Gå til innhold

CANON 5D MKIII


Tya

Anbefalte innlegg

Jepp, ser veldig bra ut!

For video ser det foreløpig ut som de ikke matcher D800 på specs. Vi får vel se etterhvert, det er vel sannsynlig at de har klart å fikse noen av problemene fra MkII (rolling shutter, spesielt, men også moire), og da er det selvsagt meget interessant videomessig. Litt skuffende at det ikke har hodetelefonutgang sånn som D800, men det er forsåvidt ikke så krise. Men hvis det ikke er clean HDMI ut (kommer ikke fram på denne spec-lista) tror jeg mange indie-filmere kommer til å bytte til Nikon. D800 virker jo spesielt lovende for oss som driver mest med video.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den lansert. Ser spennende ut. Et helt annerledes kamera enn D800. For meg ser det ut som de har retta opp nesten alt som var galt med MkII.

22MP

6 fps

100 - 25600 ISO kalibreert. Utvidbar til hhv 50 og H1 (51200) og H2 (102400)

Bedre værtetting

61 fokuspunkter/41 cross

Testbilde, 6400 ISO, naturlig lys ...

http://cweb.canon.jp/camera/eosd/5dmk3/samples/downloads/02.jpg

Ganske bra må jeg si ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å følge både Canon 5D3 og Nikon D800 i praksis etter hvert som de blir tilgjengelig  :o

Nikon dro skinnet av pølsa med 36Mpx sensor mens Canon har fokusert mest på blits/AF og 5D2 sine svake punkter...

Kanskje det kommer noen rimelige 5D2 på bruktmarkedet...frister å kunne leke med FF/Video  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske på at Canon 5D / Nikon D800 er fotokameraer med fete bokstaver. Filmbiten på disse kommer i annen rekke og Canon jobber med å utvikle ett Cinema kamera i 1Dx størrelse med 4K sensor. Dette vil nok banke både 5D og D800 ned i støvlene på videobiten  8) Men det vil ikke være ett like bra fotokamera.

5D mk3 har forresten utgang for hodetelefoner.

Utover AF biten ble jeg ikke noe spes imponert over mk3. Det er ikke pokker verdt prisen på nesten 20,000,- mer enn 5D mk2 på tilbud iaf! Jeg kjøpte mitt for 11,999,- for 5 mnd siden eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den lansert. Ser spennende ut. Et helt annerledes kamera enn D800. For meg ser det ut som de har retta opp nesten alt som var galt med MkII.

22MP

6 fps

100 - 25600 ISO kalibreert. Utvidbar til hhv 50 og H1 (51200) og H2 (102400)

Bedre værtetting

61 fokuspunkter/41 cross

Testbilde, 6400 ISO, naturlig lys ...

http://cweb.canon.jp/camera/eosd/5dmk3/samples/downloads/02.jpg

Ganske bra må jeg si ...

Ja, det ser veeldig bra ut. ISO-egenskapene er tydeligvis knallbra.

Surkinga mi er jo knyttet til video, der det er litt skuff at det ikke er clean HDMI ut (det er det på D800), og ingen 1080p/60fps. Hvis 3eren hadde hatt disse funksjonene ville nemlig 2eren falt som en stein i pris. Og da kunne jeg ha fått en 5d2 for en slikk og ingenting;). Men jeg tror uansett det er vesentlige forbedringer mht rolling shutter og moire, og det er veldig bra. 5d2 har ganske mye sånt graks i videomodus, faktisk vesentlig mer enn 7D-60D-550D/600D-gjengen.

Edit: Den har hodetelefonutgang, ja... Najs! Kanskje preampen for lyd er litt mindre skrekkelig også. Hadde ikke gjort noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt noe om rolling shutter og moire på Nikon? Hvor stor praktisk kvalitetsforskjell vil det være på rein HDMI ut(Nikon) kontra det at Canon ikke har det?

Da var den lansert. Ser spennende ut. Et helt annerledes kamera enn D800. For meg ser det ut som de har retta opp nesten alt som var galt med MkII.

22MP

6 fps

100 - 25600 ISO kalibreert. Utvidbar til hhv 50 og H1 (51200) og H2 (102400)

Bedre værtetting

61 fokuspunkter/41 cross

Testbilde, 6400 ISO, naturlig lys ...

http://cweb.canon.jp/camera/eosd/5dmk3/samples/downloads/02.jpg

Ganske bra må jeg si ...

