Gå til innhold

Lette fjelltelt, hva mener folket?


Urskæving

Anbefalte innlegg

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har vert på jakt etter dette i åresvis. Jeg har jo et lite handikap med lengden min. Er 196cm.

Hilleberg akto ser veldig fint ut men det er så himla dyrt.

xxl selger noen som kalles nordmarka (tror jeg) lite-lett og billig i fra kavlitetsmerket helsport. Styr unna. Det er alt for lavt. Må jo ta fart og stupe inn..

Det var et dårlig kjøp selv om det var billig.

Msr er det jo veldig mange som skryter av. Hadde ikke vært redd for å kjøpe det. Men de er ikke lange nok for meg.

Helsport ringstind vet jeg er veldig bra.

Jeg har brukt et coolman falcon i det siste. Det er litt rimligere og et bra kompromis. Lite plass til bagasje inne i teltet så det bør helst være ute. En søppelsekk tredd over sekken løser dette for meg.

Er så langt fornøyd, det har vist seg bra værtett og fin lufting når du åpner ytterduken.

Under slagregn en hel natt (da var det slagregn og) så klistret ytterduken og innerduken seg sammen.

Det holdt tett fordi men kan se for meg dette kunne blitt et problem hvis uværet hadde forsatt.

Tenk nøye igjennom hva du trenger og hvor du skal bruke det. Høyde i teltet er veldig viktig.

Liten vits i å kjøpe et lett og lite telt hvis det ikke skal bæres så langt. Jeg har flere telt og bruker de ettet hvor jeg skal.

Det er vanskelig å finne et optimalt telt for alt så derfor bør du tenke igjennom hvor du kommer til å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte sterkt telte Tormod referere til. Rondane light,men kom over Gimle light 2 til halv pris ved juletider så valgte det.Litt tyngere men skitt au  ;D.

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Gimle_light_2

kjell

Det ser veldig fint ut men det er litt for tungt synes jeg. Ser i denne annonsen at det koster godt over 6000,- Det gjør det ikke i butikkene.

Ble veldig fristet av høyden inni det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne et optimalt telt blir nok vanskelig ja. Er jo håpløst å vite hva en finner på.... Kan bli fjelltur eller kansje (50 meter fra bilen tur) Da bruker jeg heller combi-campen til farfar.. Men det jeg er på utikk etter nå er et telt jeg skal ha med meg i sekken på lengre turer. Volum, vekt, god vannsøyle, takhøyde og litt god plass til kokkelering og utstyr er ting å tenke over.

Helsport Ringstind falt jeg for med en gang. Ser snertent ut det. Men kansje litt lite plass i forteltet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for innspill.

Søkte litt om rondane på nett og en omtale om teltet sa det var kondensproblemer etter 2 døgn. dråper på yttterduken selv i fint og tørt vær.

Hmm. Med alle respekt, men dette høres ut som at vedkommende ikke vet hva kondens er... eller rett og slett ikke har vett til å lufte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte sterkt telte Tormod referere til. Rondane light,men kom over Gimle light 2 til halv pris ved juletider så valgte det.Litt tyngere men skitt au  ;D.

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Gimle_light_2

kjell

Det ser veldig fint ut men det er litt for tungt synes jeg. Ser i denne annonsen at det koster godt over 6000,- Det gjør det ikke i butikkene.

Ble veldig fristet av høyden inni det.

Enig,litt tungt men det får gå :D.Kom som sakt over det på en nettbutikk til 3000kr så da slo jeg til :D

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite vits i å kjøpe et bittelite telt som ruffen er inne på. Man setter utrolig stor bris på ordentlig plass når man er ute ;) Tro meg, fatter'n er vekt-narkoman og her skal det spares på absolutt alt! Har nettopp kjøpt nytt etter at det gamle knakk i et forferdelig uvær på ifjordfjellet. Etter mye om og men fikk jeg overtalt hann til å gå for et telt med plass, jeg bærer heller den ekstra vekten ;) 

En annen viktig ting, kan være lufting. Spesielt på sommeren i nord  :P 

Gode lufte muligheter, og grei plass så får du heller trene litt mere før du drar så du orker de ekstra grammene ;)

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt anbefalle Fjellreven telt. Brukte et slikt i fjor sommer - seriøst møkkavær osv. Første teltet jeg har opplevd å være 100% komfertabel i alle dager!

