Gå til innhold

Hva er et "langt kast"?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

OK. Det har sikkert vært oppe ørten ganger. Så bær over med meg.

La oss ta utgangspunkt i typisk trening på plen/hall/whatever.

Ved hvilke lengder kan man klappe seg selv litt på skudra og mumle "Joa, gutten min. Flink er du! Kanskje bli med i en slik konkurranse?"

Og, selv om AFTM-klassifiseringen sikkert ikke stemmer på alle stenger(Sterk underdrivelse der altså), så kan vi kanskje holde oss til denne når det gjelder stenger/snører?

Altså en "std" enhånds stang, med et "std" WF-snøre.

Som man også bruker på fisketuren, lissom.

Så.

#3=

#4=

#5=

#6=

#7=

#8=

Selvfølgelig ønskes digresjoner. Selvfølgelig!

Men når man begynner å prate om å veie og skjøte snører, detter nok de fleste av lasset.

Håper dette ble fullstendig uforståelig og upresist. Så kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 194
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest staffan@epost.no

det kan vel hende at spørsmålet ikke går an å svare på, hvilket det var for meg.....men unnskyld...har hatt den følelsen jeg også!

men kan svare på følgende måte....#5 og #6 er de eneste aktuelle for meg og man kan opp katelengder på nær 30 meter inkl. fortom dersom man kan kaste fritt..... men siden jeg alltid fisker der hvor vanlig kasting er vanskelig så kaster jeg mest 10-15 meter, og ved vannkast synes jeg alltid at litt tyngde i lina er en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gjeng! ppcrazyeyes (Bortsett fra Staffan som svarer med fornuftige ord som vanlig, og Royken, som og kommer med tall.)

Lars er jo selvfølgelig overlegen innen kasting, og han gir meg jo egentlig fasiten her. Aftm-talla betyr jo at man bare ganger med 10, and Bob`s Your Uncle...

Altså:

Jeg driter lang marsj i hva som er mest "hensiktsmessig" å legge ut av snøre. ttongue

(Selv om jeg egentlig mener at det å kunne kaste langt kan hjelpe selv en pirkete tørrfluefisker, og vil gjøre at man dekker større områder ved f.eks. SØ-fiske. Men den diskusjonen er en annen.)

Regner med at de fleste her har tittet etter backinga for å anslå hvor langt de kaster.

Og at mange har målt.

For, det er jo gøy(?)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster aldri så elendig som når jeg prøver å kaste så langt som mulig. De lengste kastene jeg har fått til har nok vært når jeg har fokusert på alt annet enn lengde.

Jeg har ikke greie på lengdekasting i det hele tatt, bortsett fra med stein/snøball, men hva er mest lønnsomt : Å holde så mye snøre man makter i lufta før man slipper, eller kun klumpen samt noe overheng, for så å satse på å skyte ut det man evt måtte klare av løssnøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter spør, ved typisk kast i hall på gress ol.

En line er vel sånn ca 25-30 meter. Kaster du ut denne med strekt fortom/line er det langt. Gjør du det uten disse lange bevegelsene casting-gutta bruker er det stilig og langt.

Klarer du ikke dette har du noe å strekke deg etter. Klarer du det, kaster du faktisk langt og kan konse om å lære fiskekast  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Olav Koss:

"Dersom jeg tenker at jeg må gå neste runde på 31,2 for å holde verdensrekordskjemaet, vil antagelig rundetiden gå opp fem tiendeler. Dersom jeg derimot fokuserer på arbeidsoppgavene, inngang til svingen, utgang, frekvens på langsiden og så videre, da vil jeg kanskje greie å holde rundetiden."

Dette er utfordringen, for oss alle, det å mestre å fokusere på prosessen, og ikke kun på målet.

Når vi har vært i gjennom prosessen mange nok ganger, kommer forhåpentligvis også resultatene.

Ringrever.... de er ringrever fordi de har vært i gjennom prosessene, og evner å fokusere på dem hver bidige gang i en spesiell setting.