Ja, det ser veeldig bra ut. ISO-egenskapene er tydeligvis knallbra.

Surkinga mi er jo knyttet til video, der det er litt skuff at det ikke er clean HDMI ut (det er det på D800), og ingen 1080p/60fps. Hvis 3eren hadde hatt disse funksjonene ville nemlig 2eren falt som en stein i pris. Og da kunne jeg ha fått en 5d2 for en slikk og ingenting;). Men jeg tror uansett det er vesentlige forbedringer mht rolling shutter og moire, og det er veldig bra. 5d2 har ganske mye sånt graks i videomodus, faktisk vesentlig mer enn 7D-60D-550D/600D-gjengen.

Edit: Den har hodetelefonutgang, ja... Najs! Kanskje preampen for lyd er litt mindre skrekkelig også. Hadde ikke gjort noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første : Prisen på 5DmkII var rundt 25 000,- da den kom på markedet.

Det er ingenting som tilsier at mkIII kommer veldig mye høyere ut...når den kommer på markedet.

For det andre: De som tror at 12 000,- er et godt kupp på mkII,vent litt til.JP har alltid noen svært gode "clouse outs" på utgående modeller. 8)

Men,da gjelder det å være på plass også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt noe om rolling shutter og moire på Nikon? Hvor stor praktisk kvalitetsforskjell vil det være på rein HDMI ut(Nikon) kontra det at Canon ikke har det?

Da var den lansert. Ser spennende ut. Et helt annerledes kamera enn D800. For meg ser det ut som de har retta opp nesten alt som var galt med MkII.

22MP

6 fps

100 - 25600 ISO kalibreert. Utvidbar til hhv 50 og H1 (51200) og H2 (102400)

Bedre værtetting

61 fokuspunkter/41 cross

Testbilde, 6400 ISO, naturlig lys ...

http://cweb.canon.jp/camera/eosd/5dmk3/samples/downloads/02.jpg

Ganske bra må jeg si ...

Ja, det ser veeldig bra ut. ISO-egenskapene er tydeligvis knallbra.

Surkinga mi er jo knyttet til video, der det er litt skuff at det ikke er clean HDMI ut (det er det på D800), og ingen 1080p/60fps. Hvis 3eren hadde hatt disse funksjonene ville nemlig 2eren falt som en stein i pris. Og da kunne jeg ha fått en 5d2 for en slikk og ingenting;). Men jeg tror uansett det er vesentlige forbedringer mht rolling shutter og moire, og det er veldig bra. 5d2 har ganske mye sånt graks i videomodus, faktisk vesentlig mer enn 7D-60D-550D/600D-gjengen.

Edit: Den har hodetelefonutgang, ja... Najs! Kanskje preampen for lyd er litt mindre skrekkelig også. Hadde ikke gjort noe.

Trolig veldig stor forskjell, faktisk. Hovedproblemet med videoen på alle DSLR frem til nå er kodeken, H.264. Den er så komprimert at man må treffe helt perfekt med eksponeringa for å unngå veldig stygge komprimeringseffekter. Disse effektene viser seg gjerne som store firkantige blokker i skyggepartier og litt undereksponerte områder. Det er såpass ille at det kan ødelegge en scene totalt, spesielt når disse effektene opptrer i f.eks skyggepartiet av et nærbilde av et ansikt, noe som dessverre ikke er uvanlig. Hvis man eksponerer perfekt eller overeksponerer litt kan man unngå dette, og få bilder av topp kinokvalitet med DSLR/H.264, men i en typisk dokumentar-setting er det fort gjort at man ikke treffer 100% med eksponeringa fordi det går litt fort i svingene, og fisken plutselig begynner å vake etc. Da kan det bli temmelig langt unna kinokvalitet...

Med 8 bit Pro Res 422 rett ut fra kameraet (Nikon) til en flashrecorder (Ninja, f.eks) vil man trolig eliminere svært mye av disse komprimeringseffektene, og kanskje like viktig, bildet går heller ikke veien innom kameraets .jpg-innstillinger, som jo legger på kontrast, fargeinnstillinger osv. Altså noe i nærheten av en slags "raw" 1080p video, rett fra sensoren.

Men jeg sier "trolig", fordi det er vanskelig å si hvor stor forskjellen blir i praksis. Men i teorien skal det altså være mye forskjell.  

