Gå til innhold

Torsk med flue?


Bekim

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

11 kg,,,,,, "på Hølla" havstykket mellom Kabelvåg og Skrova på det beste havstykket av Lofotfiske, flua, en 20 cm lang børstemark...... fisket fra båt, kjørte snøret + backing.... stoppet opp, fiska flua inn........ dette ble en drittjobb.... med fikk fisken i båten og grep havfiskestanga og fisket det jeg skulle ha........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Pistus skriver, har det dabbet veldig av i Oslofjorden de siste 10-15 årene. Min største er på 4,5kg, tatt på børstemarkimitasjon i indre Oslofjord i april på '90-tallet. Når det først biter på en torsk i dag, veier den gjerne under 1 kg.. Kanskje forholdene er bedre litt lengre sør for Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har forsket mye på dette de senere år. Altså kyst-torsken. Det viser seg at den er mye stasjonær en de trodde før og den får lite hjelp i fra norsjø-trosken som kommer inn. Norsjø-torsken går ikke særlig inn i fjorene.

Så det kan ta tid hvis først bestanden er fisket ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det ikke litt med temperatur stigninga å gjøre? nå er jeg ikke noe ekspert på noe vis.

Her i skålvikfjorden i møre er ikke ofte at 20 kg¨s  dukker opp, men 5-12 kg¨s torsk er ikke uvanlig.

på vinteren velogmerke. blir arti å fisk med flue etter den i år. :)

Solid kar det der :D har vel flere på 5-6 kg fra tidlig 90 tall,dvs når det var torsk og få i Oslofjorden...eventyrlige bifangster under børstissværminga på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torskebestanden i indre og midre fjord er stedvis god. I ytre Oslofjord er besanden forsatt dårlig. I indre fjord hadde torsken to gode gytinger etterhverandre, og det ser ut til at yngelen i hvert fall fra den første årgengen klarte seg fint.  Det har også vært mye ungfisk av torsk langs Hurumlandet de siste årene. Det har ikke vært mer torsk å se/få siden midten av 90-tallet.

Min pers på tørt er en torsk på 6,5 kg. Den største torsken på flue, som jeg har tatt i Oslofjorden fikk jeg på Hurum. Den målte 107cm, men vekta gikk bare til 8kg. De morsomste torskene å få er faktisk de som er 3-4kg. Etter det blir de tregere og er mest tunge å dra på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått på 8 kg fra et svaberg på yttersida av Hamarøy i Nordland. Flua var en enorm Mickey Finn. Men det er jo ikke akkurat en stor torsk i de farvannene. Fisken var faktisk såpass sprek at jeg lenge trodde det var en storsei, som var det jeg var på jakt etter. Min erfaring er at de lyse, velgjødde torskene som står i sterke tidevannsstrømmer ofte er overraskende sprek, mens sånn innaskjærs "molotorsk" som regel er veldig støvelaktig på kroken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått på 8 kg fra et svaberg på yttersida av Hamarøy i Nordland. Flua var en enorm Mickey Finn. Men det er jo ikke akkurat en stor torsk i de farvannene. Fisken var faktisk såpass sprek at jeg lenge trodde det var en storsei, som var det jeg var på jakt etter. Min erfaring er at de lyse, velgjødde torskene som står i sterke tidevannsstrømmer ofte er overraskende sprek, mens sånn innaskjærs "molotorsk" som regel er veldig støvelaktig på kroken. 

brutter kroka en torsk på 3,5kg en natt et par år tilbake da vi jaktet på sjøørret i 20 grader varmt vann og begge var sikre på at det var sjøørret på 3-4kg, utras på 20-30 meter før den nesten kunne taues inn... stor torsk til dette området å være men det som overasket mest var faighten på torsken de første 20-30 sekundene, uhyre sterk til torsk å være  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått som forklaring på at torsken ble borte fra deler av Oslofjorden både klimaendring med høyere vanntemp, forurensing og støy fra propeller. Hvorfor ikke det samme jager torsken vekk fra Øresund har jeg aldrig fått svar på. Der har man bærekraftige torskestammer med tildels stor torsk. Jeg vet hvorfor, men ingen må sette spørsmålstegn ved bruken av bunntrål selv om vi vet at det er noe av det mest ødeleggende man kan fiske med. Innerst i Oslofjorden tråles det lite og der har man mere torsk og den gyter rett ved Aker brygge.

