Gå til innhold

Brems på fluesnella - hvorfor?


Gary

Anbefalte innlegg

Tanken har slått meg - hvorfor er "alle" fluesnellene på markedet utstyrt med brems? Og produsentene kappes om å ha den mest silkemyke, kraftige og jevne bremsen, særlig blant de mer prestisjetunge merkene.

Som fersk fluefisker har jeg ikke akkurat "kjørt fisk" å snakke om på flueutstyret så langt, men jeg har kjørt en god del laks mellom 1 og 20 kg i årenes løp, først og fremst under harlingfiske i Namsen. Utstyret jeg helst brukte var stenger på 9' med fluesnelle str. laks.

Det jeg alltid syntes var avgjørende viktig var å kunne avpasse bremsekraften hele veien, ved hjelp av fingrene på spolekanten. Og da snakker vi om solid utstyr, sammenlignet med fortomspiss 0,12 eller 0,18.

Jeg vet ikke hvordan andre praktiserer dette, men jeg kunne aldri tenke meg å overlate kjørebremsinga med fluefortom til en snellebrems. Det eneste nødvendige for meg er en helt svakt innstilt brems - eller bare en knarr - som akkurat sikrer mot overløp når jeg - eller fisken - river snøre av snella...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken har slått meg - hvorfor er "alle" fluesnellene på markedet utstyrt med brems? Og produsentene kappes om å ha den mest silkemyke, kraftige og jevne bremsen, særlig blant de mer prestisjetunge merkene.

Som fersk fluefisker har jeg ikke akkurat "kjørt fisk" å snakke om på flueutstyret så langt, men jeg har kjørt en god del laks mellom 1 og 20 kg i årenes løp, først og fremst under harlingfiske i Namsen. Utstyret jeg helst brukte var stenger på 9' med fluesnelle str. laks.

Det jeg alltid syntes var avgjørende viktig var å kunne avpasse bremsekraften hele veien, ved hjelp av fingrene på spolekanten. Og da snakker vi om solid utstyr, sammenlignet med fortomspiss 0,12 eller 0,18.

Jeg vet ikke hvordan andre praktiserer dette, men jeg kunne aldri tenke meg å overlate kjørebremsinga med fluefortom til en snellebrems. Det eneste nødvendige for meg er en helt svakt innstilt brems - eller bare en knarr - som akkurat sikrer mot overløp når jeg - eller fisken - river snøre av snella...

Jeg er iallefall ikke komfortabel med stor fisk på tynn fortom med ei snelle uten brems... da blir jeg feig, og slipper opp mer enn nødvendig! Jeg kjører vanligvis i overkant hardt, og liker best å ha bremsen stilt passe stramt, pluss at jeg bruker hånda på spolekanten, eller rett og slett holder i lina i klem, mot klinga med fingrene. Da synes jeg det er lettere å kjøre fisken jevnt og hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Hvis en må gjøre noen krumspring som å løpe litt etter fisken i tett vierkratt eller i ei steinrøys så har jeg dårlig erfaring med snelle uten brems. Panikkutras i fra fiskens side når du i tillegg har tynn fortomm er heller ikke noe særlig uten brems. Synes det er litt vrient å holde gjevnt press.

Nei jeg liker best å ha brems på snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en bra brems er det jo kun fortommen som er flaskehalsen ved kjøring av fisk. (foruten brukerfeil da ;D) Jeg har mistet mye stor fisk pga snellene ikke har holdt mål. Tør ikke bruke hånda på spolen da det går ofte raskt og det blir vanskelig å ha jevnt press; et lite rykk og fortommen ryker...

Har prøvd mange sneller men aldri vært helt fornøyd før jeg endelig fant favoritten som jeg nå har standardisert meg på. Nå føler jeg meg trygg på at når fisken stikker så vet jeg at jeg kan stole 110% på snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri savnet brems på snellene - men alle har god brems  :rolleyes:

Men det er fingrene som blir brukt.

Tusenvis av kroner - har rett og slett blitt brukt på noe jeg ikke bruker  :rolleyes:.

De få gangene jeg har spurtet nedetter strykene - har jeg hatt fordelen av å kunne sette litt brems på.

Men stort sett så fisker jeg der det ikke er stryk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nesten utelukka overløpssneller til ferskvannsfiske. Liker veldig godt feelinga med venstre hånd på spolen og høyre pekefinger på lina. Da har jeg den bremsen jeg trenger. I sjøen bruker jeg begge deler, men her fortrekker jeg egentlig ei lukka snelle, hvert fall hvis det blir mye salt og kulde/is  :) Detta er og blir en smaksak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...