Gå til innhold

Spiller land noen rolle ved valg av stang?


.JB

Spiller land noen rolle ved valg av stang?   

70 stemmer

  1. 1. Spiller land noen rolle ved valg av stang?

    • Ja, foretrekker amerikanske merker (designet og produksjon i USA)
      7
    • Ja, foretrekker nordiske merker (i det minste designet i Norden)
      8
    • Ja, styrer alltid klar østenproduserte stenger.
      1
    • Ja, foretrekker klassiske merker som fortsatt produseres i opprinnelseslandet.
      14
    • Nei, det blir hipp som happ.
      48


Anbefalte innlegg

Ser at 50% ikke bryr seg om det er kinesisk eller ikke.  Av div. tråder/salg- og kjøp, får jeg inntrykk av noe annet  :).

Selv så fikk jeg snører (rene kopier av Rio Bonefish), stenger og sneller fra et kinesisk firma før min avreise i "Bonefishland".

Jeg hadde også kjøpt SA snører i flere klasser, Orvis stang, samt Lamson-snelle.

De kinesiske snørene syntes jeg var bedre å kaste med, samt at flyteegenskapene var bedre enn SA`s.

Snellene (en rammestørrelse med to ulike spolediametere) fungerte også utmerket.

Stengene likeså - uten at jeg fikk prøvd alle tre.

Orvis og Lamson - fungerte også  :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper som oftest stenger på salg, av og til utgåtte modeller. Helst stenger jeg har prøvd, men også de jeg har lest positiv omtale av. Merke betyr nesten ingenting. Har bare kjøpt bare kjøpt to stenger som har kosta mer enn 3,000,-  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dersom vi slutter å handle stenger fra det amerikanske / vestlige markedet vil vi også miste 1. gangsutviklingen av nye materialer....enten det er nye materialer eller forbedringer av eksisterende........... carbonfiberen ble tatt i bruk i 1963 av det engelske Royal Aircraft Establishment..........ca. 10 år etterpå ble fiberen tatt i bruk som stangmateriale

"Boron and Graphite rods came around in 1970s after the 1960s when the United States and United Kingdoms invested considerable research into developing the new technologies. In 1971 Don Phillips began experimenting in his basement with the new fibers to design some sort of fishing rod. Hewitt and Howald were first to come up with a way to lay these fibers into the shape of a fishing rod by wrapping them around a piece of balsa wood. By 1977 boron fiber technology had been muscled out by the cheaper material of graphite and was no longer competitive in the market." 

Jeg tror at det i framtiden vil foregå en rekke eksprimenter med idag helt ukjente materialer......... har ingen tro på at disse forsøkene vil foregå i vesten....av mennesker med lidenskap for de nye materialene og fluefiske...... østen har en etterapingtradisjon......... dilter etter og kopierer de ting som har vært vellykket......., de må bare ha en prototype og en metodikk, så er de igang med produksjonen og gjør det like bra, kanskje med enda større presisjon.......... men de går ikke egene veier...... lager aldri et skispor..... de benytter de sporene som allerede er laget. Så det er bra at det finnes endel som handler utstyr fra vesten. dersom ikke stopper det hele opp på utviklingsfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis ikke mange som klikket på linken jeg la ved i den andre tråden.

Iflg. International Average Salary Income Database for industrilønn pr måned, etter alle obligatoriske trekk (som det er en del av i Norge) så ligger Irland på topp, Korea som nummer to, og videre UK, Sveits, Australia, Japan, USA, NORGE....

Og jeg har nevnt det før - de beste fabrikkene i Korea og selv Kina lager nå stenger med bedre og jevnere kvalitet på finish enn de aller fleste amerikanske. Hvis man går dem i sømmene. Eikre-fly stengene mine har faktisk jevnere, penere og rettere finish en samtlige av Sage stengene mine.

Men ideene kommer fortsatt fra vesten. Omtrent som iPad. De selger forholdsvis greit selv om de er laget i Kina.

Klart, det er kanskje stas å vite at hvis du f.eks. kjøper en Scott så har du en stang som er laget av en som selv fisker med flue (iflg. sjefen Jim).

Hvilken tråd er det? Vil gjerne lese den linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Tydeligvis ikke mange som klikket på linken jeg la ved i den andre tråden.

