Gå til innhold

Hvorfor høyresveiv?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Innen hockey, er det iallefall mest vanlig at høyrehendte spillere, har høyre hånd øverst på kølla, mens venstrehendte har venstre hånd øverst.

Høyrefattet: "Kjeivhendt"

Venstrefattet: "Riktig"

Men dette flyter om hverandre... mange høyrehendte som likevel er høyrefattet, og omvendt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskemessig så er det en fordel om man sveiver med den hånda som utfører jobben minst klønete. Altså den som føles mest naturlig.  ;)

Et par-tre ikke-problemer som diskuteres her inne nå. Er vel vanlig sånn mot slutten av vinteren...  ;D

enig med du, det som er naturlig er naturlig.

selv om jeg er høyrehendt, så er det naturlig for meg å sveive med venstre. og pga dette så sveiver jeg mye fortere med venstre hånda, enn med høyre.

og på den andre siden så føles det unaturlig for meg å holde stanga i venstre. føler ikke at jeg hat like god kontroll og feeling under kjøring av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyresveiv....fordi det har alltid vært sånn !!! ;D

At det kom en mulighet til å snu sveiveretningen er bare et av disse vanlige salgstriksene som kommer med jamne mellomrom.

Det samme skjedde jo på haspelsiden.Var bare å skru ut en skrue i senterjernet,løsne,ta ut og sett inn fra ndre siden,feste og sveive fra andre siden.

Så da kunne de som før hadde sveivet med snellen oppå stanga forstette med det,nå med vestrehåndsbaklengsteknikk. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er tredje eller ellevte gang dette temaet er oppe her, og det vitner om hvor utrolig viktig dette er å få belyst.

Håper de som ikke er keivhendte, men som alikevel sveiver med høyre hånd, eier såpass skam at de går i seg selv, og kanskje vurderer sin fremtid her på forumet, samt elver jeg fisker eller har fisket i.

Var i russland og fisket sist sommer, og der ble sveivretning på snellene sjekket på grensa, før man i det hele tatt slapp inn i landet. Slik fungerer det også i alle andre land, bortsett fra england.

Skal være så ærlig å innrømme at jeg har et par sneller med høyresveiv selv, men de brukes bare når jeg fisker alene, og på steder hvor det ikke finnes fisk.

Hvis alle er ærlige så kan vi etterhvert begynne å skille klinten fra hveten . . . Det ville ihvertfall være til stor hjelp om de som urettmessig sveiver med høyre opplyser om dette i profilen sin.

Dukket visstnok opp en høyresveiver på telegrafen i hemsil midt i stankelbeinhøytiden sommeren '97 . . . Stanga og capsen hans ble funnet igjen i fjor, ille tilredt . . . Så tenk dere om, folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det for mange henger sammen med hva man bruker hendene til ellers når man er på tur.  Selv bruker jeg høyre til å både pille meg i nesa når snærken setter seg i kulda, klø meg i rompa og holde junior stødig når vannet skal lates.....og man vil vel ikke ha etterlatenskaper etter slike aktiviteter smurt utover korken.  Derfor stanga i venstre og sveiva i høyre.  Dessuten er jeg keivhendt.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg gjentar meg selv. Men dette er jo riiimelig rart, er det ikke?

Skal man bruke argumentet "finmotorikk", så skjønner jeg nå hvorfor så få greier å bruke blinklyset. Aha! For venstra funker jo ikke! Se der, der kom vi frem til noe. Skjønt, det stemmer jo ikke hos oss som f.eks. har mishandlet motorsykler på baner og veier gjennom tia.

Ventre hånd beveger clutchen. Venstre bein styrer giringa. -Fiiinmotorikk! 

Men, på den annen side, se hvor usedvanlig seint folk greier å dimme ned når du møter de i trafikken. Det er fordi høyra(Hos vårs høyrehendte, og her ber jeg om unnskylding ovenfor keivhendte!), er blitt et redskap for ren kraft.

La oss være enige om èn ting;

Høyresveiv er en tvilsom løsning!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

99,99% har vokst opp med en åpen haspel i nevan slår trådstarter fast. Hmmm....enten er jeg fryktelig gammel, eller så har jeg vist vokst opp i feil miljø.