Når det gjelder moire, aliasing og rolling shutter, tror jeg dette har mer med sensorens egenskaper å gjøre. Det kommer, såvidt jeg vet, fra lineskippinga som må til for å få 22 eller 36 megapiksler ned til 1080p, og blir derfor hverken bedre eller dårligere med en mindre komprimert kodek. Men her er jeg litt på glattisen, så ikke ta det for god fisk;).  

Edit: Det som finns av video fra D800 tyder på nesten ingen rolling shutter, og ganske lite moire/aliasing.

5DmkII hadde veldig mye av dette, men 3eren skal jo være mye bedre i så henseende. Så det er ikke sikkert det er så stor forskjell på de to når det gjelder dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover AF biten ble jeg ikke noe spes imponert over mk3. Det er ikke pokker verdt prisen på nesten 20,000,- mer enn 5D mk2 på tilbud iaf! Jeg kjøpte mitt for 11,999,- for 5 mnd siden eller noe sånt.

Det kommer an på hvilke behov man har. For meg er 5DMkII et kamera jeg ikke kan ha med på annet enn asfaltjobber. Det tar flotte bilder, men er ikke noe du prøver å ta bilder av en setter i fullt firsprang med, spesielt en laaaang og fuktig dag i fjellet.

Med MkIII har Canon eliminert det meste av det jeg opplever som mangler på 5DMkII. Forskjellen går på om kamera i det hele tatt kan brukes til formålet, og da er ikke 20.000 så mye. Hvis værtettinga på dette er skikkelig, så blir spørsmålet for meg om en 1DX er verdt 55.000.

Og poenget her er ikke at noen har rett og at andre tar feil. bare at vi har forskjellige prioriteringer. Dessuten er det vel ikke såååå lenge til MkIII koster under 25k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er 5DMkII et kamera jeg ikke kan ha med på annet enn asfaltjobber. Det tar flotte bilder, men er ikke noe du prøver å ta bilder av en setter i fullt firsprang med, spesielt en laaaang og fuktig dag i fjellet.

Personlig har jeg aldri støtt på problemer med det du nevner her. Verken i forbindelse med fotografering av settere eller under laaange fuktige dager på fjellet. Det hører med til historien at jeg strengt tatt KUN har brukt mitt mk2 til denne typen fotografering. Så da blir det logiske spørsmålet: Har du egentlig testet dette i praksis? ;)

(PS, viktig saksopplysning: Har aldri fotografert settere SAMTIDIG som jeg har tilbrakt en lang og fuktig dag på fjellet. Det er kanskje akkurat den komboen som er dødelig... ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen hva du kan! Jeg er totalt grønn på filming med speilrefleks, og det er ekstremt mange fallgroper som kan forverre sluttresultatet. Det virker logiskt med komprimeringstapet man får ved H.264. Er det slik at du vurderer bytte til Nikon? Takker for gode og informative svar :)

Har du hørt noe om rolling shutter og moire på Nikon? Hvor stor praktisk kvalitetsforskjell vil det være på rein HDMI ut(Nikon) kontra det at Canon ikke har det?

Da var den lansert. Ser spennende ut. Et helt annerledes kamera enn D800. For meg ser det ut som de har retta opp nesten alt som var galt med MkII.

22MP

6 fps

100 - 25600 ISO kalibreert. Utvidbar til hhv 50 og H1 (51200) og H2 (102400)

Bedre værtetting

61 fokuspunkter/41 cross

Testbilde, 6400 ISO, naturlig lys ...

http://cweb.canon.jp/camera/eosd/5dmk3/samples/downloads/02.jpg

Ganske bra må jeg si ...

Ja, det ser veeldig bra ut. ISO-egenskapene er tydeligvis knallbra.

Surkinga mi er jo knyttet til video, der det er litt skuff at det ikke er clean HDMI ut (det er det på D800), og ingen 1080p/60fps. Hvis 3eren hadde hatt disse funksjonene ville nemlig 2eren falt som en stein i pris. Og da kunne jeg ha fått en 5d2 for en slikk og ingenting;). Men jeg tror uansett det er vesentlige forbedringer mht rolling shutter og moire, og det er veldig bra. 5d2 har ganske mye sånt graks i videomodus, faktisk vesentlig mer enn 7D-60D-550D/600D-gjengen.