Iflg. International Average Salary Income Database for industrilønn pr måned, etter alle obligatoriske trekk (som det er en del av i Norge) så ligger Irland på topp, Korea som nummer to, og videre UK, Sveits, Australia, Japan, USA, NORGE....

Og jeg har nevnt det før - de beste fabrikkene i Korea og selv Kina lager nå stenger med bedre og jevnere kvalitet på finish enn de aller fleste amerikanske. Hvis man går dem i sømmene. Eikre-fly stengene mine har faktisk jevnere, penere og rettere finish en samtlige av Sage stengene mine.

Men ideene kommer fortsatt fra vesten. Omtrent som iPad. De selger forholdsvis greit selv om de er laget i Kina.

Klart, det er kanskje stas å vite at hvis du f.eks. kjøper en Scott så har du en stang som er laget av en som selv fisker med flue (iflg. sjefen Jim).

Hvilken tråd er det? Vil gjerne lese den linken.

http://www.worldsalaries.org/manufacturing.shtml

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=24364.msg409908;topicseen#new

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra diskusjonen virker det å være liten tvil om at kvaliteten på østenproduserte stenger er fullt på høyde med det fra USA, kanskje over om man legger fininspeksjon til grunn. I går fikk jeg testet siste i stanggarderoben, en Winston Boron IIx #3. Jeg skal ikke ta alle detaljer, men jeg likte den ekstremt godt, tross at snørevalget ikke var ideelt. En stang som går dypere enn de jeg har fra før, men med masse spenst og kraft (ikke minst ved vannkast). Har også testet Shimano Freestone FS for en stund tilbake, og det var ikke noe i veien med den. Men forutsatt ellers like, så hadde jeg tatt det grønne metallrøret med R.L. Winston Rod Company - Fine Rods Since 1929.

Det er objektivt irrasjonelt, men subjektivt høyst rasjonelt. Og sånn er det jo med fryktelig mye... ;)

Legger ikke skjul på at jeg har et drag mot amerikanske stenger, men jeg har også plass til noen unntak, så denne idiotiske undersøkelsen har jeg ikke giddet å svare på.  ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra diskusjonen virker det å være liten tvil om at kvaliteten på østenproduserte stenger er fullt på høyde med det fra USA, kanskje over om man legger fininspeksjon til grunn.

Nu vel . . . Det kan virke som det blåser en østen-vind på forumet her akkurat nå, men her har slikt en tendens til å svinge, alt ettersom hvem som hauser opp det ene eller andre, og hva som er kult der og da. Omtrent som fjortiser og musikk  ;D

Jeg har til gode å se ei østen-produsert stang som er like gjennomført som det beste fra Scott, Winston og T&T, sånn alt i alt.

Jeg er ihvertfall ikke av den oppfatning at østenprodusert overgår disse kvalitetsmessig . . . langt ifra  :)

Men det finnes mange eksempler på østenprodusert hvor man virkelig får mye for penga, og slikt liker vi  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har til gode å se ei østen-produsert stang som er like gjennomført som det beste fra Scott, Winston og T&T, sånn alt i alt.

Jeg er ihvertfall ikke av den oppfatning at østenprodusert overgår disse kvalitetsmessig . . . langt ifra  :)

100% enig !

Jeg skjønner ikke hvor de finner disse perfekte østenstengene...   Sage skal visstnok ha dårligere finish iflg samme kilder,  javel... Og Winston, jeg har aldri sett en dårlig Winston..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til gode å se ei østen-produsert stang som er like gjennomført som det beste fra Scott, Winston og T&T, sånn alt i alt.

Jeg er ihvertfall ikke av den oppfatning at østenprodusert overgår disse kvalitetsmessig . . . langt ifra  :)

100% enig !

Jeg skjønner ikke hvor de finner disse perfekte østenstengene...   Sage skal visstnok ha dårligere finish iflg samme kilder,  javel... Og Winston, jeg har aldri sett en dårlig Winston..