Første stanga mi var en bambus med påmontert marksnelle, fikk lukket haspel i 4-5 års alderen og min første fluestang i 7 års alderen. Far min fisket med flue, bestefar og min læremester Asbjørn fisket med flue. Jeg har alt utstyret jeg har arvet etter dem + utstyret jeg selv hadde i 70 åra. Og jeg kan si at samtlige sneller har høyresveiv, og det er heller ikke mulig å bytte til venstre.

De som dristet seg til backlash og multiplikatorsneller måtte også sveive med høyre.

Så jåleriet måtte vel komme med alle de som insiterte på å kunne endre sveiveretningen på snellene. Og det jåleriet dukket vel opp med de som vokste opp med en åpen haspel.

Jeg har aldri eid en åpen haspel, og har heller ingen planer om det, men så er jeg vist den minst moderne her, og er den o.o1% som har vokst opp med høyresveiving.

Kjell Karlsen

Da er jeg for ung :) Med erfaring fra alt for gamle sneller. Noe nedarvet gammelt av type sneller, da såkalte marksneller (likner fluesneller). De har knarr men ingen brems. DVS at hvis snelle monteres motsatt så har de venstresveiv ... Så ALLE kom ikke med høyresveiv :)

PS. Selvfølgelig HELT uakseptabelt å sveive med kastearmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Flere internasjonale studier har vist at høyresveivere er mer intelligente, atletiske og tilpasningsdyktige enn venstresveivere.

For å ikke snakke om at de også er kjekkere, bedre i senga og mere velutstyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere internasjonale studier har vist at høyresveivere er mer intelligente, atletiske og tilpasningsdyktige enn venstresveivere.

For å ikke snakke om at de også er kjekkere, bedre i senga og mere velutstyrt!

Ja dette stemmer. Men studiene viser også en stor grad av manglende romfølese, sterk grad av empati, og en omfattende lidenskap for å kjøpe nye gardiner. Kort sagt kom det som en overaskelse på forskerne at det viste seg å være kvinner. Ekte mannfolk sveiver med venstre  ;D.

P.S. Tviler på at det kan bli mer OT nå. Jeg synes foresten det er flott at dere høyresveivere tør å vise deres feminine side  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var bare svensker som sveivet med høyre jeg? Sammen med folk fra Bærum?

Helt feil ifølge en selger vi hadde på besøk i butikk da jeg engang jobbet der.

Han hevdet at det var kun homofile(uten at det er noe galt med det selvsagt :)) og sørlendinger som sveivet med venstre når de var høyrehendt.

Vet ikke hva han baserte disse studieresultatene på, men ser ut til å vøre riktig, jeg sveiver med høyre selvsagt- er hetro og høyrehendt.

Kan ikke forklare det mer enn det :) :) :) :)

Simpelthen sveiver jeg raskere med høyre hånd, og fordi første snella jeg fikk var høyrehåndsveiv, hadde ikke peiling på hvordan skifte den...måtte bli vant med det. Og slik ble det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo nevnes at det sveives fint lite i løpet av en dags fluefiske, da . . . Er ihvertfall langt mellom de fiskene jeg får som må sveives inn  ;D

Sveiver hele tiden jeg,kaster ut og sveiver inn,kaster ut og sveiver inn er det feil??

Neida, alle fra hadeland gjør det, Glenn  ;D

Gjør det jeg også, når jeg vil ha litt bevegelse i flua. Langt enklere det enn å drive å trekke i snøret hele tida.

Har dere forresten lagt merke til hvor bløtt og ekkelt snøret blir å ta på etter at det har ligget på vannet  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Lurer nå på om ikke de som sveiver med "beste" hånda (f.eks. høyrehendte som sveiver med høyre) mister mer fisk enn oss andre jeg. For når man er så klønete at man må bruke "godhånda" til å sveive med og den enda mer ubrukelige hånda til å kjøre fisk med så skjønner man jo at folk mister fisk.  ;D

Kort: Best å bruke den gode hånda til det som er viktig. Sveive skal man alltids klare. Ei snelle går jo bare rundt og rundt. Er jo ikke slik at sveiva kan vingle i alle retninger... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo nevnes at det sveives fint lite i løpet av en dags fluefiske, da . . . Er ihvertfall langt mellom de fiskene jeg får som må sveives inn  ;D

Sveiver hele tiden jeg,kaster ut og sveiver inn,kaster ut og sveiver inn er det feil??

Det er egentlig ikke feil Glenn. Spinnerfiske eller slukfisking kalles det ;)

Forøvrig svever jeg også med høyre, fordi jeg synes det rett og slett er mest behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...