Et langt kast er det lengste kastet hver og en av oss til en hver tid evner å strekke. Strekker du litt lenger for hvert år, hvis det er målet, kanskje bare 1 meter, så fokuserer du på prosess.

Hvor langt det er mulig å kaste? Hvem vet?

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra spøk til revolver!

Det er egentlig svært interessant å kunne kaste langt. Fordi for å kunne kaste langt må du ha en teknikk som er bra. Ergo; -er du flink til å kaste langt, har du tekniske forutsetninger for å mestre kast på flere distanser, selv om det selvfølgelig ikke er automatisk slik, rett og slett fordi det krever trening å mestre flere distanser når det kommer til presentasjon, men det tar vi vel ikke hensyn til i denne tråden. Et langt kast er noe som du må bruke god teknikk for å kunne klare.

For meg er det disse lengdene som begynner å bli ganske langt(på gress):

Jeg inkluderer ikke fortommen, men bare fluesnøret. Lengden er også med relativt god kontroll, så det teller ikke om snøret bare blir spydd ut. Jeg har skrevet opp hvilke snører og stenger jeg har brukt da kastingen ble målt.

#2: over 22m Loop Opti Stream(Stang: Loop Opti Creek 8,2" #2)

#3: over 23m Loop Opti Stream(Stang: Loop Opti Creek 8,8" #3)

#4: over 25m Loop Opti Stillwater/SA Ultra4(Stang: Loop Opti Stream 9" #4 og Scott G2 8,8" 4)

#5: over 26m SA Ultra4(Stang: Fenwick Ironfeather 9" #5)

Nå har jeg kun kastet med klasse 4 noen ganger på plen de siste årene og ikke rørt i en 5'er stang på 8 år, så referansen er ikke helt god.

OK. Det har sikkert vært oppe ørten ganger. Så bær over med meg.

La oss ta utgangspunkt i typisk trening på plen/hall/whatever.

Ved hvilke lengder kan man klappe seg selv litt på skudra og mumle "Joa, gutten min. Flink er du! Kanskje bli med i en slik konkurranse?"

Og, selv om AFTM-klassifiseringen sikkert ikke stemmer på alle stenger(Sterk underdrivelse der altså), så kan vi kanskje holde oss til denne når det gjelder stenger/snører?

Altså en "std" enhånds stang, med et "std" WF-snøre.

Som man også bruker på fisketuren, lissom.

Så.

#3=

#4=

#5=

#6=

#7=

#8=

Selvfølgelig ønskes digresjoner. Selvfølgelig!

Men når man begynner å prate om å veie og skjøte snører, detter nok de fleste av lasset.

Håper dette ble fullstendig uforståelig og upresist. Så kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hvorfor jeg ikke er så aktiv på forumet her. 4 sider og 2-3 innlegg. Meen det er vel sånn dere vil ha det så bare fortsett.

For meg er ett langt kast så langt jeg bare klarer å kaste på en virkelig god dag. Så om jeg kaster 18 meter med en #4 stang stort sett hele hver gang jeg prøver å kaste langt vil ett kast på 18,5 meter være langt.

Jeg har bare målt kast når jeg har kastet på jorder med utstyr tilpasset fryktelig lange kast, og det har jo ingen relevans til lange fiskekast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom larsen satte muligens værdensrekord med tohånds catingstang for mange år siden.Han sa at når snøret forsvant ut av syne det var en merkelig opplevelse. Og det må væffal føles langt. Kaster var på over 100 m ;D

Kastet på 101,07 meter under en landskamp for 10 år siden var 11 meter lengre enn verdensrekorden, men det var altfor mye vind til at det kunne godkjennes. For at et kast skal godkjennes som verdensrekord i casting så må vindstyrken være målt til under 3 m/s under kastet. Verdensrekorden er på 90,13 meter ( http://www.castingforbundet.no/terminlister/Rekorder/rekorder.asp ). Det var også noen meter kortere enn tidenes lengste konkurransekast uansett vindforhold på 104 meter, men det var uansett en helt absurd opplevelse å se snøret fly så langt!  ;D

Dette er selvfølgelig veldig fjernt fra opplevelsen av et langt kast under praktisk fiske i elv etter ørret!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ka som e verdensrekord i med enhandstang?

