Gå til innhold

Myggfiske....supersært? Alltid?


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

Hvor er de innleggene som var on topic?

Stig sitt "mygginnlegg" med de flotte fiskene er borte, det burde jo vært her, samt at Erik Eikres innlegg der han siterer Sigves burde vært slettet, i og med at Sigve sitt ikke er her mer.

Er dette slettet av modertor/admin, eller har folket slettet selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Alt for mange har for mange knuter på fortommen sin ved tørt myggfiske. Mener nå jeg da.  ;)

Regner med at denne var myntet på mine hjemmelaga fortommer :)

For å si det slik Erik :) Jeg startet ikke dette innlegget fordi at jeg aldri har fiska med myggimitasjoner før. Er tross alt 80% av min fiskehverdag. Men at det var så hysterisk har jeg aldri opplevd.

La heller ikke ut bilder av ale fluene jeg brukte, da jeg ikke har bilder av de, men tro meg, jeg brukte tørre mygg, i alle farger og alle størrelser. 2-3 timer intensivt fiske med fortom som synker, 1.5 meter 0.12 spiss fluorcarbon, med fluer som har fiska 3-400 fisk i året i flere sesonger= null fisk. 1 time med buzzer=10 fisk. Det må vel bli godkjent som "å finne svaret" ?

Tom Syversen: Jeg fetter alltid min fortom slik at den synker, og flua ligger igjen oppå.

Jeg bruker heller ikke fingrene til å ta fett/flytemiddel på flua, da jeg hater at denne kommer på fortom, slik at den flyter, og at lina blir trå av alt gugget som kommer på den. Alle flyte/synkeremedier kommer ikke o kontakt med line, eller plasser de ikke er ment å være.

Willy: Kult du fikk et par. Pent og spennende vann i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fisker man egentlig en buzzer? Som en nymfe?

Meget godt svar Rodswinger skriver. Vil bare fortelle hvordan jeg gjør det :) Jeg bruker Buzzere på samme måte som når jeg fisker tørt. Enten kaster jeg i vaket, sånn ca iallefall. Eller i bane til fisken. Jeg stramme opp linen slik at eventuelle krøll rettes ut og venter. Stort sett tar den etter kun kort tid. Vitsen er å skape en myggpuppe som er på vei opp. Det skjer ved å stramme opp linen. Men siden myggpuppen godt kan synke litt mellom hver "oppdrift" stopper jeg inntrekket. Da synker buzzeren sakte ned igjen. Dette gjør jeg så sakte jeg overhodet klarer.

At fisken ikke tar tørre kan det ha noe med fortommen å gjøre?

Hvis flua fremdeles flyter,men den ytre delen av fortommen

ligger under vil ikke det ha ganske stor betydning?

Hva mener dere?

Tom.

Jeg opplever at grunnen til at ørreten ikke tar tørre mygg er at de rett og slett drukner i mengden. Når ørreten går bananas i en myggklekkning tror jeg at vi knapt ser 5% av den fisken som faktisk spiser tørt. Resten tar puppene/klekkerne.

Jeg pleier i grunn ikke ha fluen liggende så lenge på vannet at fortommen synker. Har ikke nok tolmodighet... Jeg legger den bare ut på ny og igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning.

At du fetter inn fortommen din er ikke det samme som at den altid synker.

Har du tatt deg tid til å se på at det virkelig er tilfelle?

Jeg pleier ofte å skape litt bevegelse i lina og fortommen for fremskynde akkurat det.

Sigve.

Jeg er enig med deg i at det meste skjer under overflaten.

Men en buzzer ville vel også drukne i mengden?

Det er vanskelig å til enhver tid å vite hva som egentlig trigger.

Jeg vil nå mene at det mest tilfredstillende med fisket er at jeg

ikke klarer å lure fisken.

Da begynner jeg jeg å fundere over årsaken til det og begynner å

prøve andre ting.Det er da det begynner å bli gøy. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigve.

Jeg er enig med deg i at det meste skjer under overflaten.

Men en buzzer ville vel også drukne i mengden?

Det er vanskelig å til enhver tid å vite hva som egentlig trigger.

Jeg vil nå mene at det mest tilfredstillende med fisket er at jeg

ikke klarer å lure fisken.

