Gå til innhold

Lage hjemmeside. Hjelp!


Kim W

Anbefalte innlegg

Jeg har fantasert en stund om å lage meg en hjemmeside med allt av det jeg interreserer meg for i flueverden. Det være filmklipp egenproduskjon, fluebinding med tanker rundt flua, bilder og historier fra turer osv.

Liker å surre med sånt på kvelden og ser flere av dere gutta her inne har egne sider. Er dette tidkrevende for dere, og kostbart? Eller er dere på gratistjenester? Hva med domener, er det noe man må kjøpe og hva innebærer dette?

Er blank på hjemmesider...kort fortalt.

Har noen av dere ett tips til hvor jeg bør begynne? Altsa hvilken hjemmesideaktør som er enkel å lære sånn i første omgang?

Kim. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er ute etter noe av det vi i banden bruker :)

Wordpress er en template (eller mal om du vil) som ligger i bunn. veldig enkelt og forståelig. Deretter velger du en design som du liker. Mange gratis desig/utseender som du kan bruke og deretter logger du deg på wordpress og bruker det nesten som "MS Word" mtp. redigering av artikler. Du får en dedikert og gratis wordpressadresse som du kan bruke, men vil du ha eget domene så kan du feks. kjøpe et .com domene (som vi har gjort, fluebanden.com) og det koster ikke allverden. Tror det ligger på 170,- pr. år og da har man tilnærmet gratis datatrafikk. Lurer på om det ikke er domene2.com vi bruker. Enkelt og greit :) Bare å google wordspress og "how to" så får du fort forståelsen av det. Alternativt er det bare å sende en PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også Wordpress, etter at mine første sider var med Googles Blogspot. Wordpress er bedre på mange måter, bedre menyer, et bredt utvalg templates, lettere å lage menyer etc etc. Har en versjon med egen nettadresse og betaler også litt for ekstra lagring av videoer. Jeg er ingen ekspert på slikt, men det er bare å sette i gang! Det er gøy, du finner ut av ting, selv om timene flyr  ;)  "Fiske for internett" er et skjellsord for noen, men jeg synes kombinasjonen er gøy. Det dreier seg om å fange opplevelser, og dele dem med en indre kjerne som tennes av det samme. It's s short life, let's have some fun!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør dette fordi jeg vil bli kjendis! Neida, bare tuller.. ;D Det er som du sier JB, spennende for den indre kjerna, men mest for meg selv. Inspirerer man andre med egne kreasjoner og teorier er det ett pluss det også. De hemmelige plassene forblir hemmelige uansett, nettside eller ei.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd paradisehotell.com? Bare fleiper  ;D

Bare send meg en PM om du vil så skal jeg forsøke å gi deg en innføring, men det meste er på youtube og andre kanaler. Er enkle saker og du får ferdige oppsett du kan bruke. Men det er som JB sier: Tida flyr, men det er klart det beste alternativet vi/jeg har kommet over :) Uforpliktende, enkelt og bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør dette fordi jeg vil bli kjendis! Neida, bare tuller.. ;D Det er som du sier JB, spennende for den indre kjerna, men mest for meg selv. Inspirerer man andre med egne kreasjoner og teorier er det ett pluss det også. De hemmelige plassene forblir hemmelige uansett, nettside eller ei.. ;)

Kjør i gang Waffer'n, ser frem til du går live!  :)

Fluebanden har for øvrig en veldig fin side. Lest den mye, selv om sjøørret ikke interesserer meg så veldig mye. Morsomt opplegg med den banden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt virker så greit inntil man prøver det fra en MAC.

Jeg prøvde gjennom one.com, ordnet domenenavn og gode greier, men neida.

De støtter visstnok ikke MAC.

Har hele oppsettet klart, side etter side, men det ender bare med linker x ørten, og intet fornuftig.

På MAC ligger det ferdige oppsett som virker riktig så fjonge.

Har tydeligvis one.com som "host". Og uansett hvilke løsninger jeg prøver, så fucker det opp.

Ikke for å stjæle tråden til trådstarter, men hva anbefaler folket en som betaler for et dottkåmmsted hos one.com, men ønsker å få i gang en side?

Fra en MAC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt virker så greit inntil man prøver det fra en MAC.

Jeg prøvde gjennom one.com, ordnet domenenavn og gode greier, men neida.

De støtter visstnok ikke MAC.

Har hele oppsettet klart, side etter side, men det ender bare med linker x ørten, og intet fornuftig.

På MAC ligger det ferdige oppsett som virker riktig så fjonge.

Har tydeligvis one.com som "host". Og uansett hvilke løsninger jeg prøver, så fucker det opp.

Ikke for å stjæle tråden til trådstarter, men hva anbefaler folket en som betaler for et dottkåmmsted hos one.com, men ønsker å få i gang en side?

Fra en MAC.

Jeg har aldri hatt noe problem med one.com og lagd sider fra Mac, så dette problemet skjønner jeg ikke. Det skal ikke ha noe med Mac å gjøre. Man må bestille en pakke med PHP og MySQL, i hvertfall for Joomla og Wordpress, så er det bare å sette i gang. Enten lager man sidene direkte på Serveren til one.com, eler så lager man sidene på Mac og overfører de til Serveren til one.com.

