Gå til innhold

Hvor stanga er laget...har det noe å si??


Geir Pettersen

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

En annen grunn til at jeg foretrekker premiummerker, er hva man får igjen når det skal selges. En Winston vi gi deg igjen opp imot det tredobbelte kontra en stix, Scierra, Loop eller hva det måtte være. Samme med sneller, samme greia der også. La oss si du kjøpte en Troutseeker til 1990kr og skal selge den igjen etter 2 år, hvor mye får du igjen kontra en Hatch eller dyr Lamson? Pent brukt selvfølgelig, men likevel er forskjellen en del vil jeg tro

Akkurat der er jeg enig med deg Raymond.

Men det er en litt trist sak synes nå jeg da.

Mange bekjente av meg(og meg) har testet mye fluestenger, og har en grei formening om kvalitet osv osv.

Men det du nevner her, har jeg åsså da ofte hørt som et argument etter andre, etter att de har skryti litt billigere stenger opp i skyene. De er tilsynelatende kjempebegeistret, men bruker annenhåndsverdi som argument for kjøp eller ikke. Det blir for meg litt feil, og det sier vel kanskje litt mere om kjøper'n, ikke kvalitet på stanga.

Ser ikke den store forskjellen på kina eller ikke idag jeg, og kastemessig hadde jeg slitt veldig med 15 sortlakkerte stenger med samme ringer, snellefeste, kork og samme line, og seff i nogenlunde samme kategori, myk/stiv, kjapp osv

Hadde ikke turt å ta den testen.

Har brukket 2 stenger på fisking oppigjennom, og begge var U.S.A og de siste jeg kjøpte var ikke nevneverdig pent laget heller.

Og Fredrik, det var kineserne som oppfant kruttet  før 1000 tallet, og vi i vesten som forbedret det ;).Kanskje det er motsatt denne gangen  ;D;)

For min del som langt fra er stinn av gryn, er dette viktig for meg. Men ja, er trist å tenke sånn. Som sagt har jeg fiska en hel vinter med en glassfiber fra østen til 15 dollar, gjorde da jobben like bra som en Sage One den, uten blingfaktoren vel og merke. Problemet mitt er at jeg er jævlig sær på stenger, liker ikke de nyeste stengene som er på markedet, alt skal på død og liv bli raskere. Derfor foretrekker jeg de gamle modellene og på den tiden var det ikke så mye østenproduserte stenger. Men dukker det opp en myk stang fra Korea som jeg virkelig liker, skal jeg kjøpe den jeg. Så lenge den får fram smilet når jeg fisker, duger den mer enn bra nok for meg. Er det som er viktigst for mitt stangvalg, ikke at det står Sage/Scott/Winston/Loop eller hva det måtte være på klinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Annenhåndsverdi??  Skjønner ikke helt argumentene her. Hvis dette er et tema er vel prisforskjellen mellom nytt og brukt det som teller? Eller "verditapet" om en vil...

Kjøper jeg ei ny stang til 2500,- og selger den etter 2 år, like fin som den var som ny, for kr. 500,- har eksperimentet kostet meg 2000,-

Kjøper jeg ei ny premiumstang til 5500,- /6500,- og selger den som nesten ubrukt og like fin får jeg vel ikke mer enn 2500,-, absolutt maks. 3000,-.

Denne runden ville da kostet meg minimum 2500,-, mest sannsynlig 3000,- /4000,- NOK...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Annenhåndsverdi??  Skjønner ikke helt argumentene her. Hvis dette er et tema er vel prisforskjellen mellom nytt og brukt det som teller? Eller "verditapet" om en vil...

Kjøper jeg ei ny stang til 2500,- og selger den etter 2 år, like fin som den var som ny, for kr. 500,- har eksperimentet kostet meg 2000,-

Kjøper jeg ei ny premiumstang til 5500,- /6500,- og selger den som nesten ubrukt og like fin får jeg vel ikke mer enn 2500,-, absolutt maks. 3000,-.

Denne runden ville da kostet meg minimum 2500,-, mest sannsynlig 3000,- /4000,- NOK...?