Edit: Den har hodetelefonutgang, ja... Najs! Kanskje preampen for lyd er litt mindre skrekkelig også. Hadde ikke gjort noe.

Trolig veldig stor forskjell, faktisk. Hovedproblemet med videoen på alle DSLR frem til nå er kodeken, H.264. Den er så komprimert at man må treffe helt perfekt med eksponeringa for å unngå veldig stygge komprimeringseffekter. Disse effektene viser seg gjerne som store firkantige blokker i skyggepartier og litt undereksponerte områder. Det er såpass ille at det kan ødelegge en scene totalt, spesielt når disse effektene opptrer i f.eks skyggepartiet av et nærbilde av et ansikt, noe som dessverre ikke er uvanlig. Hvis man eksponerer perfekt eller overeksponerer litt kan man unngå dette, og få bilder av topp kinokvalitet med DSLR/H.264, men i en typisk dokumentar-setting er det fort gjort at man ikke treffer 100% med eksponeringa fordi det går litt fort i svingene, og fisken plutselig begynner å vake etc. Da kan det bli temmelig langt unna kinokvalitet...

Med 8 bit Pro Res 422 rett ut fra kameraet (Nikon) til en flashrecorder (Ninja, f.eks) vil man trolig eliminere svært mye av disse komprimeringseffektene, og kanskje like viktig, bildet går heller ikke veien innom kameraets .jpg-innstillinger, som jo legger på kontrast, fargeinnstillinger osv. Altså noe i nærheten av en slags "raw" 1080p video, rett fra sensoren.

Men jeg sier "trolig", fordi det er vanskelig å si hvor stor forskjellen blir i praksis. Men i teorien skal det altså være mye forskjell.  

Når det gjelder moire, aliasing og rolling shutter, tror jeg dette har mer med sensorens egenskaper å gjøre. Det kommer, såvidt jeg vet, fra lineskippinga som må til for å få 22 eller 36 megapiksler ned til 1080p, og blir derfor hverken bedre eller dårligere med en mindre komprimert kodek. Men her er jeg litt på glattisen, så ikke ta det for god fisk;).  

Edit: Det som finns av video fra D800 tyder på nesten ingen rolling shutter, og ganske lite moire/aliasing.

5DmkII hadde veldig mye av dette, men 3eren skal jo være mye bedre i så henseende. Så det er ikke sikkert det er så stor forskjell på de to når det gjelder dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen hva du kan! Jeg er totalt grønn på filming med speilrefleks, og det er ekstremt mange fallgroper som kan forverre sluttresultatet. Det virker logiskt med komprimeringstapet man får ved H.264. Er det slik at du vurderer bytte til Nikon? Takker for gode og informative svar :)

Har du hørt noe om rolling shutter og moire på Nikon? Hvor stor praktisk kvalitetsforskjell vil det være på rein HDMI ut(Nikon) kontra det at Canon ikke har det?

Da var den lansert. Ser spennende ut. Et helt annerledes kamera enn D800. For meg ser det ut som de har retta opp nesten alt som var galt med MkII.

22MP

6 fps

100 - 25600 ISO kalibreert. Utvidbar til hhv 50 og H1 (51200) og H2 (102400)

Bedre værtetting

61 fokuspunkter/41 cross

Testbilde, 6400 ISO, naturlig lys ...

http://cweb.canon.jp/camera/eosd/5dmk3/samples/downloads/02.jpg

Ganske bra må jeg si ...

Ja, det ser veeldig bra ut. ISO-egenskapene er tydeligvis knallbra.

Surkinga mi er jo knyttet til video, der det er litt skuff at det ikke er clean HDMI ut (det er det på D800), og ingen 1080p/60fps. Hvis 3eren hadde hatt disse funksjonene ville nemlig 2eren falt som en stein i pris. Og da kunne jeg ha fått en 5d2 for en slikk og ingenting;). Men jeg tror uansett det er vesentlige forbedringer mht rolling shutter og moire, og det er veldig bra. 5d2 har ganske mye sånt graks i videomodus, faktisk vesentlig mer enn 7D-60D-550D/600D-gjengen.

Edit: Den har hodetelefonutgang, ja... Najs! Kanskje preampen for lyd er litt mindre skrekkelig også. Hadde ikke gjort noe.