Null kondensproblemer, ingen irriterende duk som hang ned etter et par dager og gode pusteegenskaper med to klamme karer i hus.  Ellers hadde teltet gode lommeløsninger, ventilasjonsløsninger som ikke lekker vann, super glidlås og generelt bra design over hele fjøla. Lett å reise, lav vekt +++

Husker desverre ikke hvilken modell dette var; muligens swedeElvis kan komme med modellen da det er han som eier det  :)

http://www.fjallraven.se/produkter/talt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt anbefalle Fjellreven telt. Brukte et slikt i fjor sommer - seriøst møkkavær osv. Første teltet jeg har opplevd å være 100% komfertabel i alle dager!

Null kondensproblemer, ingen irriterende duk som hang ned etter et par dager og gode pusteegenskaper med to klamme karer i hus.  Ellers hadde teltet gode lommeløsninger, ventilasjonsløsninger som ikke lekker vann, super glidlås og generelt bra design over hele fjøla. Lett å reise, lav vekt +++

Husker desverre ikke hvilken modell dette var; muligens swedeElvis kan komme med modellen da det er han som eier det  :)

http://www.fjallraven.se/produkter/talt/

[/quote

Gøy og høre at du likte teltet;) syns det ser knallers ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett Rondane Light 3-manns og er så langt svært godt fornøyd. Har ligget både to og tre i teltet uten noen tegn til kondens. Dette teltet var nytt i fjor, mener å ha lest at de nyeste modellene har bedre luftesystem enn de elder. Ellers er det viktig å sørge for god utlufting når man er på tur, er ikke sikker på om alle er like bevisste på dette. Masse plass for en, god for to og greit nok for tre om man ikke skal ligge ute i mange dager i trekk slik vil jeg oppsumere mine erfaringer med teltet.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kan komme med et velmenende råd så vil jeg annbefale deg å skaffe deg to stk. Et til bruk nærme bil. Det trenger ikke være av "super" kvalitet. Altså kan du kjøpe et rimelig telt og det kan være stort og fint.  Om du må bære en kilo eller to et par kilometer så spiller det ikke så mye rolle. Og man kan flykte til bilen hvis det skulle gå galt på noe vis.

Og så et "langtur-telt". Her må man være kritisk i forhold til behov og kvalitet. Man kunn stole på utstyret hvis uværet kommer. Det gjør det jo før eller siden hvis man farter mye i fjellet. Slikt koster litt men det får være.

Vekt er veldig viktig for meg her. Det å høyde. Man må helst kunne sitte oppe. Ellers er det et lite helvete å kle av og på seg samt å kunne komme i posen uten å vrenge hele teltet.

Av de kvalitets teltene som er nevnt nå tviler jeg på at noen er dårlige. Det blir et kompromis på hva du er villig til å bære av vekt i forhold til plass du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i det du sier ruffern;) vekt spiller ingen stor rolle ved korte turer. Har telt til det. Men det er ikke noe hastverk og handle enda. Jeg får bare glana og gruble litt:) Kansje det hadde vært lurt å handla på villmarksmessa? få se teltet live, og kansje få et tilbud der:) Takk for innspill alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Teltet Frode viser til heter Fjällräven Skule. Et utrolig godt tomanns. Og som Frode sier så holder det godt to fuktige fluefiskere av større størrelse. Frode nærmer seg jo tometern om han ikke slutter å vokse straks.

Mine kriterier når jeg kjøpte teltet var at det skal greie senhøsten på fjellet men også skauen om sommeren. Samt vekt. Må innrømme at det kan bli varmt om sommeren, men jeg sover sjeldent lenge når jeg er ute for å fiske så det stør meg svært sjeldent. Ser man på en detalje på teltet så er det bare to buer. Mange har tre. Dette reduserer vekten litt. Det er ikke det letteste teltet men i forhold til at det greier det skandinaviske klimatet så bra så er det lett.

Jeg kjøpte teltet på Oslo Sportslager og hadde egentlig siktet stilt inn på North Face, Hubba eller MSR. Det var en meget behjelpelig fyr på butikken som kom med mange gode argumenter for Fjällräven. Til tross for at det var på halv pris akkurat da. Som fyren sa, blant de beste allroundteltene for skandinaviske forhold med både kulde og fukt. Han dro opp et par detaljer med de amerikanske teltene, som at absiden, ytterteltet, ikke går hele veien ned til bakken. Det merker man særlig på blåsere dager på fjellet og da kan det trekke noe jævlig. Vi som vært på fjellet en og to dager vet at vinden kan være hard der.

