Gå til innhold

Hva er et "langt kast"?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Et ordtak som er vel verdt å legge seg på minne Robert. :)

Hvem var det som opprinnelig hadde dette ordtaket mon tro?

Ydmykhet er lærdom i mine øyne Andre. :)

Sven sa til meg en gang noe sånt som at,du må lære deg å krype før

du kan gå,før du i det hele tatt videre kan tenke på å løpe.

Jeg vet ikke om det ordrett var helt slik,men det er i allfall slik jeg

erindrer å huske det,eller slik jeg liker å huske at det var. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er sikkert alle enige i,men siden noen kvier seg så må det være en grunn for det

Tom.

Jeg tror at vi alle kan bli litt for nerdete innimellom... Det er ikke så lett å være fersk, og forstå "nerdespråket" vårt.

Det er ikke min intensjon å skape no gruff eller misnøye her, og jeg er heller ikke ute etter å fornærme noen!

Det er faktisk noen tråder her inne også, som begynner med helt enkle spørsmål, som utarter seg til små frekkheter og kommentarer som KAN oppfattes som nedverdigende.

Når det negative er skrevet, vil jeg også fremheve det gode...

De alleraller fleste er veldig flinke til å dele kunnskap og erfaring. På dette forumet finnes det store ressurser innen både friluft, fiske, fluebinding, foto, video osv.

Jeg har lært det meste jeg kan av folk som er brukere her inne, og jeg kommer til å lære mye mer i tiden fremover.

Jeg savner kastekveldene vi hadde i Vikingskipet i fjor.. jeg lærte vanvittig mye, og det er jeg overbevist om at mange andre også gjorde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Det er sant. Men det er mange som føler seg tilsidesatt, sett bed på eller ikke gode nok om man ikke kaster langt nok eller pent nok! Det liker jeg ikke!

Jeg er nok en av de dårligste kasterne her inne. Begynte jo bare for 2-3 år siden, og har liksom aldri øvd veldig mye heller egentlig (står sjelden på plenen eller noe og bare denger).

Jeg føler ikke at jeg blir sett ned på eller tilsidesatt når jeg er på tur med folk som kan kaste, men jeg føler meg bra dum når det er "min tur". Spesielt hvis det er et sted der man feks ikke har god plass, og hvor man fort ser forskjell på gode kastere og dårlige kastere. Og når jeg føler meg dum, så kaster jeg enda dårligere :) Jeg vet jo at jeg ikke trenger å føle meg dum, de vet jo at jeg er fersk - men man føler jo fort at man ødelegger for den andre dersom man fisker på tur i alle fall. I situasjoner med god plass føler jeg meg ikke såå dum da - har jo litt bedre kontroll da. Men som sagt er det ikke noe "de andre" gjør eller sier, it's only me :)

Et langt kast for meg er et kast som går lengre enn mine kast. Men jeg blir mer imponert over folk som når fisk uten å skremme den i situasjoner hvor jeg ikke har nubbsjans, uten at kastet trenger å være "langt".

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Det er sant. Men det er mange som føler seg tilsidesatt, sett bed på eller ikke gode nok om man ikke kaster langt nok eller pent nok! Det liker jeg ikke!

Jeg er nok en av de dårligste kasterne her inne. Begynte jo bare for 2-3 år siden, og har liksom aldri øvd veldig mye heller egentlig (står sjelden på plenen eller noe og bare denger).

Jeg føler ikke at jeg blir sett ned på eller tilsidesatt når jeg er på tur med folk som kan kaste, men jeg føler meg bra dum når det er "min tur". Spesielt hvis det er et sted der man feks ikke har god plass, og hvor man fort ser forskjell på gode kastere og dårlige kastere. Og når jeg føler meg dum, så kaster jeg enda dårligere :) Jeg vet jo at jeg ikke trenger å føle meg dum, de vet jo at jeg er fersk - men man føler jo fort at man ødelegger for den andre dersom man fisker på tur i alle fall. I situasjoner med god plass føler jeg meg ikke såå dum da - har jo litt bedre kontroll da. Men som sagt er det ikke noe "de andre" gjør eller sier, it's only me :)

Et langt kast for meg er et kast som går lengre enn mine kast. Men jeg blir mer imponert over folk som når fisk uten å skremme den i situasjoner hvor jeg ikke har nubbsjans, uten at kastet trenger å være "langt".