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde mitt livs værste dagen ved sjøen... NULL sjøørret, men derimot 30 pluss av torsk... Liker IKKe!l

De to på hver eneste kast........

liker ;D

Liker ikke at du ikke fikk sjøørret, men digger at det er bra med torsk. Nå vet ikke jeg hvor du fisker, men her i Oslofjorden har det vært sørgelig dårlig mer torsk de siste årene.  :'(

Sjøørreten trekker gjerne unna når det er mye torsk,spesielt i skumringen. så rapporter om mye torsk er bra. For og unngå torsken, så vent til det har blitt helt mørkt, eller fisk på dagtid. Skumringen er "torsketimen"

alexx: Torsken og sjøørreten oppholder seg mye på de samme plassene, det er på grunna det er mat og få på denne tiden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumringen er "torsketimen"

syntes virkelig dette er merkelig, prikkefant timen/blå timen/skummringen er sjøørret tid her! et lite untakk er midten mot slutten av mai hvor det kommer inn mye rød torsk på kvelden men dette varer i ca 2 uker, resten av skummringstiden er virkelig sjøørret tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring, og den er fra midtre og indre Oslofjord er at på de gode børstemark-kveldene blir det mer og mer torsk etterhvert som mørket siger på. Vet  jo ikke om det er torsken som blir mer og mer i flertall, eller om ørreten rett og slett trekker seg unna. Har fått klart flest ørret i skumringen, eller tidlig på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Jeløytraktene når mørket kommer er det vanskelig å få noe annet enn torsk på denne tiden :PBlir det mørkt 1900,kan man starte på ørretfisket rundt 21-2130...virker som om torsken innvanderer plassene og fortrenger ørreten helt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Jeløytraktene når mørket kommer er det vanskelig å få noe annet enn torsk på denne tiden :PBlir det mørkt 1900,kan man starte på ørretfisket rundt 21-2130...virker som om torsken innvanderer plassene og fortrenger ørreten helt!

Det stemmer med mine erfaringer også, rent bortsett fra at de siste årene har det omtrent ikke vært torsk :-\, men nå ser det lysere ut. det er først etter at torsken har gått og lagt seg at man kan få de største aurene 8)

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Jeløytraktene når mørket kommer er det vanskelig å få noe annet enn torsk på denne tiden :PBlir det mørkt 1900,kan man starte på ørretfisket rundt 21-2130...virker som om torsken innvanderer plassene og fortrenger ørreten helt!

Ja, jeg hadde 7 timers fiske i mossesundet i går... Testa alt av fluer, forskjellige inntrekk og og lengder på fortom.. På det ene stedet stod jeg på en brygge.. I det krystallklare vannet så kunne jeg se torsk på torsk under brygga, og gjerne 5-6 stykker samtidig... Og jeg fikk KUN torsk!! Mista tellinga, men så og si på hvert kast med wolly variant.. HAT!!!!!!!!! Ville teste en annen plass rett etter at sola hadde gått ned, men kun torsk der også..  Må nok vente til det er mot midnatt som du sier.. Ble skikkelig lei i går.. Men så var det jo BLIKK stille på vannet også.. Blikk og krystall er en veldig dårlig kombo.. Men så ørreten var oppe med kun snuta.. men tok ikke loppa for det :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumringen er "torsketimen"

syntes virkelig dette er merkelig, prikkefant timen/blå timen/skummringen er sjøørret tid her! et lite untakk er midten mot slutten av mai hvor det kommer inn mye rød torsk på kvelden men dette varer i ca 2 uker, resten av skummringstiden er virkelig sjøørret tid...

Skumringen her er skikkelig Torsk! Og det er svett!!! Men nå har vi litt forskjellige forhold som du sikkert vikk med deg nå vi var nede hos deg... Tviler på at torsken er så ivrig på de langgrunne stendene 8) Men jeg tar turen ned til uka.. Pistus? Værra med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at det er sjøørret-tid, men samtidig blir det i disse tider fanget bra med torsk som bifangst på fluene som vi har tiltenkt sjøørreten.

Det er sjelden jeg fisker målbevisst etter skjeggebassen vår, men noen vindstille dager på høsten må jeg bare ut på snikfiske etter haleviftende, krabbespisende torsk som mesker seg på grunt vann.

Noen betraktninger samt bilder fra dette ligger her på bloggen Tilslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...