Da begynner jeg jeg å fundere over årsaken til det og begynner å

prøve andre ting.Det er da det begynner å bli gøy. ;D

Tom.

Det er vel det som kalles kodeknekking?

Hvis du finner det å ikke klare å lure fisken som det mest givende er det vel bare å bruke noe helt annet enn hva som klekker ;) Jeg skjønner hva du mener. Mitt sterkeste minne fra i fjord var fisken jeg ikke fikk. Det er gøy det og. Desto mer givende å få den til slutt. Om det så er noen dager etter.

Som sagt før så er jeg nyfrelst innen buzzerfiske. Etter noen års pause da jeg ikke hadde noe uttelling første gang jeg prøvde. Sist vår og hadde en utrolig flott tur på et røyevann. Jeg hadde gått igjennom vær eneste flue i hele boksen og fikk ikke fisken til å ta. Jeg hadde surret en buzzer noen dager før og bestemte meg for å prøve. Røya tok med en gang. Det trigget noe i meg som fikk meg til å ville prøve mer. Eller som du skriver "Prøve andre ting".

Når jeg velger en buzzer så tar jeg gjerne en som er noe anderledes/skiller seg ut eller gjør seg bemerket. Det har i allefall fynket for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fisker man egentlig en buzzer? Som en nymfe?

Meget godt svar Rodswinger skriver. Vil bare fortelle hvordan jeg gjør det :) Jeg bruker Buzzere på samme måte som når jeg fisker tørt. Enten kaster jeg i vaket, sånn ca iallefall. Eller i bane til fisken. Jeg stramme opp linen slik at eventuelle krøll rettes ut og venter. Stort sett tar den etter kun kort tid. Vitsen er å skape en myggpuppe som er på vei opp. Det skjer ved å stramme opp linen. Men siden myggpuppen godt kan synke litt mellom hver "oppdrift" stopper jeg inntrekket. Da synker buzzeren sakte ned igjen. Dette gjør jeg så sakte jeg overhodet klarer.

At fisken ikke tar tørre kan det ha noe med fortommen å gjøre?

Hvis flua fremdeles flyter,men den ytre delen av fortommen

ligger under vil ikke det ha ganske stor betydning?

Hva mener dere?

Tom.

Jeg opplever at grunnen til at ørreten ikke tar tørre mygg er at de rett og slett drukner i mengden. Når ørreten går bananas i en myggklekkning tror jeg at vi knapt ser 5% av den fisken som faktisk spiser tørt. Resten tar puppene/klekkerne.

Jeg pleier i grunn ikke ha fluen liggende så lenge på vannet at fortommen synker. Har ikke nok tolmodighet... Jeg legger den bare ut på ny og igjen.

Takk for skrytet Sigve. ;)

Noe av grunnen til det,skal vi kalle det "rolige" tempoet er som du er inne på:Puppenes bevegelse i vannet.

De beveger seg vertikalt,altså de svømmer ikke noe sted annet enn opp og ned.Evt. sideveis bevegelse er stort sett avhengig av strøm/vind ol.

Men disse opp og ned-turene er noe fisken også liker godt,for det hender ikke sjelden at de feks. ikke finner forholdene perfekte nok eller hva det måtte være(feks ikke klekkeklar enda) og lar seg synke nedover i vannet et stykke,for så,når de finner det for godt å stige til overflaten igjen.

Så,når jeg trekker inn myggene/buzzerne mine er det for å fiske over områder og holde kontakt med fluene,særlig hvis ting synker for dypt,eller kastet er (i min verden) langt.

Noen ganger gjør jeg som Sigve,selvom jeg nok venter noe lengre.Hever opp og tar et nytt kast.Fisker kun på synk.

Når det gjelder tørt/buzzer,at fisken tar buzzere selv når vi er sikre på at de tar tørt,kan nok det være det samme som ved nymfe/tørr dun,fisken er rett og slett så vant til å se disse rundt seg at det tar en stund før den blir selektiv på tørrmygg,hvis den i det hele tatt blir det.Har heller inntrykk av at den kan bl selektiv på klekkere under masseklekkinger,for det kan være massivt når det slår til.