Eirik

Det synes jeg ikke du har noe grunn til å gjøre. Jeg synes du klarer deg riktig så bra.

Skal jeg si noe så bør du prøve å bruke litt mindre håndledd ;) Tenk litt over det neste gang du kaster :)

Hva med litt kasting utover våren? Når det blir lyst nok til å kaste etter jobb. Tipper vi kan tilføre hverandre litt.

Jeg synes det er veldig synd hvis folk tenker slik. Men jeg vet jo at slik er det dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Det er sant. Men det er mange som føler seg tilsidesatt, sett bed på eller ikke gode nok om man ikke kaster langt nok eller pent nok! Det liker jeg ikke!

Jeg er nok en av de dårligste kasterne her inne. Begynte jo bare for 2-3 år siden, og har liksom aldri øvd veldig mye heller egentlig (står sjelden på plenen eller noe og bare denger).

Jeg føler ikke at jeg blir sett ned på eller tilsidesatt når jeg er på tur med folk som kan kaste, men jeg føler meg bra dum når det er "min tur". Spesielt hvis det er et sted der man feks ikke har god plass, og hvor man fort ser forskjell på gode kastere og dårlige kastere. Og når jeg føler meg dum, så kaster jeg enda dårligere :) Jeg vet jo at jeg ikke trenger å føle meg dum, de vet jo at jeg er fersk - men man føler jo fort at man ødelegger for den andre dersom man fisker på tur i alle fall. I situasjoner med god plass føler jeg meg ikke såå dum da - har jo litt bedre kontroll da. Men som sagt er det ikke noe "de andre" gjør eller sier, it's only me :)

Et langt kast for meg er et kast som går lengre enn mine kast. Men jeg blir mer imponert over folk som når fisk uten å skremme den i situasjoner hvor jeg ikke har nubbsjans, uten at kastet trenger å være "langt".

Eirik

Det synes jeg ikke du har noe grunn til å gjøre. Jeg synes du klarer deg riktig så bra.

Skal jeg si noe så bør du prøve å bruke litt mindre håndledd ;) Tenk litt over det neste gang du kaster :)

Hva med litt kasting utover våren? Når det blir lyst nok til å kaste etter jobb. Tipper vi kan tilføre hverandre litt.

Jeg synes det er veldig synd hvis folk tenker slik. Men jeg vet jo at slik er det dessverre.

Her er vi enige, Frode! Det er synd....

Det finnes jo også noen som absolutt ikke vil ha råd og tips, som kan alt og vet absolutt alt.

Noen sånne typer finnes det jo alltids!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg ikke du har noe grunn til å gjøre. Jeg synes du klarer deg riktig så bra.

Skal jeg si noe så bør du prøve å bruke litt mindre håndledd ;) Tenk litt over det neste gang du kaster :)

Hva med litt kasting utover våren? Når det blir lyst nok til å kaste etter jobb. Tipper vi kan tilføre hverandre litt.

Jeg synes det er veldig synd hvis folk tenker slik. Men jeg vet jo at slik er det dessverre.

Takk for det, da. Jo, vi får ordne noe kasting utover våren, det er bestandig guille godt :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Det er sant. Men det er mange som føler seg tilsidesatt, sett bed på eller ikke gode nok om man ikke kaster langt nok eller pent nok! Det liker jeg ikke!

Jeg er nok en av de dårligste kasterne her inne. Begynte jo bare for 2-3 år siden, og har liksom aldri øvd veldig mye heller egentlig (står sjelden på plenen eller noe og bare denger).