Du har 3000kr spart opp og har jævlig lyst på en Sage One som skal være det beste siden ferdigoppskjært brød, men må selge for å få råd til resten

Scenario 1: Du har en dønn strøken stix og får igjen 800 for den

Scenario 2: Du har en dønn strøken Sage Z-Axis og får igjen 2200 for den

Scenario 3. Du har en dønn strøken og veldig sjelden Scott G 8'4 #4 5-delt og får igjen 2700 for den

Hva bringer deg nærmest en ny Sage One?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annenhåndsverdi??  Skjønner ikke helt argumentene her. Hvis dette er et tema er vel prisforskjellen mellom nytt og brukt det som teller? Eller "verditapet" om en vil...

Kjøper jeg ei ny stang til 2500,- og selger den etter 2 år, like fin som den var som ny, for kr. 500,- har eksperimentet kostet meg 2000,-

Kjøper jeg ei ny premiumstang til 5500,- /6500,- og selger den som nesten ubrukt og like fin får jeg vel ikke mer enn 2500,-, absolutt maks. 3000,-.

Denne runden ville da kostet meg minimum 2500,-, mest sannsynlig 3000,- /4000,- NOK...?

Du har 3000kr spart opp og har jævlig lyst på en Sage One som skal være det beste siden ferdigoppskjært brød, men må selge for å få råd til resten

Scenario 1: Du har en dønn strøken stix og får igjen 800 for den

Scenario 2: Du har en dønn strøken Sage Z-Axis og får igjen 2200 for den

Scenario 3. Du har en dønn strøken og veldig sjelden Scott G 8'4 #4 5-delt og får igjen 2700 for den

Hva bringer deg nærmest en ny Sage One?

He-he..  baktanken min er selvsagt at ved å kjøpe to stenger til 2500,- /stk.  istf. 6000,- så kan jeg sette de pengene jeg sparte på den hemmelige kontoen..  og så kan jeg kjøpe Sage One den dagen jeg får lyst på den - tilogmed uten å selge noe som helst...  ;D8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annenhåndsverdi??  Skjønner ikke helt argumentene her. Hvis dette er et tema er vel prisforskjellen mellom nytt og brukt det som teller? Eller "verditapet" om en vil...

Kjøper jeg ei ny stang til 2500,- og selger den etter 2 år, like fin som den var som ny, for kr. 500,- har eksperimentet kostet meg 2000,-

Kjøper jeg ei ny premiumstang til 5500,- /6500,- og selger den som nesten ubrukt og like fin får jeg vel ikke mer enn 2500,-, absolutt maks. 3000,-.

Denne runden ville da kostet meg minimum 2500,-, mest sannsynlig 3000,- /4000,- NOK...?

Du har 3000kr spart opp og har jævlig lyst på en Sage One som skal være det beste siden ferdigoppskjært brød, men må selge for å få råd til resten

Scenario 1: Du har en dønn strøken stix og får igjen 800 for den

Scenario 2: Du har en dønn strøken Sage Z-Axis og får igjen 2200 for den

Scenario 3. Du har en dønn strøken og veldig sjelden Scott G 8'4 #4 5-delt og får igjen 2700 for den

Hva bringer deg nærmest en ny Sage One?

Dette regnestykket må du ha lært i Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal èn se på annenhåndsverdien - kan man egentlig se bort i fra alt annet enn billig utstyr.

Annenhåndsverdien var ikke noen faktor når jeg kjøpte BIIIX`en (som jeg bare har plenkastet noen ganger med foreløpig  :-\).  

Helios`en er vel i hus om en ukes tid - og det blir vel vår før jeg får prøvd den også - med alle de sinte kvinnene som herjer   :D

To dårlige kjøp med andre ord - for hva vil jeg få igjen for de  - i penger?

Hvis stengene imidlertidig gir meg "trivsel" - ja, da har jeg oppnådd målet med kjøpet.

Kjøper man ei stang til kr 500,-, (og den fisker like godt  ;)) - kan man jo bare gi den bort når èn vil ha en ny stang.

Og har kun "tapt" kr 500,-.

Tror det blir feil å måle alt vi kjøper i annenhåndsverdi.

Men til poenget:

Hvor den er laget - betyr ingenting for meg - men å betale kr 6000,- for ei stang som er produsert i et lavkostland - uansett hvilke lisenser som er gitt osv., synes jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Annenhåndsverdi??  Skjønner ikke helt argumentene her. Hvis dette er et tema er vel prisforskjellen mellom nytt og brukt det som teller? Eller "verditapet" om en vil...