Trolig veldig stor forskjell, faktisk. Hovedproblemet med videoen på alle DSLR frem til nå er kodeken, H.264. Den er så komprimert at man må treffe helt perfekt med eksponeringa for å unngå veldig stygge komprimeringseffekter. Disse effektene viser seg gjerne som store firkantige blokker i skyggepartier og litt undereksponerte områder. Det er såpass ille at det kan ødelegge en scene totalt, spesielt når disse effektene opptrer i f.eks skyggepartiet av et nærbilde av et ansikt, noe som dessverre ikke er uvanlig. Hvis man eksponerer perfekt eller overeksponerer litt kan man unngå dette, og få bilder av topp kinokvalitet med DSLR/H.264, men i en typisk dokumentar-setting er det fort gjort at man ikke treffer 100% med eksponeringa fordi det går litt fort i svingene, og fisken plutselig begynner å vake etc. Da kan det bli temmelig langt unna kinokvalitet...

Med 8 bit Pro Res 422 rett ut fra kameraet (Nikon) til en flashrecorder (Ninja, f.eks) vil man trolig eliminere svært mye av disse komprimeringseffektene, og kanskje like viktig, bildet går heller ikke veien innom kameraets .jpg-innstillinger, som jo legger på kontrast, fargeinnstillinger osv. Altså noe i nærheten av en slags "raw" 1080p video, rett fra sensoren.

Men jeg sier "trolig", fordi det er vanskelig å si hvor stor forskjellen blir i praksis. Men i teorien skal det altså være mye forskjell. 

Når det gjelder moire, aliasing og rolling shutter, tror jeg dette har mer med sensorens egenskaper å gjøre. Det kommer, såvidt jeg vet, fra lineskippinga som må til for å få 22 eller 36 megapiksler ned til 1080p, og blir derfor hverken bedre eller dårligere med en mindre komprimert kodek. Men her er jeg litt på glattisen, så ikke ta det for god fisk;). 

Edit: Det som finns av video fra D800 tyder på nesten ingen rolling shutter, og ganske lite moire/aliasing.

5DmkII hadde veldig mye av dette, men 3eren skal jo være mye bedre i så henseende. Så det er ikke sikkert det er så stor forskjell på de to når det gjelder dette.

Tja, kan og kan... Man snapper jo opp litt når man holder på og knøvler såpass mye med dette. Noen av de andre i J&FF er skikkelig flinke på sånt - Tapani på bass er faktisk kreditert for sitt programmeringsarbeid på Magic Lantern (en open source firmware-hack for Canon EOS som åpner opp en masse funksjoner Canon ikke vil at du skal ha tilgang til). Og Petzi, produsenten, har nettopp avsluttet en stor kinodokumentar, skutt hovedsaklig på 60D. Så jeg har lært litegrann av dem etterhvert.

Men mest handler det jo uansett om prøving og feiling. Etter å ha gjort mange veldig dårlige opptak finner man ihvertfall ut litt om hvordan det ikke skal gjøres;) Hvis det er gode lysforhold og man har god tid blir det som regel veldig fine opptak med DSLR. Men når det er lite lys er det ikke like enkelt å få fine bilder, så da kan det være lurt å kunne noen tjuvtriks. Og det å få bra lyd inn på kameraet er ikke så enkelt.

Nei, jeg planlegger ikke noe bytte nå, men kanskje etterhvert, vi får se. Nikon er ihvertfall veldig på offensiven, og har vel et klart overtak på Canon mht filming akkurat nå, ihvertfall når det gjelder specs. Men så kommer vel Canon med noe sylhvasse greier etterhvert - 4K også videre. Og så videre. En ting er sikkert: det er veldig gunstig for oss forbrukere at det er blitt skikkelig konkurranse på DSLR-filminga.

Vi skal uansett filme ferdig sesong 2 på Canon EOS, altså ut 2012. Så får vi se hva som skjer med vårt neste filmprosjekt, som får en litt annen struktur. Kanskje vi kan få litt finansiering, sånn at vi kan leie noe helt elleville greier, f.eks. en RED Epic. Det hadde vært kult :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er 5DMkII et kamera jeg ikke kan ha med på annet enn asfaltjobber. Det tar flotte bilder, men er ikke noe du prøver å ta bilder av en setter i fullt firsprang med, spesielt en laaaang og fuktig dag i fjellet.