Husk at når det klekker,kan det være masse pupper på vei opp under klekkerne/de som har kommet seg opp på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

Eg har i kveld vært ute på samme plass som vi

var i går og fiska, det var i dag svært vanskelige

vindforhold så berre ein liten plass var nokonlunde fiskbar.

Da eg kom såg eg mange vak med ein gang.

Siden vi fant fasiten i går så setter eg på

samme buzzer som eg fekk mine fisker på da.

På første kast så får eg fisk, får kjapt fire stk

og er borti eit par, svært høgt oppe så sender

eg nokre bildemeldinger og snakker i tlf. med Kjetil

ei lita stund, ser mange vak og tenker at her skal

rekorden fra i går slåes :) (10 stk)

Da  ringer Henning, som om han visste

kva planer eg har, avslutter samtalen raskt

da det er enda fleire fisker som er på "skuddhold"

Legger ut første kast rett mot nærmeste vak og tenker:

Dette er for lett :)

Men nei ikkje snakk om eit napp ein gang, legger

ut kast etter kast, men ingen ting skjer, bytter buzzer

til den samme som Henning fekk på i går, fortsatt

ingen ting, begynner å få panikk da det stadig blir mørkere

og eg får ikkje fisk.

Til slutt så tar eg den mest rufsete Palmermyggen

eg har i boksen og legger ut mot nærmeste vak, pang

fisken smeller på med ein gang, køyrer den litt, men

mister den.

Tilfeldig at den tok på første kast ???

Kaster igjen og jammen er ein til borti, skjønner

at palmeren er litt vel overdressa og skal til å

klippe av den da eg ser at fortommen er tvinna :P

Finner raskt ein CDC mygg og setter den på

i halvmørket og kaster, lander rett i eit vak og ein fin

fisk tar med ein gang og denne får eg på land og føler

at koden er knekt for andre gang desse dagane.

Merkeligt at fisken kan slå om på ca 20 min fra vått

til tørt, vaka var rolege rullevak heile tia.

I går så såg eg ikkje bobler igjen på overflata etter fisken,

dette var vanskeligt å sei i dag da det var mykje vind.

Bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

Eg har i kveld vært ute på samme plass som vi

var i går og fiska, det var i dag svært vanskelige

vindforhold så berre ein liten plass var nokonlunde fiskbar.

Da eg kom såg eg mange vak med ein gang.

Siden vi fant fasiten i går så setter eg på

samme buzzer som eg fekk mine fisker på da.

På første kast så får eg fisk, får kjapt fire stk

og er borti eit par, svært høgt oppe så sender

eg nokre bildemeldinger og snakker i tlf. med Kjetil

ei lita stund, ser mange vak og tenker at her skal

rekorden fra i går slåes :) (10 stk)

Da  ringer Henning, som om han visste

kva planer eg har, avslutter samtalen raskt

da det er enda fleire fisker som er på "skuddhold"

Legger ut første kast rett mot nærmeste vak og tenker:

Dette er for lett :)

Men nei ikkje snakk om eit napp ein gang, legger

ut kast etter kast, men ingen ting skjer, bytter buzzer

til den samme som Henning fekk på i går, fortsatt

ingen ting, begynner å få panikk da det stadig blir mørkere

og eg får ikkje fisk.

Til slutt så tar eg den mest rufsete Palmermyggen

eg har i boksen og legger ut mot nærmeste vak, pang

fisken smeller på med ein gang, køyrer den litt, men

mister den.

Tilfeldig at den tok på første kast ???

Kaster igjen og jammen er ein til borti, skjønner

at palmeren er litt vel overdressa og skal til å

klippe av den da eg ser at fortommen er tvinna :P

Finner raskt ein CDC mygg og setter den på

i halvmørket og kaster, lander rett i eit vak og ein fin

fisk tar med ein gang og denne får eg på land og føler

at koden er knekt for andre gang desse dagane.

Merkeligt at fisken kan slå om på ca 20 min fra vått

til tørt, vaka var rolege rullevak heile tia.

I går så såg eg ikkje bobler igjen på overflata etter fisken,

dette var vanskeligt å sei i dag da det var mykje vind.

Bjørnen.

Hei Bjørnen,

Takk for at du oppdaterer denne usedvanlig interessante tråden.

Dette er det både veldig morsomt og litt smertefullt å lese om for oss som enten:

A) Bor på et sted der det ikke går an å fiske etter brunørret enda.