Kjøper jeg ei ny stang til 2500,- og selger den etter 2 år, like fin som den var som ny, for kr. 500,- har eksperimentet kostet meg 2000,-

Kjøper jeg ei ny premiumstang til 5500,- /6500,- og selger den som nesten ubrukt og like fin får jeg vel ikke mer enn 2500,-, absolutt maks. 3000,-.

Denne runden ville da kostet meg minimum 2500,-, mest sannsynlig 3000,- /4000,- NOK...?

Du har 3000kr spart opp og har jævlig lyst på en Sage One som skal være det beste siden ferdigoppskjært brød, men må selge for å få råd til resten

Scenario 1: Du har en dønn strøken stix og får igjen 800 for den

Scenario 2: Du har en dønn strøken Sage Z-Axis og får igjen 2200 for den

Scenario 3. Du har en dønn strøken og veldig sjelden Scott G 8'4 #4 5-delt og får igjen 2700 for den

Hva bringer deg nærmest en ny Sage One?

Dette regnestykket må du ha lært i Afrika.

Javel? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Skal èn se på annenhåndsverdien - kan man egentlig se bort i fra alt annet enn billig utstyr.

I min situasjon hvor jeg må snu på krona, er dette viktig for meg. Men den gangen jeg driter penger, kanskje ikke. Viktigste for meg er ikke hva som står på stanga, men om jeg liker den eller ikke. Gidder ikke å kaste bort penger på en stang som jeg ikke vil ha uavhengig av merke. Selv Diamondback.. ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener Raymond, og skjønner regnestykket ditt.

Men jeg skjønner ikke det å eie ei fluestang for å kunne selge den.. Men der er vi vel forskjellige.

Skal man kjøpe stang utfra hva man får igjen for den, er det vel stenger som overhodet ikke selges på salg som er medisinen. Her kommer amerikanerne godt ut. Sage , Loomis, osv

Jeg forstår argumentet, men personlig ønsker jeg å benytte stenger jeg vil fiske med uavhengig av senere verdi. Jeg har noen stenger som er verdt litt her hjemme. Men de benytter jeg ikke. Jeg sparer på de! Da blir de selvfølgelig inget verdt i penger for meg. Men jeg liker å ha dem. Drømmer om å ta de fram osv.

Da kan dU raymond selvfølgelig parere med at jeg sikkert har bedre råd osv.. Likevel. Jeg er er sikker på at du vil angre deg på dine solgte stenger en dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Selvsagt er ikke annenhåndsverdi viktigst om jeg kjøper eller ikke, ikke kjøper jeg noe for å så selge det videre heller, men dette er noe jeg tar med i regnestykket. Viktigste er og har alltid vært om jeg liker stanga eller ikke :)

Er et par stenger jeg angrer på at jeg har solgt ja, men sånn er det når man er en fattig fiskeboms :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller selvsagt ingen rolle hvor klinga og komponentene er produsert eller hvor i verden liminga, surringa og lakkeringen er gjort.

Men vi får håpe at så mye som mulig av det manuelle håndtverket blir outsourca til Kina så raskt som mulig. Det vil gagne både de vestlige utstyrsprodusentene og oss fluefiskere!

Det er og tro på julenissen at feite amerikanere er flinkere enn Kinesere til å assemble ei fluestang. Og hvorfor skal vi betale 10 gangern for at en feit amerikaner skal legge på noe karbonmatter på en mandrill, lime på kork, snellefeste, surre og lakke?

Det er jo produktutviklingen som er viktig og verdiskapende. Dette gjøres idag muligens best i de markedene som har lang tradisjon for fluefiske (foreløpig...)

Og det er en gammel naiv myte å tro at vi er bedre enn Kineserne når det gjelder kvalitet og innovasjon. Dette stemmer ikke lenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis to stenger av samme kvalitet (produksjon) hvor den ene blir ferdigstillt i

USA/UK og den andre i Kina, så er vel lønn og driftskostnadene lavere i Kina.

Da har man muligens halve produksjonskostnadene av "samme produkt".

Hvis da verdien på markedet tilsier at de er verdt prisen i forhold til tilsvarende

like produkter, så er det vel en som tjener penger og den andre ikke??

2 identiske stenger i butikken med samme komponenter og den ene er satt sammen

i Kina og den andre står det Sage på.....Hvem kjøper du???

