Gå til innhold

En liten uoffisiell markedundersøkelse. Jakt, fiske og villmarkscamp.


Furukrona

Anbefalte innlegg

Har lest retninglinjene, og kan ikke se at dette innlegge skulle bryte med dem, men hvis mods er av en annen oppfattning har jeg forståelse for det. Ingen har pr. i dag noen økonomisk vinning eller fordeler av dette og det eksisterer foreløpig bare som en vag visjon i mitt forvirrede hode.

Så til saken.

La oss si at det ett eller annet sted i landet, midt i smørøyet for den slags, fantes et sted som har som ambisjon å være det naturlige utgangspunktet for jakt, fiske og villmarksopplevelser i et av landets beste distrikter for den slags. I overkommelig avstand fra flere av landets mest kjente og atraktive elver, vann og sjøer og jaktterreng for både små- og storvilt, og villmarksopplevelser generelt.

Plassen vil selvfølgelig inneha muligheter for camping og leie av hytter på kortere eller lengere basis, med de faciliteter det er naturlig å ha i den forbindelse. Så langt, alt vel.

Men camping og hytter i seg selv er ikke nok, derfor lurer jeg på hva dere vil forvente at et slikt sted har av faciliteter og tilbud (svar gjerne også som jeger, ikke bare fiskere).

Dette er ting jeg selv har i tankene:

- Sjenkebevilling og da naturligvis en pub med jakt, fiske og villmarkstema.

- En liten butikk/utsalg som har diverse forbruksvarer/rekvisita knyttet til jakt, fiske og friluftsliv. Ikke no XXL, men småting det er kjekt å få tak i om man skulle ødelegge/glemme/miste ting underveis.

- Et område tilrettelagt for kastetrening av ymse slag. Gjerne også en liten skytebane, dersom dette lar seg gjøre juridisk/praktisk.

- Muligheter for transport, henting/bringing.

- Muligheter for guiding.

- Muligheter for leie av båt/kano.

- Et type forsamlingslokale, tilrettelagt for alt fra utrikkingslag til kurs og konferanser (i småskala). Kanskje også med mulighet for servering (og da mat av lokale og sesongbetonte råvarer).

- Muligheter for bereding/tilbereding/bevaring av evt. fangst, enten det er rein, småharr eller tyttebær.

- Tilbud til de minste i en eller annen form. Kanskje til og med mulighet for barnepass mens mor og/eller far er ute og jakter eller fisker.

- Været og forholdene vil selvfølgelig alltid være optimale, uavhengig av hva værmeldingen måtte mene.....;-)

Hva mer står på ønskelisten, og ville dere bruke et slikt sted om det fantes og prisene var nogenlunde folkelige. Ikke snakk om noe luksusresort eller jaktslott, men med en jordnær og ekte atmosfære der naturen og opplevelsen har hovedfokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg bare prate for meg selv, men jeg er av det enkle slaget og hadde hatt det helt supert om jeg bare hadde hatt en campinghytte til rådighet :)

Det spørs litt hvem du retter campen din mot, men hvis man ser på fluefiskere så ville jeg nok tatt en kikk på hvordan "pakketilbudet" hos noen av operatørene i Hemsila er bygget opp. Evt i de større lakseelvene i Norge.

Jeg tenker da på f.eks å knytte til deg lokale fiskeguider som kan være til rådighet for kundene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i alle fall satt pris på et spennende konsept i forhold til mat og drikke. Kanskje du kan komme i kontakt med noen lokale leverandører? I Rørostraktene, har du f.eks. et konsept som leverer alt fra ku til hjemmelaget te, noe tilsvarende finnes sikkert flere steder.

Det er i alle fall noe jeg savner når jeg reiser rundt i landet, på f.eks. fisketur. Det er strålende med mat i felten og på en hytte kan man jo lage god mat selv. Men om man har én uke i året til rådighet til en skikkelig fisketur, har man kanskje ikke lyst til å stå på kjøkkenet og lage mat selv.

Jeg tenker ikke på en restaurant med 11 retters lunsjmeny, men et altenativ til masseprodusert storkjøkkenmat eller pølser på bensinstasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske/campingplassene jeg ser langs veien "ser slitne ut". Er nok tungt å få det til å gå rundt.

Norges jeger & fiske forbund bygger opp noe i Hallingdal. Olav Thon bidrar her.

Det eneste jeg har tro på er fiskecamp alla Kola og Sverige. Får du lov til å frakte kunder inn med helikopter så, kanskje? Du trenger Tyske/Franske etc. kunder, blir for få "nordmenn" :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, dette er bare løse tanker og en vag drøm som etterhvert har begynt å forme et slags mønster. Hverken lokasjon eller konkrete planer p.t.

Det vil bli så enkelt og jordnært som mulig. Men det skal være kvalitet på det som leveres, enten det nå er ei langhelg på ei enkel campinghytte, eller ei uke med innlagt guiding og kursing. Ganske enkelt en campingplass avec.