Personlig har jeg aldri støtt på problemer med det du nevner her. Verken i forbindelse med fotografering av settere eller under laaange fuktige dager på fjellet. Det hører med til historien at jeg strengt tatt KUN har brukt mitt mk2 til denne typen fotografering. Så da blir det logiske spørsmålet: Har du egentlig testet dette i praksis? ;)

(PS, viktig saksopplysning: Har aldri fotografert settere SAMTIDIG som jeg har tilbrakt en lang og fuktig dag på fjellet. Det er kanskje akkurat den komboen som er dødelig... ;D)

Det er klart at kombinasjonen av våt hund og frisk fjellbris med innebygd oppoverregn er ekstra skadelig. Våt hund er noe av det verste som er. Selvfølgelig kan en MkII overleve både oppoverregn og settere i fullt firsprang, men begge to samtidig er umulelig!

Jeg vet ikke. Jeg kjenner mange nok som har knerta en 5d til at jeg ikke stoler på tettinga. Vi har ett som vi bruker til trygge og tørre jobber, så jeg har ikke fått mulighet til å ødelegge det ennå. Bare gi meg litt tid så skal jeg komme tilbake med rapport  ;D

Uansett er hovedpoenget mitt at værtettinga på MkII er en kjent svakhet sammenlignet med 1D. Det at du har hatt mer flaks enn du fortjener  endrer jo ikke på dette. Dessuten er det jo en kjensgjerning at du ikke går ut av teltet hvis ikke været minner om middelverdiene i Sharm-el-Sheik  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vårtettinga på Canon er så dårlig som det nevnes her, da kan jeg ikke skjønne at noen kan vurdere å kjøpe Canon i det hele tatt, uansett spesifikasjoner.

For min del har jeg alltid brukt Nikon utstyr.  Mitt nåværende Nikon D3S har jeg hatt i 2 år. Det kameraet kan benyttes i timesvis i regnvær, hvis jeg holder ut regnet da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er 5DMkII et kamera jeg ikke kan ha med på annet enn asfaltjobber. Det tar flotte bilder, men er ikke noe du prøver å ta bilder av en setter i fullt firsprang med, spesielt en laaaang og fuktig dag i fjellet.

Personlig har jeg aldri støtt på problemer med det du nevner her. Verken i forbindelse med fotografering av settere eller under laaange fuktige dager på fjellet. Det hører med til historien at jeg strengt tatt KUN har brukt mitt mk2 til denne typen fotografering. Så da blir det logiske spørsmålet: Har du egentlig testet dette i praksis? ;)

(PS, viktig saksopplysning: Har aldri fotografert settere SAMTIDIG som jeg har tilbrakt en lang og fuktig dag på fjellet. Det er kanskje akkurat den komboen som er dødelig... ;D)

Det er klart at kombinasjonen av våt hund og frisk fjellbris med innebygd oppoverregn er ekstra skadelig. Våt hund er noe av det verste som er. Selvfølgelig kan en MkII overleve både oppoverregn og settere i fullt firsprang, men begge to samtidig er umulelig!

Jeg vet ikke. Jeg kjenner mange nok som har knerta en 5d til at jeg ikke stoler på tettinga. Vi har ett som vi bruker til trygge og tørre jobber, så jeg har ikke fått mulighet til å ødelegge det ennå. Bare gi meg litt tid så skal jeg komme tilbake med rapport  ;D

Uansett er hovedpoenget mitt at værtettinga på MkII er en kjent svakhet sammenlignet med 1D. Det at du har hatt mer flaks enn du fortjener  endrer jo ikke på dette. Dessuten er det jo en kjensgjerning at du ikke går ut av teltet hvis ikke været minner om middelverdiene i Sharm-el-Sheik  :P

Haha. Nå lo jeg med lyd.

Men jeg tror fortsatt at dine kilder enten er særs uforsiktige, eller bare veldig uheldige. To år med hard bruk, og min mk2 lever i beste velgående. I morra skal den for øvrig være med på hundekjøring på Finnmarksvidda. Får se om det går troll i ord... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon har ikke like god værtetting på 5d1+2 som Nikon har på f.eks D700. Men på samtlige 1D utgaver er det ikke noe problem.

Så,dataene stemmer ikke med virkeligheten.

Hvis kamearaet (mkII)holder hva det lover,så regner det aldri så mye i Bergen som det skal tåle.

Mitt største problem når det regner er faktisk dråper på frontglasset,ikke at teknikken svikter.Men,er rask til å pakke det ned når jeg ikke bruker det. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...