Gå til innhold

Hvorfor høyresveiv?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

På hockeylaget jeg er materialforvalter for, har vi 2 kjeivhendte gutter, de spiller begge med venstrefatning, mens 4-5 gutter som er høyrehendte spiller med høyrefatning.... Dette er STIKK MOTSATT av åssen det egentlig burde være...

Når det gjelder fluefiske, kaster jeg med høyre, og sveiver med venstre.... Det er bare imbisiler og kjærringer som sveiver med høyre :)

...... Ellers så kan det ha noe med at det rett og slett blir for mye for meg å bytte hånd midt oppe i alt detta med kroking, sveiving og kjøring.... Jeg er nok bare ikke såpass komplisert satt sammen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Det er bare imbisiler og kjærringer som sveiver med høyre :)

eY! hhhandjob Den påstanden er noe drøy, Mr. Mobekk :-) En vitenskapelig tilnærming til denne, takk..

Du ER kjeivhendt Roger, så du har lov til å sveive med høyre.... I tillegg kan du lese det jeg skrev biiittelitt lenger ned :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare imbisiler og kjærringer som sveiver med høyre :)

eY! hhhandjob Den påstanden er noe drøy, Mr. Mobekk :-) En vitenskapelig tilnærming til denne, takk..

Du ER kjeivhendt Roger, så du har lov til å sveive med høyre.... I tillegg kan du lese det jeg skrev biiittelitt lenger ned :D :D

Han ser høyrehendt ut på den smiley`en  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så filmet de han når han fisket. Da hadde han den åpne haspelsnellen stående oppå stanga, samtidig som han sveivet MOT SEG med høyrehånda. Da har du IKKE fiske som lidenskap. Da har du fisket lite og juger på deg sunne interesser  ;D

Dette ser jeg slukfiskere gjør rett som det er, og jeg blir helt satt ut av det  ;D

Kjenner de virkelig ikke at åpen haspelsnelle oppå stanga blir helt feil  ???  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så filmet de han når han fisket. Da hadde han den åpne haspelsnellen stående oppå stanga, samtidig som han sveivet MOT SEG med høyrehånda. Da har du IKKE fiske som lidenskap. Da har du fisket lite og juger på deg sunne interesser  ;D

Dette ser jeg slukfiskere gjør rett som det er, og jeg blir helt satt ut av det  ;D

Kjenner de virkelig ikke at åpen haspelsnelle oppå stanga blir helt feil  ???  :o

Personlig tror jeg at det er høyresveivende fluefiskere, som prøver slukstanga litt fordi de mister all fisken når de hele tiden må bytte hånd de holder stanga med, du ser  ;D

Uansett, de folka som gjør slikt med haspelstanga har noe alvorlig galt og skummelt over seg. Brent på bål burde de vært! Får frysninger langt inn i ryggen bare ved å skrive om dem  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg at det er høyresveivende fluefiskere, som prøver slukstanga litt fordi de mister all fisken når de hele tiden må bytte hånd de holder stanga med, du ser  ;D

Mye verre å se de som famler rundt med hoven i venstrehånda etter storfisken, og plutselig får behov for å sveive ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg at det er høyresveivende fluefiskere, som prøver slukstanga litt fordi de mister all fisken når de hele tiden må bytte hånd de holder stanga med, du ser  ;D

Mye verre å se de som famler rundt med hoven i venstrehånda etter storfisken, og plutselig får behov for å sveive ;D

Det behovet dukker ikke opp så lenge man har en god gammeldags nåleknute som skjøt mellom line og fortom. Den låser seg automatisk i en av ringene slik at man slipper dette problemet  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster og sveiver du med høyre, så har du (1) en funksjonshemmelse, (2)  motoriske problemer som bunner i sentralnervesystemet, (3) en forkjærlighet for sluk og meitefiske…

Eller er det bare slik at det handler om følelse, og ikke kan forklares på noen annen måte? Nææ..  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er mye ironi og sarkasme i denne tråden. Jeg prøver meg likevel på ett seriøs litt teit spørsmål.