Link http://www.outnet.se/fjallraven/skule-rs-2.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt blir alltid en avveining mellom vekt og komfort. Du skisserer et telt som skal kunne:

1) huse opp til 3 mann inkl. utstyr

2) ha litt god plass til kokkelering

3) ha god takhøyde

4) ha lav vekt

Hvis både 1), 2) og 3) skal være oppfylt må du nok glemme pkt 4) :D Ringstind/Hilleberg Akto ligger langt unna noe slikt. Som Ruffen sier, alt til sitt bruk. Det er vanskelig å finne ett allround-telt som har alt. Jeg klarte ikke å bestemme meg, men gode tilbud på XXL og et røverkjøp på pent-brukt-markedet tillot meg å kjøpe to stk. Ett som oppfyller pkt. 1-3, og ett som oppfyller pkt 4 :)

Til formålet ser Fjellheimen Superlight 3 Camp unektelig bra ut, sammen med Nallo/Nallo GT. Nok høyde til å lage mat/sitte oppreist er verdt litt ekstra vekt, spør du meg. Å kunne se teltene oppslått er en veldig fin måte å få en god følelse av størrelsen, så en tur på villmarksmessa er nok ingen dum idé.

En annen ting er vinterbruk, er det noe du vurderer? Da faller nok disse ekstreme lettvekterne til kort.

Et tips er forsåvidt www.fjellforum.net, der er det mange folk med god peiling (men pass opp for gærninger med ekstremfetisj på gramjakt ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert på jakt etter dette i åresvis. Jeg har jo et lite handikap med lengden min. Er 196cm.

Hei, Frode.

Nå er jeg litt inhabil når det gjelder telt, så det Hilleberg-teltet som Tormod viser til er sikkert også supert.

Men et telt som har blitt min favoritt er Helsport Fjellheimen X-Trem Camp 3 (på bildet her i det jeg jekker en hermetikk langs elva).

Det er riktignok svindyrt, men veier ganske lite, og ligger man alene eller 2 stk i det, så er det luxusplass her. Luftemuligheter er en saga blott, for her blir det aldri kondens kan jeg love.

Lengden er også godt over ditt mål, selv om du er lang.

På Extreme-teltene så kjører Helsport ganske trange kår, så det går, men om du har ryggsekkplass for lange komfortable fisketurer, så kjør gjerne en størrelse større enn det egentlig står.

Ingen ting er forresten så kos, som flyteringen og teltet helt nede ved elvebredden, og uendelig mange dager å ta av. Hmmmm, kan ikke ha det finere enn det  :) Her er et bilde fra sist sommer.

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Fjellheimen_X-Trem_Camp

6790193160_00770236d0_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport har veldig mange fine telt. Ingen tvil om det. 3,2kg er kansje litt i det tyngste laget for en lettvekter.

Å, kjenner lukten og lydene i et telt i hodet mitt her jeg sitter. Det er noe helt spessielt å krype litt kald og sliten ned i en god og varm sovepose i et telt. Gleder meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport har veldig mange fine telt. Ingen tvil om det. 3,2kg er kansje litt i det tyngste laget for en lettvekter.

Å, kjenner lukten og lydene i et telt i hodet mitt her jeg sitter. Det er noe helt spessielt å krype litt kald og sliten ned i en god og varm sovepose i et telt. Gleder meg. :)

Åhh, det er en av godfølelsene mine også i løpet av sommeren ja  :)

Jeg har en del netter i telt i løpet av sesongen, og det du beskriver her er selve triveligheten med det  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi begynner å snakke type litt tyngre ekspedisjonstelt har jeg hatt mye glede av dette - Helsport Svalbard 3.

Fra Hardangervidda sist sommer.  Supert telt som jeg velger dersom det kan bli mye vær.

Ja, det der har jeg 6-mannsen av, og et fantastisk telt på alle måter.

Jeg bruker den når det ikke er så langt å bære. Har aldri ligget 5-6 stykk i samme telt noen gang, men 2-3 pers er helt luksus i så stort telt. Husker jeg har hatt det med til Rena et par ganger også, og ligget alene i det - da kan man virkelig velte seg i luksusplass  ;D Det blir litt drøy plass, men så lenge det ikke er langt å bære så kan man jo unne seg litt ekstra plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...