B) For tida er forhindret fra å fiske, f.eks pga familieforøkelse.

eller

C) En kombinasjon av begge de ovennevnte.

Det du beskriver her er jo et veldig godt eksempel på det som gjør fluefiske generelt og myggfiske spesielt så fascinerende, synes jeg: man tror man har skjønt alt, og så skjønner man kjapt at man omtrent ikke har skjønt noe som helst. Vakkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Kult Bjørn :)

Synes det er skikkelig morro når ting blir så til de grader innlysende.

Sitter bom fast og ikke får noen ting. Så en liten endring ihht forholdene, og pang. Fisken tar som pokker.

Her er vel mye av grunnen til at vi driver på med denne tullete sporten :)

Puppe-klekker-tørt.  ;)

Tørt= ofte dårlig lys.

Ja, her har vel Bjørn opplevd utviklingen i selve stadiet. :)

Henning.

At du fetter inn fortommen din er ikke det samme som at den altid synker.

Har du tatt deg tid til å se på at det virkelig er tilfelle?

Jeg pleier ofte å skape litt bevegelse i lina og fortommen for fremskynde akkurat det.

Sigve.

Jeg er enig med deg i at det meste skjer under overflaten.

Men en buzzer ville vel også drukne i mengden?

Det er vanskelig å til enhver tid å vite hva som egentlig trigger.

Jeg vil nå mene at det mest tilfredstillende med fisket er at jeg

ikke klarer å lure fisken.

Da begynner jeg jeg å fundere over årsaken til det og begynner å

prøve andre ting.Det er da det begynner å bli gøy. ;D

Tom.

Tom, du må stole på meg når jeg sier at jeg fisker med fortom som ligger under/synker. Du har min garanti for at jeg ser at dette er et faktum før jeg skriver det på forum. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Har i kveld vært å fiska i fire timer i strekk på

samme plass som tidlegere, i dag var det heilt vindstille

og det var vak over alt, trur aldri at eg har sett så mykje liv

i noko vatn tidlegare.

Det var mykje fjærmygg både på vatnet og i lufta.

Vaka var alt fra rolege sipvak til plasking...

Fisket var heilt umuligt, fekk totalt seks fisker, noko

som etter forholda tatt i betraktning er alt for lite.

Prøvde alt, har sikkert hatt fleire tusen kast på vak, men

det var ingen ting som frista ???

Fekk fisk på cdc-mygg, palmermygg, paraloopklekker,

to på raud buzzer og to på svart buzzer.

Så i dag er eg rimeligt langt nede da eg ikkje kan

sei at noko som helst kode er knekt.

Kan det rett og slett ha vært for mykje av

det gode, slik at imitasjonene mine har forsvunnet i

mengden???

Bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Har i kveld vært å fiska i fire timer i strekk på

samme plass som tidlegere, i dag var det heilt vindstille

og det var vak over alt, trur aldri at eg har sett så mykje liv

i noko vatn tidlegare.

Det var mykje fjærmygg både på vatnet og i lufta.

Vaka var alt fra rolege sipvak til plasking...

Fisket var heilt umuligt, fekk totalt seks fisker, noko

som etter forholda tatt i betraktning er alt for lite.

Prøvde alt, har sikkert hatt fleire tusen kast på vak, men

det var ingen ting som frista ???

Fekk fisk på cdc-mygg, palmermygg, paraloopklekker,

to på raud buzzer og to på svart buzzer.

Så i dag er eg rimeligt langt nede da eg ikkje kan

sei at noko som helst kode er knekt.

Kan det rett og slett ha vært for mykje av

det gode, slik at imitasjonene mine har forsvunnet i

mengden???

Bjørnen.

Been there, done that...

Eneste jeg har å bidra med er at det virker som om det er et klart mønster at fisken er lettest å ta de første dagene av fjærmyggklekkingene (og aller enklest første kvelden med skikkelig klekking). Jo lenger ut i fjærmyggperioden, jo mer selektiv og "sær" blir fisken. Det er ihvertfall min erfaring. I utpregede fjærmyggvann blir fisken skikkelig lumpen etter en drøy uke på rein fjærmyggdiett, og særlig røya kan da i enkelte tilfeller bli opp mot 100% umulig å få til å ta.