Mat er noe jeg er opptatt av, og er også en viktig del av de tankene som surrer rundt. Å kunne servere lokale råvarer tilberedt etter alle kunstens regler er en hadde vært moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er fasinerende å være i en slik setting..... tanker og drømmer skapes og det er lurt å lufte det slik du gjør nå..... men dersom du kjenner den norske fluefiskerånden så vil du raskt se at det er ikke mange som vil legge ned så mye penger ned på overnatting...... det er så mange som har bedre forutsetninger til slik eiendomsutvikling uten å måtte kjøpe eiendom først..... det du beskriver er jo egentlig gårdsturisme....... mitt råd til deg er at du IKKE legger penger ned i dette, nordmenn legger stort sett lite penger i norsk ferie..... og svært mange fluefiskere velger lavoliv framfor hytte / husferie.....  sats heller ikke penger på at du er avhengig at naturressursene forblir på et godt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt i de baner du er inne på Stafan.

Dette har vel grobunn i en livslang drøm om å kunne leve med og av villmarka. Det er et vanskelig marked, og jeg vet jeg må ha flere bein å stå på. Jeg vet også at skal jeg gjøre det må det bli nå, før jeg blir for gammel.

vel vel, det blir vel med drømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er en god tanke..... det å få tak på et egnet sted er svært vanskelig....og er det billig nok så er det dårlig fiske.... har mere tro på at du satser på havfiske..... mange flere kan være deltagere.....og de er avhengig av båtleie.....

dette er kanske noe å satse på....  http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=18071207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør forhøre deg hvor høyt elva går under sesonger med flom og dårlig vær. Jeg besøkte en camp ved lågen som ble veldig hardt rammet i fjor- vannet gikk i kjeller, under hytter, faste camping gjester var nødt å dra etc. og sommeren i sør Norge er spådd våtere pga klimaendringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havfiske er utelukket av flere årsaker.

Var i grunn denne annonsen som fikk drømmen til å bli litt mer konkret: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=31043114

Kan jo nesten forstå det litt da. ;)

Atna er jo et flott område,med mange fiskemuligheter.

Og husk,siden det ble nevnt over her,européere er,i motsetning til endel nordmenn,veldig glad i å fiske harr.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

huff, dette virker skummelt dersom du ikke kan kjøpe ut med kontanter..... at du har ca 1 mill til oppdatering av plassen og ca 1 mill til egen intekt de første 3 åra..... dersom det ikke er intekt nok til husstanden da så må du ut på arbeidsmarkedet i Storelvdal....... en kommune med stor fraflytting (mener jeg å erindre) Dersom du selv ikke er som er som poteta og derav ikke kan brukes til alt eller er lærer/tannlege/ sykepleier/ hjelpepleier eller lege så skygg banen....for her blir det jobbing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvssagt blir det jobbing. Det ar altid mye jobb å starte en bedrift.

Men jeg syns du skal gå for det jeg :) All inn! 100% :D

Man angrer jo bare på de tinga man IKKE har gjort ;)

Kanskje Stor-Elvdal, pga utflytting, er interessert i å få skapt noen eller bevare noen arbeidsplasser? Man kan jo altids høre med de?

Kom igjen! Jeg kan komme som gjest jeg :D

Mvh

Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbing blir det, og millionær blir jeg ikke.

Jobbe er jeg ikke redd for, og millionær har jeg ingen ambisjoner om å bli.

Jeg er litt som poteten og kommer til å ha flere ben å stå på om det blir en realitet. Har lest prospektet og gått gjennom regnskapet.

Men det er ikke bare jeg som må ta den avgjørelsen, må ha med meg familien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at nordmenn legg lite pengar igjen på ferie er at det er lite å legga pengar igjen på i noreg, som har ein viss kvalitet. Enten er det veldig dyrt (altså veldig dyrt) eller så er det billeg og kvaliteten dårleg.Etter å ha vore på kjøre og padletur i mange veker denne sommaren så kan eg sei at eg gjedna legg igjen pengar på ting som er verdt å betale for, spesielt då mat og oppleving. Eg trur og at mentaliteten i noreg endrar seg, og at vi og vil ha meir komfort og er ynskjer å betale meir for det.

Men spørsmålet er om du satsar på ein campingplass eller om du vil satse på å utvikle fiskemulighetane og? Med det meiner eg har du fiskerett i eit vatn som du kan kultivera opp slik at det vert stor fisk her?

Eg trur at det kan vera mogleg å leva av noko slikt men det kan nok vera lurt å begynne i det små. SOm det er sagt over så vil eg og gjedna ha enkle campinghytter, reine sanitæranlegg og med ein liten pub som serverar lokalt øl (ikkje ringnestulleøl) så ville eg tatt inn på noko slikt. Eit nøkkelord er vel reklame...