Jeg føler ikke at jeg blir sett ned på eller tilsidesatt når jeg er på tur med folk som kan kaste, men jeg føler meg bra dum når det er "min tur". Spesielt hvis det er et sted der man feks ikke har god plass, og hvor man fort ser forskjell på gode kastere og dårlige kastere. Og når jeg føler meg dum, så kaster jeg enda dårligere :) Jeg vet jo at jeg ikke trenger å føle meg dum, de vet jo at jeg er fersk - men man føler jo fort at man ødelegger for den andre dersom man fisker på tur i alle fall. I situasjoner med god plass føler jeg meg ikke såå dum da - har jo litt bedre kontroll da. Men som sagt er det ikke noe "de andre" gjør eller sier, it's only me :)

Et langt kast for meg er et kast som går lengre enn mine kast. Men jeg blir mer imponert over folk som når fisk uten å skremme den i situasjoner hvor jeg ikke har nubbsjans, uten at kastet trenger å være "langt".

Eirik

Det synes jeg ikke du har noe grunn til å gjøre. Jeg synes du klarer deg riktig så bra.

Skal jeg si noe så bør du prøve å bruke litt mindre håndledd ;) Tenk litt over det neste gang du kaster :)

Hva med litt kasting utover våren? Når det blir lyst nok til å kaste etter jobb. Tipper vi kan tilføre hverandre litt.

Jeg synes det er veldig synd hvis folk tenker slik. Men jeg vet jo at slik er det dessverre.

Her er vi enige, Frode! Det er synd....

Det finnes jo også noen som absolutt ikke vil ha råd og tips, som kan alt og vet absolutt alt.

Noen sånne typer finnes det jo alltids!

Akuratt de personene trenger man ikke ofre mange kalorier på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg si noe så bør du prøve å bruke litt mindre håndledd

Moro at du nevner det, Frode, for vet du hva  :)

I sommer så drev nå som vanlig Sigve, Henning, Terje, Hoje, Oddbjørn, Raymond, Staffan og jeg, pluss en drøss andre trivelige karer og hadde det trivelig i Renaelva. Så spør jeg Staffan pent, der vi står på gresset og kaster litt mellom fiskeøktene, og drikker øl, prater, spiser og har det moro. Jeg står nå der og kaster, og spør Staffan som jeg ser på som den beste kastepedagogen og en av de beste fiskekasterne:

- Staffan, gidder du å plukke av meg den groveste feilen min her mens jeg kaster, er du snill (jeg er ikke redd for å be folk om tips, for det er bare lærerikt, synes jeg.)

- Ja, det blir moro, sier Staffan, like imøtekommende som han alltid er.

Jeg tar noen kast (og det jeg egentlig ville han skulle tipse meg om var bakkastene mine). Att og fram noen få ganger.

- André! Dette ser bra ut, men stram opp håndleddet ditt litt i bakkastet så går buktene høyere der også (Staffan traff selvsagt blink med en gang på det jeg lurte på  :) ).

- Ok, skal prøve, Staffan, sier jeg.

Jeg strammer opp håndleddet litt i bakkastet noen ganger.

- Går det bedre nå?

- Der har du den med engang, André.

Og han hadde så rett. Som vanlig.

Jeg takket Staffan så mye etterpå. Mannen ser det meste. En liten justering på håndleddet. Så fløy det høyere.

Og jeg ble et kastetips rikere. Og litt klokere også kanskje. Staffan har en egen evne til å se det viktigste.

Moralen er: Man lærer så lenge man evner å spørre om råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Enig i at 20 meter er ok lengde etter halvannet år, men det evinnelige maset om at lengde ikke betyr noe i fluefiske er jo bare tull.  Lengde er det nest viktigste.  Lengde kombinert med presentasjon er det viktigste. ~~

~~ Så slutt med å fortelle eventyr - lengde, eller mangel på lengde, er den største svakheten ved fluefiske sammenlignet med mer effektive kasteredskap. ~~

Jeg har stort sett alltid likt dine innlegg Lillevann, men dette er nok det største vrøvlet du noen gang har skrevet her i forumet. Hvor mange ganger må jeg si at at vi her på jegergodtilåfiskeforjegergodtilåkaste-berget blir fisket skjorta av av utlendinger som ikke kan kaste halvparten så bra?!? :P

Ved de vannene jeg fisker vaker 90% av fisken utenfor en kasteavstand på 20 meter, og 80% utenfor en avstand på 30 meter.  Ikke skjønner jeg hvor dere fisker hvor det tydeligvis er omvendt, men det må i så fall være i noen små kulper hvor det kan praktiseres glo-fiske.