Jeg har vært fluefisker i 40 år. Selvfølgelig sveiver jeg med venstre (høyrehendt). Jeg tipper årsaken er at når jeg startet med dette, så var snellene stort sett produsert fra england. Disse leverte snellene med venstrehåndssveiv. Jeg ser helt klart fordeler med å benytte venstrehåndssveiv under praktisk fiske med enhånds, prøver derfor å påvirke alle under nybegynnerkurs til å gjøre det samme.

Likevel.. Hadde jeg begynt med fiske 30 år senere og kjøpt meg et guidelinesett med sveiva på høyre hånd, da tipper jeg at jeg hadde blitt en høyrehåndssveiver..

Vel. Nok om det. For ti år siden begynte jeg med innebandy. Dette spiller jeg ennå to ganger i uken. Alle høyrehendte der har ei kølle de benytter på sin høyre side. Dette greier jeg ikke. For meg blir det backhand. Jeg må kjøpe meg, eller varme og bøye til ei venstrehåndskølle.

Kan det være slik at alle vi høyrehendte som begynner med fluefiske tvinger oss inn i venstrehåndssveiveopplegget pga fiskemessige fordeler? For deretter å tilpasse oss finnurligheter som gjør at nervetrådene går helt i kryss og gevær etterhvert?

Kansje har jeg blitt så miljøskadd av venstrehåndssveiva på enhåndssnella mi at jeg rett og sett har blitt schizofren i forhold til hvilken side som er dominant???. Kansje jeg må pusse tennene med venstra snart??? (har dere forøvrig prøvd det?...håpløst! Hånda er i ro mens hodet flyttes fram og tilbake!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. Det med disse hockypockykøllene var nytt for meg. Jeg mener da å huske at i hockey, så er det helt omvendt(?)

Du er sikker på at du ikke ser ting litt speilvendt under tung utmattelse?

Og det å insiniuere at det finnes ironi og sarkasme her i tråden ...Fy og fy!

Dette er viktige greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk venstresveiv på alle enhåndssnellene eg har !!....

Men til tohånds så er det høyre for alle pæænga !!

litt fordi som ble sagt at det er greit og ha høyrehånda til og lande fisken med, snøret ikke skal hæææænge seg opp i sveiva når man skal kaste 50 meter... henger snøret seg i snelle så risikerer med backstrætch og du kaster bare 48,5 meter !  :o

og sveivingen går fortere når man må sveive inn 739 meter med backing..  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Trekker denne konklusjonen....... alle som er nybegynnere sveiver med venstre hånd for de kjøpte ikke sneller på

70 -tallat  ???8)  en tullediskusjon på linje med: Berører du girkula med tommel når du girer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar - mener du høyre hånd nederst på kølla? Det er i hvertfall det som er minst vanlig når man er høyrehendt. Jeg gjør det også på den måten i innebandy/hockey. Alle andre høyrehendte jeg spiller med bruker venstre nederst og det er også køller for dette formålet som er vanlig. Har aldri tenkt på at det er fiskingen som har gjort meg slik. Men det er ikke umulig med tanke på hvor mange tusen timer jeg har stått å sveivet inn med venstrehånda (ja, i mine 20 første fiskeår fisket jeg med haspel).

Staffan - så Bjørnar som har fisket med flue i 40 år er nybegynner??  :o

Uansett. Skjønner ikke dere som hisser dere opp over denne "diskusjonen". Det er vel strengt tatt ingen diskusjon. Slik jeg ser det er det tull, fjas, godsinnet mobbing og tidsfordriv  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er mye ironi og sarkasme i denne tråden. Jeg prøver meg likevel på ett seriøs litt teit spørsmål.

Jeg har vært fluefisker i 40 år. Selvfølgelig sveiver jeg med venstre (høyrehendt). Jeg tipper årsaken er at når jeg startet med dette, så var snellene stort sett produsert fra england. Disse leverte snellene med venstrehåndssveiv. Jeg ser helt klart fordeler med å benytte venstrehåndssveiv under praktisk fiske med enhånds, prøver derfor å påvirke alle under nybegynnerkurs til å gjøre det samme.