Akkurat Sage syntes jeg bestandig har vært nokså trauste (bortsett fra Sp og Zxl) til amerikansk å være. Bevares, de har mange gode modeller, men de er så kjedelig rigget  :-\

Scott, Winston og T&T har noe ved seg, utover at de er gode fiskestenger, som gjør at det er stas å eie dem  :)

En detalj som egenprodusert snellefeste (T&T) er et eksempel på hva jeg syntes hører hjemme på stenger i prisklassen 5-6-7.000 kr. Forseggjorte stangrør med delikate emblemer på er også detaljer som påvirker helhetsinntrykket for min del  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"sånn alt i alt."

Enig!

Synd at de er 5-8 ganger prisen.

Spørsmålet er om de er verdt det?

Fiskemessig - får jeg inn like mye fisk på mine kinastenger - som mine amerikanske.

Uten å måtte gjøre noen abligøyer for det.

Men det er jo moro å vise ørreten at det står Winston på stangen - den ble fanget med  :D

Og ikke minst:  At oppbevaringstuben - er av fjong kvalitet  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"sånn alt i alt."

Enig!

Synd at de er 5-8 ganger prisen.

Spørsmålet er om de er verdt det?

Fiskemessig - får jeg inn like mye fisk på mine kinastenger - som mine amerikanske.

Uten å måtte gjøre noen abligøyer for det.

Greia er jo at "alle" lager gode fluestenger i dag, dyrt som billig  :)

Derfor syntes jeg ikke det gjør noe om man får med litt ekstra, som disse "ubetydelige" detaljene, når man skal betale såpass for ei fluestang.

Rent fiskemessig så skulle jeg klart meg veldig fint med Eikre-Fly Fluvius, Guideline Fario og Exceed jeg, de står ikke tilbake for noe annet hva egenskaper som fiskestenger angår  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til gode å se ei østen-produsert stang som er like gjennomført som det beste fra Scott, Winston og T&T, sånn alt i alt.

Jeg er ihvertfall ikke av den oppfatning at østenprodusert overgår disse kvalitetsmessig . . . langt ifra  :)

100% enig !

Jeg skjønner ikke hvor de finner disse perfekte østenstengene...   Sage skal visstnok ha dårligere finish iflg samme kilder,  javel... Og Winston, jeg har aldri sett en dårlig Winston..

Må sammenligne epler med epler her da.  ;)

Så må man vite hva man skal se etter. Spesielt på surringer og finish. De fleste har for mye epoxy, og har tønneform. Mye dårlige avslutninger på tråd og trim. Bobler osv osv.

Jevnt over synes jeg T&T har best kvalitet på selve arbeidet. Deretter ligger de andre ganske likt.

Folk ser mest på hva SLAGS komponenter som er brukt, farger osv. Jeg snakker om håndtverket. Der er det mye småfeil hos de store. Poenget var ikke å henge ut de amerikanske merkene, men snarere å understreke at håndtverket hos de beste i Østen nå er helt på høyde med de store amerikanske. Og det avsløres i detaljene. Finishen på Fluvius'en min ER faktisk et lite hakk bedre enn på f.eks. Z-Axis'en min. Rettere, ikke tønneformet i det hele tatt og jevnere.

Det er klart at Sage får et pluss fordi de har Struble NS snellefeste, H&H ringer og meget god kork. Men det går som sagt på valg av komponenter.

Jeg har 23 toppstenger fra de store amerikanske, så jeg må nok innrømme at jeg også lar meg sjarmere av den "pakken" de tilbyr. Uten at jeg skal, eller KAN sette fingeren på nøyaktig hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler behov for å legge til ett poeng her:

De beste fabrikkene i Asia jobber med utviklingsteam fra mange forskjellige merker og land. De kommuniserer jevnlig med noen av de beste utviklerne i verden. Så de får impulser fra, og er en aktiv del av utviklingen av nye aksjoner, materialer osv. Gjør du det i mange nok år så er det ikke til å unngå at man blir j*vlig god på å utvikle stenger (og andre ting). Så de har faktisk etterhvert utviklet en kompetanse som mest sannsynlig overgår den som hvert individuelle team innehar.

En av de fabrikkene jeg kjenner lager stenger etter instruks (de kopierer aldri) for Hardy, Vision, Orvis, Redington (Sage gutta), mfl. (bl.a. Eikre-fly). R&D teamet deres har et kunnskapsnivå som er skyhøyt. Nano-resin, thermoresin, kryssende fiber etc. de har gjort ALT. Og håndtverket er selvfølgelig av ypperste klasse, siden de som fysisk bygger stengene også har solid erfaring etterhvert.