Om du mener enhåndsstang i casting, så er verdensrekorden på 71,75 meter satt av Jan Luxa fra Tsjekkia.

I fluekasteøvelsene med flytesnører er rekorden i Sjørret lengde (stang på maks 10' og flytende klump med maksvekt 27 gram) på 52 meter satt av Stein Grønberg fra Kristiansand. I Ørret lengde (stang på maks 9') er lengst noterte kast med SA ED #5 på 39 meter, gjort av Steins bror, Per Grønberg. Svenske Ronny Landin har kastet 41,2 meter i en konkurranse i år, men jeg er ikke helt sikker på hvilket #5 snøre han brukte da. I Norge kaster vi bare #5 lengde med SA ED #5, mens svenskene også har lov til å bruke Barrio GT140S #5 og Rio Gold Tournament #5 i sine konkurranser.

På denne siden finner du oversikt over rekorder:

http://www.castingforbundet.no/terminlister/Rekorder/rekorder.asp

Grunnen til at det er så mange rekorder på denne siden, er at når reglene har blitt endret så vil den siste rekorden satt med forrige utstyrsbegrensning bli stående igjen til evig tid. Castingforbundet bør nok rydde opp på denne siden så det blir lettere å se hva som er dagens rekord satt med dagens regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ka som e verdensrekord i med enhandstang?

Om du mener enhåndsstang i casting, så er verdensrekorden på 71,75 meter satt av Jan Luxa fra Tsjekkia.

I fluekasteøvelsene med flytesnører er rekorden i Sjørret lengde (stang på maks 10' og flytende klump med maksvekt 27 gram) på 52 meter satt av Stein Grønberg fra Kristiansand. I Ørret lengde (stang på maks 9') er lengst noterte kast med SA ED #5 på 39 meter, gjort av Steins bror, Per Grønberg. Svenske Ronny Landin har kastet 41,2 meter i en konkurranse i år, men jeg er ikke helt sikker på hvilket #5 snøre han brukte da. I Norge kaster vi bare #5 lengde med SA ED #5, mens svenskene også har lov til å bruke Barrio GT140S #5 og Rio Gold Tournament #5 i sine konkurranser.

På denne siden finner du oversikt over rekorder:

http://www.castingforbundet.no/terminlister/Rekorder/rekorder.asp

Grunnen til at det er så mange rekorder på denne siden, er at når reglene har blitt endret så vil den siste rekorden satt med forrige utstyrsbegrensning bli stående igjen til evig tid. Castingforbundet bør nok rydde opp på denne siden så det blir lettere å se hva som er dagens rekord satt med dagens regler.

takker for svar :) bare å hive sæ i hardtrening... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal måle lengde på kast er det fra stangtupp til ende på snøre, fortom??

Litt intressant for oss somikke har så mange andre interesser innen sport!!

Du lager en markering på bakken som du må stå bak, og så måler du fra denne markeringen og til "flua".

"flua" = i fluekastekonkurransene i Norge brukes det en garnbit som flue, mens det i casting brukes en enkel busteflue i str 10 med avklipt krokbøy (bundet på rette stamme uten krokspiss)

Edit: Om du bare skal måle for å sjekke din egen framgang, så kan du selvfølgelig måle på akkurat hvilken måte du vil, men stort sett alle lengder du ser oppgitt rundt omkring er målt som det jeg beskrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måler alltid på snøret, det gir meg maksimal lengde. Et bra triks er og dra ut nesten hele snøret. Og når flua er på tur ned for landing gjør jeg et kraftig tilslag uten og holde igjend snøret, da får jeg noen gratis metere.

På en god dag mater jeg glatt ut en 14-15 meter.

Men så lange kast er helt ubrubart i fiskesituasjoner da.

Mvh

Ola Skarpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...