Skal vera mogleg å få tak i ein del peng til oppstart av inovasjon norge/kommune/fylkeskommune, leit litt rundt, er egne næringsrådgjevarar i kommunen som skal kunne hjelpa deg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er liv laga for noe slikt. Tror mange, jeg bla har letet etter slike plasser som man kan ta med seg familien.

Hvis jeg kunne drive litt med mitt mens ungene var med på litt aktiviteter og fruen kunne ta seg en vandretur (uten å rote seg bort)  og vi kunne hatt det kjekt sammen om kvelden. Da hadde vi reist dit hvis vi hadde hatt råd. Uten tvil!

Tror det er veldig viktig at det finnes noen tilbud til barna som er stas for dem. Hest er vel et stikkord for jenter og atv er guttenes drøm. Som et eksempel. Viktig å ikke overdrive villmarksdelen for barna tror jeg men pølsegrilling og allsang holder ikke i lengden. Jeg har en jente på snart 14 og en gutt på 11. De begynner fort å kjede seg i den alderen.

Var vel ikke så mye hjelp dette her furukrona men jeg prøver bare å formidle hva vi i min familie har letet etter og snakket om. For det er dette med ungene som er "hinderet". Viktig at de ikke kjeder seg på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare et egoistisk svar jeg da.. Tror sikkert at dette kan lykkes. Ser at dette er tenkt midt i landet. Håper dermed personlig at dette ikke blir noe av. Jeg ønsker meg fiskeplasser som er mest som mulig uberørt av organisert opplegg mot ørretfiske. Jeg ønsker at både jeg og andre må planlegge og gjennomføre alt selv.. Her er det ulike meninger, og respekterer at andre har annen oppfatning.

Iallefall håper jeg det sørges for knallhard forvaltning av fisken der ting skal organiseres med større press, slik at det ikke nok engang er fisken som blir den store taperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viddevandrere med sekk og tomannstelt vil aldri bli målgruppen for et slik sted.

Blir det en realitet må man finne så mange ben å stå på som mulig, og da sier det seg selv at man må utnytte de mulighetene som finnes. Jakt, fiske og friluftsliv/villmarksliv er det området har å by på og da blir det naturligvis gjennomgangstema. Har også den fordelen at jeg er lommekjent i distriktet 8)

Har ikke for vane å levere fra meg halvferdige produkter og lettvinte løsninger, og kvalitet er en æressak. Den samme tankegangen håper jeg å kunne videreføre til driften av et slik sted, dersom det skulle bli en realitet.

Det er heller ingen tvil om at markedsføring er viktig. Det hjelper lite å sitte på verdens beste sted så lenge Medel Svennson, Mogens og Günther ikke har hørt om det.

Kanskje om noen år kan det serveres fersk, varmrøkt harr med flattbrød, godt smør og duggfrisk Atna-øl til fornøyde Harrfestivalgjester.....

Time vil show......

@ Ruffen: Det du sier er helt i tråd med de tankene vi har gjort oss rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å erindre at vampingplassen på otta er ute for slag. Der har du et marked også om vinteren. Mange flere muligheter... :) Og fisket kan man ikke klage på heller. Er en relativt stor camping med 8 hytter eller noe. Ligger bra til også! Tru de som har drevet det har glemt at de faktisk drev med turisme.... For, det du beskriver passer perfekt til den plassen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert mange som ville sett på dette som et sjarmerende prosjekt..men eg for min del er skeptisk ! Ok, kjøper et ferdig bygget hus ( gård ) som gjør at du ikke trenger hugge flere trær eller lage flere veier.bare gjøre om denne gården til et oppholdsted med naturen tett inntil hvor familien kan slappe av , dra på fisketur ect ! Men så skjer det man frykter, den nye grunn eieren vil bygge ut fordi han må tenke profitt å økt intekt..da starter vi med å hugge trær å lage veier inn i urørt natur å da er egentlig hele greia gått for langt  ! detta var bare en tanke som slo meg når eg leste denna trådn, det er ikke dermed sagt at det hadde endt slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tilbakemeldinger.

Otta er en fin plass det, men for meg blir det feil dalføre.

Blir lite grunneierproblematikk, siden det blir jeg som eventuellt blir grunneieren.

Jobber med å få på plass alternative inntektskilder utenom campingsesongen, både turistrelatert, men også andre bransjer.

Ting er på langt nær avgjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker om dette, er at laksefiskere stort sett er vant til å legge igjen en del penger. Jeg skal på 4 dagers laksefiske med alt inkludert i sommer. Det kommer på rundt 7000.-. Vi er til sammen 8 fiskere.

Med et slikt konsept tar du bra betalt for mat, fiske og overnatting.

Grovt regnet har du da en omsetning på rundt 1,68 mill de 3 månedene fisket varer.

Ørret kan alle fiske nesten over alt. Laksefiske er folk villige til å betale mer for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...