Jeg kjøper SAGE........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Har ingen problemer med å fiske med stenger laget i østen, de funker..... og de funker like bra som amerikastenger... det snakkes ofte om finnsh, synes ikke det er store forskjellen.... snellefestene er gjennomgående bedre på dyre AM-rods..... det eneste som kvalmer meg litt er at bygge metodikken stort sett kommer fra vesten. Stjålet kunnskap er det værste jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med å fiske med stenger laget i østen, de funker..... og de funker like bra som amerikastenger... det snakkes ofte om finnsh, synes ikke det er store forskjellen.... snellefestene er gjennomgående bedre på dyre AM-rods..... det eneste som kvalmer meg litt er at bygge metodikken stort sett kommer fra vesten. Stjålet kunnskap er det værste jeg vet.

Ja det er skummelt for arbeidsplassene her det. Nå har jo bedriftene flagget ut til lavkostnadsland med millioner av støtte fra staten ??? Vi har jo gitt bort kompetansen som vi vistnok skal leve av. Så stjålet og stjålet fru blom.

Om stengene mine kommer i fra Grønnland eller papua ny-guinea eller United states of amerika driter jeg i så lenge jeg liker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det snart nyttår. På tide å begynne investering i utstyr både fra østen og uniten.

Jeg vi begynne det nyr året her med å være mere snill (kansje julenissen blir snillere til neste år)

Starter dermed med å si unnskyld til Fredrik, da jeg ser at jeg var unødvendig skarp tidligere i denne tråden.

Jeg legger meg så flat jeg kan med mine 110 kg, håper det er greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi har jo gitt bort kompetansen som vi vistnok skal leve av"

Helt feil!

Vi har solgt den!

Et lite eksempel er f.eks. båtbransjen - hvor noen har fått noen billige tomter i Polen  :o, og selger noe av firmaet til polakkene, og firmaet går konkurs.

Polakkene etablerer et nytt firma - med kompetansen som ER KJØPT, og "vi" sitter igjen med Svarte Per.

Er det noen som tror at kineserene var interessert i SAAB - for å hjelpe konsernet ut av krisen???

Jeg har ingen dårlig samvittighet for å kjøpe lavkostnadsprodukter - men da skal de selges til meg for hva de er!!!!!!!!!!!

Uansett - hvor utviklingskostnadene for produktet - ble brukt.

Og ja:

Jeg betaler heller en feit amerikaner den samme prisen - for samme produkt!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenk regnestykket på denne måten (utelater Kina, for det har jeg ikke noe greie på, men tenk f.eks. USA og Sør-Korea som begge er hightech-land når det gjelder fluestenger):

Tenkt scenario: Aksjonen er i hovedsak utarbeidet. Hvis man da har kalkulert med at ei stang skal koste ca. 3000.- i Norge, når man skal tenke kostnader på grafittkvalitet, produksjonskostnader etc. Hvor får man best grafittkvalitet, stangringer etc? Jo, i lavkostlandet der det koster mindre å produsere. Og mer av pengene kan brukes på dyr grafittkvalitet og gode ringer til samme kostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Da er det snart nyttår. På tide å begynne investering i utstyr både fra østen og uniten.

Jeg vi begynne det nyr året her med å være mere snill (kansje julenissen blir snillere til neste år)

Starter dermed med å si unnskyld til Fredrik, da jeg ser at jeg var unødvendig skarp tidligere i denne tråden.

Jeg legger meg så flat jeg kan med mine 110 kg, håper det er greit!

Bjørnar, men jeg føler ikke at du var fæl. Frisk debatt tåler vi begge to  

Når det gjelder hvor stenger er laget har jeg brukt noe tid på å tenke over siden forrige innlegg i tråden.

DEt jeg innser er at "mine merker" er de jeg har hatt med meg i mange år.

For 20 år siden var det stenger som var us-produsert som var tingen. Østenstenger var ikke noe man traktet veldig etter.

Det finnes flere US.merker som jeg har  null forhold til og ikke har noe dypt ønske om å eie. Eksempel på dette er T&T, Loomis og sikkert andre.

Mine merker er f.eks Scott Winston Sage...   Kun fordi jeg har et mange år lang forhold til disse.