Et eksempel fra virkeligheten:

En nydelig forsommerkveld for et antall år siden dro jeg på fisketur til et vakkert høyfjellsvann.

Dette lille vannet er kjent for sin fine bestand av storvokst røye, og vi som frekventerer området vet at vannet kan by på massive fjærmyggklekkinger med tilhørende vakorgier i starten av sesongen. 

Dette var første kvelden denne sesongen med brukbare forhold: isen var gått for bare noen dager siden, det var nesten helt vindstille og temperaturen var, utrolig nok, over 10 grader.

Fisket ble eventyrlig, med mellomstor og stor røye av topp kvalitet som ukritisk slurpet i seg myggimitasjoner i alle varianter. Mageinnholdet på én av dem viste at fisken hadde tatt minst 90% pupper.

Da søsteren min fem-seks dager senere spurte om jeg ikke kunne ta med min tolv år gamle nevø på fisketur var jeg ikke i tvil om hvor vi skulle dra. Og fremme ved vannet så alt tilsynelatende likt ut: samme fine været, kanskje enda mer intens klekking, og grov røye som skuffet i seg fjærmygg fra overflata. Over et område på femten-tyve kvadratmeter rett ved land var klekkingen tydeligvis særlig intens - flere store fisk patruljerte området og maskinvaket uavbrutt. Tettheten av fjærmygg i dette området var ekstrem, nærmest grøtaktig. Perfekt! Nå skulle guttungen få en leksjon i fluefiskets fortreffelighet.

Well. Det viste seg kjapt å være omtrent umulig å få fisken til å ta. Jeg viste fisken hele kortstokken - mygg i alle stadier, farger og størrelser - men til ingen nytte. Ikke faen om de rørte fluene. Fisken vaket gang på gang rett ved flua mi, ofte under fem centimeter unna. Buzzere, klekkere, tørre og halvtørre - ikke sjangs. Null og niks. Fluene ble mindre og mindre og fortomsspissen ble tynnere og tynnere. Jeg ble til og med så desperat at jeg prøvde biffteorien (streamere, Streaking Caddis, stankelbein osv.). Selvsagt helt håpløst.

Etter noen timer begynte guttungen å bli lei, og jeg følte meg rimelig patetisk. Det kokte av stor fisk rett ved land, og jeg var helt ute av stand til å få dem på kroken.

Og så, under over alle undere: en fisk tok den tørre mygga mi! Nevøen min fulgte ivrig med på fighten, som ble relativt fartsfylt siden det var en velvoksen fisk, og fikk lov til å håve fisken. Suksess!

Da jeg tok fisken ut av håven for å gi den nådestøtet så jeg at den bittelille flua satt på utsida av kjeften, midt mellom munnvika og øyet. Den hadde altså tatt en annen mygg rett ved min, og jeg hadde kjekset den. Ydmykelsen var fullkommen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Har i kveld vært å fiska i fire timer i strekk på

samme plass som tidlegere, i dag var det heilt vindstille

og det var vak over alt, trur aldri at eg har sett så mykje liv

i noko vatn tidlegare.

Det var mykje fjærmygg både på vatnet og i lufta.

Vaka var alt fra rolege sipvak til plasking...

Fisket var heilt umuligt, fekk totalt seks fisker, noko

som etter forholda tatt i betraktning er alt for lite.

Prøvde alt, har sikkert hatt fleire tusen kast på vak, men

det var ingen ting som frista ???

Fekk fisk på cdc-mygg, palmermygg, paraloopklekker,

to på raud buzzer og to på svart buzzer.

Så i dag er eg rimeligt langt nede da eg ikkje kan

sei at noko som helst kode er knekt.

Kan det rett og slett ha vært for mykje av

det gode, slik at imitasjonene mine har forsvunnet i

mengden???

Bjørnen.

Been there, done that...

Eneste jeg har å bidra med er at det virker som om det er et klart mønster at fisken er lettest på ta de første dagene av fjærmyggklekkingene (og aller enklest første kvelden med skikkelig klekking). Jo lenger ut i fjærmyggperioden, jo mer selektiv og "sær" blir fisken. Det er ihvertfall min erfaring. I utpregede fjærmyggvann blir fisken skikkelig lumpen etter en drøy uke på ren fjærmyggdiett, og særlig røya kan da i enkelte tilfeller bli opp mot 100% umulig å få til å ta.