Likevel.. Hadde jeg begynt med fiske 30 år senere og kjøpt meg et guidelinesett med sveiva på høyre hånd, da tipper jeg at jeg hadde blitt en høyrehåndssveiver..

Vel. Nok om det. For ti år siden begynte jeg med innebandy. Dette spiller jeg ennå to ganger i uken. Alle høyrehendte der har ei kølle de benytter på sin høyre side. Dette greier jeg ikke. For meg blir det backhand. Jeg må kjøpe meg, eller varme og bøye til ei venstrehåndskølle.

Kan det være slik at alle vi høyrehendte som begynner med fluefiske tvinger oss inn i venstrehåndssveiveopplegget pga fiskemessige fordeler? For deretter å tilpasse oss finnurligheter som gjør at nervetrådene går helt i kryss og gevær etterhvert?

Kansje har jeg blitt så miljøskadd av venstrehåndssveiva på enhåndssnella mi at jeg rett og sett har blitt schizofren i forhold til hvilken side som er dominant???. Kansje jeg må pusse tennene med venstra snart??? (har dere forøvrig prøvd det?...håpløst! Hånda er i ro mens hodet flyttes fram og tilbake!)

Her må BjørnarSkj. ta feil. 

Jeg har ennå alle mine Hardy sneller (England) som jeg kjøpte i 70-åra.  Disse var alle satt opp for høyrehåndsveiving. Dog er sveiveretningen vendbar.

Å sveive med venstre hånd er å bryte ned fluefiske-tradisjonene.  Dessuten er det mest hensiktsmessig å håve fisk med høyrehånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Kaster med høyre og sveiver med venstre. Mest naturlig det. Da slipper jeg å bytte hånd. MEN:

Jeg har da såpass motorikk at jeg klarer å sveive med begge og kjøre fisk med begge. Er da ikke så vanskelig. Verre å kaste med begge, men sveive da gitt. Det er så lett så. Og håving kan man vel klare med begge? Ellers er det jaggu skralt med koordinasjonsevnene.

Hadde jeg spilt hockey, noe jeg selvsagt er for glup til å gjøre, så hadde jeg hatt høyre nederst. Akkurat som når jeg slår golf. Jeg er tross alt høyrehendt.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Erik. 

Har også høyrefatning i hockey og innebandy, selv om de fleste høyrehendte har venstrefatning. Drar det enda litt lenger, og holder kniven i venstre og gaffelen i høyre. Dette er mot normalen, men det eneste som funker for meg. Og når folk spiser suppe, ja da er det plutselig høyrehånda som holder skjea! Slik vingling da gitt! Blir altfor lite konsistent for meg, men innser at jeg har tapt den kampen (liten interesse for temaet i de politiske partiene jeg har vært i kontakt med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis jeg tirret på meg noen, når jeg faktisk selv tullet litt. Det var ikke meningen. Når jeg kjøpte min første perfect måtte jeg faktisk bestille den eom venstrehånds.. det stemmer. Men ellers står jeg ved at de første engelske snellene kom med venstrehåndssveiv til mitt hus..

Jeg beklager hvis jeg sa at jeg hadde fisket med flue i 40 år. Jeg er 43 år gammel. begynte når jeg var 12. Dermed blir det 31 år..

Når de3t gjelder hockeykøllene.. Jeg sjekket på trening i går. Jeg benytter høyrehånd nederst.. Alle andre venstre (vi er alle høyrehendt). Enten er det noe feil med meg, eller er det feil med alle andre der.

Så litt alvor. Jeg sveiver med venstre. Ser helt klart fiskemessige fordeler med det, som mange har ramset opp her. Men det skal også sies. jeg sliter veldig motorisk med å benytte andre hånda. Om dette har blitt slik etterhvert, eller om det var slik fra starten av.... det vet jeg rett og slett ikke. Min faste turkamerat er venstrehendt og bruker høyresveiv. Vi sliter begge med å bytte stenger på grunn av dette.... Dårlig koordinasjon heter det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...