Sånn er det også med biler.... Det er mange merker jeg ikke ønsker meg, og mange merker jeg ønsker meg...

Jo, det betyr noe hvor de er produsert. Jeg har f.eks null interesse for å kjøre rundt i en Kia, Skoda, Hyundai, Citroen.

Jeg skulle gjerne kjørt rundt i en BMW M5, Mercedes AMG,  etc.

Jeg har sagt i mange år at jeg har ikke råd til å kjøre rundt i den feteste bilen, men  jeg kan dra på fisketur med den feteste fluestanga... For meg har den tradisjonelt het Scott G.  

Jeg vil ikke late som at en Slate eller en Scierra gir meg det samme.

På generellt grunnlag:

Konkurranse er bra. Mange husker sikkert at Loomis IMX kosta kr 6000.- for snart 20 år siden    :o

Vi kan nok takke østen for at det ikke er sånn lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt i mange år at jeg har ikke råd til å kjøre rundt i den feteste bilen, men  jeg kan dra på fisketur med den feteste fluestanga... For meg har den tradisjonelt het Scott G.  

Jeg vil ikke late som at en Slate eller en Scierra gir meg det samme.

Den bergunnelsen kjøper jeg. Ærlig og greit. Personlige meninger er det ingen som kan betvile..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenk regnestykket på denne måten (utelater Kina, for det har jeg ikke noe greie på, men tenk f.eks. USA og Sør-Korea som begge er hightech-land når det gjelder fluestenger):

Tenkt scenario: Aksjonen er i hovedsak utarbeidet. Hvis man da har kalkulert med at ei stang skal koste ca. 3000.- i Norge, når man skal tenke kostnader på grafittkvalitet, produksjonskostnader etc. Hvor får man best grafittkvalitet, stangringer etc? Jo, i lavkostlandet der det koster mindre å produsere. Og mer av pengene kan brukes på dyr grafittkvalitet og gode ringer til samme kostnad.

Ingen grunn til å utelate Kina, André.  ;)

De er helt på høyde med Korea når det gjelder stangproduksjon. Se bare på Cabelas sin nye stangserie, som har samme materiale som Loop sin nye Cross S1 serie (3M Powerlux), til under 400 dollar og 25 års garanti. (En bekreftelse på teorien din?)

Mange av de Koreanske produsentene har også åpnet nye fabrikker i Kina, for å holde kostnadene nede. Gjennomsnittslønnen innen såkalt "manufacturing" er faktisk høyere i Sør Korea enn den er i USA. Hardy, Winston, Vision, Redington, mfl. lager stenger i Kina.

Ved å produsere i utlandet, uansett hvor det er  så slipper man selv å investere store beløp i produksjonsutstyr, knowhow, husleie, ansatte etc. for å lage fluefiskeutstyr. Uten den muligheten så hadde mange merker forsvunnet for lenge siden, eller til og med aldri blitt etablert (mer sannsynlig, og den lista over merker er lang!).

Priser generelt er mer drevet av økonomien i de respektive land enn produksjonskostnad. Og vi ser allerede at Kina, for noen merker (Rapala bl.a.) har blitt for dyre, i takt med den voksende økonomien. Pure Fishing flytter også i økende grad ut av Kina. Og de rapporterer en økende trend hos noen produsenter at de rett og slett ikke ønsker å produsere varer kun bassert på lav pris. De kinesiske produsentene som har holdt på lenge har utviklet en kunnskap som ofte er på høyde med, og kanskje større enn oppdragsgiver. Så hvorfor skal de fortsette å produsere "billig ræl" for dem...?

Det som ER sjarmen med de "gamle" amerikanske produsentene er at de har alt under ett tak. En ny stang kreert fra idé til ferdig, salgbart produkt på samme sted, av de samme menneskene. Og de har gjerne holdt på i bransjen i såpass mange år, ihvertfall utviklerne, at de utgjør selve "the holy grail" innen fluestangproduksjon i verden. Og de er også voktere over estetikken når det gjelder håndtverk og finish. Akkurat DEN delen av produksjonen lar det seg ikke gjøre å outsource til Kina.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Bra innlegg.