Et eksempel:

En nydelig forsommerkveld for endel år siden dro jeg til et vakkert høyfjellsvann.

Dette lille vannet er kjent for sin fine bestand av storvokst røye, og vi som frekventerer området vet at vannet kan by på massive fjærmyggklekkinger med tilhørende vakorgier i starten av sesongen.  

Dette var første kvelden denne sesongen med brukbare forhold: isen var gått for bare noen dager siden, det var nesten helt vindstille og temperaturen var, utrolig nok, over 10 grader.

Fisket ble eventyrlig, med mellomstor og stor røye av topp kvalitet som ukritisk slurpet i seg tørre myggimitasjoner i alle varianter. Mageinnholdet på én av dem viste at fisken hadde tatt minst 90% pupper.

Da søsteren min fem-seks dager senere spurte om jeg ikke kunne ta med min tolv år gamle nevø på fisketur var jeg ikke i tvil om hvor vi skulle dra. Og fremme ved vannet så alt tilsynelatende likt ut: samme fine været, kanskje enda mer intens klekking, og grov røye som skuffet i seg fjærmygg fra overflata. Over et område på femten-tyve kvadratmeter rett ved land var klekkingen tydeligvis særlig intens - flere store fisk patruljerte området og maskinvaket uavbrutt. Klekkingen var ekstrem, nærmest grøtaktig. Perfekt! Nå skulle guttungen få en leksjon i fluefiskets fortreffelighet.

Well. Det viste seg kjapt å være omtrent umulig å få fisken til å ta. Jeg viste fisken hele kortstokken - mygg i alle stadier, farger og størrelser - men til ingen nytte. Ikke faen om de rørte fluene. Fisken vaket ofte under fem centimeter fra flua mi. Buzzere, klekkere - ikke sjangs. Null og niks. Fortomsspissen ble tynnere og tynnere, og jeg ble til og med så desperat at jeg prøvde biffteorien (streamere, Streaking Caddis, stankelbein osv.). Selvsagt helt håpløst.

Etter noen timer begynte guttungen å bli lei, og jeg følte meg temmelig patetisk. Det kokte av stor fisk rett ved land, og jeg var helt ute av stand til å få dem på kroken.

Og så, under over alle undere: en fisk tok den tørre mygga mi! Nevøen min fulgte ivrig med på fighten, som ble relativt fartsfylt siden det var en velvoksen fisk, og fikk lov til å håve fisken. Suksess!

Da jeg tok fisken ut av håven for å gi den nådestøtet så jeg at den bittelille mygga satt på utsida av kjeften.  

Den hadde altså tatt en annen mygg rett ved min, og jeg hadde kjekset den. Ydmykelsen var fullkommen.

 

Flott historie dette Håvard, du har eit poeng med dette at fisken

blir vanskelegere til lenger ut i sesongen ein kommer, følte

det på samme måte eg og.

Kva tykkelse brukte du på fortom? Eg brukte fortom på 0,12 og lurer på

om dette kan ha noko å sei på heilt stille vann?

Bruker "mud" for at den synke, men

det tar jo alltid litt tid, forrige gang så var det vind og da følte

eg at eg hadde bedre uttelling...

Håper eg skal få meg ein liten tur i morgon, skal bli spennende

å sjå kva som skjær da :)

Bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Har i kveld vært å fiska i fire timer i strekk på

samme plass som tidlegere, i dag var det heilt vindstille

og det var vak over alt, trur aldri at eg har sett så mykje liv

i noko vatn tidlegare.

Det var mykje fjærmygg både på vatnet og i lufta.

Vaka var alt fra rolege sipvak til plasking...

Fisket var heilt umuligt, fekk totalt seks fisker, noko

som etter forholda tatt i betraktning er alt for lite.

Prøvde alt, har sikkert hatt fleire tusen kast på vak, men

det var ingen ting som frista ???

Fekk fisk på cdc-mygg, palmermygg, paraloopklekker,

to på raud buzzer og to på svart buzzer.

Så i dag er eg rimeligt langt nede da eg ikkje kan

sei at noko som helst kode er knekt.