Kom deg ut i verden da vel. Det er ikke likt alle steder. Det første du kan begynne med er å fiske fra båt. Da er all fisken innenfor kasteavstand uansett hvor "kort" du kaster.  ;) Om det er lov der da.  ???

Man får en vesentlig større kastesektor dersom man kan presentere 25 meter istedenfor 15 meter, og da øker mulighetene for å nå vakende fisk tilsvarende.Enig at det er ok å kunne nå fisk på 20 meter, men det er glimrende å kunne nå fisk på 30 meter.  De 10 siste meterne krever imidlertid noen timers trening, for å si det mildt, så det er bare å fortsette terpingen.

Man når fisk som vaker på 20 meter ja, men i de aller fleste tilfellene så vaker de nærmere om man ikke plasker igang det første man gjør. Dessuten må det ikke vake for at det skal være fisk der. Og i elv... vel, ikke alle elver er like og ikke alle stedene er like i samme elv.

Så skal man da "kaste, kaste, kaste, kaste" eller "kaste, studere, planlegge, binde"? Jo mer tid man bruker på kasting, jo mindre tid får man brukt på andre LIKE VIKTIGE deler av fluefisket (dersom man vil ha fisk). Vil man bare kaste og syns kastinga er ALT(!) er det bare å stå på, men da kan man ikke forvente særlig annet enn at fisken er "umulig" heller. Og da må man antagelig trene enda mer for å nå de som står enda lenger ut... osv...  :rolleyes:

Slik jeg ser det så er en passe dose av alt det beste dersom man vil bli bedre som fisker. Og kastetrening en gang iblant er selvsagt ikke dumt. Faktisk lurt. Bare det ikke går utover de andre viktige delene. For hva hjelper det å kunne kaste lenger enn lengst om man ikke vet hva man skal gjøre med denne superkastinga?  :-\

Her er et eksempel fra en helt annen situasjon, men som kan brukes som eksempel på hva jeg mener. Han trente tydeligvis på det "viktigste", nemlig fart, men glemte å trene på det som gir resultater. Og å bruke hodet... Tror du skjønner tegninga. ;)

Jeg må igjen understreke at jeg i de aller fleste tilfeller blir i godt humør av dine innlegg, Lillevann. De er som regel både humoristiske og svært gode.  :)

Og skulle man greie å få hele 10% av fiskene i vannet (som du sier er nærmere enn 20 meter) så vil jeg vel tro at man har hatt en god fiskedag.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ydmykhet er trolig en av de aller viktigste egenskapene en fluefisker kan ha.

Var det et hint til meg Roger?  ???

I så fall har jeg virkelig bommet med tilslaget.

Ydmykhet er vel en viktig egenskap for ethvert menneske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Jeg har stort sett alltid likt dine innlegg Lillevann, men dette er nok det største vrøvlet du noen gang har skrevet her i forumet.

Fluefiske er jo veldig omfattende og hvor lange kast du trenger er selvfølgelig avhengig av området du fisker i. Fisker mye på fjellet der lange kast ofte er en nødvendighet, og jeg kjenner meg veldig godt igjen i det som Lillevann skriver.

Kom deg ut i verden da vel. Det er ikke likt alle steder. Det første du kan begynne med er å fiske fra båt. Da er all fisken innenfor kasteavstand uansett hvor "kort" du kaster.

Fisker veldig mye fra båt etter sjøørret. Sjøørreten er lettskremt, vanskelig å komme inn på, og ligger vannet blikkstille så må du kunne kaste langt for å komme i kontakt med fisken. Høres ut som du har lite erfaring med fluefiske fra båt, Erik!

Man når fisk som vaker på 20 meter ja, men i de aller fleste tilfellene så vaker de nærmere om man ikke plasker igang det første man gjør.

Dette er bare tullprat, Erik!

Finnes mange vann der fisken aldri kommer inn til land pga undervannsgrunner, holmer, skjær, kilder på bunnen, dyprenner midt ute på vannet osv.

De som påstår at lengde ikke betyr noe under fluefiske prater bare tull. Bare det å komme med en slik tåpelig påstand vitner om manglende kunnskaper, både om kasting og fluefiske. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...