Så at stenger produsert på disse fabrikkene er på noen som helst måte mindreverdige har liten rot i fakta. Men det er her snakk om under en håndfull fabrikker. Resten av stenger som kommer derfra, de som produseres ved å kopiere andre, og som selges på nettet under ymse navn er noe HELT annet.

Merker som Loop, Eikre-fly, Guideline og Vision bruker disse gode fabrikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at i en blindtest ville mange bli overasket  ;D Viva NZ  ;D

"Blind" test ville jo ihvertfall fjernet det visuelle inntrykket, da var det bare kork og følelsene igjen.

Og størrelse og kvalitet på kork kan heldigvis avsløre om jeg ville hatt stangen eller ikke, uansett hvor den er laget.

Noen stenger er så j....gode at jeg biter i meg "korkhysteriet" mitt å sliper til ønsket tykkelse.

Men antall korkringer for mange i forhold til slik jeg selv liker det, er vanskeligere å gjøre noe med på en pen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

En fluestang er kun et redskap for meg, jeg er opptatt av stangas kaste og fiskeegenskaper.

Men jeg vil at fluestanga skal være rett! En skjev fluestang, rullet på en gammel, brukt og skjev mandrill er noe av det styggeste jeg ser. Ellers så stiller jeg krav til jevne surringer/lakk.

Hvor stanga er produsert, hvem som produserer den, hvordan stanga ser ut og hvilken farve stanga har er meg revnende likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snellefeste og kork er avgjørende om jeg går videre. "alle" stenger er jo bra, så da får utseende bli ledetråden.

Blir litt som med jenter! Er rumpa og tuttene fine så er det en god start til å gå videre med andre detaljer og egenskaper :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har til gode å se ei østen-produsert stang som er like gjennomført som det beste fra Scott, Winston og T&T, sånn alt i alt.

Jeg er ihvertfall ikke av den oppfatning at østenprodusert overgår disse kvalitetsmessig . . . langt ifra  :)

100% enig !

Jeg skjønner ikke hvor de finner disse perfekte østenstengene...   Sage skal visstnok ha dårligere finish iflg samme kilder,  javel... Og Winston, jeg har aldri sett en dårlig Winston..

Må sammenligne epler med epler her da.  ;)

Så må man vite hva man skal se etter. Spesielt på surringer og finish. De fleste har for mye epoxy, og har tønneform. Mye dårlige avslutninger på tråd og trim. Bobler osv osv.

Akkurat det samme som jeg ser etter  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til gode å se ei østen-produsert stang som er like gjennomført som det beste fra Scott, Winston og T&T, sånn alt i alt.

Jeg er ihvertfall ikke av den oppfatning at østenprodusert overgår disse kvalitetsmessig . . . langt ifra  :)

100% enig !

Jeg skjønner ikke hvor de finner disse perfekte østenstengene...   Sage skal visstnok ha dårligere finish iflg samme kilder,  javel... Og Winston, jeg har aldri sett en dårlig Winston..

Må sammenligne epler med epler her da.  ;)

Så må man vite hva man skal se etter. Spesielt på surringer og finish. De fleste har for mye epoxy, og har tønneform. Mye dårlige avslutninger på tråd og trim. Bobler osv osv.

Akkurat det samme som jeg ser etter   ;)

At du gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har til gode å se ei østen-produsert stang som er like gjennomført som det beste fra Scott, Winston og T&T, sånn alt i alt.

Jeg er ihvertfall ikke av den oppfatning at østenprodusert overgår disse kvalitetsmessig . . . langt ifra  :)

100% enig !

Jeg skjønner ikke hvor de finner disse perfekte østenstengene...   Sage skal visstnok ha dårligere finish iflg samme kilder,  javel... Og Winston, jeg har aldri sett en dårlig Winston..

Må sammenligne epler med epler her da.  ;)

Så må man vite hva man skal se etter. Spesielt på surringer og finish. De fleste har for mye epoxy, og har tønneform. Mye dårlige avslutninger på tråd og trim. Bobler osv osv.

Akkurat det samme som jeg ser etter   ;)

At du gidder.

Ruffen, du gidder vel heller ikke kjøpe en stang med bobler i lakken og klumpete ugjevne surringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...