Kan det rett og slett ha vært for mykje av

det gode, slik at imitasjonene mine har forsvunnet i

mengden???

Bjørnen.

Been there, done that...

Eneste jeg har å bidra med er at det virker som om det er et klart mønster at fisken er lettest på ta de første dagene av fjærmyggklekkingene (og aller enklest første kvelden med skikkelig klekking). Jo lenger ut i fjærmyggperioden, jo mer selektiv og "sær" blir fisken. Det er ihvertfall min erfaring. I utpregede fjærmyggvann blir fisken skikkelig lumpen etter en drøy uke på ren fjærmyggdiett, og særlig røya kan da i enkelte tilfeller bli opp mot 100% umulig å få til å ta.

Et eksempel:

En nydelig forsommerkveld for endel år siden dro jeg til et vakkert høyfjellsvann.

Dette lille vannet er kjent for sin fine bestand av storvokst røye, og vi som frekventerer området vet at vannet kan by på massive fjærmyggklekkinger med tilhørende vakorgier i starten av sesongen. 

Dette var første kvelden denne sesongen med brukbare forhold: isen var gått for bare noen dager siden, det var nesten helt vindstille og temperaturen var, utrolig nok, over 10 grader.

Fisket ble eventyrlig, med mellomstor og stor røye av topp kvalitet som ukritisk slurpet i seg tørre myggimitasjoner i alle varianter. Mageinnholdet på én av dem viste at fisken hadde tatt minst 90% pupper.

Da søsteren min fem-seks dager senere spurte om jeg ikke kunne ta med min tolv år gamle nevø på fisketur var jeg ikke i tvil om hvor vi skulle dra. Og fremme ved vannet så alt tilsynelatende likt ut: samme fine været, kanskje enda mer intens klekking, og grov røye som skuffet i seg fjærmygg fra overflata. Over et område på femten-tyve kvadratmeter rett ved land var klekkingen tydeligvis særlig intens - flere store fisk patruljerte området og maskinvaket uavbrutt. Klekkingen var ekstrem, nærmest grøtaktig. Perfekt! Nå skulle guttungen få en leksjon i fluefiskets fortreffelighet.

Well. Det viste seg kjapt å være omtrent umulig å få fisken til å ta. Jeg viste fisken hele kortstokken - mygg i alle stadier, farger og størrelser - men til ingen nytte. Ikke faen om de rørte fluene. Fisken vaket ofte under fem centimeter fra flua mi. Buzzere, klekkere - ikke sjangs. Null og niks. Fortomsspissen ble tynnere og tynnere, og jeg ble til og med så desperat at jeg prøvde biffteorien (streamere, Streaking Caddis, stankelbein osv.). Selvsagt helt håpløst.

Etter noen timer begynte guttungen å bli lei, og jeg følte meg temmelig patetisk. Det kokte av stor fisk rett ved land, og jeg var helt ute av stand til å få dem på kroken.

Og så, under over alle undere: en fisk tok den tørre mygga mi! Nevøen min fulgte ivrig med på fighten, som ble relativt fartsfylt siden det var en velvoksen fisk, og fikk lov til å håve fisken. Suksess!

Da jeg tok fisken ut av håven for å gi den nådestøtet så jeg at den bittelille mygga satt på utsida av kjeften. 

Den hadde altså tatt en annen mygg rett ved min, og jeg hadde kjekset den. Ydmykelsen var fullkommen.

 

Flott historie dette Håvard, du har eit poeng med dette at fisken

blir vanskelegere til lenger ut i sesongen ein kommer, følte

det på samme måte eg og.

Kva tykkelse brukte du på fortom? Eg brukte fortom på 0,12 og lurer på

om dette kan ha noko å sei på heilt stille vann?

Bruker "mud" for at den synke, men

det tar jo alltid litt tid, forrige gang så var det vind og da følte

eg at eg hadde bedre uttelling...

Håper eg skal få meg ein liten tur i morgon, skal bli spennende

å sjå kva som skjær da :)

Bjørnen.

Såvidt jeg husker var jeg ikke under 0.12, som vanligvis er det tynneste jeg har med meg, men jeg husker ikke.

Tviler uansett på at det er der problemet ligger, men hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...