Det er noe med historikken som tiltaler meg med "de gamle" Det ER der kompetansen er byggd opp, og det betyr iallefall litt for meg. Jeg kan ikke stille meg i køen med "Driter i det bare jeg får fisk"

Men, jeg moraliserer ikke, har nok av saker som bare skal gjøre en grei jobb for meg. Eksempelvis drittverktøy fra Kina, når jeg kunne ha kjøpt "orginalen" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det også med biler.... Det er mange merker jeg ikke ønsker meg, og mange merker jeg ønsker meg...

Jo, det betyr noe hvor de er produsert. Jeg har f.eks null interesse for å kjøre rundt i en Kia, Skoda, Hyundai, Citroen.

Jeg skulle gjerne kjørt rundt i en BMW M5, Mercedes AMG,  etc.

Jeg har sagt i mange år at jeg har ikke råd til å kjøre rundt i den feteste bilen, men  jeg kan dra på fisketur med den feteste fluestanga... For meg har den tradisjonelt het Scott G.  

Ikke for å være kverulant men jeg har jobbet i automotive bransjen i Kina en stund og det er ikke mye av Mercedes og BMW som ikke er 'Made in China' :) Nå ser jeg også at den nye 5 serien vil bli '100%' made in China. http://www.thetruthaboutcars.com/2011/11/it’s-starting-bmw-to-export-made-in-china-5-series/

Uansett,jeg mener det er en stor fordel for oss fluefiskere og stangprodusenter at produksjonen flyttes til Kina slik at Amerikanerne kan fokusere mer på produktutvikling og verdiskapning. Og de nye teknologiene som f.eks Hardy og GLoomis nå har funnet opp kan jo muligens være i samarbeid med noen smarte ingeniører i Kina...? Så det blir jo en win win her.

Og kvaliteten på kinesiske fabrikker er world class! I fluefiskeverden er vel Simms et godt eksempel på det 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det snart nyttår. På tide å begynne investering i utstyr både fra østen og uniten.

Jeg vi begynne det nyr året her med å være mere snill (kansje julenissen blir snillere til neste år)

Starter dermed med å si unnskyld til Fredrik, da jeg ser at jeg var unødvendig skarp tidligere i denne tråden.

Jeg legger meg så flat jeg kan med mine 110 kg, håper det er greit!

Bjørnar, men jeg føler ikke at du var fæl. Frisk debatt tåler vi begge to  

Når det gjelder hvor stenger er laget har jeg brukt noe tid på å tenke over siden forrige innlegg i tråden.

DEt jeg innser er at "mine merker" er de jeg har hatt med meg i mange år.

For 20 år siden var det stenger som var us-produsert som var tingen. Østenstenger var ikke noe man traktet veldig etter.

Det finnes flere US.merker som jeg har  null forhold til og ikke har noe dypt ønske om å eie. Eksempel på dette er T&T, Loomis og sikkert andre.

Mine merker er f.eks Scott Winston Sage...   Kun fordi jeg har et mange år lang forhold til disse.

Sånn er det også med biler.... Det er mange merker jeg ikke ønsker meg, og mange merker jeg ønsker meg...

Jo, det betyr noe hvor de er produsert. Jeg har f.eks null interesse for å kjøre rundt i en Kia, Skoda, Hyundai, Citroen.

Jeg skulle gjerne kjørt rundt i en BMW M5, Mercedes AMG,  etc.

Jeg har sagt i mange år at jeg har ikke råd til å kjøre rundt i den feteste bilen, men  jeg kan dra på fisketur med den feteste fluestanga... For meg har den tradisjonelt het Scott G.  

Jeg vil ikke late som at en Slate eller en Scierra gir meg det samme.

På generellt grunnlag:

Konkurranse er bra. Mange husker sikkert at Loomis IMX kosta kr 6000.- for snart 20 år siden    :o

Vi kan nok takke østen for at det ikke er sånn lengre...

Frekkas >:( Skoda er den beste bilen i heeele verden! Du kan bare spørre meg.

Ja de kostet faktisk 6000,- og jeg har vel hatt over 100% lønnsøkning på den tiden.....

Så var det også slik i den tiden at imx var noe nytt og veldig mye bedre en mye annet på markedet.

Nå er alt bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Skoda er sikker fine saker Ruffen.

Men at IMX overgikk samtidige Sage RPL og SP er vel diskuterbart ?

Men det er klart, med ordvalgene i Aktiv fritids markedføring den gangen var jo alt annet som greenheartstenger å regne  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...