeimponert. Husker selvfølgelig settingen den dag i dag.

Slike fisker synes jeg fortjener gullmedaljer og byster. Disse synes jeg betyr mer enn noen andre.

Sorry Erik at jeg lar meg rive med i slikt og ikke bygger oppunder effektivitet. Men tråden stiller spørsmål som gjør det fristende å fortelle slike historier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Syns det var et flott innlegg jeg Bjørnar. Jeg snakker egentlig heller ikke om effektivitet. At jeg bruker konkurranser for å beskrive er bare fordi der ser vi det sort på hvitt hva som gir mest utslag. Over tid... For meg som en vanlig fisker så handler det om å gjøre meg bedre skikket til å forstå og å overkomme vanskelige hindere. Altså ikke effektivitet, men mulighet. Det som før var umulig er ikke alltid like umulig lenger. Og det er ikke fordi jeg kaster lenger enn før. Jeg har rett og slett gitt meg selv større sjanse på en vanskelig fisk. "Vanskelig" kan dog bety så mangt. Strøm, vegetasjon, lys, selektiv, sky, eller..... litt lengre unna osv. Jepp, der kom den - "Litt lengre unna". Men betyr det at jeg MÅ kaste lengre? Ikke alltid.  ;)

Og jeg har sagt det før: Jeg MÅ ikke ha en fisk. Jeg klarer meg uten. Konkurranse er noe annet.

Btw. Det kunne sikkert virke som om jeg tok på meg noe av skylda for Kalle's suksess.  :-[ Nope, han klarte det veldig greit selv. Nesten litt irriterende greit selv...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på fjellet med en telefon, men må legge inn et svar. Synes det er rart at så mange benekter at lengde er viktig. Det er jo enkel matematikk- jo lengre man kaster jo flere muligheter. Det kan ikke benektes. Dersom man kun har hagle kan man ikke jakte reinsdyr. Man sliter også på hjort og elg.  Mange er dog fornøyd med hare og tiur, og det er helt ok. Akkurat som noen hevder å være fornøyd med å kun nå fisk som vaker kloss på. Sistnevnte tror jeg imidlertid juger. Alle ønsker vi vel oss en meter til.

Bjørnar og Erik har mange gode poenger her, Lillevann. Hvis fiskene var statiske og ikke kunne skremmes, ville nok lengde vært vesentlig mer viktig, men slik er det dog ikke. Muligheten for å kunne kaste langt, er nok mer en fordel, men ikke en nødvendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ett ventet.. men godt svar fra deg Erik :)

Skjønner godt hva du mener. Er enig med deg også. Nå skal jeg skrive noe negativt om Rune (skal innformere han om det på telefon i morgen for ikke å skaffe meg uvenner)

Faktisk har Rune en tendens til å blåse en god del fisker, da han ikke er tålmodig nok. Han stoler for mye på sine kasteferdigheter. Det er engang slik at blinkskyting er best på nærmere hold. Den tålmodige fisker har da en lei tendens til å lykkes oftere ( det er iallefall noe jeg trøster meg med  ;D ;D).

Likevel er det noe formel 1 over når en ekstremkaster lykkes... det innrømmer jeg glatt ( desverre  som regel fra sidelinjen :'()

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster hverken langt eller presist, men prøver med litt kastetrening å bli noe bedre hver vinter.

Er det ikke litt sånn at når man klarer lengre lengder, blir det lettere å legge inn momenter på kortere kast, som f.eks få flua stripe fritt forbi en fisk i en strøm?

Mange her inne som har kastet i mange år, og har en god grunnferdighet, og må ikke kjempe for å legge flua fint på 20 meter ( som er et langt kast for meg). Jeg kan (foreløpig) bare overhode kast, og mye fisk får derfor svømme trygt fordi kasteferdighetene ikke er gode nok enda.

Syns derfor ( kanskje fordi jeg er udugelig selv) det er litt trist, når to personer, som har mye respekt idet norske fluemiljøet ( selv for oss som står på sidelinjen). krangle om hva som er lengst av 3 og 5 meter. Begge scenarioene er for meg umulige uansett.... Foreløpig :)

Reidar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at det ikke er lengden det kommer an på, men hvordan det utføres?

Eller blander jeg inn andre ting her nå..? ;D ;D

Nå er det også fullt mulig å kaste fluesnøret uten stang i det hele tatt.

Men det kommer an på lengden jo,den har noe å si.

Akkurat som at alle vet at 20m er lengre enn 14m,og 5m er lengre enn 3m.