Man kan også lage websidene ferdig på Mac og ikke benytte PHP og MySQL (lage websidene med f.eks Dreamweaver og da statiske sider) og overføre de. :)

Jeg har hørt (ikke merket det selv) at one.com ikke anbefales for Joomla brukere og mange bruker www.proisp.no (har brukt de også med PHP og MySQL) som visstnok skal være bedre for Joomla. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt virker så greit inntil man prøver det fra en MAC.

Jeg prøvde gjennom one.com, ordnet domenenavn og gode greier, men neida.

De støtter visstnok ikke MAC.

Har hele oppsettet klart, side etter side, men det ender bare med linker x ørten, og intet fornuftig.

På MAC ligger det ferdige oppsett som virker riktig så fjonge.

Har tydeligvis one.com som "host". Og uansett hvilke løsninger jeg prøver, så fucker det opp.

Ikke for å stjæle tråden til trådstarter, men hva anbefaler folket en som betaler for et dottkåmmsted hos one.com, men ønsker å få i gang en side?

Fra en MAC.

Jeg mener nesten helt bestemt at det skal gå fint! En kompis har både Mac og domene hos One:com :) Tviler sterkt på at han har brukt noe anna enn Mac når han har satt opp siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt virker så greit inntil man prøver det fra en MAC.

Jeg prøvde gjennom one.com, ordnet domenenavn og gode greier, men neida.

De støtter visstnok ikke MAC.

Har hele oppsettet klart, side etter side, men det ender bare med linker x ørten, og intet fornuftig.

På MAC ligger det ferdige oppsett som virker riktig så fjonge.

Har tydeligvis one.com som "host". Og uansett hvilke løsninger jeg prøver, så fucker det opp.

Ikke for å stjæle tråden til trådstarter, men hva anbefaler folket en som betaler for et dottkåmmsted hos one.com, men ønsker å få i gang en side?

Fra en MAC.

Jeg mener nesten helt bestemt at det skal gå fint! En kompis har både Mac og domene hos One:com :) Tviler sterkt på at han har brukt noe anna enn Mac når han har satt opp siden..

Jepp, som sagt, dette har ikke noe med Mac å gjøre.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blank på hjemmesider...kort fortalt.

Som flere er inne på. Kjør på med Wordpress.com - enkelt som snus. Får du problemer, kan du bare pm'e meg så kan jeg helt sikkert hjelpe :)

Har selv en hjemmelaga hjemmeside, men kommer til å fjerne denne snart. Kommer til å bruke Facebook til alt jeg vil putte der uansett. Er ikke så veldig interessert at andre enn de jeg kjenner/vet hvem er skal lese om meg og mitt, og da er Facebook like greit.

Men wordpress.com = veldig kjekt for de fleste og ganske enkelt.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt virker så greit inntil man prøver det fra en MAC.

Jeg prøvde gjennom one.com, ordnet domenenavn og gode greier, men neida.

De støtter visstnok ikke MAC.

Har hele oppsettet klart, side etter side, men det ender bare med linker x ørten, og intet fornuftig.

På MAC ligger det ferdige oppsett som virker riktig så fjonge.

Har tydeligvis one.com som "host". Og uansett hvilke løsninger jeg prøver, så fucker det opp.

Ikke for å stjæle tråden til trådstarter, men hva anbefaler folket en som betaler for et dottkåmmsted hos one.com, men ønsker å få i gang en side?

Fra en MAC.

Jeg har aldri hatt noe problem med one.com og lagd sider fra Mac, så dette problemet skjønner jeg ikke. Det skal ikke ha noe med Mac å gjøre. Man må bestille en pakke med PHP og MySQL, i hvertfall for Joomla og Wordpress, så er det bare å sette i gang. Enten lager man sidene direkte på Serveren til one.com, eler så lager man sidene på Mac og overfører de til Serveren til one.com.

Man kan også lage websidene ferdig på Mac og ikke benytte PHP og MySQL (lage websidene med f.eks Dreamweaver og da statiske sider) og overføre de. :)

Jeg har hørt (ikke merket det selv) at one.com ikke anbefales for Joomla brukere og mange bruker www.proisp.no (har brukt de også med PHP og MySQL) som visstnok skal være bedre for Joomla. :-\

OK. Prøve igjen, da. Er jo helt på bærtur når det gjelder slikt og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joomla! er virkelig kjekt også - lettvint å oppdatere, men kanskje litt mer komplisert å sette opp. Det er 2m som har satt opp siden min www.thetroutbum.com for jeg skjønte ikke helt greia (men så er ikke jeg særlig inne i slik heller da, når sant skal sies).

Ja, Joomla er grådig kjekt. Men som Claus sier; dersom man er interessert i en blogg med litt historier, bilder og film, er det litt (egentlig veldig) overkill. Selv liker jeg å lage det meste selv, men har i det siste blitt mer og mer glad i Joomla. Jeg har lagd ting som jeg kommer til å erstatte med Joomla etterhvert. FFS bruker Joomla, feks.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at dere har tittet innom selv om sia bare er i startgropa, motiverende med litt support. :)

For å gjøre sia spennende vil jeg filme en del av mitt fiske i tillegg til bilder og tekst.

Jeg har ett kamera av merke Sony DCR-HC44, og dette prøver jeg å få linket opp mot pc'n min. Har alt av ledninger osv, men mangler driver/program for at pc'n skal kunne finne kamera'et.

http://www.sony.no/product/sdh-minidv/dcr-hc44e

Noen som vet om ett program som ikke koster skjorta? Det fulgte vel med en cd for 7 år siden når dette var nytt.. men den er long gone... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...