Et langt fluekast er et langt fluekast.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deprimerende lesning dette her. Etter å ha holdt på i ett og et halvt år kaster jeg bare 20 m line (+ det meste av fortommen i heldige øyeblikk) og det blir vel hipp som happ om jeg kaster med #4-, #5- eller #7-stanga.

Så sant som det er sagt - fluefiske og fluekasting er fullt av utfordringer. Og det er kjempefint - å ha noe å strekke seg etter, hele tiden. Lengde er nå en ting, men presentasjonen - og alle variantene av kast en trenger å ha litt styr på i felt.. et herlig hav av utfordringer.. Er det rart at en blir hekta..?

..Mye vann har rent videre på sin vei siden jeg skrev dette. Og mange gode innlegg har kommet.

Jeg må si at jeg syns dere har rett alle sammen. Tor Arne - egentlig er det vel en svært vanlig og allmengyldig virkelighet du beskriver.  Lillevann - det er enkel matematikk at dess lengre du kaster, jo flere fisker kan du nå. Og Erik - det er umulig å ikke se at du har rett i dine poenger. Bjørnar, og alle dere andre - dere trekker fram viktige ting å ta med seg på veien for å bli en bedre fluefisker.

Lærte selv ei lekse da jeg tok mitt livs første ørret på tørt tidlig sist sommer, utvadet under rhodaniklekking i regn og hard vind fra høyre - måtte snu meg mot land og legge flua ned i bakslenga - og virkelig jobbe for å få flua ned på vannet før vinden blåste både den og snøret til en annen kant..

Når det gjelder kastinga har jeg hatt mange gode innspill fra dyktige hjelpere underveis. Etterhvert har jeg fått bedre innsikt i mine kastefeil, og vet mer om hva jeg skal jobbe med. Så er det viktig å øve inn den stabiliteten i kastinga, som i tillegg til økt lengde (når det måtte behøves) gir bedre kontroll med presentasjonen fra gang til gang, og lengre mellom fiaskolandingene. Og så "de andre" kastene som trenger mye terping.

Så jeg ser altså lyst på framtida, og har nok å holde på med både vinter og vår - denne sporten kan gi oss mange store og små gleder også om det ikke er sesong..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Er det ikke litt sånn at når man klarer lengre lengder, blir det lettere å legge inn momenter på kortere kast, som f.eks få flua stripe fritt forbi en fisk i en strøm?

Mange her inne som har kastet i mange år, og har en god grunnferdighet, og må ikke kjempe for å legge flua fint på 20 meter ( som er et langt kast for meg). Jeg kan (foreløpig) bare overhode kast, og mye fisk får derfor svømme trygt fordi kasteferdighetene ikke er gode nok enda.

Syns derfor ( kanskje fordi jeg er udugelig selv) det er litt trist, når to personer, som har mye respekt idet norske fluemiljøet ( selv for oss som står på sidelinjen). krangle om hva som er lengst av 3 og 5 meter.

At man kan kaste langt er ikke nødvendigvis nok alene til å få flua til å flyte stripefritt. Man må nok lære seg å lese strøm like mye som å kaste for å få til det. Ingen av de to faktorene er nok alene. Mener nå jeg da.

Den lille "krangelen" om 5 og 3 meter mellom meg og André (om det var det du siktet til) var bare litt kødding oss imellom og må på ingen måte tas alvorlig. Jeg gjør det i alle fall ikke. Og det gjør garantert heller ikke "motstanderen". I så fall skulle jeg ha sagt at André ikke kastet, men skøyt flua ut. Og hvor var dobbelttrekket? Har han ikke lært seg det enda? Er det derfor han har den ene hånda i lomma når han "speyer" på den ene videoen? Osv...  ;D

Dette hadde selvsagt også bare vært kødding da jeg vet at André er laaangt over gjennomsnittet god til å kaste. Og til å binde fluer. Og til å fiske. Osv... Det er selvsagt et par grunner til at han er såpass tilknyttet bransjen som han er. Jeg kaster også litt over 5 meter hvis jeg må. Likevel er vi altså enige om at lengde ikke er alfa omega.

Men nå tror jeg at jeg har rotet meg nok inn i slike diskusjoner for en stund. Vi ser det alltid på forskjellige måter uansett og bra er det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at det ikke er lengden det kommer an på, men hvordan det utføres?

Eller blander jeg inn andre ting her nå..? ;D ;D

De andre tingene du blander inn Raymond... Her har jeg erfaring.. Det gjelder å treffe blink uansett. Timing er også viktig.. Man kommer heller ikke her langt med bare lengde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...